Тести від «На Урок»: Організація дистанційної роботи під час карантину

Урок-гра з української мови

Про матеріал
Урок - гра з української мови "Подорож у країну Веселі роди" допоможе вчителю в ігровій формі пояснити дітям новий матеріал, та засвоїти тему "Роди іменників" закріпивши її на практиці.
Перегляд файлу

Урок – гра з української мови у 3 класі «Подорож у країну «Веселі роди»

Тема: « Рід іменників. Вправи на визначення родів іменників.»

Мета :

1. Ознайомити учнів із поняттям роду іменників, формувати вміння та навички визначати рід іменників.

2.  Формувати в учнів вміння розпізнавати рід іменників  за родовими закінченнями.

3. Розвивати усне й писемне мовлення, пам’ять, увагу, та навички зосередженості.

5. Виховувати культуру мовлення, працелюбність, повагу до рідної мови.

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ.

Давайте привітаємось,

Давайте посміхнемося,

Давайте в очі глянемо,

І нам тепліше стане.

Раз рука,два рука,

Раз плече, два плече.

Голова вліво, вправо подивилась,

Посміхнулась, привіталась.

 

ГІМНАСТИКА ДЛЯ ОЧЕЙ

ЛІФТ- очі вгору, вниз.

МАЯТНИК -  очі праворуч, ліворуч.

ТЕЛЕВІЗОР- часто мигати очима.

ПАЛЬЧИКОВА ГІМНАСТИКА

Покласти олівець між вказівним, середнім і без­іменним пальцями. Крутити олівець, передавати його з одного пальця на інший.

https://naurok.com.ua/uploads/blog/vprava11.jpg

Олівець в руці катаю,

Поміж пальчиків кручу,

Неодмінно кожен пальчик

Буть слухняним я навчу.

 

11. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ , МЕТИ УРОКУ

-Діти, погляньте на дошку, сьогодні ми помандруємо у країну Веселих родів, а допоможе нам у цьому веселий пароплав ( на дошці карта подорожі із зображеними станціями та пароплав)

Щоб про ІМЕННИК все знати, починаймо працювати.

111. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

Перша станція від якої ми почнемо нашу подорож має назву «Пригадайко», щоб пароплавчик рушив до іншої станції нам треба дати відповіді на всі запитання, які він запропонує. Отже починаємо:

  • Що таке іменник?
  • На які питання відповідає іменник?
  • Якою частиною мови є іменник?
  • Як підкреслюється ця частина мови?
  •  На які групи можна поділити іменник ? / істоти і неістоти, власні і загальні назви/
  • Як пишуться власні назви ?
  • Як пишуться загальні назви?

Якщо це прізвище, ім я, чи назва міста, чи села,

А також гір, річок, країн – це власні назви, зрозумів ?

 

- Молодці, з цим завданням впорались, пароплав рушив до  наступної зупинки «Лісова галявина» на ній, його чекала білочка із наступним завданням:

1. Утворіть спільнокореневі іменники від поданих прикметників.

Смішний-/ сміх/, лінивий-/ лінь/. Мелодійний-/ мелодія/, давній-/ давнина/, чуйний-/ чуйність/

Красивий-/ краса/, турботливий-/ турбота/, пісенний-/ пісня/, засушливий-/ засуха/, радісний-/ радість/. На яке питання відповідають ці іменники? / що?/

ВИСНОВОК : від прикметників можна утворити спільнокореневі іменники.

  1. Знайдіть іменики за закінченнями: - МКА / рамка, соломка, димка, лакомка/
  • НКА-/ сніжинка, тваринка, павутинка, дитинка../
  • ЗКА- / берізка, пов язка,замазка/
  1. ГРА « СЛОВО РОЗСИПАЛОСЬ»

СИТЛ/ ЛИСТ/- ВІДПОВІДАЄ НА ПИТАННЯ/ЩО?/

БОСАКА / СОБАКА/- ВІДПОВІДАЄ НА ПИТАННЯ / ХТО?/

ЕДАРАС / АДРЕСА/- ВІДПОВІДАЄ НА ПИТАННЯ /ЩО?/

РОСЯПО / ПОРОСЯ/- ВІДПОВІДАЄ НА ПИТАННЯ /ХТО?/

  1.  Іменник взяв собі на плечі

Велике діло- називати речі./ За Д. Білоусом/

І пропонує вам завдання: « впіймайте» слово, яке відповідає на питання що?оплесками:

дім, дуб, шахтар, лікар, море, гроза, ховрах, стіл, парта, лікар, вчитель, школа, слон, ведмідь, сіно, роса, хлопець, нога, коліно, корівка.

  1. Я називаю слова- назви предметів, а ви впізнаєте: хто це?
  • Мед, вулик, квітка- бджола.
  • Голка, яблуко, сплячка-/ їжак/
  • Гребінь, курник, команда/ півень/
  • Яйце, сідало,зерно/ курка/
  • Молоко, сир, сіно/ корова/

 

  1. Назвати загальну назву до власних іменників.

Донецьк, Київ, Харків- міста.

Дніпро, Десна, Дністер- ріки.

Тетяна, Оленка, Сергійко- імена.

Мордовцева, Ісаєнко, Шепітько- прізвища.

  • Білочка дуже щаслива, що ви такі розумнички та пропустила пароплав далі.

ІУ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  • Підпливши до наступної зупинки наш герой потрапив у неприємну ситуацію, далі не має шляху, бо напередодні відбувся сильний шторм, який повалив дерево та загородив дорогу нашому пароплаву. На допомогу прийдуть два ведмедя, але для цього потрібно навчити їх правильно писати слова.

КАЛІГРАФІЧНА ХВИЛИНКА

Щоб слова і букви правильно писати, хвилинку каліграфії треба починати.

-3-   Яка охойна, симпатична хвилинка ця каліграфічна!

 

 Зошит швидко розгортайте, ручку правильно тримайте.

За осанкою всі стежте, з чистотою всі дружіть.

На « відмінно» напишіть.

  • Вимовимо слово « іменник».
  • Скільки складів в цьому слові?
  • Запишемо це слово, не відриваючи руки.
  • Придумайте речення з цим словом.

Я знаю частину мови- іменник. Іменик називає предмет.

ПРОБЛЕМНА СИТУАЦІЯ

  • Прочитайте слова, записані у стовпчик.
  • Що їх об єднує? / іменники, назви істот/

ХЛОПЧИК   ДІВЧИНКА  ДИТЯТКО

  • Додайте до них прикметник ГАРНИЙ, щоб утворилось словосполучення.

/ Хлопчик гарний, дівчинка гарна, дитятко гарне/

  • Чому довелося змінити прикметник?/ Тому що іменники різні/

ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  • Доберіть іменники до прикметника ГАРНИЙ.

/ Гарний день, ліс, хлопець, зошит/

  • Яким словом можна замінити ці іменники? / ВІН/
  • Доберіть іменники до прикметника ГАРНА./ Гарна дівчина, сорочка../
  • Яким словом можна замінити ці іменники? / ВОНА/
  • Доберіть  іменники до прикметника ГАРНЕ. / Гарне кошеня, слово, дитя/
  • Яким словом можна замінити ці іменники ? / ВОНО/

ВИСНОВОК : іменники бувають чоловічого, жіночого, середнього роду/

Іменники мають рід, визначати його вчись.

Як додаси « мій» і «він»- чоловічий буде рід.

А жіночий, дуже просто :» моя»,» вона»: мама, ложка.

« Моє»,»воно»_ це середній: поле, сонечко і небо.

 

  • Здогадалися, яке слово можна додати до іменника чоловічого роду ? Жіночого? Середнього?
  • Це слова – помічники.

РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ПРАВИЛОМ.

ЖІНОЧИЙ РІД - ВОНА, МОЯ : МАТИ, СІЛЬ, ЗЕМЛЯ ТВОЯ.

ЧОЛОВІЧИЙ РІД- ВІН , МІЙ : стіл, портфель, диван і бій.

СЕРЕДНІЙ РІД- МОЄ, ВОНО : поле , озеро й вікно.

  • Ознайомлення з теоретичним матеріалом с. 23
  • Колективне виконання вправи 48.
  • Коментоване списування Впр. 49
  • ДИДАКТИЧНА ГРА « ЯКИЙ ЗВУК ВИПАВ»
  • У коси великі роги./ КОЗИ/РІД- ЖІНОЧИЙ.
  • Над синім морем літали майки./ Чайки/ РІД – ЖІНОЧИЙ.
  • У Буратіно великий рис./ НІС/ РІД- ЧОЛОВІЧИЙ
  • Біля річки ніс очерет./ Ріс/. Частина мови- дієслово./
  • На білку сів дятел./ Гілку/- РІД- ЖІНОЧИЙ/

ДИКТАНТ- АНАЛОГІЯ. РОБОТА З СИГНАЛЬНИМИ КАРТКАМИ «Ж.Р.» « Ч.Р.» « С.Р.»

П є-..., сьогодні-.., йорж-.., Сашко-.., Піски-...., Айдар-..., Луганськ-..., читати-...

ЗАПИСАТИ ВЛАСНІ ІМЕННИКИ:

Шевченко, місто, село, учень, Мар янка, січень, Дніпро, місяць, карпати.

ЗАПИСАТИ ІМЕННИКИ, ЩО ПОЗНАЧАЮТЬ ІСТОТИ.

Космонавт, пшениця, шахтар, учениця, кукурудза, бджода, ведмідь, верба, джміль, черешня, дятел, фіалка.

 

  • Попливли далі і потрапили на зупинку « ЗАКІНЧИ ФРАЗЕОЛОГІЗМИ», на ній нам треба розвантажити пароплав, бо він вже втомився, і щоб вдало впоратися із завданням треба:

Вказати рід іменників. Визначити частину мови.

  1. Зарубати на / носі/- іменник чол. роду
  2. Куй залізо, поки /гаряче/- / прикметник/
  3. Як кіт/ наплакав/./ Дієслово/

ГРА « ПЕРЕКЛАДАЧІ»

Перекладіть з російської мови. Вкажіть частину мови. Визначіть рід іменників.

Доска/ дошка- іменник жіночого роду/, место, красный, дежурить.

ГРА « ДОБАВЛЯНОЧКА»

Хто? І ЩО? Як дві руки у матусі- мови.

З ними воду п ють пташки, сіно їсть корова.

Хто? І ЩО? Це два брати, і нема секретів

В тім,що вказують вони на слова – предмети.

Для людини і тварини найдорожче- це /хто?/ / дитина/Якого роду це слово?/ жіночого/

Для корови- це /хто?/ / телятко/.Якого роду це слово ?/ середнього/

Для кози-/ козенятко/,для вівці-/ ягнятко/, свинці любе-/ поросятко/, а для курки це-/ курчатко/.

Краще в світі немовлятко !

СЛОВНИКОВА РОБОТА

Запишіть відгадки і запам ятайте їх написання.

  • По дроту ходить, пітьму розгонить./ Електрика/
  • Немає рота й язика, та цілий день не замовка./ Радіо/
  • Визначте рід цих іменників.
  • Рушаємо далі. Завдання все складніші, але ви молодці, так тримати

У. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

- От і прибули ми до країни  Веселі роди, щоб нам відкрили ворота, впораємося з останнім завданням:

1. Визначення роду іменників./ впр. 50/

2. Утворення споріднених іменників різного роду.

Кіт- / кішка, кошенятко/

Ведмідь-/ ведмедиця, ведмежа/

Лис-/ лисиця, лисеня/

Заєць-/ зайчиха, зайченя/

Вовк-/ вовчиця, вовченя/

У1.ПІДСУМОК УРОКУ

  • Отже, мандрувавши до країни Веселих родів, ми сьогодні вивчили роди іменників, і зараз закріпимо наші знання:
  • Якого роду бувають іменники?
  • ГРА « ХТО ЦЕ?»/ УЧЕНЬ- ЧОЛ. РОДУ/....

ГРА- АУКЦІОН» ЩО ЦЕ ?»- стіл, диван, шафа..В цьому слові../букв, звуків, частина мови, складів, наголос падає на.., можна перенести так.., відповідає на питання, має такий рід../

У11. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Впр. 51 с. 24 правило с. 33

 

 

docx
Додано
26 березня
Переглядів
33
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку