Складання казки за поданим початком і власною фантазією "Казкова сніжинкв" (розвиток зв*язного мовлення + трудове навчання)

Про матеріал

Конспект відкритого бінарного уроку (1+1):

Розвиток зв'язного мовлення + трудове навчання

4 клас

(Примітка: якщо діти гарно підготовлені, то можна провести урок у ІІ семестрі з учнями 3 класу)

Тема: Складання казки за даним початко і власною фантазією «Казкова сніжинка»

Мета:

-вчити складати казки (тексти-розповіді);

-розвивати уміння добирати епітети, порівняння, синоніми, слова, вжиті в прямому і переносному значенні, що відносяться до предмета, про який розповідається;

-вчити бачити такі образні вислови у творах художньої літератури та використовувати їх у своїй мові;

-поповнювати словниковий запас;

-розвивати мовлення, образне мислення, спостережливість, фантазію;

-розвивати орфографічну пильність;

- виховувати естетичні почуття – почуття прекрасного в буденному.

Обладнання:

-зошити, ручки, прості олівці;

-ножиці, шаблони для вирізання сніжинок, аркуш паперу в клітинку;

-таблиці слів;

-пам'ятка аналізу твору;

-правила т/б під час роботи з ножицями;

-роз даткові картки з завданнями по групах;

-пам'ятка для роботи в групі;

-хмарка;

-кружечки на магнітах з літерами: МОЛОДЦІ;

-10 коробочок по довжині ножиць для сміття;

-бейджики з іменами дітей (якщо клас незнайомий, я проводила урок в районній школі).

Завдання уроку:

1.Зробити сніжинку (вирізати з паперу, техніка – витинанка).

2.Розвиток зв'язного мовлення і фантазії.

3.Повторення орфограм.

4.Розвиток вміння працювати з текстом.

5.Поповнення словникового запасу.

6.Складання тексту-розповіді за початком.

Хід уроку

Дозу

вання

Зміст уроку

Примітка

1 хв.

І

Оргмомент

- Діти, зараз ми проведемо з вами звичайний, незвичайний урок: звичайний, бо продзвенів дзвінок до початку і буде кінець, ми будемо працювати, як завжди наполегливо і старанно, а головне – творчо.

А незвичайний тому, що, по-перше, у нас присутні гості на уроці, поверніться, будь ласка, до них і привітайтесь, по-друге, що проведе урок не ваша улюблена вчителька, а я – Лариса Миколаївна, а по-третє, хоч це – і урок розвитку зв1язного мовлення, на якому потрібно вчитися правильно, точно і красиво висловлювати свою думку, та ще ми будемо з вами писати і творити чудеса своїми руками і фантазією.

Тож, до роботи.

ІІ

Трудове навчання (практична робота)

0,5 хв.

1

Повторення т\б під час роботи з ножицями:

(Показую дітям ножиці.)

-Ви вже великі, а тому я прошу розповісти все, що ви знаєте про цей предмет.

(Наприклад: 1) Загадка

Два кільця,

два кінця,

а посередині цвях.

2) Техніка безпеки під час користування ножицями:

а) ножиці мають бути постійно закритими, якщо ними не користуються;

б) не можна ними махати, піднімати до очей;

в) працювати треба уважно і обережно, не підставляючи пальці під лезо ножиць.)

Мозковий штурм

2

Витинанка. Сніжинка

0,5 хв.

2,5 хв.

1)

Вступна бесіда

2)

Практи

чна робота

- Зараз ми будемо працювати з папером у техніці витинанки.

Витинанка – це ажурне вирізування.

в цій техніці найбільше значення мають силуетні форми та ритм повторюваних деталей.

Але сьогодні я хочу, щоб ви побачили рукотворне чудо з дірочок-прорізів.

Отже, візьміть аркуш паперу, складіть його по діагоналі.

Зайву частину відріжте, вона непотрібна.

Відкладіть ножиці. Будемо складати аркуш, робити заготовку. Складіть гострі кінці трикутника разом, будьте уважними, - не загубіть середину аркуша, бо нічого не вийде, - ваша робота розпадеться.

Складіть отриманий трикутник ще навпіл.

На цю заготовку нанесемо малюнок за допомогою олівця і шаблона. Намічені дірочки вирізаємо. Відкладаємо ножиці в коробочку, обрізки теж туди, а потім розгорнемо те, що так старанно робили і подивимося, що ж у нас вийшло?

3 хв.

3

1) Бесіда про сніжинку (з досвіду власних спостережень)

-Правильно, діти, це – сніжинка. Яку техніку ми використали? Нагадайте.

-Подивіться, яка краса. Всі вони різні, але спільне для них те, що кожна сніжинка має 6 промінців, які розходяться від центру.

А якої ж пори приходять до нас ці красуні?

- Давайте пофантазуємо трішки: закрийте на кілька секунд очі і послухайте моє питання-завдання:

де і в якій ситуації ви могли б спостерігати за цим зимовим дивом? (Наприклад, йшли до школи, сиділи біля вікна.)

Або вигадали історію. Послухайте:

Йде лісами, селами і містами Зима-білосніжка. У своїй чарівній корзинці несе вона сніжинки і розкидає їх людям. Кружляють вони у повітрі і тихо спускаються на землю.

Одна з цих красунь сіла мені на рукав. Я почала розглядати сніжинку. Вона була…

І раптом…

2) Запитання:

- Яка думка виникла у вас, коли ви подивились на сніжинку?

- Які почуття охопили вас?

- Що б ви сказали у ту мить?

- Що нагадують сніжинки?

- Якої вони форми?

- Якого кольору?

- Як виникла сніжинка?

0,5 хв.

ІІІ

Повідомлення теми і мети уроку

- Діти, сьогодні ми спробуємо з вами написати казку про сніжинку, але не одну, а багато казок. Чому багато? Бо кожен напише свою.

2 хв.

ІУ

1

2

Актуалізація опорних знань

Повторення про текст-розповідь:

-Як називається текст, у якому про щось повідомляється?

-А казка – це розповідь?

-Чи відрізняється казка від звичайної розповіді? Чим? (Відбувається щось незвичайне для реального життя. Наприклад, неживі предмети живуть і поводяться як люди.)

Будова тексту ( на дошці):


зачин

основна частина

кінцівка

1 хв.

3

Пояснення завдання уроку

-Діти, казку кожен з вас спробує придумати свою за вже поданим початком, а допише 5-6 своїх речень.

Початок (написаний на дошці):

Одного чудового зимового ранку я йшла до школи. Надворі снігопад. Одна сніжинка сіла мені на рукав. Я почала роздивлятися її. Вона була…

І раптом…

4 хв.

4

Робота по групах над добором слів до твору

-У своїй казці використайте обов'язково опис.

А щоб допомогти вам зібрати потрібні слова, і скоротити час для підготовки і обдумування змісту казки, ми зараз розділимось на 4 групи, кожна з яких має виконати своє завдання. Працюйте, даю 4 хв.

1 група. Завдання:

- прочитайте;

- визначте образні вислови в художніх текстах, які вам запропоновано;

- знайдіть, запишіть і придумайте свої епітети (прикметники) до слова сніжинка.

1) З неба летіла на землю сніжинка. Вона була легка, ніжна, прозора, мов пушинка. І красива, мов зірка.

(В.Сухомлинський)

2) У Студеній високості

народилися сніжинки,

і летять на землю гості

діамантові пушинки.

(П.Воронько)

3) І у полі, і в ліску

закружляли у танку

ці білесенькі сніжинки,

мов дівчатка-балеринки.

(М.Рильський)

(Прикметники-епітети:

-срібляста

-чарівна

-прозора

-ніжна

-легка)

2 група. Завдання:

- Які слова допоможуть оживити сніжинок? (Підказка: дієслова)

(З тих же запропонованих уривків художніх творів.)

Дієслова:

-летять

-падають

-кружляють

-покривають

-спускаються)

(При перевірці:

-Знайдіть слова:

1)близькі за значенням;

2)вжиті у переносному значенні.)

3 група. Завдання:

Доберіть слова-синоніми, порівняння до слова сніжинка.

( Порівняння: Слова-синоніми:

- мов зірка - вона

- мов пушинка - красуня

- мов метелик - гостя з неба

- мов дівчинка балеринка)

4 група. Завдання:

Підберіть варіанти заголовка до казки про сніжинку.

1)Пригоди чарівної сніжинки

2)Історія білої зірочки

3)Казкова сніжинка

4)Зимова гостя з неба

5)Зустріч із сніжинкою

4 хв.

5

Перевірка виконання пропонованих завдань по групах

(Порівнюю запропоновані учнями слова з моїми (приготовленими), які на таблицях по ходу вивішую і звіряю, доповнюючи ряд.

У

Фізпауза

1 хв.

6

Пам'ятка аналізу складеного твору

1)Прочитай текст. Чи сподобався він тобі?

2)Чи відповідає текст темі?

3)Чи вдало дібраний заголовок?

4)Чи можна визначити в тексті його складові частини (зачин, основну частину, кінцівку)?

5)Чи є логічний зв'язок у побудові тексту?

6)Чи немає повторень?

7)Чи використано образні вислови?

8)Як би ти відредагував текст?

на дошці

2 хв.

7

Колективне складання усного твору –казки за даними запитаннями:

-Прочитайте про себе запитання і запропонуйте своє перше речення, яким би ви продовжили казку.

1)Що трапилось із сніжинкою?

2)Що ти зробила?

3)Які почуття виникли у тебе від побаченої снігової красуні?

4)Що станеться з небесною гостею, коли дмухне сильний морозний вітер? (Або вигляне сонечко?)

5)Кінцівка: що ти будеш довго згадувати (пам'ятати)?

На дошці

Відповіді дітей фронтально

15 хв.

УІ

1

Виконання завдання розвитку мовлення (письмово).

Самостійна письмова робота учнів.

-Діти, хто напише, справиться зі своєю казкою, - підніме руку.

(Я в цей час збираю сніжинки-витинанки і оформляю дошку ззаду (на залізному).

2 хв.

2

Перевірка: читання 1-2 казок

1 хв.

УІІ

1

2

Підсумок уроку

Перевірка виконання завдань уроку

1.Вирізати сніжинку. М

2.Розвиток зв'язного мовлення О

і фантазії. Л

3.Повторення орфограм. (На таблиці орфограми виділені червоним кольором.) О

4.Вміння працювати з текстом. Д

5.Поповнення словникового запасу. Ц

6.Складання тексту-розповіді за початком. І

Оцінювання:

-усно: за роботу на уроці,

-за твір: - письмово після перевірки.

Заключне слово вчителя:

-Дякую вам, діти, за урок. На згадку хочу подарувати красивий казковий снігопад, створений вашими руками.

(На залізній дошці: хмарка, з якої сипляться сніжинки (в середині сніжинок – личко з посмішкою).

на дошці

Перегляд файлу

Конспект відкритого бінарного уроку (1+1):

Розвиток зв’язного мовлення + трудове навчання

4 клас

(Примітка: якщо діти гарно підготовлені, то можна провести урок у ІІ семестрі з учнями 3 класу)

 

Тема: Складання казки за даним початком і власною фантазією «Казкова сніжинка»

 

Мета:

  • вчити складати казки (тексти-розповіді);
  • розвивати уміння добирати епітети, порівняння, синоніми, слова, вжиті в прямому і переносному значенні, що відносяться до предмета, про який розповідається;
  • вчити бачити такі образні вислови у творах художньої літератури та використовувати їх у своїй мові;
  • поповнювати словниковий запас;
  • розвивати мовлення, образне мислення, спостережливість, фантазію;
  • розвивати орфографічну пильність;
  •  виховувати естетичні почуття – почуття прекрасного в буденному.

Обладнання:

  • зошити, ручки, прості олівці;
  • ножиці, шаблони для вирізання сніжинок, аркуш паперу в клітинку;
  • таблиці слів;
  • пам’ятка аналізу твору;
  • правила т/б під час роботи з ножицями;
  • роз даткові картки з завданнями по групах;
  • пам’ятка для роботи в групі;
  • хмарка;
  • кружечки на магнітах з літерами: МОЛОДЦІ;
  • 10 коробочок по довжині ножиць для сміття;
  • бейджики з іменами дітей (якщо клас незнайомий, я проводила урок в районній школі).

Завдання уроку:

  1. Зробити сніжинку (вирізати з паперу, техніка – витинанка).
  2. Розвиток зв’язного мовлення і фантазії.
  3. Повторення орфограм.
  4. Розвиток вміння працювати з текстом.
  5. Поповнення словникового запасу.
  6. Складання тексту-розповіді за початком.

Хід уроку

Дозу

вання

Зміст уроку

Примітка

1 хв.

І

Оргмомент

- Діти, зараз ми проведемо з вами звичайний, незвичайний урок: звичайний, бо продзвенів дзвінок до початку і буде кінець, ми будемо працювати, як завжди наполегливо і старанно, а головне – творчо.

  А незвичайний тому, що, по-перше, у нас присутні гості на уроці, поверніться, будь ласка, до них і привітайтесь, по-друге, що проведе урок не ваша улюблена вчителька, а я – Лариса Миколаївна, а по-третє, хоч це – і урок розвитку зв1язного мовлення, на якому потрібно вчитися правильно, точно і красиво висловлювати свою думку, та ще ми будемо з вами писати і творити чудеса своїми руками і фантазією.

   Тож, до роботи. 

 

 

ІІ

Трудове навчання (практична робота)

 

0,5 хв.

1

Повторення т\б під час роботи з ножицями:

(Показую дітям ножиці.)

  • Ви вже великі, а тому я прошу розповісти все, що ви знаєте про цей предмет.

(Наприклад: 1) Загадка

Два кільця,

два кінця,

а посередині цвях.

2) Техніка безпеки під час користування ножицями:

а) ножиці мають бути постійно закритими, якщо ними не користуються;

б) не можна ними махати, піднімати до очей;

в) працювати треба уважно і обережно, не підставляючи пальці під лезо ножиць.)

 

Мозковий штурм

 

2

Витинанка. Сніжинка

 

0,5 хв.

 

 

 

 

2,5 хв.

1)

Вступна бесіда

 

 

 

2)

Практи

чна робота

- Зараз ми будемо працювати з папером у техніці витинанки.

Витинанка – це ажурне вирізування.

в цій техніці найбільше значення мають силуетні форми та ритм повторюваних деталей.

  Але сьогодні я хочу, щоб ви побачили рукотворне чудо з дірочок-прорізів.

  Отже, візьміть аркуш паперу, складіть його по діагоналі.

Зайву частину відріжте, вона непотрібна.

  Відкладіть ножиці. Будемо складати аркуш, робити заготовку. Складіть гострі кінці трикутника разом, будьте уважними, - не загубіть середину аркуша, бо нічого не вийде, - ваша робота розпадеться.

  Складіть отриманий трикутник ще навпіл.

  На цю заготовку нанесемо малюнок за допомогою олівця і шаблона. Намічені дірочки вирізаємо. Відкладаємо ножиці в коробочку, обрізки теж туди, а потім розгорнемо те, що так старанно робили і подивимося, що ж у нас вийшло?

 

3 хв.

3

1) Бесіда про сніжинку (з досвіду власних спостережень)

  • Правильно, діти, це – сніжинка. Яку техніку ми використали? Нагадайте.
  • Подивіться, яка краса. Всі вони різні, але спільне для них те, що кожна сніжинка має 6 промінців, які розходяться від центру.

А якої ж пори приходять до нас ці красуні?

- Давайте пофантазуємо трішки: закрийте на кілька секунд очі і послухайте моє питання-завдання:

де і в якій ситуації ви могли б спостерігати за цим зимовим дивом? (Наприклад, йшли до школи, сиділи біля вікна.)

Або вигадали історію. Послухайте:

   Йде лісами, селами і містами Зима-білосніжка. У своїй чарівній корзинці несе вона сніжинки і розкидає їх людям. Кружляють вони у повітрі і тихо спускаються на землю.

   Одна з цих красунь сіла мені на рукав. Я почала розглядати сніжинку. Вона була…

  І раптом…

2) Запитання:

- Яка думка виникла у вас, коли ви подивились на сніжинку?

- Які почуття охопили вас?

- Що б ви сказали у ту мить?

- Що нагадують сніжинки?

- Якої вони форми?

- Якого кольору?

- Як виникла сніжинка?

 

0,5 хв.

ІІІ

Повідомлення теми і мети уроку

- Діти, сьогодні ми спробуємо з вами написати казку про сніжинку, але не одну, а багато казок. Чому багато? Бо кожен напише свою.

 

2 хв.

ІУ

1

 

 

 

 

 

 

 

2

Актуалізація опорних знань

Повторення про текст-розповідь:

  • Як називається текст, у якому про щось повідомляється?
  • А казка – це розповідь?
  • Чи відрізняється казка від звичайної розповіді? Чим? (Відбувається щось незвичайне для реального життя. Наприклад, неживі предмети живуть і поводяться як люди.)

Будова тексту ( на дошці):

 

 

 

 

 

 

 

 

зачин

 

основна частина

 

кінцівка

 

1 хв.

3

Пояснення завдання уроку

  • Діти, казку кожен з вас спробує придумати свою за вже поданим початком, а допише 5-6 своїх речень.

Початок (написаний на дошці):

   Одного чудового зимового ранку я йшла до школи. Надворі снігопад. Одна сніжинка сіла мені на рукав. Я почала роздивлятися її. Вона була…

   І раптом…

 

4 хв.

 

 

 

4

Робота по групах над добором слів до твору

  • У своїй казці використайте обов’язково опис.

А щоб допомогти вам зібрати потрібні слова, і скоротити час для підготовки і обдумування змісту казки, ми зараз розділимось на 4 групи, кожна з яких має виконати своє завдання. Працюйте, даю 4 хв.

1 група. Завдання:

- прочитайте;

- визначте образні вислови в художніх текстах, які вам запропоновано;

- знайдіть, запишіть і придумайте свої епітети (прикметники) до слова сніжинка.

1) З неба летіла на землю сніжинка. Вона була легка, ніжна, прозора, мов пушинка. І красива, мов зірка.

                                     (В.Сухомлинський)

2) У Студеній високості

     народилися сніжинки,

     і летять на землю гості

     діамантові пушинки.

                                       (П.Воронько)

3) І у полі, і в ліску

    закружляли у танку

    ці білесенькі сніжинки,

    мов дівчатка-балеринки.

                                         (М.Рильський)

(Прикметники-епітети:

  • срібляста
  • чарівна
  • прозора
  • ніжна
  • легка)

2 група. Завдання:

- Які слова допоможуть оживити сніжинок? (Підказка: дієслова)

 (З тих же запропонованих уривків художніх творів.)

Дієслова:

  • летять
  • падають
  • кружляють
  • покривають
  • спускаються)

(При перевірці:

  • Знайдіть слова:
  1. близькі за значенням;
  2. вжиті у переносному значенні.)

3 група. Завдання:

Доберіть слова-синоніми, порівняння до слова сніжинка.

 ( Порівняння:                            Слова-синоніми:

- мов зірка                                  - вона

- мов пушинка                            - красуня

- мов метелик                              - гостя з неба

- мов дівчинка балеринка)

4 група. Завдання:

Підберіть варіанти заголовка до казки про сніжинку.

  1. Пригоди чарівної сніжинки
  2. Історія білої зірочки
  3. Казкова сніжинка
  4. Зимова гостя з неба
  5. Зустріч із сніжинкою

 

4 хв.

5

Перевірка виконання пропонованих завдань по групах

(Порівнюю запропоновані учнями слова з моїми (приготовленими), які на таблицях по ходу вивішую і звіряю, доповнюючи ряд.

 

 

У

Фізпауза

 

1 хв.

6

Пам’ятка аналізу складеного твору

  1. Прочитай текст. Чи сподобався він тобі?
  2. Чи відповідає текст темі?
  3. Чи вдало дібраний заголовок?
  4. Чи можна визначити в тексті його складові частини (зачин, основну частину, кінцівку)?
  5. Чи є логічний зв’язок у побудові тексту?
  6. Чи немає повторень?
  7. Чи використано образні вислови?
  8. Як би ти відредагував текст?

на дошці

2 хв.

7

Колективне складання усного твору –казки за даними запитаннями:

  • Прочитайте про себе запитання і запропонуйте своє перше речення, яким би ви продовжили казку.
  1. Що трапилось із сніжинкою?
  2. Що ти зробила?
  3. Які почуття виникли у тебе від побаченої снігової красуні?
  4. Що станеться з небесною гостею, коли дмухне сильний морозний вітер? (Або вигляне сонечко?)
  5. Кінцівка: що ти будеш довго згадувати (пам’ятати)?

На дошці

 

 

 

 

Відповіді дітей фронтально

15 хв.

УІ

1

Виконання завдання розвитку мовлення (письмово).

Самостійна письмова робота учнів.

  • Діти, хто напише, справиться зі своєю казкою, - підніме руку.

(Я в цей час збираю сніжинки-витинанки і оформляю дошку ззаду (на залізному).

 

2 хв.

2

Перевірка: читання 1-2 казок

 

1 хв.

УІІ

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Підсумок уроку

Перевірка виконання завдань уроку

  1. Вирізати сніжинку.                                              М
  2. Розвиток зв’язного мовлення                              О

     і фантазії.                                                                Л

  1. Повторення орфограм. (На таблиці орфограми виділені червоним кольором.)                                            О       
  2. Вміння працювати з текстом.                              Д
  3. Поповнення словникового запасу.                      Ц
  4. Складання тексту-розповіді за початком.           І

 

Оцінювання:

  • усно: за роботу на уроці,
  • за твір: - письмово після перевірки.

Заключне слово вчителя:

  • Дякую вам, діти, за урок. На згадку хочу подарувати красивий казковий снігопад, створений вашими руками.

(На залізній дошці: хмарка, з якої сипляться сніжинки (в середині сніжинок – личко з посмішкою).

на дошці

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                   

 

 

docx
Додано
6 липня 2018
Переглядів
2896
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку