Склад і номенклатура оксидів

Про матеріал
Класс: 8 Тема: Склад і номенклатура оксидів Мета: формувати знання про склад основних класів складних неорганічних сполук та їх номенклатуру на прикладі оксидів; формувати вміння складати формули оксидів та давати їм назви. Тип уроку: вивчення нового матеріалу Обладнення: підручник, презентація, зразки оксидів, періодична система хімічних елементів.
Перегляд файлу

Класс: 8

Тема: Склад і номенклатура оксидів

 

Мета: формувати знання про склад основних класів складних неорганічних сполук та їх номенклатуру на прикладі оксидів; формувати вміння складати формули оксидів та давати їм назви.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнення: підручник, презентація, зразки оксидів, періодична система хімічних елементів.

Хід уроку

1. Організаційний момент

Привітання з класом. Перевірка готовності до уроку

2. Актуалізація опорних знань.

На які два класи поділяються всі хімічні речовини? (Прості і складні)

Прості речовини, у свою чергу, поділяються ще на дві групи. Які саме? (Метали й неметали.)

Що таке складні речовини? А на які групи можна розподілити складні речовини?

Складних чи простих речовин більше в природі? (Складних, тому що вони складаються з атомів кількох хімічних елементів.)

А за якою ознакою можна класифікувати складні речовини? (За складом,будовою, застосуванням, властивостями)

3. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні детально ми розглянемо оксиди.

Згадайте, де ми зустрічалися з оксидами в процесі вивчення хімії.

У 7 класі під час вивчення простої речовини кисню. Унаслідок згоряння різних речовин у кисні утворюється продукт їх взаємодії – оксид. Тому невід’ємна частина будь-якого оксиду – Оксиген.

4. Вивчення нового матеріалу

Під час вивчення курсу хімії ставиться завдання оволодіти основами самонавчання, що допоможе вам здійснювати самоосвіту впродовж життя. У цьому вам допоможуть уміння самостійно конструювати поняття, обирати в тексті головне, а також здатність оперувати цими вміннями. Такий підхід сприятиме концентрації вашої уваги й виокремленню суттєвих ознак у навчальному матеріалі. Отож спочатку зробимо спробу виконати це завдання за допомогою схем для конструювання назви поняття «оксиди».

Перед тим як розглянути схему конструювання назви, зазначимо, що кожне поняття складається з родового поняття й видових ознак.

https://uahistory.co/pidruchniki/chemistry-8-class-2016-savchin/chemistry-8-class-2016-savchin.files/image112.jpg

Користуючись схемою, поданою на рисунку сформулюйте самостійно визначення поняття «оксиди».

Знайдіть в підручнику термін оксиди і запишіть у зошити.

Оксиди – це складні речовини, що складаються з атомів двох хімічних елементів, один із яких – Оксиген.

Загальна формула оксидів – ExOy.

За сучасною науковою українською номенклатурою, назви оксидів походять від назви елемента з додаванням слова «оксид».

https://uahistory.co/pidruchniki/chemistry-8-class-2016-savchin/chemistry-8-class-2016-savchin.files/image113.jpg

Наприклад: калій оксид К2О, барій оксид ВаО, алюміній оксид Аl2О3.

Якщо ж до складу оксиду входить елемент, що проявляє змінну валентність, то її вказують у назві римською цифрою, узятою в дужки.

https://uahistory.co/pidruchniki/chemistry-8-class-2016-savchin/chemistry-8-class-2016-savchin.files/image114.jpg 

Наприклад: FeO — ферум(ІІ) оксид; Fe2O3 — ферум(III) оксид; MnО — манган(ІІ) оксид; Mn2О3 — манган(ІІІ) оксид; MnО2 — манган(ІV) оксид; Mn2О7 — манган(VІІ) оксид.

На які групи класифікують оксиди?

Щоб відповісти на це запитання, вам знову доведеться пригадати першу класифікацію хімічних елементів на металічні й неметалічні.

Пригадайте, як називають оксиди, утворені неметалічними й металічними елементами.

Металічні елементи з Оксигеном утворюють сполуки, які є оксидами (основними, кислотними, амфотерними), а неметалічні кислотні оксиди.

У періодах періодичної системи є елементи, розташовані на межі між металічними й неметалічними елементами. Для них властиво утворювати оксиди, що проявляють подвійну хімічну природу, тобто мають властивості основних і кислотних оксидів. їх називають амфотерними.

Класифікація оксидів

https://uahistory.co/pidruchniki/chemistry-8-class-2016-savchin/chemistry-8-class-2016-savchin.files/image115.jpg

Солетворні оксиди – оксиди, яким відповідають основні або кислотні сполуки. Солетворні оксиди поділяють на такі групи:

кислотні оксиди – оксиди, гідрати яких є кислотами. До цієї групи належать більшість оксидів неметалічних елементів та оксиди металічних елементів зі ступенем окиснення, більшим ніж +3, наприклад: SO3, CO2, NO2, CrO3, Mn2O7. Кислотні оксиди називають ангідридами кислот, тобто «безводними кислотами»;

 основні оксиди – оксиди, гідрати яких є основами. До цієї групи належать оксиди металічних елементів зі ступенем окиснення, не більшим ніж +3, наприклад: CaO, Na2O, MgO, BaO, FeO;

амфотерні оксиди – оксиди, що виявляють властивості як кислотних, так і основних оксидів. До них належать: BeO, ZnO, Al2O3, Fe2O3, Cr2O3.

Несолетворні оксиди – оксиди, яким не відповідає ані кислота, ані основа. До них належать: NO, N2O, CO, SiO.

Поширеність у природі оксидів

Оксиди — хімічні сполуки, які дуже часто трапляються в природі. В основному до них належать сполуки активних металічних і неметалічних елементів.

Вода — найпоширеніший оксид на Землі Вона заповнює всі западини земної поверхні, утворюючи ріки, озера, моря й океани. Просочуючись у ґрунт, вона утворює ґрунтові й підземні води. Ця дивовижна речовина входить до складу гірських порід і мінералів. Розчиняючи в собі деякі потрібні для здоров’я людини солі, утворює цілющі мінеральні джерела, біля яких розташовані курорти й лікувальні заклади. Без води не можуть існувати живі організми — людина, рослини, тварини. В організмі людини вода бере участь у всіх біохімічних процесах, підтримує об’єм і пружність клітин.

Для життя та підтримування здоров’я людині потрібна чиста вода, без домішок шкідливих речовин, що потрапляють у водойми внаслідок господарської діяльності. Тому всі люди, які живуть на нашій планеті, мають берегти воду — це справжнє чудо природи, чиї таємниці ще не до кінця розкриті.

Силіцій(IV) оксид теж належить до найбільш поширених природних оксидів. Насамперед це пісок. У природі він залягає окремими пластами, а також устилає дно водойм: річок, морів, океанів. Крім піску, природа подарувала людині й прозорий мінерал кварц. Деякі його кристали сягають гігантських розмірів. Кварц утворює багато кристалічних різновидів: гірський кришталь, димчастий кварц, аметист, котяче око та ін., які завдяки домішкам мають різноманітне забарвлення. Кварц використовують у різних приладах — оптичних, електронних, теле- й радіоапаратурі, для виготовлення кварцового скла, як дорогоцінні камені в ювелірній справі тощо.

Алюміній оксид є складовою природних мінералів алюмосилікатів. До них належать польовий шпат К2О · Аl2О3 · 6SiO2 і коалініт Аl2О3 · 2SiO2 · 2Н2О. Алюміній оксид входить до складу бокситу — мінералу, з якого видобувають алюміній. Мінерал корунд, що має високу твердість, використовують для виготовлення шліфувальних кругів. Він утворює два кольорові різновиди: рубін що має інтенсивне червоне забарвлення, і сапфір — синього кольору, які використовують для виготовлення дорогоцінних прикрас.

Ферум оксиди входять до складу відомих у металургії залізних руд, яких є досить багато. У металургійній промисловості найчастіше використовують червоний залізняк, до складу якого входить ферум(ІІІ) оксид Fe2O3 відомий як руда гематит. Ферум(ІІ, ІІІ) оксид Fe3О4 є основною складовою магнітного залізняка. Руда магнетит містить до 72,4 % Феруму. У природі трапляються й інші залізняки, зокрема бурі й шпатові, однак їхні руди мають інший хімічний склад. Усі мінерали, що містять елемент Ферум, є основною сировиною для виробництва заліза та його сплавів.

Магній оксид у природі — це мінерал периклаз. Магній оксид MgO ще називають паленою магнезією, що пов’язано зі способом її добування в промисловості. Магній оксид є у складі таких сполук, як тальк 3MgO · 4SiO2 · H2O й азбест CaO · MgO · 4SiO2. Вони мають високу вогнестійкість.

Карбон(IV) оксид поширений в атмосфері. Приблизно 0,03 % цього газу входить до складу повітря. Відіграє активну роль у процесі фотосинтезу. Накопичення вуглекислого газу в повітрі спричиняє парниковий ефект.

Використання оксидів. Частково про використання оксидів уже згадувалося. Широкий спектр використання цих сполук залежить насамперед від різноманітності їхніх фізичних і хімічних властивостей.

Розглянемо таблицю використання оксидів.

Вивчаючи хімічні властивості оксидів, ви ознайомилися з реакціями їхньої взаємодії з водою. На цих реакціях ґрунтується добування основ і кислот. Під час взаємодії основних і кислотних оксидів між собою утворюються солі. Солі ж добувають і шляхом реакцій основних оксидів з кислотами та кислотних оксидів — з основами.

5. Узагальнення та систематизація знань.

Картка завдань

1. Які речовини називають оксидами?

2. Наведіть приклади оксидів.

3. Встановіть відповідність між речовинами та класом неорганічних сполук: MnO2, CaSO4, P 2O5, HNO3, AlPO4 , Cu(OH)2 , CuNO3, H2SO4, Mg(NO3)2, SO3, Ca(OH)2, HCl, Al(OH)3, KOH , Al 2O3, H2SiO3.

Оксиди

Кислоти

Основи

Солі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Установіть відповідність між назвою та формулою оксиду.

Назва оксиду

Формула оксиду

А) Калій оксид

1) CO

Б) Нітроген(І) оксид

2) CaO

В) Натрій оксид

3) CO2

Г) Карбон(IV) оксид

4) N2O

Д) Карбон(ІІ) оксид

5) Na2O

Е) Кальцій оксид

6) K2O

5. Складіть формули оксидів елементів

Магнію

Калію

Алюмінію

Фосфору (V)

Хлору (VII )

Заліза (III)

Карбону (IV)

Сірки (VI)

6. Підбиття підсумків уроку.

Фронтальне опитування.

  • Мені сподобалось сьогодні….
  • Мені запамяталось…..

7. Повідомлення домашнього завдання.

Параграф 23, завдання після параграфу №171-175

 

Презентація до уроку: https://www.canva.com/design/DAE7mErhevM/kBX1GN_Kd52EfOR-xkL5mw/edit?utm_content=DAE7mErhevM&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
6 квітня 2022
Переглядів
19084
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку