Склад. Основні правила переносу .

Про матеріал
Презентація до уроку з теми: " Склад. Основні правила переносу" для уроку української мови 5 клас НУШ, розробка за підручником " Українська мова" 5 клас О.Авраменка
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Склад. Основні правила переносу. Склад. Основні правила переносу НУШ

Номер слайду 2

Сьогодні на уроціОчікувані результати навчання:виокремлює та розрізняє мовні одиниці(склади слова);обмінюється думками на тему, пов`язану із ціннісними орієнтирами;ділить слова на склади; вміє правильно переносити слова з рядка в рядок.

Номер слайду 3

ПРИГАДАЙ!Фонетика – розділ мовознавства, який вивчає звуковий склад мови. Орфоепія – розділ мовознавства, що вивчає правила літературної вимови. Орфографія – розділ мовознавства, що вивчає правила написання слів.

Номер слайду 4

Визначити співвідношення звуків і букв: Океан, хліб, входять, цвяшок, кияни, доля, ожина, лісник, осокір, шиють, ясний, онук, стріха, сцена, пара, тягар. Звуки і букви

Номер слайду 5

Дитинство, отроцтво, юність, зрілість і старість –вікові періоди людського життя.

Номер слайду 6

Чи правильно зроблено перенос виділеного слова. За яким принципом переносять слова з рядка в рядок? Дитинство, отроцтво, ю-ність, зрілість і старість — вікові періоди людського життя. Дитинство, отроцтво, юні-сть, зрілість і старість — вікові періоди людського життя. Дитинство, отроцтво, юніс-ть, зрілість і старість — вікові період.

Номер слайду 7

Що таке склад?Склад — це частина слова, яку вимовляють одним поштовхом видихуваного повітря. Склад утворює голосний звук. Скільки в слові голосних, стільки й складів: скотч, а-ві-а-тор, у-стри-ця. Відкритий склад закінчується на голосний звук. Закритий — на приголосний. У слові ра-дість два склади, перший — відкритий, а другий — закритий.

Номер слайду 8

Робота в парах. Запишіть слова в три колонки: з двома складами; з трьома складами; із чотирма складами. Милість, піала, араб, осінній, Мелітополь, різдвяний, Америка, тертий, компанія, оаза, іронія, жаб’ячий, теорія, ирій, реакція, незмінність, утертися, ювелір. З перших букв виписаних слів складіть стійку сполуку слів (фразеологізм).

Номер слайду 9

ПЕРЕВІР!З перших букв виписаних слів складіть стійку сполуку слів (фразеологізм). Мати порожню макітру – некмітлива, нерозсудлива, нерозумна людина. Фразеологізм “Мати порожню макітру” – речення. — Як маєш порожню макітру на плечах, стріляй!{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}милістьпіала. Мелітопольарабосінній. Америкатертийріздвянийкомпаніяирійоазаіроніяжаб'ячийтеоріянезмінність ювелірреакція утертися

Номер слайду 10

Словникова робота. Оаза — родюче місце в пустелі з буйною рослинністю та прісною водою.

Номер слайду 11

Робота з текстом. Акваріум — чарівний куточок живої природи, у якому можна побачити багато не/звичайного. У прозорій, як гірське повітря, воді серед рослин плавно пропливають улюбленці акваріумістів — скалярії. Біля них, немов метелики, пурхає табунець не/спокійних гупі — чорно/синіх, яскраво/червоних, атласно/зелених. У кутку застигла зграйка неонових рибок, що світяться, як люмінесцентні лампи. А зовсім поруч, у заростях водяного моху, видно не/рухомих скляних окунців. Їхнє тіло немовби вишліфуване з кришталю й окантоване золотом (Г. Романишин). Перепишіть текст, знявши риску. Поділіть на склади виділені слова .

Номер слайду 12

Дискусія в класі. Висловте свої міркування щодо життя тварин у неволі. Чи варто заради краси й розваги обмежувати простір рибкам, поміщаючи їх до акваріуму ?

Номер слайду 13

Лінгвістичне дослідження У вказаних рядках знайдіть слова, у яких є помилки при переносі.1. Віт-чиз-на, бу-зок, прис-туп, про-мовець, сце-на-рист.2. Ле-ва-да, за-квіт-ча-ли, зем-ля, зе-мля, на-ро-доз-нав-ство.3. Со-няч-ний, при-спі-вує, у-день, але-я, чор-ноб-ри-вий.4. По-до-рож, гі-сть, ек-ран, дз-він.5. До-лень-ка, пі-ра-мі-да, від-звук, спи-нись, бла-кить, под-зво-ни.

Номер слайду 14

Правила переносу слів. Слова переносять із рядка в рядок за складами: за-порізький, запо-різький, запорі-зький, запорізь-кий.

Номер слайду 15

Не можна• залишати одну літеру в рядку або переносити в наступний: ожи-на (не о-жина), Ма-рія (не Марі-я); • розривати літери дж та дз, якщо вони позначають один злитий звук: ра-джу (не рад-жу), пере-дзвін (не перед-звін); • розривати буквосполуки йо та ьо: ра-йон (не рай-он), ма-льок (не маль-ок); • відривати скорочення від слів, яких вони стосуються: 7 м, 150 га, Т. Г. Шевченко, п. Гнатюк, проф. Олійник; • відривати апостроф, м’який знак та й від попередньої букви: бур’-ян (не бур-’ян), кіль-це (не кіл-ьце), бай-ка (не ба-йка).

Номер слайду 16

ЗАПАМ`ЯТАЙЯкщо буквосполуки дж та дз позначають два звуки, то їх можна розривати: під-живити, над-звуковий. Коли корінь починається на голосний, то переносимо довільно: розорати, роз-орати і розо-рати; бе-зупинно, без-упинно та безу-пинно; а коли на приголосний, то від кореня його не відриваємо: до-зрівати (не доз-рівати), ви-правдання (не вип-равдання).

Номер слайду 17

Зауважте! При збігу однакових приголосних на межі значущих частин слова одну букву залишаємо, а другу переносимо в наступний рядок: без-зубий (не бе-ззубий), закон-ний (не зако-нний). В інших випадках можливий подвійний перенос: зна-ння і знан-ня, жи-ття і жит-тя, ва-нна і ван-на.

Номер слайду 18

Культура слова неправильно сміятись над кимось знущатись над кимосьвластивий для птахів правильносміятись з когосьзнущатись з когосьвластивий птахам

Номер слайду 19

Рефлексія. Гора звершень. Оберіть, де знаходитесь після вивчення теми. Вершинаякщо все зрозуміли і можете пояснити іншому. Схилякщо ви все зрозуміли, однак вам важко пояснити іншомуякщо нова тема здалася вам складною. Підніжжя.

Номер слайду 20

ст. 87 завдання 1, 2 Підручник « Українська мова» О. Авраменко 2022 Домашнє завдання

pptx
Додано
20 листопада 2022
Переглядів
3884
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку