Склад. Наголос. Основні правила переносу

Про матеріал
Завдання уроку: 1.Виховання стійкої мотивації й свідомого прагнення до вивчення української мови. 2. Формування в школярів компетентностей комунікативно доцільно й виправдано користуватися засобами мови в різних життєвих ситуаціях . 3.Ознайомлення з наголосом й формування на цій основі базових умінь і навичок; здатності учня до аналізу й оцінки мовних явищ і фактів. 4. Формування вмінь розрізняти, аналізувати, класифікувати мовні факти, працювати з текстом. 5.Формування духовного світу учнів, цілісних світоглядних уявлень, загальнолюдських ціннісних орієнтирів. Технології навчання: особистісно орієнтована , інтерактивна, традиційна, розвивального навчання. Методи і прийоми: спостереження над мовним матеріалом, «хвилинка настрою», «мозковий штурм», робота з текстом, вибірковий диктант, вибірково-пошукова робота, тестові завдання, творчі завдання. Форми роботи: фронтальна, індивідуальна, групова.
Перегляд файлу

І.Технологічна карта уроку:

Організаційна інформація

Тема уроку

Склад. Наголос. Основні правила переносу

Предмет

Українська мова

Клас

5- А

Автор уроку (ФІО, посада)

Стрепетова Олена Василівна , учитель української мови і літератури

Освітня

установа

ЗОШ І-ІІІ ст №7, Новокаховської міської ради

Коротка характеристика класу

У 5-А класі 19  учнів, 11 хлопців і 8 дівчат. 1 учень навчається на високому рівні, 6 – на достатньому і 8 - на середньому, 4- на низькому. У класі є група лідерів. При виконанні спільної справи більшість членів учнівського колективу виявляють щиру зацікавленість. Діти допитливі, кмітливі, активно працюють на уроках. У будь-яких заходах більш активні хлопці. За роки навчання учнівський колектив згуртувався. Діти ставляться одне до одного із взаємоповагою, допомагають однокласникам у будь-яких ситуаціях, між школярами нема вагомих суперечок, панує доброзичливість і культура поведінки. Поведінка учнів на уроках урівноважена. Учні беруть активну участь у житті класу і школи.

Методична інформація

Тип уроку

формування вмінь і навичок

Цілі уроку

-поглибити знання учнів щодо складу  й наголосу, удосконалювати  вміння ділити слова на склади, визначити склади відкриті й закриті, наголошені й ненаголошені, опрацювати основні правила переносу слів; виробити в учнів комунікативні  мовні компетенції;

-на основі опорних конспектів та застосування мнемотехніки розвивати  уміння ефективно і самостійно вчитися; продовжувати роботу над удосконалюванням усного  і писемного мовлення; збагачувати та уточнювати активний словник;

-підвищувати мовленнєву культуру учнів;  виховувати інтерес до результатів власної праці.

 

Завдання уроку

1.Виховання стійкої мотивації й свідомого прагнення до вивчення української мови.

2. Формування в школярів компетентностей комунікативно доцільно й виправдано користуватися засобами мови в різних життєвих ситуаціях .

 3.Ознайомлення з наголосом й формування на цій основі базових умінь і навичок; здатності учня до аналізу й оцінки мовних явищ і фактів.

4. Формування вмінь розрізняти, аналізувати, класифікувати мовні факти, працювати з текстом.

5.Формування духовного світу учнів, цілісних світоглядних уявлень, загальнолюдських ціннісних орієнтирів.

Знання, уміння, навички, якості, компетентності, компетенції, якіактуалізують /набудуть/закріплятьтощоучніввході уроку

Висловлювати емоційно-оцінні судження; обґрунтовувати свою думку;визначати тему і основну думку твору; визначати тип і стиль  тексту

Технології, методи, форми роботи

Технології навчання: особистісно орієнтована , інтерактивна, традиційна, розвивального навчання.

Методи і прийоми: спостереження над мовним матеріалом, «хвилинка настрою», «мозковий штурм», робота з текстом, вибірковий диктант, вибірково-пошукова робота, тестові завдання, творчі завдання.

Форми роботи: фронтальна, індивідуальна, групова.

Необхідне обладнання і матеріали

портрет  Т.Г. Шевченка, мультимедійна система,презентація, ілюстрації, завдання для групової роботи

Додаткова інформація

Використані джерела і література

Є.П.Голобородько, Н.М.Веніг, Рідна мова. 5-11 класи.-х. Веста:Видавництво « Ранок», 2005-245 с.
О.Я.Загоруйко Диктанкти і творчі завдання- Харків, Торсінг плюс,2014.-512с.
С.Я. Єрмоленко, В.Т.Сичова Українська мова, 5 клас,Київ «Грамота», 2013 

 

Поради щодо логічного переходу від цього уроку до наступних

  • перевірити виконання домашнього завдання на наступному уроці;
  • формування навичок співпраці з однокласниками в парі, групі;
  • виховання бережливого ставлення до батьків.

 

Інше

Роздатковий матеріал

- А наступне завдання ми виконаємо на основі поезії Кобзаря «Садок вишневий коло хати».

- Хто хоче виразно її прочитати?

Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Співаютьідучидівчата,
А матері вечерять ждуть.

Сім'я вечеря коло хати,
Вечірнязіронькавстає.
Дочка вечерять подає,
А матихоченаучати,
Так соловейко не дає.

Поклаламати коло хати
Маленьких діточоксвоїх;
Сама заснула коло їх.
Затихло все, тількодівчата
Та соловейко не затих.

-Яка тема цього вірша?

- Яка головна думка?

- А стиль мовлення? Тип мовлення? (розповідь)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку:

 

І. Організація класу

1. Забезпеченняемоційноїготовостідо уроку

Продзвенів уже дзвінок,

Починаєм наш урок.

Цікаво, яким він буде?

  • А буде цей урок незвичайним, тому що сьогодні  у вас на уроці присутні гості,  а урок проведу я, Олена Василівна. А я очікую, що ви будетеяскравими, різноманітними, креативними. Розгорніть зошити і запишіть: Двадцять перше листопада. Класна робота.

А хочу урок я розпочати такими словами:

Учітеся, читайте,

І чужому научайтесь,

І свого не цурайтесь

- Хто знає, кому належать ці слова?

-Так, це слова Т.Шевченка. Дозвольте взяти у вас інтерв’ю.  Що ви знаєте про Т.Г.Ш? Які вірші Кобзаря вивчали на уроці української літератури? («Садок вишневий коло хати», «За сонцем хмаронька пливе»).

- Повертаємося до слів Т.Г.  Як ви розумієте їх?

- Справді, це - мудрі повчання Кобзаря, які закликають нас вивчати таємниці наук, мов, але не цуратися своєї мови, вивчати рідне слово. Адже людина, яка досконало знає свою мову, зможе досягти успіхів у будь-якій сфері діяльності завдяки силі слова.

- А як ви знаєте рідну мову, покаже бліц-опитування.

 

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Бліц-опитування

-Що таке фонетика?

-  Що таке звук мовлення?

- Що з’явилося раніше : звук чи буква?

- Чим звук відрізняється від букви?

- Що таке склад слова?

2.  Проблемне завдання «Доповніть табличку»

 

 

 

 

 

 

3.Розподільний диктант

- А наступне завдання ми виконаємо на основі поезії Кобзаря «Садок вишневий коло хати».

- Хто хоче виразно її прочитати?

Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Співаютьідучидівчата,
А матері вечерять ждуть.

Сім'я вечеря коло хати,
Вечірнязіронькавстає.
Дочка вечерять подає,
А матихоченаучати,
Так соловейко не дає.

Поклаламати коло хати
Маленьких діточоксвоїх;
Сама заснула коло їх.
Затихло все, тількодівчата
Та соловейко не затих.

-Яка тема цього вірша?

- Яка головна думка?

- А стиль мовлення? Тип мовлення? (розповідь)

-А завдання таке: виписати у три колонки односкладові, двоскладові, трискладові слова. По 5. Час – 2 хвилини.

4. Підсумок перевірки

- Молодці. Ми всі пересвідчилися, що ви гарно володієте рідною мовою.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація

  • Але українська мова має багато таємниць. І сьогодні на уроці ми розгадаємо одну з них. А цо це за таємниця, ви зрозумієте, відгадавши ребус. Ви любите відгадувати ребуси? Отже, яке слово зашифроване?

Молодці. І сьогодні на уроці ми говоритимемо про наголос, удосконалюватимемо вміння наголошувати слова, використовувати їх у мовленні. і ваше мовлення стане ще багатшим, виразнішим.

 

ІУ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу

1. Стостереження над мовним матеріалом

-Діти, а що ж таке наголос? (правило і умовна позначка)

- А для чого потрібен наголос?

- А  погляньте на слова:

Замок - замок

Атлас і атлас.

  • Що вони означають?

-А що допомогло вам визначити їхнє значення? (Наголос)

2. Робота з підручником

- Розгорніть підручник на ст. 136. Опрацюйте матеріал про наголос. Чи все ми назвали?

(Діти читають правило)

  • ! Наголос — цевиділення складу в словіпосиленням голосу. В українськіймовінаголосвільний, тобтонаголошенимиможуть
    бути різні за порядком склади: кнёжка, підрбчник, папер і вий.
    В українськіймовінаголосрухомий, тобто при змініформи слова
    вінможепереміщатися з одного складу на інший: дом ка — думке.
    В окремихвипадкахзмінанаголосузмінюєзначення слова:
    д ор їга — дорога, атлас атлас.
  • Чи все ми сказали про наголос? (Рухомий – весна - весни). Чому?  Вільний Чому?)
  • Діти, якщо ви сумніваєтеся в наголошуванні слова, то вам слід звернутися до орфографічного словника. До речі, в українській мові є слова з подвійним наголосом: помилка- помилка, байдуже- байдуже, весняний – весняний.

 

У. Формування вмінь і навичок

1. Робота біля дошки

Записати речення, поставити наголос.

 

Життя Тараса Шевченка дивне.Його можна назвати  легендою. Жив він у завороженій злими людьми країні. Там одна неволя панська, а друга — царська (підбери синонім до слова неволя).

Додаткові питання:

-Що таке наголос? Склад? Закритий і відкритий.ОЦІНКИ.

2. Вправа 256

256. Перепишіть, у виділених словах позначте місце наголосу. У якому випадку наголос допомагає розрізнити форми слова? У якому наголос впливає на значення слова?
1. Дешева рибка, та дорога з неї юшка. Тоді дорога успішна,
коли розмова втішна (Народна творчість). 2. Струни настрою настрою на бадьорий юний лад (В.Еллак). 3. Через край із серця рідне слово ллється. Оживи, козацька славо, у бандурних струнах, нехай серця звеселяться!
> У яких словах наголосвпливає на їхнєзначення?

 

Вправа 253. Перепишіть слова, позначте в кожному місценаголосу.
Черговий, випадок, п ід м ет, алфавіт, вимова, шофер, столяр,
ненависть, арахіс, кілометр, документ, інструмент, цемент, дефіс,
лапки, олень, ведмедиця. КОБЗАР (……………………………………………………………..)

4. Творче завдання

Зі словом Кобзар  складіть речення і запишіть його.

_ Читають речення. Оцінки

У. Підсумок уроку

- От і закінчується наш урок.

1 «Незакінчене речення»

На уроці я навчився…

Найважче мені було,,,

Мені найбільше сподобалося…

Чи поділитеся ви з батьками враженнями від уроку?

Я б хотів(ла) …    

2.

_ Діти , я вам вдячна за активну роботу на уроці. Ви були активними, креативними. Ми з вами досягли  поставленої мети, а допомогли нам слова Т.Шевченка. Хто їх пам’ятає?

 

Учітеся, читайте,

І чужому научайтесь,

І свого не цурайтесь

 

УІ. Домашнє завдання

  1. Пар. 24, впр 254
  2. Твір-мініатюру на тему: «Т.Шевченко в моєму житті», використовуючи слова з рухомим наголосом

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 березня 2019
Переглядів
1236
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку