І.Технологічна карта уроку:
Організаційна інформація |
|
Тема уроку |
Склад. Наголос. Основні правила переносу |
Предмет |
Українська мова |
Клас |
5- А |
Автор уроку (ФІО, посада) |
Стрепетова Олена Василівна , учитель української мови і літератури |
Освітня установа |
ЗОШ І-ІІІ ст №7, Новокаховської міської ради |
Коротка характеристика класу |
У 5-А класі 19 учнів, 11 хлопців і 8 дівчат. 1 учень навчається на високому рівні, 6 – на достатньому і 8 - на середньому, 4- на низькому. У класі є група лідерів. При виконанні спільної справи більшість членів учнівського колективу виявляють щиру зацікавленість. Діти допитливі, кмітливі, активно працюють на уроках. У будь-яких заходах більш активні хлопці. За роки навчання учнівський колектив згуртувався. Діти ставляться одне до одного із взаємоповагою, допомагають однокласникам у будь-яких ситуаціях, між школярами нема вагомих суперечок, панує доброзичливість і культура поведінки. Поведінка учнів на уроках урівноважена. Учні беруть активну участь у житті класу і школи. |
Методична інформація |
|
Тип уроку |
формування вмінь і навичок |
Цілі уроку |
-поглибити знання учнів щодо складу й наголосу, удосконалювати вміння ділити слова на склади, визначити склади відкриті й закриті, наголошені й ненаголошені, опрацювати основні правила переносу слів; виробити в учнів комунікативні мовні компетенції; -на основі опорних конспектів та застосування мнемотехніки розвивати уміння ефективно і самостійно вчитися; продовжувати роботу над удосконалюванням усного і писемного мовлення; збагачувати та уточнювати активний словник; -підвищувати мовленнєву культуру учнів; виховувати інтерес до результатів власної праці.
|
Завдання уроку |
1.Виховання стійкої мотивації й свідомого прагнення до вивчення української мови. 2. Формування в школярів компетентностей комунікативно доцільно й виправдано користуватися засобами мови в різних життєвих ситуаціях . 3.Ознайомлення з наголосом й формування на цій основі базових умінь і навичок; здатності учня до аналізу й оцінки мовних явищ і фактів. 4. Формування вмінь розрізняти, аналізувати, класифікувати мовні факти, працювати з текстом. 5.Формування духовного світу учнів, цілісних світоглядних уявлень, загальнолюдських ціннісних орієнтирів. |
Знання, уміння, навички, якості, компетентності, компетенції, якіактуалізують /набудуть/закріплятьтощоучніввході уроку |
Висловлювати емоційно-оцінні судження; обґрунтовувати свою думку;визначати тему і основну думку твору; визначати тип і стиль тексту |
Технології, методи, форми роботи |
Технології навчання: особистісно орієнтована , інтерактивна, традиційна, розвивального навчання. Методи і прийоми: спостереження над мовним матеріалом, «хвилинка настрою», «мозковий штурм», робота з текстом, вибірковий диктант, вибірково-пошукова робота, тестові завдання, творчі завдання. Форми роботи: фронтальна, індивідуальна, групова. |
Необхідне обладнання і матеріали |
портрет Т.Г. Шевченка, мультимедійна система,презентація, ілюстрації, завдання для групової роботи |
Додаткова інформація |
|
Використані джерела і література |
Є.П.Голобородько, Н.М.Веніг, Рідна мова. 5-11 класи.-х. Веста:Видавництво « Ранок», 2005-245 с.
|
Поради щодо логічного переходу від цього уроку до наступних |
|
Інше Роздатковий матеріал |
- А наступне завдання ми виконаємо на основі поезії Кобзаря «Садок вишневий коло хати». - Хто хоче виразно її прочитати?
Садок вишневий коло хати,
Сім'я вечеря коло хати,
Поклаламати коло хати -Яка тема цього вірша? - Яка головна думка? - А стиль мовлення? Тип мовлення? (розповідь)
|
Хід уроку:
І. Організація класу
1. Забезпеченняемоційноїготовостідо уроку
Продзвенів уже дзвінок,
Починаєм наш урок.
Цікаво, яким він буде?
А хочу урок я розпочати такими словами:
Учітеся, читайте,
І чужому научайтесь,
І свого не цурайтесь…
- Хто знає, кому належать ці слова?
-Так, це слова Т.Шевченка. Дозвольте взяти у вас інтерв’ю. Що ви знаєте про Т.Г.Ш? Які вірші Кобзаря вивчали на уроці української літератури? («Садок вишневий коло хати», «За сонцем хмаронька пливе»).
- Повертаємося до слів Т.Г. Як ви розумієте їх?
- Справді, це - мудрі повчання Кобзаря, які закликають нас вивчати таємниці наук, мов, але не цуратися своєї мови, вивчати рідне слово. Адже людина, яка досконало знає свою мову, зможе досягти успіхів у будь-якій сфері діяльності завдяки силі слова.
- А як ви знаєте рідну мову, покаже бліц-опитування.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Бліц-опитування
-Що таке фонетика?
- Що таке звук мовлення?
- Що з’явилося раніше : звук чи буква?
- Чим звук відрізняється від букви?
- Що таке склад слова?
2. Проблемне завдання «Доповніть табличку»
3.Розподільний диктант
- А наступне завдання ми виконаємо на основі поезії Кобзаря «Садок вишневий коло хати».
- Хто хоче виразно її прочитати?
Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Співаютьідучидівчата,
А матері вечерять ждуть.
Сім'я вечеря коло хати,
Вечірнязіронькавстає.
Дочка вечерять подає,
А матихоченаучати,
Так соловейко не дає.
Поклаламати коло хати
Маленьких діточоксвоїх;
Сама заснула коло їх.
Затихло все, тількодівчата
Та соловейко не затих.
-Яка тема цього вірша?
- Яка головна думка?
- А стиль мовлення? Тип мовлення? (розповідь)
-А завдання таке: виписати у три колонки односкладові, двоскладові, трискладові слова. По 5. Час – 2 хвилини.
4. Підсумок перевірки
- Молодці. Ми всі пересвідчилися, що ви гарно володієте рідною мовою.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація
Молодці. І сьогодні на уроці ми говоритимемо про наголос, удосконалюватимемо вміння наголошувати слова, використовувати їх у мовленні. і ваше мовлення стане ще багатшим, виразнішим.
ІУ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу
1. Стостереження над мовним матеріалом
-Діти, а що ж таке наголос? (правило і умовна позначка)
- А для чого потрібен наголос?
- А погляньте на слова:
Замок - замок
Атлас і атлас.
-А що допомогло вам визначити їхнє значення? (Наголос)
2. Робота з підручником
- Розгорніть підручник на ст. 136. Опрацюйте матеріал про наголос. Чи все ми назвали?
(Діти читають правило)
У. Формування вмінь і навичок
1. Робота біля дошки
Записати речення, поставити наголос.
Життя Тараса Шевченка дивне.Його можна назвати легендою. Жив він у завороженій злими людьми країні. Там одна неволя панська, а друга — царська (підбери синонім до слова неволя).
Додаткові питання:
-Що таке наголос? Склад? Закритий і відкритий.ОЦІНКИ.
2. Вправа 256
256. Перепишіть, у виділених словах позначте місце наголосу. У якому випадку наголос допомагає розрізнити форми слова? У якому наголос впливає на значення слова?
1. Дешева рибка, та дорога з неї юшка. Тоді дорога успішна,
коли розмова втішна (Народна творчість). 2. Струни настрою настрою на бадьорий юний лад (В.Еллак). 3. Через край із серця рідне слово ллється. Оживи, козацька славо, у бандурних струнах, нехай серця звеселяться!
> У яких словах наголосвпливає на їхнєзначення?
Вправа 253. Перепишіть слова, позначте в кожному місценаголосу.
Черговий, випадок, п ід м ет, алфавіт, вимова, шофер, столяр,
ненависть, арахіс, кілометр, документ, інструмент, цемент, дефіс,
лапки, олень, ведмедиця. КОБЗАР (……………………………………………………………..)
4. Творче завдання
Зі словом Кобзар складіть речення і запишіть його.
_ Читають речення. Оцінки
У. Підсумок уроку
- От і закінчується наш урок.
1 «Незакінчене речення»
На уроці я навчився…
Найважче мені було,,,
Мені найбільше сподобалося…
Чи поділитеся ви з батьками враженнями від уроку?
Я б хотів(ла) …
2.
_ Діти , я вам вдячна за активну роботу на уроці. Ви були активними, креативними. Ми з вами досягли поставленої мети, а допомогли нам слова Т.Шевченка. Хто їх пам’ятає?
Учітеся, читайте,
І чужому научайтесь,
І свого не цурайтесь…
УІ. Домашнє завдання