Складання груп прикметників, які мають різне лексичне значення. Закріплення знань і вмінь, пов'язаних зі словами, що виражають ознаки предметів.

Про матеріал
Комбінований урок з різнорівневими завданнями і груповою роботою за технологією критичного мислення.
Перегляд файлу

Тема 86. Складання груп прикметників, які мають різне лексичне значення.

Закріплення знань і вмінь, пов'язаних зі словами, що виражають ознаки предметів. (впр. 331-334) Самостійна робота.

 Мета: навчати учнів добирати слова, що відповідають реальним ознакам того чи іншого предмета; формувати вміння вживати прикметники в усному і писемному мовленні;розвивати зв'язне мовлення; виховувати пізнавальний інтерес. виховувати любов та бережне ставлення до тварин.

Обладнання. Малюнки із зображенням тваринок – учнів Лісової школи, сови – вчительки;   картки із завданням для роботи в групах.

 

Хід уроку

І. Етап орієнтації. .ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Дзвенить дзвінок,

Починається урок.

Будемо старанно працювати,

Щоб мову рідну добре знати!

  • Якими будемо на уроці? (Старанними, уважними)

ІІ. Етап цілеспрямування.

ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ (с. 125, вправа 330)

— Чи вдалося вам допомогти іменникам «зайняти» свої місця?

— Прочитайте побудоване за схемою речення про лисицю і зайця.

Працьовитий, як            риба

Мовчазний  , як              їжак

Колючий , як                  білка

Грайливий, як                бджола

  1. Загадка

Хвіст трубою,

Спритні ніжки

Стриб – із гілки на сучок

Рудо хвоста ця пустунка

Несе горішки в свій сундучок. (Білка) (малюнок).

  • Які слова допомогли відгадати, що  це саме білочка?
  1. Каліграфічна хвилинка

бі бі біл біл ка ка білка білочка білченя

  • Скільки складів? Назвіть? Скільки голосних? Назвіть. Назвіть пом’якшений приголосний звук?  Чому? Який  звук наголошений?
  • На яке питання відповідає слово білка? Яка це частина мови?
  1.  Гра « Перетворення» (добір ознак до  іменника білочка).
  • Складемо характеристику нашій білочці.

Від іменників утворіть прикметники і взнайте дещо про нашу білочку.

Пух – пухнаста,

Хвіст – хвостата,

Ліс – лісова,

Спритність – спритна,

 Гра -  грайлива.

  • І все це про кого?
  • Скільки слів ми утворили, які характеризують  одне звірятко? (5)
  • Яка ознака вказує на місце проживання білочки? (Лісова)

Наша білочка завітала до нас із казус Василя Шкіри « Лісовий детектив», тому в неї є ще одна характеристика, не притаманна іншим білочкам. Давайте пригадаємо, чому вона заблукала? (Бо пропускала букви у словах, допускала помилки).

  • То яка вона була ? (Неуважна)
  • А ми буде уважні  і помилок не допустимо. Допоможемо білочці, проведемо «Бій помилкам»

Помилки хитрі будемо шукати,

 рідну мову краще знати.

  1. Гра «Бій помилкам»       ПОМИЛКА (це слово має подвійний наголос)
  • Запишіть у зошит його і запам’ятайте . Які помилки я вам виставляю на полях? (Орфографічні і пунктуаційні).
  • А ми будемо шукати хитрі помилки.

Горіховий пляма, слухняне доня, село Грибний, маленька звірятко.

  • За чим будемо визначати форму прикметника? Хто кращий друг іменника?
  • Правильне вживання прикметника залежить від якої частини мови? ( Від іменника)

 

 

 

Тепер білочка буде уважною, і знатиме, як поєднувати слова в реченні.

  1. Вправа «Кубування». Білочка передала нам від лісового детектива кубик із запитаннями – повтореннями.
  1. Вказує на…
  2. Питання …
  3. В реченні дружить із …
  4. Член речення…
  5. Потрібний для …
  1. Зберемо речення і дізнаємося, навіщо потрібний прикметник.

Міняє, навесні, білочка, шубку.

  • Як у природі називають це явище? ( Линяння).
  • Яка була шубка? А яка стала?

Давайте поширимо (добавимо) в  речення ці 2 прикметники.

Навесні білочка міняє сіру шубку на руду.

  • Яке речення точніше виражає зміни в житті білочка навесні?

Отже, прикметник потрібний для точнішого висловлення думки, багатства мови, мелодійного звучання.

ІІІ. Повідомлення теми уроку:

  • Сьогодні ми з вами на уроці будемо вчитися добирати ознаки для точної характеристики слів, відгадувати загадки.
  1.  Словниковий диктант
  • Навесні у звірят важливий період життя. Чому? (Розпочинаються навчання у лісовій школі).
  • Ось і наша білочка отримала завдання від вчительки – Сови.
  • Треба допомогти впізнати предмет за ознакою і записати словниковий диктант.

Допомагатимуть вам у цьому малюнки( на дошці).

1. Кислий, жовтий, вітамінний. (лимон).

2. Полохливий, куцохвостий, білий.(заєць).

3. Солодке, холодне,ванільне. (морозиво).

4. Вайлуватий, бурий, клишоногий.(ведмідь).

5. Запашна, колюча, рожева (троянда).

6. Хитра, руда, пишнохвоста (лисиця).

- На які 2 групи можна поділити всі слова? (Істоти, неістоти).

- Яка головна ознака в лимона?

2. Робота за варіантами.

1 варіант – запишіть головну ознаку кожного іменника – істоти.

2 варіант -  запишіть головну ознаку кожного іменника – неістоти.

  • То  хто головний у сполученні іменника і прикметника?
  1. Хвилинка відпочинку.

Фізкультхвилинка ( учениця проводить за впр. 333)

  • Чого не буває?  (Чорного зайця)

Я малюю зайчика для вас – Раз.

Це у нього , бачте голова - Два.

Це у нього вуха до гори - Три.

Це стирчить у нього хвостик сірий – Чотири.

Це очиці весело горять – П’ять.

Ротик, зубки – хай морквину їсть – Шість.

Шубка тепла, хутряна на нім – Сім.

Ніжки довгі, щоб гасав він лісом – Вісім.

Ще навколо посаджу дерева -  Дев’ять.

І хай сонце сяє з піднебесся - Десять.

IV. Робота над темою уроку

  1. Робота з підручником  с. 126, вправа 331

Запрошення

  • Білочка отримала запрошення. Послухайте, куди.

Чекаю на лісовій галявині. Весела весна.

Білочка замислилась. Щось тут не так. Весела дівчинка, веселий хлопчик. Чого тут не буває?

Гомінкі, веселі, кришталеві        (струмочки)  - разом біля дошки.

Висока, струнка, білокора…           (береза)      1 ряд

Чисте, свіже, прозоре…                   (повітря)    2 ряд

Теплий, легкокрилий, грайливий…(вітерець).  3 ряд

! Прикметники можуть надавати неживим предметам якості живих.

  1. Робота над загадками Вправа 332 (по рядам)

Вогники помилок: льодок, солодка, близько, солодкий.

  1. Самостійна робота (по рівням)

Різнорівневі завдання.

     Поширити речення прикметниками

   Пливуть ……. хмари.                Зацвіли ……  квіти.  Повернулись ……. птахи.

Слова для довідки: ранні, білі, перелітні, пожовклі, весняні, веселі.

               Доберіть ознаку до іменника за кольором:

               Доберіть ознаку  до іменника за розміром:

 

   Небо             жовті           безмежне

   зорі               синє              дрібна

   весна            біла               крихітні

   квітка           зелена          довга

V. Контрольно-оцінюючий етап.

  • За чим можна ознаку предмета  взнати ? ( За іменником)

VI. Підсумок уроку.

  1. Гра «Віночок». (Руки на плече один одному).

 Навчився… Цікаво… Знаю…. Прикметник потрібний  для…

2. Гра-естафета «Який? Яка? Яке?»

На дошці — предметні малюнки: диня, яблуко, огірок.

Діти з кожного ряду по черзі виходять до дошки і під малюнком записують слова — назви ознаки. Виграє та команда, яка швидше впорається із завданням.

3. Д/з. Вправа 334.

doc
Додано
1 листопада 2019
Переглядів
4303
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку