клас 7 учитель Семенець Г.І.
Тема: Активні й пасивні дієприкметники. Творення активних дієприкметників теперішнього й минулого часу
Мета: поглибити знання учнів про дієприкметники, пояснити відмінність між активними й пасивними дієприкметниками, формувати вміння розрізняти активні й пасивні дієприкметники, утворювати активні дієприкметники теперішнього і минулого часу; розвивати творчі вміння використовувати активні й пасивні дієприкметники у власних висловлюваннях; виховувати позитивне ставлення до української мови та народної культури, викликати інтерес до їх вивчення, стимулювати бажання досліджувати мовні явища.
Тип уроку : формування нових знань.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація
Хід уроку
І. Організаційний момент. Поетичне вітання.
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
А розпочнемо наш урок із вправи «Комплімент». (Вчитель підходить до першого учня і говорить йому комплімент. Учень повертається до сусіда і продовжує комплімент).
Сьогодні ми знову вирушимо в пізнавальну мандрівку у дивовижну країну Дієприметниковію.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Сьогоднішня мандрівка буде присвячена останньому осінньому місяцю – листопаду. А чи знаєте ви, що походить назва листопад із давньої слов’янської мови. Листопад на Україні не завжди збігається з періодом падолисту. Ще за Київської Русі останній місяць осені називався «груднем», а сучасний грудень – «студнем». У давні часи в різних місцевостях України побутували різні назви: «напівзимник», «ворота зими», «листопадень», «падолист», «грудкотрус» тощо.
Перевіримо, чи готові ви до нової подорожі. Пригадайте все, що ви знаєте про дієприкметник.
Учні по черзі кидають кубик, усно відповідають на те питання, яке їм випало на грані.
1 – Що називається дієприкметником?
2 – Які граматичні ознаки у дієприкметника від дієслова?
3 – Що спільного у дієприкметника і прикметника?
4 – Синтаксична роль дієприкметника.
5 – Наведіть приклади дієприкметників.
6 – Визначте граматичні ознаки дієприкметника усміхнений.
Записати речення. Розставити розділові знаки. Пояснити їх.
Записати дієслова у три стовпчики: дієслова, прикметники, дієприкметники.
Духмяний, зеленіти, зів’ялий, зелений, згоріти, покручений, згорілий, сивий, чорний, палати, в'язати, перестиглий, палаючий, німіючий, дзвінкий, промоклий, дрібний, посмутнілий.
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку та очікуваних результатів.
Тема: Активні та пасивні дієприкметники. Творення активних дієприкметників теперішнього і минулого часу.
У кожного з вас на парті лежить зернятко. На ньому ви повинні написати, чого ви очікуєте від уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Запишіть речення, вкажіть в них дієприкметники. Який з дієприкметників вказує на ознаку предмета, що сам виконує певну дію, який – на ознаку предмета, з яким виконує певну дію інший предмет.
Вгорі цвіте блакить, усіяна хмарками.
А дрімаючій смереці лісова пожежа сниться.
Пливе здаля пора осінніх гроз, барвішають палаючі узлісся.
Руді стежки роз’їдені дощами.
Самостійно прочитайте теоретичний матеріал. Доповніть таблицю.
Підручник С. 72- 73;74 -75.
Користуючись схемою, розкажіть про активні та пасивні дієприкметники.
V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи.
1. Впізнай мене.
Прочитайте. Визначте словосполучення, що місять активні дієприкметники, та словосполучення з пасивними дієприкметниками. Поясніть, як ви їх розпізнаєте. Запишіть у дві колонки.
Мріючий ліс, проспівана пісня, зів’яле листя, міцніючий мороз, скошений лан, дозрілий овоч, лежачий камінь, записаний вислів.
2.Чарівна скринька.
Відгадайте загадки. Знайти дієприкметники. Визначте, які з них – активні, а які – пасивні.
1) Повернуте до сонця золоте донце (соняшник)
2) Зимою біле, весною чорне, літом зелене, восени-стрижене (поле)
3) Повна діжка жита п’ятачком накрита (мак)
4) Розстелений кожушок, на нім посіяний горошок (небо і зорі)
5) Висить сито, не руками зроблене (павутина)
6) Краплі з неба, дахів, стріх. Дощ холодний, перший сніг. Почорніли й тихий сад, що за місяць (листопад)
4. Фізкультхвилинка
5. Робота з підручником. Вправа 200,211.
6. Творче конструювання
Перепишіть речення, від поданих у дужка дієслів утворіть активні дієприкметники. Утворені дієприкметники поставте в потрібній формі, визначте їх рід. Число, відмінок, вид та час.
7. Цифровий диктант
Запишіть слова, позначаючи їх числами (1-активні дієприкметники, 2-пасивні дієприкметники).
Сяючий, скривджений, думаючий, змальований. Прогнилий, вихований, охриплий, лежачий, задубілий, киплячий, знайдений.
Ключ: 1,2,1,2,1,2,1,1.1.1,2.
VІ. Підведення підсумків уроку.
Виконання тестових завдань
Ну от і все. Ще одна подорож в країну Дієприкметниковію закінчилася. Всі завдання виконано, ви добре попрацювали. Я задоволена вашими знаннями. Давньогрецький драматург Есхіл сказав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні». Ви ж довели, що свої знання вмієте застосовувати на практиці.
VІІ. Домашнє завдання.
Вивчити параграфи 20, 21; виконати вправи 213,*206. Випереджувальне завдання вивчити параграф 22.