МОВНО-ЛІТЕРАТУРНА СКАРБНИЧКА
Учня(ці)______класу
__________________________
АЛФАВІТ
Аа а Бб бе Вв ве Гг ге Ґґ ґе Дд де Ее е Єє йе Жж же Зз зе Ии и |
Іі і Її йі Йй й(йот) Кк ка Лл ел Мм ем Нн ен Оо о Пп пе Рр ер Сс ес |
Тт те Уу у Фф еф Хх ха Цц це Чч че Шш ша Щщ ща Ьь м'який знак Юю йу Яя й |
РОЗДІЛИ НАУКИ ПРО МОВУ
Назва розділу |
Походження назви |
Що вивчається в розділі |
Фонетика |
від грец. рhопеtісоs - звуковий |
Звуки мовлення |
Лексикологія |
від грец. lехісоs - словесний і lоgоs - вчення |
Значення, походження і вживання слів |
Фразеологія |
від грец. рhгаsіs - вираз і lоgоs - вчення |
Стійкі сполучення слів із цілісним, неподільним значенням |
Словотвір |
від "творити слова" |
Способи творення слів |
Граматика |
від грец. grаmmе - літера, написання |
Форми слів і закономірності їх поєднання |
Морфологія |
від грец. mоrрhе - форма і lоgоs - вчення |
Слова як частини мови, їх форми |
Синтаксис |
від грец. sупtахіs побудова |
Словосполучення, прості і складні речення |
Орфографія |
від грец. огthоs - правильний і gгарhо - пишу |
Правила передачі звукової мови на письмі |
Орфоепія |
від грец. огthоs - правильний і ероs мова, говоріння |
Правила літературної вимови |
Пунктуація |
від лат. риnktиm - крапка |
Правила вживання розділових знаків, що позначають членування писемного мовлення на складові частини |
Стилістика |
від лат. stуlиs - паличка для письма |
Способи використання мовних одиниць у різних ситуаціях спілкування |
ФОНЕТИКА
Фонетика (від гр. phone - звук) - розділ науки про мову, який вивчає звуки мови.
Голосних звуків шість:
голосні |
[і], [и], [е], [у], [о], [а] |
В українській мові 32 приголосних звука:
приголосні |
[б], [п], [д], [д' ], [т], [т' ], [ґ ], [к], [ф], [ж], [з], [з' ], [ш], [с], [с' ], [г], [х], [дж], [дз], [дз' ], [ч], [ц], [ц' ], [в], [й], [м], [н], [н' ], [л], [л' ], [р], [р' ] |
Дзвінкі і глухі приголосні
|
шумні приголосні |
дзвінкі приголосні |
[б], [д], [д' ], [ґ ], [ж], [з], [з' ], [г], [дж], [дз], [дз' ] |
глухі приголосні |
[п], [т], [т' ], [к], [ш], [с], [с' ], [х], [ч], [ц], [ц' ] |
Тверді і м'які приголосні
тверді приголосні |
[б], [п], [д], [т], [ґ ], [к], [ф], [ж], [ш], [з], [с], [г], [х], [дж], [ч], [дз], [ц], [в], [м], [н], [л], [р] |
м’які приголосні |
[д' ], [т' ], [з' ], [с' ], [дз' ], [ц' ], [й], [л' ], [н' ], [р ] |
ФОНЕТИЧНА ТРАНСКРИПЦІЯ
Транскрипція (від лат. transcriptio -переписування ) - спеціальний спосіб запису звуків у повній відповідності з їх звучанням.
Фонетичний алфавіт - система букв та додаткових знаків, за допомогою яких записується жива мова.
В українському мовознавстві використовують такі знаки:
Позначка |
що означає |
приклад |
|
[ ] |
знак запису звука, слова чи цілого уривка у вигляді фонетичної транскрипції |
[ а ]- голосний звук; [ лех'ко ]- так вимовляється слово легко |
|
[ ' ] |
знак наголосу; розташовується над голосним, на який падає наголос |
[ вэ дка] [ дідъ ] |
|
[ ' ] |
знак, що позначає м'якість приголосного; ставиться вгорі після цього приголосного |
[ син'е ] [ с'н'іг ] |
|
[ ’ ] |
знак, що позначає пом'якшеність приголосного; ставиться також вгорі після цього приголосного |
[ c'в’ато ] [ затиш’ш’а ] |
|
[ : ] |
позначення довготи приголосного; розташовується після цього приголосного |
[ жиет':б ] |
|
[дж] [дз] [дз'] |
позначення фонетичної єдності звуків [дж], [дз], [дз']; ставиться вгорі над буквою |
[джэ ра] [гедз'] |
|
[ я ] [ ї ] |
позначки, що передають специфічну у деяких положеннях вимову нескладових звуків [ я], [ ї] |
[робъ я] [мії ] |
|
[ еи ] |
знак, що позначає, до якого звука наближається звучання голосного; розташовується вгорі після цього голосного |
[ в’ід':ачиетие] [ засилиена ] |
|
Основні правила запису фонетичних транскрипцій:
Я, Ю, Є, Ї
Букви я, ю,є можуть позначати як один - так і два звуки. Два звуки, коли: вони стоять на початку слова [йáблуко]; всередині слова після голосного: маяк – [майáк]; після апострофа і м'якого знака: здоров'я – [здорóвйа], Мольєр – [мол'йéр].
УПОДІБНЕННЯ ПРИГОЛОСНИХ
Отже - [одже]
молотьба – [молод’ба]
вокзал – [воґзал]
вогкий – [вохкий]
легко – [лехко]
нігті – [н’іхті]
кігті – [к’іхт’і]
дьогтю – [д’охт’у]
пісня – [піс’н’а]
гість – [г’іс’т’]
ТЬСЯ |
[ц’:а] |
учиться |
[учиц’:а] |
ШСЯ |
[с’:а] |
смієшся |
[см’ійес’:а] |
СШ |
[ш:] |
принісши |
[приніш:и] |
ЗЖ |
[ж:] |
зжати |
[ж:ати] |
ЖЦі |
[з’ц’і] |
книжці |
[книз’ц’і] |
ЧЦі |
[ц’:і] |
дочці |
[доц’:і] |
ШЦі |
[с’ц’і] |
товаришці |
[товарис’ц’і] |
ТЦі |
[ц’:і] |
квітці |
[квіц’:і] |
ТЧ |
[ч:] |
Вітчизна |
[в’іч:изна] |
СПРОЩЕННЯ
Винятки:
ЛЕКСИКОЛОГІЯ
Групи слів |
Назва |
Значення |
Приклади |
За значенням |
Однозначні слова |
Мають одне лексичне значення |
м’яч, диктант, Дніпро, парта |
Багатозначні слова |
Мають декілька лексичних значень.Багатозначні слова можуть уживатися в прямому та переносному значеннях. |
голова, урок, земля, поле, іти, свіжийсолодкий чай, крила чайки, дрімає бабуся |
|
Омоніми |
Слова, однакові за звучанням, але різні за значенням |
бал — оцінка успішності; бал — танцювальний вечір |
|
Синоніми |
Слова, різні за звучанням і написанням, але однакові або близькі за значенням |
небокрай, горизонт, виднокруг, крайнебо, небосхил, обрій, овид |
|
Антоніми |
Слова з протилежним лексичним значеннямАнтоніми |
свято — будень, високий — низький, сваритися — миритися |
|
За походженням |
Власнеукраїнська |
Слова, що вживаються лише в українській мові |
багаття, рушниця, кмітливий, полохливий |
Запозичена лексика |
Слова, що ввійшли до української мови з інших мов (слова іншомовного походження) |
козак, олімпіада, сервер, тротуар
|
|
За вживанням |
Загальновживані слова |
Активно вживають усі носії мови |
повітря, жито, близький, багато, читати, син |
Професійні слова |
Використовують люди певних професій |
спідометр, карбюратор (водії) |
|
Окрема група професійних слів — терміни — слова, що мають чітко окреслене значення й поняття з різних галузей науки, техніки, мистецтва |
звук, підмет, іменник, напруга, кислота, реакція, палуба, верстка |
||
Діалектні слова |
Уживають мешканці певної місцевості |
плай (стежка), бульба (картопля) |
|
Неологізми |
Нові слова, що виникають у мовіУ художній літературі існують авторські неологізми, які творить сам письменник |
менеджер, маркетинг, імідж |
|
Застарілі слова: |
|
|
|
а) Історизми |
Слова, що вийшли з активного вжитку через зникнення понять, які вони називали |
кріпак, волость, нарком, соцзмагання |
|
б) Архаїзми |
Слова, які витіснилися з активного вжитку іншими словами |
град — місто, перст — палець, ректи — говорити |
СПОСОБИ ТВОРЕННЯ СЛІВ
|
|
Морфологічні |
Неморфологічні |
Префіксальний (творення похідних слів за допомоги префікса): писати — списати; зелень — прозелень |
Морфолого-синтаксичний (слово набуває нового лексичного значення внаслідок переходу однієї частини мови до іншої): учений (який? хлопець — молодий учений (хто?); черговий (який?) учень — черговий (хто?) станції |
Суфіксальний (творення похідних слів додаванням суфікса): вірний — вірність; вік — вічний; крига — крижина |
|
Суфіксально-префіксальний (творення похідних додаванням до твірної основи префікса і суфікса): дорога — подорожник; берег — прибережний |
Лексико-синтаксичний (поступове зрощення синтаксичного словосполучення в одне слово): сімдесят, сьогодні, добраніч, вічнозелений, Вернидуб |
Постфіксальний (творення нового слова тієї самої частини мови з новим лексичним значенням за допомоги постфікса, який приєднується до твірного слова): хтось, який-небудь, що-будь, якось-то, бачитися |
|
Безафіксний (творення нового слова без участі суфікса і префікса): великий — велич; вигукувати — вигук |
Лексико-семантичний (переосмислення лексичного значення вживаних у мові слів): вечірній Київ — «Вечірній Київ» (газета); біла церква — Біла Церква (місто) |
Осново- і словоскладання, абревіація (різні типи складання основ, унаслідок чого постають складні і складноскорочені слова): всюдихід, книгодрукування; місто-герой, ВНЗ (вищий навчальний заклад) |
|
Флективний (творення похідних за допомогою флексії (закінчення))::Мирослав — Мирослава; золото — золотий |
МОРФОЛОГІЯ
Морфоло́гія (від дав.-гр. μορφή — «форма» + λογία — «слово», «вчення») — розділ граматики, в якому вивчають явища, що характеризують граматичну природу слова як граматичної одиниці мови (вивчає частини мови)
СЛУЖБОВІ ЧАСТИНИ МОВИ
Службові слова |
||
прийменник |
сполучник |
частка |
в, на, під, поміж |
і, й, але, що, щоб, де |
би, б, ж, же, казна-, не, навіть |
|
|
СХЕМИ РОЗБОРІВ ЧАСТИН МОВИ
Схема морфологічного розбору ІМЕННИКА
1. Аналізоване слово.
2. Початкова форма (називний відмінок, однина).
3. Лексико-граматичні категорії:
а) власна чи загальна назва;
б) назва істоти чи неістоти;
в) лексичне значення – конкретне (предметне, речовинне, збірне) чи абстрактне.
4. Граматичні категорії:
а) рід;
б) число;
в) відмінок;
г) відміна і група.
5.Синтаксична роль.
Зразок
Тут росли колючі кущі терну, шипшини та глоду.
Глоду, п.ф. глід, загальна назва; неістота (що?); назва конкретного поняття; чоловічий рід; однина; Р.в., ІІ відміна, тверда група; у реченні виконує роль додатка, непрямого.
Схема морфологічного розбору ПРИКМЕТНИКА
1. Аналізоване слово.
2. Початкова форма (називний відмінок чоловічого роду).
3. Розряди за значенням (якісний, відносний, присвійний, відносно-якісний, присвійно-відносний, присвійно-якісний).
4. Ступінь порівняння.
5. Форма – повна (стягнена, нестягнена), коротка.
6. Група – тверда, м'яка.
7. Рід.
8. Відмінок.
9. Число.
10. Синтаксична роль.
Зразок
Колючі (кущі) - п.ф. колючий, якісний, повна стягнена форма, тверда група, вжитий у формі чоловічого роду множини, називного відмінка узгоджується у цих формах з іменником кущі, прикметник виступає узгодженим означенням.
Схема морфологічного розбору ЧИСЛІВНИКА
1. Аналізоване слово.
2. Початкова форма (Н.в., одн.)
3. Розряд за значенням:
а) кількісний (власне кількісний, неозначено-кількісний, збірний, дробовий);
б) порядковий.
4. Група за будовою.
5. Рід (якщо йому властивий).
6. Число (якщо властиве).
7. Відмінок.
8. Синтаксична роль.
Зразок
Одну (фразу пам’ятаю) — п.ф. один; кількісний, власне кількісний; простий за будовою; вжитий у формі однини, жіночого роду, знахідного відмінка, разом з іменником виступає у ролі додатка.
Схема морфологічного аналізу ЗАЙМЕННИКА
1. Аналізоване слово.
2. Початкова форма (називний відмінок).
3. Розряд за значенням (особовий, зворотний, вказівний, присвійний та ін.)
4. Рід (якщо йому властивий).
5. Число (якщо властиве).
6. Відмінок.
7. Синтаксична роль.
Зразок
Та музика, мов голос долі, Нас освітила й поєднала (Л.Скирда).
1. Та;
2. той;
3. вказівний, співвідносний з прикметником;
4. жіночий рід;
5. однина;
6. Н.в.;
7. у реченні узгодженим означенням
Схема морфологічного розбору ДІЄСЛОВА
1. Аналізоване слово.
2. Початкова форма (інфінітив).
3. Лексичне значення (назва фізичної дії, руху, розумової діяльності, стану, тощо).
4. Вид (недоконаний, доконаний).
5. Перехідне чи неперехідне.
6. Стан (активний, пасивний, зворотно-середній).
7. Час (теперішній, майбутній, минулий).
8. Спосіб (дійсний, умовний, наказовий).
9. Особа, рід, число.
10. Дієвідміна.
11. Синтаксична функція.
Зразок
Пролісок пробив листок торішній, Аж зачудувалася трава (Рил.).
1. Пробив.
2. Пробити.
3. Дія.
4. Доконаний.
5. Перехідне (пробив листок).
6. Активний
7. Минулий.
8. Дійсний
9. Чоловічий рід (нульове закінчення), однина.
10. І дієвідміна.
11. Присудок простий дієслівний.
Схема морфологічного розбору ДІЄПРИКМЕТНИКА
1. Аналізоване слово.
2. Початкова форма(називний відмінок чоловічого роду).
3. Від якого дієслова утворений (перехідного чи неперехідного).
4. Стан.
5. Час.
6. Рід, число, відмінок.
7. Синтаксична функція.
Зразок
Не доїжджаючи до ташанського мосту, Оксен круто звернув праворуч і поїхав ступською дорогою, що пролягала поміж піщаними горбами. Незабаром спустився у глибоку яругу, порослу чагарем і дикими грушками (Тют.).
1. Порослу.
2. Порослий.
3. Активний минулого часу (суфікс -л-).
4. Утворений від неперехідного дієслова порости
5. Жіночий (поросла яруга), знахідний (спустився (в що?) в порослу яругу).
6. Узгоджене означення.
Схема морфологічного розбору ДІЄПРИСЛІВНИКА
1. Аналізоване слово.
2. Від якого дієслова утворений (перехідного чи неперехідного).
3. Від якої основи (інфінітива та теперішнього часу) утворений і за допомогою якого суфікса.
4. Вид (доконаний, недоконаний).
5. Вказати дієслово-присудок, що пояснюється дієприслівником.
6. Синтаксична роль
Зразок
Не доїжджаючи до ташанського мосту, Оксен круто звернув праворуч і поїхав ступською дорогою, що пролягала поміж піщаними горбами. (Тют.).
1. Не доїжджаючи.
2. не доїжджають (неперехідне)
3. Не доїжджа(ють) + ючи — не доїжджаючи
4. Недоконаний вид.
5. Звернув
6. Обставина способу дії.
Схема морфологічного розбору ПРИСЛІВНИКА
1. Аналізоване слово.
2. Вихідна форма (для означально-якісних, які мають ступені порівняння).
3. Розряд за значенням.
4. Ступінь порівняння.
5. Синтаксична роль.
Зразок
Вечоріє. Мла стає на морі... Тихше б'ється хвиля в береги... Гаснуть звуки. (Плужн.).
1. Тихше.
2. Тихо
3. Означальний способу дії (як?).
4. Вищий, суфікс –ш-.
5. Обставина способу дії.
СИНТАКСИС
Види речень
1. За будовою речення бувають прості й складні.
Просте речення має одну граматичну основу. Складне речення має кілька граматичних основ (дві або більше).
2. За емоційним забарвленням — окличні й неокличні.
3. За метою висловлювання — розповідні, питальні й спонукальні.
4. За наявністю головних членів прості речення поділяють на односкладні й двоскладні.
5. За наявністю другорядних членів — поширені й непоширені.
6. За наявністю ускладнюючих компонентів — ускладнені й неускладнені.
7. За наявністю чи відсутністю необхідних членів речення — повні й неповні.
ГОЛОВНІ ТА ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ
ГОЛОВНІ:
ДРУГОРЯДНІ:
Додаток (кого?чого?кому?чому? кого?що? ким? чим? на кому? на чому?)
Обставина (як? яким чином? де? коли? з якою метою? чому? якою мірою?). Види обставин: місця, часу, умови, допустовості, способу дії, міри і ступеня.
Означення (який? чий? котрий?). Узгоджені означення узгоджуються з означуваним словом у роді, числі, відмінку. Неузгоджені означення виражаються іменниками, особовими займенниками, прислівниками, інфінітивами, сполученням слів.
ОДНОСКЛАДНІ РЕЧЕННЯ
Вид односкладного речення |
Спосіб вираження головного члена |
Приклад |
Означено – особові (дію виконує певна особа, яку можна встановити) |
|
Йду поміж люди (М. Коцюбинський) Не милуй мене шовково (П. Тичина |
Неозначено- особові (дію виконує невизначена особа)
|
|
Вже і пороги ось-ось одягнуть в крицю та граніт (Є. Плужник). На другий день тільки про повінь і говорили (О. Довженко).
|
Безособові (дія або стан, що мисляться незалежно від активного діяча)
|
|
Надворі світає. Багато слівнаписанопером. (Л. Костенко). З поля тягнехолодом (А. Головко). На серці у Насті було тихо, весело(М. Коцюбинський). Доволі мовчати! (О. Олесь). Нема на світі Заходу і Сходу (О. Пахльовська). |
Узагальнено- особові (дія сприймається узагальнено як властива будь-якій особі). |
|
Хоч вовком вий! (Нар. тв.). Лежачою не б'ють(Нар. тв.). |
Називні (ствердження існування предмета чи явища) |
іменник у формі називного відмінка |
Сухе надвечір'я (3 газети).Океан чистоти й сяйва (О. Гончар). |
СКЛАДНІ РЕЧЕННЯ
|
|||
Сполучникове |
Безсполучни-кове |
З різними видами зв'язку |
|
складносурядне |
складнопідрядне |
||
складне речення, частини якого рівноправні за смислом. Сполучники: єднальні: і, й, та (-і), ні,..ні, ані...ані, не тільки...а й, і...і протиставні: а, але, зате, проте, однак, та (-але) розділові: або, чи, то...то, або...або, чи...чи, не то...не то |
складне речення, у якому прості речення нерівноправні граматично й за змістом. Тип підрядного речення: означальне; з'ясувальне; обставинне місця; обставинне часу; обставинне способу дії, міри і ступеня; обставинне порівняльне; обставинне умови; обставинне причини; обставинне мети; обставинне допустове; обставинне наслідку. Зауважте!У підрядних обставинних наслідку кома ставиться перед сполучником так що. Якщо кому поставити перед що, то утвориться підрядне міри і ступеня. |
прості речення з'єднуються в одне ціле не сполучниками чи сполучними словами, а лише інтонацією. |
речення може поєднувати різні види зв'язку: безсполучниковий і сполучниковий; сурядний і підрядний; можливі |
СХЕМИ РОЗБОРУ ПРОСТОГО І СКЛАДНОГО РЕЧЕННЯ
Схема синтаксичного аналізу простого речення
1. Указати, що речення просте.
2. Тип речення за метою висловлення: розповідне, питальне, спонукальне.
3. Речення окличне чи неокличне.
4. Охарактеризувати речення за його будовою:
а) двоскладне чи односкладне (тип односкладного);
б) поширене чи непоширене;
в) повне чи неповне (указати, який член речення пропущено);
г) ускладнене чи неускладнене (чим ускладнене).
5. Підмет, чим він виражений.
6. Присудок, його тип, чим він виражений.
7. Другорядні члени, їх тип, чим виражені, від яких членів речення залежать, яким типом зв'язку з ними пов'язані. (Спочатку розглядаємо групу підмета, а потім групу присудка).
8. Пояснити розділові знаки.
Зразок
Марійка мовчки дивилась на здивовану подругу (О.Десняк).
1. Речення просте.
2. Розповідне.
3. Неокличне.
4. Двоскладне: поширене, повне, неускладнене.
5. Підмет Марійка, простий виражений іменником.
6. Присудок дивилась простий дієслівний, виражений дієсловом дійсного способу.
7. У групі присудка є другорядні члени речення: обставина способу дії мовчки виражена прислівником, залежить від присудка дивилась (дивилась (як?) мовчки) і поєднується з ним зв'язком прилягання, непрямий додаток на подругу виражений іменником з прийменником, залежить від присудка (дивилась (на кого?) на подругу) і поєднується з ним зв'язком керування; узгоджене означення здивовану виражене дієприкметником, залежить від додатка (подругу (яку?) здивовану) іпоєднується з ним зв'язком узгодження.
ПРЯМА МОВА
Правило |
Приклад |
«П», — а. «П?» - а. «П!» — а. |
«Не на тебе ждать я буду», — поет відповідає. «Хто ж се я?» — поет питає. «От спасибі!» — крикнув лицар. |
А: «П?» |
Тут поет не втерпів: «Хто там?» |
«П, — а, — п». «П, — а. — П». «П?-а. -П». «П — а. — П». |
«Голос маю, — каже лицар, — та не тямлю віршування...» «Ні, се я, — озвався голос. - Маю справу пильну дуже». «Що ж? — поет на те говорить. — То за ручку та й до шлюбу!» «Годі жартів! — крикнув згорда. — Бо задам тобі я гарту!» (Леся Українка) |
СТИЛІ МОВЛЕННЯ
Стиль |
Ознаки |
Функції |
Розмовний |
вільність, спонтанність, непідготовленість, емоційність, експресивність, використання несловесних засобів (міміки, жестів) |
інформування та контактування мовців |
Науковий |
точність, логічність, інформативна насиченість, об'єктивність викладу, відсутність образності |
пізнання та інформування мовців |
Художній |
вияв індивідуальності автора, образність, багатозначність, метафоричність |
вираження почуттів мовців |
Офіційно-діловий |
логічність, стандартизованість, однозначність, точність, відсутність емоційності |
інформування та волевиявлення мовців |
Публіцистичний |
логічність, точність, ясність викладу, образність, експресивність |
інформування та вплив на слухачів (читачів) |
Конфесійний |
піднесеність, урочистість, символізм, експресивність, емоційність |
спілкування вірян, мова церкви |
ВЖИВАННЯ М'ЯКОГО ЗНАКА
М'який знак пишуть: |
М'який знак не пишуть: |
1) після м'яких приголосних д, т, з, с, дз, ц, л, н у кінці слова та складу: тінь, молодь, ґедзь, сіль, суть, загальний, близько, восьмий, боротьба; 2) після м'яких приголосних усередині складу перед о: трьох, льон, сьогодні, сьомий, чотирьох; 3) у суфіксах -ськ(о, ий), -зьк(о, ий), -цьк(о, ий), -еньк-, -оньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-:Військо, сільський, близько, близький, хвацька, дивацький, людськість, тоненько, сторононька, тонесенький, гарнісінький, малюсінький; 4) після м'якого приголосного лперед приголосним: вільний, польський, сільський. За винятком груп -лц-, -лч-, коли вони походять із -лк-:футболка — футболці, спілка — спілці, спілчанський; 5) у родовому відмінку множини іменників жіночого й середнього роду на -н, -нн(я), -ц(я, е):їдалень, друкарень, крамниць, дільниць, матриць, працівниць, колгоспниць, рахівниць, залізниць, знань, вмінь, місць, сердець або серць; 6) у дієсловах на -ться, а також у дієслівних формах дійсного, наказового способу: будується, робиться, роблять; будьте, станьте, зробіть, напишіть, накресліть. |
1) після р у кінці складу або слова:перевірте, договір, секретар, тепер, інженер, тренер, Харків; 2) після губних приголосних б, п, в, м, ф: дріб, короп, кров, верф і після шиплячих ж, ч, ш, щ: піч, наріжте, дишеш, кущ; 3) після н перед ж, ч, ш, щ та суфіксами -ськ(ий), -ств(о) :кінчик, тонший, банщик, інженер, громадянський, громадянство, селянство; 4) після м'яких приголосних, крімл,якщо за ним ідуть інші м'які приголосні:кінцівка, ланцюг, радість, кузня, свято, цвях; 5) після л в іменникових суфіксах -алн(о), -илн(о): держално, ціпилно; 6) між подовженими м'якими приголосними:життя, каміння, ллється, буття, знаряддя; 7) у прізвищах після д, н, т перед суфіксами -ченк(о), -чук, -чишин: Федченко, Безбатченко, Панченко, Радчук, Федчишин, Грінчишин; 8) після ц у кінці слів іншомовного походження: шприц, палац, кварц та ін.
|
ПРАВИЛА ВЖИВАННЯ АПОСТРОФА
Апостроф пишеться перед я, ю, є, ї:
1. Після губних приголосних (б, п, в, м, ф): б’ю, п’ять, п’є, в’язи, у здоров’ї, м’ясо, рум’яний, тім’я, мереф’янський, В’ячеслав, Стеф’юк.
Зауважте! Апостроф не пишеться, коли перед губним звуком є приголосний (крім р), який належить до кореня: дзвякнути, мавпячий, свято, тьмяний, цвях; але: верб’я, торф’яний, черв’як.
Коли такий приголосний належить до префікса, то апостроф пишеться, як і в тих же словах без префікса: зв’язок, зв’ялити, підв’язати, розм’якшити.
2. Після р: бур’ян, міжгір’я, пір’я, матір’ю, кур’єр, на подвір’ї.
Зауважте! Апостроф не пишеться, коли ря, рю, рє означають сполучення м’якого р із наступними а, у, е: буряк, буряний, крякати, рябий, ряд, крюк, Рєпін.
3. Після префіксів та першої частини складних слів, що закінчуються на твердий приголосний: без’язикий, від’їзд, з’єднаний, з’їхати, з’явитися, об’єм, під’їхати, роз’юшити, роз’яснити; дит’ясла, пан’європейський, пів’яблука; але з власними назвами — через дефіс: пів-Європи тощо.
ПРАВОПИС ПРЕФІКСІВ
Префікс з перед глухими приголосними к, п, т, ф, х переходить у с: сказати, спалахнути, ствердити, сфотографувати, схил. Перед усіма іншими приголосними пишеться з- (іноді із-): збавити, звести, зжитися, ззирнутися.
ПРЕ-, ПРИ-, ПРІ-
3. Слід розрізняти префікси пре- і при-: префікс пре- вживається переважно в якісних прикметниках і прислівниках для вираження найвищого ступеня ознаки: прегарний, презавзятий, прекрасний, премудрий, прекрасно, препогано; префікс при- вживається переважно в дієсловах, що означають наближення, приєднання, частковість дії, результат дії тощо, а також у похідних словах: прибігти, прибудувати, прикрутити, приборкати, пришвидшити; прибуття, притулок, прибраний, привабливо.
Крім того, префікс пре- виступає в словах презирливий, презирство й у словах старослов’янського походження: преосвященний, преподобний, престол, а префікс при- вживається в іменниках та прикметниках, утворених від поєднання іменників із прийменниками: пригірок, приярок; прибережний, прикордонний.
Префікс прі- вживається тільки в словах прізвисько, прізвище, прірва.
НАПИСАННЯ СКЛАДНИХ СЛІВ РАЗОМ ТА ЧЕРЕЗ ДЕФІС
Складні іменники
Разом пишуться іменники |
Через дефіс пишуться іменники |
утворені за допомогою сполучного голосного о,е: чорнозем, зорепад, водогін |
утворені з двох іменників без сполучних голосних: купівля-продаж, інтернет-магазин, Вовчик-Братчик, хліб-сіль |
першою частиною яких є слова авіа, аудіо, агро, відео, екстра, кіно, макро, мікро, моно, радіо, супер, стерео тощо: авіарейс, відеорепортаж, макроекономіка, радіопередача, супершоу |
з першою частиною віце-, екс -, лейб-, альфа-,бета- максі-, міні-, міді-, обер-: віце-ректор, екс-президент, максі-програма, міні-маркет |
назви одиниць виміру:тонно-кілометр, людино-день |
|
першою частиною яких є дієслово у формі наказового способу: горицвіт, перекотиполе, пройдисвіт (але люби-мене) |
назви посад, професій, спеціальностей: прем'єр-міністр, генерал-майор |
першою частиною яких є числівник, записаний словом: п'ятикласник, сторіччя |
прикладки, що стоять після пояснюваного іменника й виражають ознаку, яку можна передати прикметником: дівчина-красуня, хлопець-богатир, дуб-велетень (але красуня дівчина, богатир хлопець, велетень дуб) |
з першою частиною пiв-, напів-, полу-: пів'яблука, півогірка, напівавтомат, полумисок |
прикладки — видові назви, які стоять перед пояснюваним словом: Дніпро-ріка, сон-трава, Ведмідь-гора |
власні назви з частиною пів-: пів-Луганська, пів-Японії |
Складні прикметники
Разом пишуться прикметники |
Через дефіс пишуться прикметники |
утворені від залежних між собою слів (між ними не можна вставити сполучника і): східно-слов'янський (східні слов'яни), лівобережний (лівий берег), теплолюбний (любить тепло) |
утворені від незалежних між собою слів (між ними можна вставити сполучник і): мовно-літературний (мовний і літературний), валютно-фінансовий (валютний і фінансовий) |
до складу яких входять слова мало-, багато-, ново-, старо-, давньо-, нижньо-, верхньо- тощо: багато-канальний, староукраїнський |
назви відтінків кольору, смаку та поєднання кольорів: темно-зелений, кисло- солоний, червоно-чорний (але жовтогарячий, червоногарячий, золотогарячий) |
першою частиною яких є числівник, записаний словом: семиденний, двадцятирічний |
першою частиною яких є числівник, записаний цифрами: 50-річний, 2-гігабайтний |
назви проміжних частин світу: південно- східний, північно-західний |
|
|
з першою частиною військо- , вовоєнно: військово-спортивний, воєнно-стратегічний(але військовополонений, військовозобов'язаний — прикметники, що стали іменниками) |
Запам'ятайте: суспільно корисний, суспільно необхідний. Слова з іншомовними префіксами інтер-, контр- пишуться разом: інтерконтинентальний, контрудар (але контр-адмірал).
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
ХУДОЖНІ ЗАБОБИ
Назва |
Визначення |
Приклад |
||
Епітет |
Художнє означення |
Прощавайте, сині гори, білії сніги. |
||
Алегорія |
Зображення відокремленого поняття через конкретні предмети та образи. |
Грім розсердився.. |
||
Порівняння |
Зіставлення двох предметів або явищ із метою пояснити один з них за допомогою іншого. |
«Москва, як ріка, загасає …» |
||
Іронія |
Приховане глузування |
Це правду ви кажете, пане! Усі босоногі й голодні — П’яниці, ледащо, злодії І люди ні на що не годні.. |
||
Метонімія |
Зближення, зіставлення понять за суміжністю позначуваних понять, коли предмет чи явище позначають за допомогою інших слів і понять. |
золото у вухах (замість: золоті сережки чи сережки з золота) |
||
Гіпербола |
Художнє перебільшення, яке використовується, щоб підсилити враження |
швидкий як блискавка, блискавичний |
||
Метафора |
Приховане порівняння, побудоване на подібності або контрасті явищ, у якому слова “як”, “начебто”, “немов” відсутні, але припускаються. |
вечір-мулат підійшов до порога. |
||
Риторичні питання, оклики |
Посилюють увагу читача, не вимагаючи від нього відповіді |
«Хто тільки не проклинав станційних наглядачів, хто з ними не лаявся!» (О. Пушкін) |
||
Анафори |
Єдинопочаток |
Хоч раз. |
||
Епіфори |
Єдність кінцівок |
— У тебе задовгі руки, — сказав Прокруст, — |
||
Градація |
Своєрідне угруповання визначень або за наростанням, або за ослабленням експресивно-емоційної сили |
“Зросте любов моя, всякчас нова, Люблю ніжніше, мовчки, до нестями”; |
||
Антитеза |
Протиставлення |
Так, тут це все було: і жага до вбивства і жага до любові. (Chr. Wolf, «Kasandra») |
||
Інверсія |
Порушення узвичаєного порядку слів, перестановка частин фрази. |
Життя ще довге перед мною, Я молодий, я ще й не жив… Чого ж горючою сльозою свою я пісню окропив? |
||
Алітерація |
Повторення приголосних звуків |
Тінь там тоне, тінь там десь… |
||
Асонанс |
Повторення голосних звуків |
І день іде, і ніч іде. |
||
Символ |
Заміна абстрактного або узагальнюючого поняття конкретним образом. |
Голуб – символ миру, свічка і символ краси («Є дівчина, якби сюди ввійшла — померкли б всі свічки та всі красуні») і символ життя («І ось в крові, в багні весільна сукня. І згасла свічка, як твоє життя»), і символ небезпеки («Завчасно ви глузуєте, панове, Дивіться як би свічка ця пожежі нам, бува, не наробила»). |
||
Оксиморон |
Сполучення слів, що виражають протилежні або суперечливі поняття, і як результат, виникає нове смислове значення (дотепно-безглузде, алогізм). |
«Многоголоса тиша», «дзвінка тиша», «вас я боюся, ви трупи живії, мрій наших спільних, любові, надій, вас я боюся — ви, зрадники-друзі…». |
||
ВІРШОВІ РОЗМІРИ
Трискладові:
1) Дактиль – наголос у цьому слові на перший склад, отже і у віршовому розмірі на перший — _ U U.
2) Амфібрахій – наголос у самому слові посередині, отже і у віршовому розміріпосередині — U _ U.
3) Анапест – наголошуємо останній склад у слові, так само останній і у віршовому розмірі — U U _.
Двоскладові — навпаки:
1) Ямб – наголос у слові на перший, але у віршовому розмірі, навпаки, на другий — U _.
2) Хорей – наголос у слові на другий, а у віршовому розмірі, навпаки, перший — _ U.
Запам’ятайте 5 розмірів:
хорей _ U, ямб U _, дактиль _ U U, амфібрахій U _ U, анапест U U _.
ВИДИ РИМ
1. Чоловіча (окситонна) – падає наголос на останній склад (чужинí — менí)
2. Жіноча (парокситонна) – падає наголос на передостанній склад (бýду — забýде)
ПЛАН АНАЛІЗУ ЛІРИЧНОГО ГЕРОЯ
1. Вид лірики(громадянська, пейзажна, інтимна, філософська).
2. Тема твору
3. Філософічність, психологізм.
4. Сюжетна основа.
5. Ліричний герой вірша. Хто він і який?
6. Центральний образ (стрижневий) твору.
7. Символи(якщо є).
8. Які мовні засоби (лексика, тропи, фігури, фоніка) сприяють емоційному наснаженню твору?
АНАЛІЗ ПОЕЗІЇ
ЛІТЕРАТУРНІ НАПРЯМКИ І ТЕЧІЇ
|
||
Напрями та течії |
Автори та їх твори |
|
Бароко |
Г.Сковорода («Delibertade», «Бджола та Шершень», «Всякому місту звичай і права») – засновник жанру байки в українській літературі. |
|
Класицизм |
І.Котляревський («Енеїда», «Наталка-Полтавка») – зачинатель нової української літератури. «Наталка-Полтавка» - частково сентиментальна повість. |
|
Сентименталізм |
Г.Квітка-Основ’яненко («Маруся») – зачинатель нової української прози, засновник сентименталізму в українській літературі. |
|
Романтизм |
Т.Шевченко (рання творчість: «Катерина», «Гайдамаки», «До Основ’яненка») – основоположник нової української літератури. П.Куліш («Чорна рада»). |
|
Реалізм |
Т.Шевченко (критичний реалізм: «Сон», «І мертвим, і живим», «Кавказ», «Мені однаково», «Заповіт») – засновник критичного реалізму в українській літературі. І.Франко («Чого являєшся мені у сні», «Гімн», «Моймей»), І.Нечуй-Левицький («Кайдашева сім’я»), П.Мирний («Хіба ревуть воли»), М.Вовчок («Максим Гримач»), І.Карпенко-Карий («Мартин Боруля»). Також до раннього реалізму відносять Г.Квітку-Основ’яненка («Маруся» - частково реалістична повість).
|
|
Модерністські течії |
Імпресіонізм |
М.Коцюбинський («Intermezzo», «Тіні забутих предків»), М.Хвильовий («Я (Романтика)»), Г.Косинка, В.Винниченко («Момент»). |
Експресіонізм |
В.Стефаник («Кам’яний хрест»). В.Стефаника також відносять до імпресіонізм |
|
Неоромантизм |
Л.Українка («Contraspemspero», «Лісова пісня»), О.Кобилянська («Земля», «Людина») – започаткувала неоромантизм в українській літературі. В.Сосюра(«Любіть Україну»), Є.Плужник, Ю.Яновський («Вершники»: «Подвійне коло», «Шаланда в морі») |
|
Неокласицизм |
М.Рильський («Молюсь і вірю»), М.Зеров, Ю.Клен, М.Драй-Хмара, М.Филипович, В.Підмогильний («Місто»). |
|
Символізм |
П.Тичина («Ви знаєте, як липа шелестить», «Арфами, арфами», «О панно Інно»), М.Вороний («Блакитна панна»), О.Олесь («Чари ночі», «О слово рідне, орле скутий»). |
|
Футуризм |
М.Семенко |
|
|
М.Куліш («Мина Мазайло) |
|
«Шістдесятники» |
Л.Костенко («Українське альфреско», «Страшні слова, коли вони мовчать» «Маруся Чурай»), В.Стус («О земле втрачена, явися», «Як добре те, що смерті не боюсь я»), В.Симоненко («Лебеді материнства»), І.Драч («Балада про соняшник»), Г.Тютюнник («Три зозулі з поклоном»), Д.Павличко («Два кольори»). |
|
Постмодернізм |
БУ-БА-БУ (Ю.Аднрухович, В.Неборак, О.Урбанець) |
|
Нова дегенерація (С.Процюк, І.Ципердюк, І.Андрусяк) |
ІНТЕРАКТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ
Сенкан – це вірш, що складається з п’яти рядків.
Слово »сенкан» походить від французького слова «п’ять» і означає вірш у п’ять рядків.
Зразок:
СЛОВНИК ЛІТЕРАТУРНИХ ТЕРМІНІВ
|
А |
Алего́рія — художній засіб, за допомогою якого узагальнене поняття розкривається через конкретний образ. Наприклад, «сваволя можновладців над беззахисною людиною» — «Вовк та Ягня» (байка Л. Глібова).
|
Б |
Байка — невелике, переважно віршоване оповідання повчального змісту, героями якого виступають люди, тварини, рослини чи предмети.
|
Г |
Герой ліричний — образ особи, що постає в уяві читача на основі сприйняття виражених почуттів, переживань, роздумів у тексті поетичного твору.
|
Д |
Деталь художня — виразна подробиця у творі, за допомогою якої автор підкреслює характерну ознаку змальованої ним картини життя чи характеру персонажа, що вирізняє їх серед інших і надає можливості зрозуміти їх значення в загальному контексті твору, в розкритті задуму письменника.
|
Е |
Експозиція — вступна частина художнього твору, в якій стисло висвітлюється ситуація, що випереджає зав'язку, роз'яснюються наміри автора, зазначаються час і місце дії.
|
Ж |
Жанр літературний — різновид літературного твору, що визначається для кожного роду художньої літератури. Епічні жанри: казка, байка, роман, повість, новела, оповідання тощо. Ліричні жанри: пісня, ода, сонет, елегія тощо. |
З |
Зав'язка — елемент сюжету, вихідний момент у розвитку дії художнього твору. |
І |
Ідея твору — основна думка, висвітленню якої автор підпорядковує всі змальовані ним картини та образи. Наприклад, ідея уславлення сили людського характеру в оповіданні «Любов до життя» Джека Лондона.
|
К |
Коментар — пояснення застарілих або маловідомих слів, життєвих подробиць тощо, вжитих у літературному творі. Вміщується, як правило, після художнього тексту.
|
Л |
Легенда — епічний твір усної народної творчості фантастично-казкового змісту про події з далекого минулого.
|
М |
Метафора — перенесення властивостей одних предметів на інші за принципом подібності або схожості ознак.
Монолог — роздум вголос, тривала промова дійової особи літературного твору, звернена до себе або до інших персонажів. |
Н |
Науково-фантастична література — художні твори, у яких автори під впливом науково-технічного прогресу намагаються в образній формі прогнозувати майбутнє, показувати прийдешню долю людства. Наприклад, романи «Подорож до центра Землі» Жуля Верна, новела «Усмішка» Рея Бредбері.
Hoвéлa — невеликий за обсягом прозовий твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, напруженою та яскраво вимальованою дією. |
О |
Образ художнього твору — це індивідуалізована і разом з тим узагальнена картина людського життя, створена письменником за допомогою вигадки.
|
П |
Пaмфлéт — невеликий за обсягом прозовий твір публіцистичного характеру на злободенну тему, призначений для прямого впливу на громадську думку.
|
Р |
Рецензія — жанр літературної критики, що розглядає й оцінює твори художньої літератури, визначає їх вартість і слабкі місця.
|
С |
Сарказм — засіб сатиричного викриття негативного в житті; вияв непримиренного ставлення до зображуваних явищ і окремих людей.
|
Т |
Тавтологія — спеціальне або непередбачене повторення спільнокореневих або близьких за значенням слів у певному реченні чи фрагменті літературного твору.
|
У |
Уособлення — різновид метафори, який полягає в перенесенні властивостей живих істот на предмети та явища з метою їх яскравішого зображення. |
Ф |
Фабула — основні події, про які йдеться в літературному творі.
|
Х |
Художня деталь — виразна подробиця твору, що робить зображувану автором картину зримішою, яскравішою і глибшою за змістом. |
Ц |
Цитата — дослівний уривок з якогось твору; вислів, що наводиться усно чи письмово для підтвердження чи заперечення певної думки з посиланням на джерело. |