Конспект відкритого бінарного уроку (1+1):
Розвиток зв'язного мовлення + трудове навчання
4 клас
(Примітка: якщо діти гарно підготовлені, то можна провести урок у ІІ семестрі з учнями 3 класу)
Тема: Складання казки за даним початко і власною фантазією «Казкова сніжинка»
Мета:
-вчити складати казки (тексти-розповіді);
-розвивати уміння добирати епітети, порівняння, синоніми, слова, вжиті в прямому і переносному значенні, що відносяться до предмета, про який розповідається;
-вчити бачити такі образні вислови у творах художньої літератури та використовувати їх у своїй мові;
-поповнювати словниковий запас;
-розвивати мовлення, образне мислення, спостережливість, фантазію;
-розвивати орфографічну пильність;
- виховувати естетичні почуття – почуття прекрасного в буденному.
Обладнання:
-зошити, ручки, прості олівці;
-ножиці, шаблони для вирізання сніжинок, аркуш паперу в клітинку;
-таблиці слів;
-пам'ятка аналізу твору;
-правила т/б під час роботи з ножицями;
-роз даткові картки з завданнями по групах;
-пам'ятка для роботи в групі;
-хмарка;
-кружечки на магнітах з літерами: МОЛОДЦІ;
-10 коробочок по довжині ножиць для сміття;
-бейджики з іменами дітей (якщо клас незнайомий, я проводила урок в районній школі).
Завдання уроку:
1.Зробити сніжинку (вирізати з паперу, техніка – витинанка).
2.Розвиток зв'язного мовлення і фантазії.
3.Повторення орфограм.
4.Розвиток вміння працювати з текстом.
5.Поповнення словникового запасу.
6.Складання тексту-розповіді за початком.
Хід уроку
Дозу вання | № | Зміст уроку | Примітка | |||||||||||||||||||||
1 хв. | І | Оргмомент - Діти, зараз ми проведемо з вами звичайний, незвичайний урок: звичайний, бо продзвенів дзвінок до початку і буде кінець, ми будемо працювати, як завжди наполегливо і старанно, а головне – творчо. А незвичайний тому, що, по-перше, у нас присутні гості на уроці, поверніться, будь ласка, до них і привітайтесь, по-друге, що проведе урок не ваша улюблена вчителька, а я – Лариса Миколаївна, а по-третє, хоч це – і урок розвитку зв1язного мовлення, на якому потрібно вчитися правильно, точно і красиво висловлювати свою думку, та ще ми будемо з вами писати і творити чудеса своїми руками і фантазією. Тож, до роботи. | ||||||||||||||||||||||
ІІ | Трудове навчання (практична робота) | |||||||||||||||||||||||
0,5 хв. | 1 | Повторення т\б під час роботи з ножицями: (Показую дітям ножиці.) -Ви вже великі, а тому я прошу розповісти все, що ви знаєте про цей предмет. (Наприклад: 1) Загадка Два кільця, два кінця, а посередині цвях. 2) Техніка безпеки під час користування ножицями: а) ножиці мають бути постійно закритими, якщо ними не користуються; б) не можна ними махати, піднімати до очей; в) працювати треба уважно і обережно, не підставляючи пальці під лезо ножиць.) | Мозковий штурм | |||||||||||||||||||||
2 | Витинанка. Сніжинка | |||||||||||||||||||||||
0,5 хв. 2,5 хв. | 1) Вступна бесіда 2) Практи чна робота | - Зараз ми будемо працювати з папером у техніці витинанки. Витинанка – це ажурне вирізування. в цій техніці найбільше значення мають силуетні форми та ритм повторюваних деталей. Але сьогодні я хочу, щоб ви побачили рукотворне чудо з дірочок-прорізів. Отже, візьміть аркуш паперу, складіть його по діагоналі. Зайву частину відріжте, вона непотрібна. Відкладіть ножиці. Будемо складати аркуш, робити заготовку. Складіть гострі кінці трикутника разом, будьте уважними, - не загубіть середину аркуша, бо нічого не вийде, - ваша робота розпадеться. Складіть отриманий трикутник ще навпіл. На цю заготовку нанесемо малюнок за допомогою олівця і шаблона. Намічені дірочки вирізаємо. Відкладаємо ножиці в коробочку, обрізки теж туди, а потім розгорнемо те, що так старанно робили і подивимося, що ж у нас вийшло? | ||||||||||||||||||||||
3 хв. | 3 | 1) Бесіда про сніжинку (з досвіду власних спостережень) -Правильно, діти, це – сніжинка. Яку техніку ми використали? Нагадайте. -Подивіться, яка краса. Всі вони різні, але спільне для них те, що кожна сніжинка має 6 промінців, які розходяться від центру. А якої ж пори приходять до нас ці красуні? - Давайте пофантазуємо трішки: закрийте на кілька секунд очі і послухайте моє питання-завдання: де і в якій ситуації ви могли б спостерігати за цим зимовим дивом? (Наприклад, йшли до школи, сиділи біля вікна.) Або вигадали історію. Послухайте: Йде лісами, селами і містами Зима-білосніжка. У своїй чарівній корзинці несе вона сніжинки і розкидає їх людям. Кружляють вони у повітрі і тихо спускаються на землю. Одна з цих красунь сіла мені на рукав. Я почала розглядати сніжинку. Вона була… І раптом… 2) Запитання: - Яка думка виникла у вас, коли ви подивились на сніжинку? - Які почуття охопили вас? - Що б ви сказали у ту мить? - Що нагадують сніжинки? - Якої вони форми? - Якого кольору? - Як виникла сніжинка? | ||||||||||||||||||||||
0,5 хв. | ІІІ | Повідомлення теми і мети уроку - Діти, сьогодні ми спробуємо з вами написати казку про сніжинку, але не одну, а багато казок. Чому багато? Бо кожен напише свою. | ||||||||||||||||||||||
2 хв. | ІУ 1 2 | Актуалізація опорних знань Повторення про текст-розповідь: -Як називається текст, у якому про щось повідомляється? -А казка – це розповідь? -Чи відрізняється казка від звичайної розповіді? Чим? (Відбувається щось незвичайне для реального життя. Наприклад, неживі предмети живуть і поводяться як люди.) Будова тексту ( на дошці): зачин основна частина кінцівка | ||||||||||||||||||||||
1 хв. | 3 | Пояснення завдання уроку -Діти, казку кожен з вас спробує придумати свою за вже поданим початком, а допише 5-6 своїх речень. Початок (написаний на дошці): Одного чудового зимового ранку я йшла до школи. Надворі снігопад. Одна сніжинка сіла мені на рукав. Я почала роздивлятися її. Вона була… І раптом… | ||||||||||||||||||||||
4 хв. | 4 | Робота по групах над добором слів до твору -У своїй казці використайте обов'язково опис. А щоб допомогти вам зібрати потрібні слова, і скоротити час для підготовки і обдумування змісту казки, ми зараз розділимось на 4 групи, кожна з яких має виконати своє завдання. Працюйте, даю 4 хв. 1 група. Завдання: - прочитайте; - визначте образні вислови в художніх текстах, які вам запропоновано; - знайдіть, запишіть і придумайте свої епітети (прикметники) до слова сніжинка. 1) З неба летіла на землю сніжинка. Вона була легка, ніжна, прозора, мов пушинка. І красива, мов зірка. (В.Сухомлинський) 2) У Студеній високості народилися сніжинки, і летять на землю гості діамантові пушинки. (П.Воронько) 3) І у полі, і в ліску закружляли у танку ці білесенькі сніжинки, мов дівчатка-балеринки. (М.Рильський) (Прикметники-епітети: -срібляста -чарівна -прозора -ніжна -легка) 2 група. Завдання: - Які слова допоможуть оживити сніжинок? (Підказка: дієслова) (З тих же запропонованих уривків художніх творів.) Дієслова: -летять -падають -кружляють -покривають -спускаються) (При перевірці: -Знайдіть слова: 1)близькі за значенням; 2)вжиті у переносному значенні.) 3 група. Завдання: Доберіть слова-синоніми, порівняння до слова сніжинка. ( Порівняння: Слова-синоніми: - мов зірка - вона - мов пушинка - красуня - мов метелик - гостя з неба - мов дівчинка балеринка) 4 група. Завдання: Підберіть варіанти заголовка до казки про сніжинку. 1)Пригоди чарівної сніжинки 2)Історія білої зірочки 3)Казкова сніжинка 4)Зимова гостя з неба 5)Зустріч із сніжинкою | ||||||||||||||||||||||
4 хв. | 5 | Перевірка виконання пропонованих завдань по групах (Порівнюю запропоновані учнями слова з моїми (приготовленими), які на таблицях по ходу вивішую і звіряю, доповнюючи ряд. | ||||||||||||||||||||||
У | Фізпауза | |||||||||||||||||||||||
1 хв. | 6 | Пам'ятка аналізу складеного твору 1)Прочитай текст. Чи сподобався він тобі? 2)Чи відповідає текст темі? 3)Чи вдало дібраний заголовок? 4)Чи можна визначити в тексті його складові частини (зачин, основну частину, кінцівку)? 5)Чи є логічний зв'язок у побудові тексту? 6)Чи немає повторень? 7)Чи використано образні вислови? 8)Як би ти відредагував текст? | на дошці | |||||||||||||||||||||
2 хв. | 7 | Колективне складання усного твору –казки за даними запитаннями: -Прочитайте про себе запитання і запропонуйте своє перше речення, яким би ви продовжили казку. 1)Що трапилось із сніжинкою? 2)Що ти зробила? 3)Які почуття виникли у тебе від побаченої снігової красуні? 4)Що станеться з небесною гостею, коли дмухне сильний морозний вітер? (Або вигляне сонечко?) 5)Кінцівка: що ти будеш довго згадувати (пам'ятати)? | На дошці Відповіді дітей фронтально | |||||||||||||||||||||
15 хв. | УІ 1 | Виконання завдання розвитку мовлення (письмово). Самостійна письмова робота учнів. -Діти, хто напише, справиться зі своєю казкою, - підніме руку. (Я в цей час збираю сніжинки-витинанки і оформляю дошку ззаду (на залізному). | ||||||||||||||||||||||
2 хв. | 2 | Перевірка: читання 1-2 казок | ||||||||||||||||||||||
1 хв. | УІІ 1 2 | Підсумок уроку Перевірка виконання завдань уроку 1.Вирізати сніжинку. М 2.Розвиток зв'язного мовлення О і фантазії. Л 3.Повторення орфограм. (На таблиці орфограми виділені червоним кольором.) О 4.Вміння працювати з текстом. Д 5.Поповнення словникового запасу. Ц 6.Складання тексту-розповіді за початком. І Оцінювання: -усно: за роботу на уроці, -за твір: - письмово після перевірки. Заключне слово вчителя: -Дякую вам, діти, за урок. На згадку хочу подарувати красивий казковий снігопад, створений вашими руками. (На залізній дошці: хмарка, з якої сипляться сніжинки (в середині сніжинок – личко з посмішкою). | на дошці |
Конспект відкритого бінарного уроку (1+1):
Розвиток зв’язного мовлення + трудове навчання
4 клас
(Примітка: якщо діти гарно підготовлені, то можна провести урок у ІІ семестрі з учнями 3 класу)
Тема: Складання казки за даним початком і власною фантазією «Казкова сніжинка»
Мета:
Обладнання:
Завдання уроку:
Хід уроку
Дозу вання |
№ |
Зміст уроку |
Примітка |
|||||||||
1 хв. |
І |
Оргмомент - Діти, зараз ми проведемо з вами звичайний, незвичайний урок: звичайний, бо продзвенів дзвінок до початку і буде кінець, ми будемо працювати, як завжди наполегливо і старанно, а головне – творчо. А незвичайний тому, що, по-перше, у нас присутні гості на уроці, поверніться, будь ласка, до них і привітайтесь, по-друге, що проведе урок не ваша улюблена вчителька, а я – Лариса Миколаївна, а по-третє, хоч це – і урок розвитку зв1язного мовлення, на якому потрібно вчитися правильно, точно і красиво висловлювати свою думку, та ще ми будемо з вами писати і творити чудеса своїми руками і фантазією. Тож, до роботи. |
|
|||||||||
|
ІІ |
Трудове навчання (практична робота) |
|
|||||||||
0,5 хв. |
1 |
Повторення т\б під час роботи з ножицями: (Показую дітям ножиці.)
(Наприклад: 1) Загадка Два кільця, два кінця, а посередині цвях. 2) Техніка безпеки під час користування ножицями: а) ножиці мають бути постійно закритими, якщо ними не користуються; б) не можна ними махати, піднімати до очей; в) працювати треба уважно і обережно, не підставляючи пальці під лезо ножиць.) |
Мозковий штурм |
|||||||||
|
2 |
Витинанка. Сніжинка |
|
|||||||||
0,5 хв.
2,5 хв. |
1) Вступна бесіда
2) Практи чна робота |
- Зараз ми будемо працювати з папером у техніці витинанки. Витинанка – це ажурне вирізування. в цій техніці найбільше значення мають силуетні форми та ритм повторюваних деталей. Але сьогодні я хочу, щоб ви побачили рукотворне чудо з дірочок-прорізів. Отже, візьміть аркуш паперу, складіть його по діагоналі. Зайву частину відріжте, вона непотрібна. Відкладіть ножиці. Будемо складати аркуш, робити заготовку. Складіть гострі кінці трикутника разом, будьте уважними, - не загубіть середину аркуша, бо нічого не вийде, - ваша робота розпадеться. Складіть отриманий трикутник ще навпіл. На цю заготовку нанесемо малюнок за допомогою олівця і шаблона. Намічені дірочки вирізаємо. Відкладаємо ножиці в коробочку, обрізки теж туди, а потім розгорнемо те, що так старанно робили і подивимося, що ж у нас вийшло? |
|
|||||||||
3 хв. |
3 |
1) Бесіда про сніжинку (з досвіду власних спостережень)
А якої ж пори приходять до нас ці красуні? - Давайте пофантазуємо трішки: закрийте на кілька секунд очі і послухайте моє питання-завдання: де і в якій ситуації ви могли б спостерігати за цим зимовим дивом? (Наприклад, йшли до школи, сиділи біля вікна.) Або вигадали історію. Послухайте: Йде лісами, селами і містами Зима-білосніжка. У своїй чарівній корзинці несе вона сніжинки і розкидає їх людям. Кружляють вони у повітрі і тихо спускаються на землю. Одна з цих красунь сіла мені на рукав. Я почала розглядати сніжинку. Вона була… І раптом… 2) Запитання: - Яка думка виникла у вас, коли ви подивились на сніжинку? - Які почуття охопили вас? - Що б ви сказали у ту мить? - Що нагадують сніжинки? - Якої вони форми? - Якого кольору? - Як виникла сніжинка? |
|
|||||||||
0,5 хв. |
ІІІ |
Повідомлення теми і мети уроку - Діти, сьогодні ми спробуємо з вами написати казку про сніжинку, але не одну, а багато казок. Чому багато? Бо кожен напише свою. |
|
|||||||||
2 хв. |
ІУ 1
2 |
Актуалізація опорних знань Повторення про текст-розповідь:
Будова тексту ( на дошці):
зачин
основна частина
кінцівка |
|
|||||||||
1 хв. |
3 |
Пояснення завдання уроку
Початок (написаний на дошці): Одного чудового зимового ранку я йшла до школи. Надворі снігопад. Одна сніжинка сіла мені на рукав. Я почала роздивлятися її. Вона була… І раптом… |
|
|||||||||
4 хв.
|
4 |
Робота по групах над добором слів до твору
А щоб допомогти вам зібрати потрібні слова, і скоротити час для підготовки і обдумування змісту казки, ми зараз розділимось на 4 групи, кожна з яких має виконати своє завдання. Працюйте, даю 4 хв. 1 група. Завдання: - прочитайте; - визначте образні вислови в художніх текстах, які вам запропоновано; - знайдіть, запишіть і придумайте свої епітети (прикметники) до слова сніжинка. 1) З неба летіла на землю сніжинка. Вона була легка, ніжна, прозора, мов пушинка. І красива, мов зірка. (В.Сухомлинський) 2) У Студеній високості народилися сніжинки, і летять на землю гості діамантові пушинки. (П.Воронько) 3) І у полі, і в ліску закружляли у танку ці білесенькі сніжинки, мов дівчатка-балеринки. (М.Рильський) (Прикметники-епітети:
2 група. Завдання: - Які слова допоможуть оживити сніжинок? (Підказка: дієслова) (З тих же запропонованих уривків художніх творів.) Дієслова:
(При перевірці:
3 група. Завдання: Доберіть слова-синоніми, порівняння до слова сніжинка. ( Порівняння: Слова-синоніми: - мов зірка - вона - мов пушинка - красуня - мов метелик - гостя з неба - мов дівчинка балеринка) 4 група. Завдання: Підберіть варіанти заголовка до казки про сніжинку.
|
|
|||||||||
4 хв. |
5 |
Перевірка виконання пропонованих завдань по групах (Порівнюю запропоновані учнями слова з моїми (приготовленими), які на таблицях по ходу вивішую і звіряю, доповнюючи ряд. |
|
|||||||||
|
У |
Фізпауза |
|
|||||||||
1 хв. |
6 |
Пам’ятка аналізу складеного твору
|
на дошці |
|||||||||
2 хв. |
7 |
Колективне складання усного твору –казки за даними запитаннями:
|
На дошці
Відповіді дітей фронтально |
|||||||||
15 хв. |
УІ 1 |
Виконання завдання розвитку мовлення (письмово). Самостійна письмова робота учнів.
(Я в цей час збираю сніжинки-витинанки і оформляю дошку ззаду (на залізному). |
|
|||||||||
2 хв. |
2 |
Перевірка: читання 1-2 казок |
|
|||||||||
1 хв. |
УІІ 1
2 |
Підсумок уроку Перевірка виконання завдань уроку
і фантазії. Л
Оцінювання:
Заключне слово вчителя:
(На залізній дошці: хмарка, з якої сипляться сніжинки (в середині сніжинок – личко з посмішкою). |
на дошці |