Складання розповіді з елементами роздуму «Яким я уявляю своє майбутнє» з використанням фразеологізмів.

Про матеріал
Учні повинні вміти складати твори розповідного характеру з елементами роздуму на різні теми, підпорядковуючи висловлювання темі та основній думці, дотримуючись композиції, мовних, стильових особливостей прослуханого тексту; знати значення й доцільно використовувати окремі фразеологізми у своєму мовленні.
Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови

8 клас

Тема: Складання розповіді з елементами роздуму «Яким я уявляю своє майбутнє» з використанням фразеологізмів.

Мета:

навчальна: удосконалювати мовленнєво-мисленнєві вміння усвідомлювати тему й основну думку тексту, логіку викладу, тип і стиль мовлення; поглибити знання про фразеологізми та закріпити навички використання стійких словосполученнь у реченнях;

розвивальна: формувати і розвивати творче мислення, уяву, комунікативні навички, пам'ять, допитливість, самостійність, вчити бачити свої реальні перспективи і можливості;

виховна: виховувати риси позитивного цільного характеру для повноцінних міжособистісних стосунків та здорового життя; розвивати самопізнання, вміння планувати і досягати професійних цілей, раціонально використовувати час.

Тип уроку: урок мовленнєвого розвитку.

          Методи та  прийоми: слово вчителя, експрес-опитування, робота зі словником, вправа-енергізатор «Аукціон», робота в парах, спостереження над мовою, інтератині вправи «Пошукова лабораторія»,  «Ланцюжок професій», «Щоденник вражень», «Мікрофон».

          Міжпредметні зв’язки: література, психологія.

          Кваліфікаційні вимоги до знань, умінь і навичок учнів: учні повинні вміти складати твори розповідного характеру з елементами роздуму на різні теми,  підпорядковуючи висловлювання темі та основній думці, дотримуючись композиції, мовних, стильових особливостей прослуханого тексту; знати значення й доцільно використовувати окремі фразеологізми у своєму мовленні.

             Обладнання: «Шкала "кольоропису”», тлумачний словник, картки із зразками учнівських творів, , кольорові олівці, фломастери.

            Література: основна – Заболотний О. В. Рідна мова: підручн. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл.– К.: Генеза, 2008. – 240 с.                           

додаткова –  П. П. Горностая, Т. М. Титаренко. Психологія особистості: Словник-довідник.. - К.: Рута, 2001. - 320 с.

Хід уроку

  1. Організаційний момент
  1. Організаційний момент. (Привітання, заряд позитивним настроєм, передача доброзичливого ставлення)

Добрий день, шановні учні! Рада вітати вас на уроці української мови! Урок розпочався. Що ви очікуєте від нього? Подумайте і закінчіть речення: 

  • Від уроку я очікую…
  • Наш урок буде …
  • На уроці ми будемо …

 Отже, якщо ми будемо на уроці такими, ми разом проведемо цікавий, творчий, продуктивний урок. А мені дуже приємно навчати тих, хто хоче все знати.

  1. З’ясування емоційного стану учнів.

Оберіть серед запропонованих кольорів той, що відповідає вашому настрою.

Методична ремарка. Методика «кольоропису» А. Лутошкіна

Визначення психо-емоційного стану за кольорами. Вчитель чіпляє «Шкалу "кольоропису”» на дошці та роздає кольорові смужки-картки на кожну парту. Кожний колір –  умовний знак емоційного стану (настрою) дитини. Учні обирають кольори, що відповідають їхньому настрою, і підносять картки вгору, демонструючи вчителеві й однокласникам.

Шкала «Кольоропису»: червоний – радісний, захоплений; оранжевий – радісний, теплий; жовтий – світлий, приємний; зелений – спокійний, урівноважений; синій – незадоволений, сумний; фіолетовий – тривожний, напружений; чорний – украй незадоволений; білий – невизначений.

  1. Повідомлення теми і мети уроку.
  1. Слово вчителя.

У нас сьогодні урок зв’язного мовлення, на якому ми працюватимемо над підготовкою  до написання твору «Яким я уявляю своє майбутнє?».

Скажіть, діти, а як ви повинні працювати?

Які ваші сподівання? Чого чекаєте від нашого уроку? Яку мету кожен із вас може поставити перед собою на цей урок?

Думаю, що робота на уроці буде корисною, повчальною, цікавою.

  1. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
  1. Експрес-опитування.

Які ви знаєте типи текстів?

Чим розповідь відрізняється від опису та роздуму?

Яку структуру мають тексти-роздуми?

Назвати основні композиційні елементи роздуму.

  1. Слово вчителя.

Ви – учні восьмого класу, зовсім скоро на кожного з вас чекає дорога до самостійного життя. Яким стане ваше життя і як зустріне майбутнє — це залежить від вас самих, від вашої громадянської позиції, від життєвої активності, розуміння свого часу, завдань, які стануть перед нами. Наш урок й буде присвячений складанню розповідного твору, у якому кожен зможе обміркувати своє майбутнє.

Питання до класу. Кажуть, є доля. Що таке, на вашу думку, доля?

  1. Робота зі словником.

Доля і, жін. Хід подій, збіг обставин, напрям життєвого шляху, що ніби не залежать від бажання, волі людини.

Майбутнє нього, с. Те, що станеться, відбудеться з ким-, чим-небудь; доля.

  1. Вправа-енергізатор «Аукціон».

Методична ремарка. Мета: навчити робити правильний вибір, розпоряджатися своїм життям, часом, енергією, можливостями.

Не варто забувати про те, що дуже часто на нашому життєвому шляху зустрічаються альтернативи, серед яких ми повинні зробити вибір і, бажано, правильний. Тому переходимо до наступної вправи-енергізатора – «Аукціон».

Кожен із учасників отримує по 18 у.о. І, як юнаки можуть розпоряджатися своїм вибором, так і я даю вам змогу витрачати ці у.о. на те, що вам більш до вподоби. Отже, перед вами поставлена задача: «Витратити, або заощадити». Але пам’ятайте, перш ніж зробити свій вибір, двічі подумайте, проте і «задніх пасти» не треба, ви можете залишитись ні з чим. До вашої уваги 10 пар лотів.

1-а пара

Гарний, просторий будинок (1 у.о)

Нова суперсучасна модель авто(1 у.о)

2-а пара

Повністю оплачений

відпочинок будь-де на двох (2 у.о)

Повна гарантія того, що ви з майбутнім

чоловіком/дружиною проживете

щасливо все життя(2 у.о)

3-а пара

Ви станете популярним у вашій компанії протягом двох років

(2 у.о)

Один справжній друг на все

життя (2 у.о)

 

4-а пара

Гарна освіта (2 у.о)

Прибутковий бізнес (2 у.о)

5-а пара

Здорова сім’я (3 у.о)

Всесвітня слава (3 у.о)

6-а пара

Змінити будь-яку рису вашої зовнішності (1 у.о)

Бути все життя задоволеним

собою (2 у.о)

7-а пара

Можливість робити все,

що забажаєте і коли забажаєте протягом 5 років (2 у.о)

Пошана і любов до вас тих,

кого ви цінуєте (2 у.о)

 

8-а пара

Чиста совість (2 у.о)

 

Вміння досягати успіху в усьому,

чого бажаєте (2 у.о)

9-а пара

Диво, здійснене заради людини, яку кохаєте (2 у.о)

Можливість знову пережити

будь-які події минулого(2 у.о)

10-а пара

Сім додаткових років життя

(3 у.о)

 

Щаслива старість (3 у.о)

 

Вчитель: А тепер скажіть мені, будь ласка, чи шкода вам того чого не придбали?  Чи хотіли ви щось змінити? Можете зробити наступний висновок: не треба поспішати з передчасними діями, проте в той же час, не треба зволікати.

  1. Підготовка до написання твору.
  1. Робота в парах. Прочитайте учнівські твори. Доберіть заголовки. З’ясуйте, що вони виражають – тему чи основну думку. Обговоріть зрази творів у парах та оголосіть свої думки класу.

Зразок 1

Майбутнє – це незвіданий шлях, непроста доріжка, яка до кінця невідома звичайній людині. Життя буває різним, але кожному хочеться бачити себе у майбутньому радісним та щасливим. У всі часи людство приваблювало майбуття. Людям завжди хотілося випередити час, дізнатися, що ж їх чекає далі. Але час минав...

Колись я, як і всі діти, змінювала свої бажання щодо професії. Спочатку мені хотілося бути лікарем, потім вчителем і навіть дизайнером одягу... Та все це залишилося у дитинстві, у мріях. Зараз я у восьмому класі, але певна, що професію свою ще не обрала.

Щоб уявляти своє майбутнє, треба насамперед поставити перед собою ціль, узяти себе в руки. Тоді легше жити, бо людина знає, що їй потрібно від життя, знає, чого саме вона хоче.

Моя мета зараз – добре вчитися. Я вважаю, якщо захотіти, то все обов'язково здійсниться. Звичайно ж, майбутнє своє я уявляю світлим, хорошим. Варто лиш вірити у свої сили, у себе.

Як усе буде – покаже час. Та недаремно в народі кажуть, що людина — коваль свого щастя, вона сама будує власне життя та вирішує, які крила в неї виростуть.

Зразок 2

Коли я розмірковую про своє майбутнє, я не можу сказати напевно, яким воно буде. Багато підлітків не знають, ким вони хочуть стати. Але я впевнений, що найважливішими речами для мене в майбутньому будуть сім'я і робота. Я думаю – гарна освіта потрібна для того, щоб влаштуватися на гарну роботу. Професія – це дуже важливий вибір, який визначає все майбутнє життя. Я радий, що мої батьки підтримують мене.

Я збираюся вступити до університету після закінчення школи. Я хочу стати економістом і працювати в банку. Я знаю, що багато економістів зараз не можуть знайти роботу. Однак, у мене дійсно є величезний інтерес і здібності до математики та економіки. Крім того, я працьовитий і відповідальний чоловік, тому я сподіваюся, що досягну успіху і покажу себе на ділі. Висококваліфіковані фахівці завжди потрібні.

Більше того, я хочу мати свою сім'ю в майбутньому. Далеко не підеш без вірної і близької людини, яку ти любиш, поруч. Хочу мати дітей і жити у власному будинку. Так як зараз наша сім'я досить велика, а наша квартира маленька і знаходиться на 8 поверсі, я не можу завести домашню тварину. А я дуже люблю собак. В майбутньому у мене обов'язково буде собака – адже це справжній друг.

Звичайно, я сподіваюся, що у мене буде можливість подорожувати і знайомитися з цікавими людьми в майбутньому. Я хочу водити машину. Зараз це звучить, як мрія, але це те, чим я хочу займатися і що мати. Я впевнений, що плани починаються з мрій. А ще я сподіваюся, що моє майбутнє приготувало мені багато приємних сюрпризів!

  1. Спостереження над мовою. Чи помітили ви у творах стійкі словосполучення? Дайте визначення терміну «фразеологізм».
  2. «Пошукова лабораторія». З’ясуйте значення фразеологізмів. Введіть подані усталені словосполучення до самостійно складених речень.

Показати себе на ділі, володіти собою, бути вірним собі, узяти себе в руки, викликати вогонь на себе, куди себе діти, докласти сил, виросли крила, відводити (відвести) душу.

  1. Ігрова вправа «Ланцюжок професій». Наше майбутнє залежить головним чином від того, як ми володіємо собою та від розуміння куди себе діти, тобто яку професію обрати.

Зараз ми по колу побудуємо «ланцюжок професій». Я назву першу професію, наприклад, металург, наступний назве професію, у чомусь  близьку до професії металурга, наприклад, кухар. Наступний - назве професію, близьку кухареві і т.д.

Важливо, щоб той, хто називає зміг пояснити, в чому схожість названих професій, наприклад, і металург, і кухар мають справу з вогнем, з високими температурами, з печами.

По ходу гри психолог іноді ставить уточнюючі питання: «У чому ж схожість вашої професії з тільки що названою?» Остаточне рішення про те, вдало названа професія чи ні, приймає група.

Обговорення. При обговоренні гри важливо звернути увагу учасників, що між різними професіями іноді виявляються найцікавіші подібності. Наприклад, на початку ланцюжка називаються професії, пов'язані з металообробкою (як у нашому прикладі), в середині - з автотранспортом, а в кінці - з балетом.

Такі несподівані зв'язки між різними професіями свідчать про те, що тим людям, які обрали свій професійний шлях, не слід обмежуватися тільки одним вибором, адже важливо те, що шукає людина в одній (тільки в одній!) професії, може опинитися в інших, більш доступних.

  1. Колективне складання плану письмової роботи.
  1. Складання усного твору (текстуальне оформлення).

Заслуховування 2-3 робіт на вибір.

  1. Написання твору на чернетці. Удосконалення написаного (саморедагування твору).
  2. Доопрацювання робіт і переписування їх начисто.
  3. Підсумок уроку.
  1. Рефлексія «Щоденник вражень».

Письмово висловіть свої думки про те, ким ви хочете стати і як цього можна досягти. Діти можуть писати будь-яким способом (олівцями, фломастерами, кольоровими ручками та ін.), малювати, створювати піктограми до теми.

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Що допоміг вам з’ясувати сьогоднішній урок?

Чи відкрили ви щось нове для себе?

Найбільше мені сподобалося…

Цей урок навчив мене…

  1. Домашнє завдання, інструктаж до його виконання.

Скласти ТОП-10 найбільш затребуваних професій в Україні.

 

docx
Додано
3 лютого 2022
Переглядів
4638
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку