Тема: Складання вірша та секрети римування.
Мета: ознайомити учнів з секретами віршування, навчати римувати, складати вірші; розвивати поетичні здібності, мислення і мовлення, пізнавальні інтереси, спостережливість учнів; виховувати любов до природи, до рідного краю, творів живопису, поезії, музики.
Обладнання: ноутбук; ілюстрація «Україна»; поетична квітка; конверти з деформованими віршами; таблички «Рима». «Ритм», «Звукопис», «Настрій»; пелюстки; газета «Долоньки»; порожній конверт.
Хід уроку
І. Оргмомент
Закінчилася перерва,
Пролунав чаклун-дзвінок.
А тепер усі швиденько
Налаштуйтесь на урок!
Щоб урок пройшов не марно, ми будемо:
У – уважними;
Р – роботящими;
О – організованими;
К – кмітливими.
ІІ. Перевірка готовності учнів.
На запитання мені ви скажіть чи так, чи ні.
ІІІ. Психологічний настрій
- Підморгніть мені,будь ласка ,
Хто не хоче працювати.
- Ой, не час нам жартувати…
Його не будем марнувати.
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Бо урок в нас – незвичайний,
Цей урок у нас навчальний…
- Подивіться, хто до нас завітав.
- Так, це - Незнайко. Він прийшов, бо хоче навчитися складати вірші.
- Незнайко, тобі пощастило. Сьогодні на уроці ми познайомимося з «секретами віршування».
Вчитель:
- Саме над цим ми і попрацюємо, а заодно і Незнайкові допоможемо.
V. Розкриття «секретів віршування». Робота в групах
- Що означає слово секрет?
- А як ви розумієте поняття «секрети віршування»?
- А тепер об'єднайтесь на чотири групи: поети-початківці, шанувальники поезії, майстри поезії, поети. У цих конвертах – назви тих понять, без яких не можна навчитися віршувати. Та відкрити їх можна тільки тоді, коли ви виконаєте завдання написані на них. А завдання ці – прості. Потрібно відновити вірші. Разом зі своєю групою попрацюйте, і запишіть на конверті правильний варіант вірша.
1. Жовтим листям уквітчався,
Клен у золото убрався,
Всіх до танцю припрошає.
На цимбалах вітер грає,
2. Закружляли у таночку,
Он берізки у рядочку
На них впали жовті роси.
Розпустили довгі коси,
3. Яскравими квіточками
Всміхаються до калини,
Квіти осені – жоржини
Вітаються з гілочками.
4. У кораловім намисті,
Йде до танцю веселенька,
І калина чепурненька
В золотому платті – листі.
У конвертах - слова –РИМА, ЗВУКОПИС, РИТМ, НАСТРІЙ. Закріплюю на дошці.
- Оце і є секрети віршування. Якщо ми їх опануємо, то, можливо, станемо поетами.
VІ. Гра про риму
Пропоную гру: «Добери риму».
Раз про риму добре знаєте,
Може в гру таку пограєте?
Я слівце якесь підкину,
А у відповідь ви - риму.
Сонечко – віконечко, діти – квіти, нічка – річка, зорі – прозорі, листі – намисті.
VІІ. Індивідуальна робота. Добір римованих слів до складів
- Доберіть рими до складів
Правильно. Та й римувати ви вмієте.
ХІV. Слово вчителя. Настрій дітей на творчість
(Показую квіточку без пелюсток)
У вас на партах пелюстки різного кольору з незакінченими рядками вірша. Ваше завдання, дописати слово вкінці другого рядка. Готові? То починаємо.
ХV. Поетичні спроби
1. Шанувальники поезії (червона) підбирають риму
Ми всі з вами єдині-
Хлопчики й____________.
2. Поети – початківці ( рожева)
Бо живемо на Україні,
Любим маму і ____________.
3. Поети ( помаранчева )
Разом незгоди подолаємо,
Бо маємо________________.
4. Майстри поезії (блакитна)
З солдатами перемагаємо-
Що захищають____________.
ХVІ. Підсумок майстер-класу.
- Тепер ми повернемо квіточці завершені пелюстки. Послухайте, що в нас вийшло. Молодці, ви допомогли Незнайкові. Залишилося надіслати плід нашої праці у всім відому Всеукраїнську газету «Долоньки». Дякую за увагу!