Дана збірка скоромовок містить авторські скоромовки, розташовані за алфавітом. матеріал може бути корисним педагогам та батькам діти яких мають вади мовлення. також скоромовки можуть бути використані як елемент на уроці мови для розвитку пам`яті, уваги, уяви дитини
КНЗ «Гейківська ЗОШ І-ІІІ ступенів»
Скоромовки
підготувала
Бойко Олена Вікторівна
вчитель початкових класів
Незамінним у практиці засобом для удосконалення мовленнєвих досягнень дитини є вправляння у скоромовках, це сприяє чистоті, чіткості, правильності вимови. Скоромовки також можуть прислужитися інструментом для корекції мовлення у дітей з особливими потребами, що мають вади мови. Скоромовки мають часті звукові повтори, складні іноді нові й незвичайні для вимови слова. Такий вид літературної творчості називають чистомовками і спотиканками. Скоромовки також спияють розширенню словникового запасу дитини, розвивають мислення, увагу та уяву.
Методика навчання читання скоромовок включає такі моменти:
Для тренування вимови можна читати скоромовки з різними завданнями. Наприклад, читають тихо, і з нарощуванням сили голосу, можна читати із зміною логічного наголосу, пришвидшуючи темп.
Автомат промовив «Пшик!»
І пустив томатний сік.
Звук був автоматний
Сік же був томатний.
Булка бублику бубнить:
«Без буфета будем жить!»
Вишні висіли вгорі,
Впали вишні дітворі.
Груша гуску годувала,
Гусці груш було замало.
Гегекали гуси геготіли,
Погегекати ще захотіли.
Дуб дубочку задуднів:
«Доживи до моїх днів!»
Електрична електростанція
електрику дає Франції.
Єнот єнотисі єдиній
розказував єнотні мрії.
Жаба жебеняті живо
Говорила: «Задощило!»
Жук просив жука-оленя
До жучихи на пельмені.
Зозуля зозулиста
Зазозулила намисто.
Зайці забігали,
Намисто зібрали.
Ігогокала Ігогока,
Наігогокала всі боки.
Індик індикові булдикав:
«І ми, і діти в нас не дикі!»
Їжачок їв пиріжок,
З'їв малесенький шматок.
На обід, поки їв,
назбігалось їжаків.
Йогурт Йосипові мама
З ягодами купувала.
Котили колесо котки,
Позбивали собі лапки,
Киця котика жаліла,
котку лапку киця мила.
Лаком плакала акула –
Банку з лаком проковтнула.
Льоня Льолі дав бульйон,
А вона йому – мільйон!
Малятко мамі маленьке,
Маляткові мама миленька.
Маша машину маслом мастила,
Мастило машина їсти любила.
Ніжки є в сороконіжки,
В неї ніжки ходять пішки.
Огірочок, огірочок
забирався на плоточок.
Гірко плаче наш огірко:
зависока тепер гірка!
Плющ не мокне під дощем,
Під плющем, як під плащем!
Равлик рано по травиці
Росить роси до суниці.
Сушка сушена суха,
Самий смак оберіга!
Телефоном телефонують,
Зателефонувати пропонують.
У садочку садоводи
Наслідили всі сліди:
Садоводам є робота:
Саме час садить сади!
У лісі Улас
уламав дровця про запас.
Удаву говорила удовиця:
«Тепер мені нема чого журиться!»
Фабиканти фабрику фарбували фарбами.
Ховрах Хома Хомич
Хліба хоче – ну хоч хнич!
Циркач в цирку циркачці
Чистив цибулю вранці.
Черепаха черепашат
Черешнями пригощала.
Черепашата черепасі
Кричали, що мало.
Шаради Шура любила,
Шепотіла їх, шепотіла!
Щука, щук і щученята
Прищучили окунята.
Юра Юлю в'юном пригостив,
В'юн у Юлі хвостом потрусив.
Якби якало не якало,
То Я б і не плакало.
Яблунька яблучка густо вродила,
Яблунька на яблучка нас запросила.
1