Складні речення з безсполучниковим та сполучниковим зв’язком

Про матеріал
Дати учням поняття про складне речення, його будову та інтонацію, яка властива складному реченню; навчити відрізняти складне речення від простого
Перегляд файлу

Тема. Складні речення з безсполучниковим та сполучниковим зв’язком.

Мета: дати учням поняття про складне речення, його будову та інтонацію, яка властива складному реченню; навчити  відрізняти складне речення від простого, обґрунтовувати розділові знаки за допомогою вивчених правил, розвивати правописні вміння, творчі вміння моделювати складні речення, реконструювати прості речення у складне; виховувати відповідальне, сумлінне ставлення до навчання.

 Обладнання: підручник, опорні конспекти, картки для індивідуальної роботи та  роботи в  парах, епіграф.

Тип уроку:  комбінований урок.

                                                                                   «Хто хоче збирати, мусить 

                                                                 добре засівати»      

                                                                                                       (Народне прислів’я).

Хід уроку

І. Організаційний момент

- Доброго дня, діти.

Сьогодні у вас урок незвичайний:

Учитель знайомий й багато гостей.

Та прошу вас, друзі, в процесі навчання

Уважними бути урок цей увесь.

   - Отож, давайте налаштуємося на роботу. Прошу покласти руки на парту. Заплющивши очі, промовляйте за мною:

 

Я особистість творча,

Я впевнений у своїх силах,

Я активно працюватиму на уроці,

У мене хороший настрій, я бажаю своїм однокласникам

Успіху і гарних оцінок.

 

  • Я ж прикріплюю на дошку смайлик «Радість» і також бажаю вам гарного настрою і легкого засвоєння теми.

  • За кожну правильну відповідь ви будете отримувати протягом уроку смайлики, як символ успіху.

ІІ. Актуалізація опорних знань

 Спостереження над мовним матеріалом.

  • Порівняйте різні мовні одиниці.
  • Широкий Дніпро.
  • Реве та стогне Дніпр широкий.
  • Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива. (Відповіді учнів.)

 

  • Як ви вважаєте, якою буде тема нашого уроку? (Відповіді учнів.)  
  • Які ж цілі, мета нашого уроку?
  •  Молодці, ви правильно визначили тему, мету та завдання нашого уроку.

 

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

  •         Любі друзі! Сьогодні ви не просто учні, а справжні лінгвісти-дослідники. Наш урок ми проведемо у формі дослідження, а предметом дослідження стане складне речення.

Запишіть число, класна робота та тему уроку. (Учні записують тему уроку в зошити.)          

  • Епіграфом  нашого уроку буде народне прислів’я. Прочитайте його, вдумайтесь у ці слова, як ви розумієте зміст цього прислів’я?. «Хто хоче збирати, мусить добре засівати» (відповіді учнів).
  •    Отож,  давайте і ми будемо працювати, щоб наші знання дали нам гарний врожай, бо наша мова – невичерпна скарбниця, з якої ми здобуваємо знання. Давайте сьогодні поринемо у світ мови, щоб збагатити себе  новими знаннями, які стануть нам у пригоді.

ІІІ. Засвоєння нових знань

  1.    Рефлексія на рівні самовизначення. Метод «Мікрофон».

Учні повинні пригадати, що їм відомо з теми «Речення». Вони по черзі продовжують фразу «Я вже знаю…».

  1.    Проблемне запитання

Прочитайте речення і скажіть, яке з них просте, а яке складне. Як ви це з’ясували?

Уже відспівав свою мелодію на вербовій сопілці березень і поплив з гір у доли широкими потоками.

З далекого краю лелеки летіли, та в одного лелеченьки крилонька зомліли.

  1. Пояснення вчителя з використанням опорного конспекту.
  2. Бесіда. Працюючи з опорним конспектом (перед кожним на парті) та підручником,  дайте відповіді на ряд запитань:
    1.        Яке речення називається складним? (…, яке складається з двох або кількох речень, кожне з яких має свою граматичну основу.)
    2.        За якою ознакою ви розрізняєте речення просте і складне? (За кількістю граматичних основ.)
    3.        Як пов’язуються прості речення у складному? (За допомогою інтонації та сполучників.)
    4.        Які розділові знаки у складному реченні вживаються найчастіше? (Кома.)

 

ІV. Застосування набутих знань

  1. Робота в групах. Записати речення. Підкреслити граматичні основи, пояснити розділові знаки.

І група. Вже полетіли у вирій пташки, вітер осінній листя зрива. Дощ накрапає, і бродять тумани біля ріки.

ІІ група. Зашепотіли збуджені листочки, заметушилась у траві комашня. Вовк линяє, але він вдачі не міняє.

ІІІ група. Ніч пливе за вікном, все заснуло кругом. Сяє сонце з неба ясно, і цвіте калина красна.

  1. Прочитати вірш, аби краще запам’ятати правопис сполучників. Назвіть сполучники.

В королівському палаці

У тяжкій щоденній праці

Дивні мешканці живуть.

Їх Сполучниками звуть.

Слова й речення єднають,

Майже не відпочивають.

Ось наймення цих служак:

А, АЛЕ, АБО, ОДНАК,

ЩО, ТОМУ ЩО, І, ПРОТЕ,

ЧИ, ОСКІЛЬКИ, БО, ЗАТЕ,

ЯК, НЕМОВ, НЕХАЙ, НЕНАЧЕ,

БУЦІМ, ТА, КОЛИ, ОДНАЧЕ.

  1. Робота з підручником. Переписати прислів’я, замість крапок додаючи з довідки кінцівку. Пояснити уживання розділових знаків (усно). (І група  - вправа 200 (1,2 реч.), ІІ група – вправа 200 (3,4 реч.), ІІІ група – вправа 200 (друге завдання).
  2. Дослідження-реконструювання. Перебудувати складні речення зі сполучниками на синонімічні без сполучників. Підкреслити граматичні основи. Пояснити розділові знаки.

   Перед лісосмугою стоїть у затишку калина, і жодна гілка в неї не здригнеться. Якось над нашою хатою пролітали лелеки, а від них на землю падав незримий клекіт.

 VI. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Читання вголос запропонованого тексту. (Три-чотири учні.)

 До неоціненних коштовностей фольклору будь-якого народу, а відтак і українського, належать прислів’я та приказки – коротку влучні вислови, які образно та лаконічно передають нащадкам висновки з життєвого досвіду багатьох поколінь  предків. Вони є узагальненою пам’яттю народу та результатом його спостережень над життям і явищами природи, що дає змогу молодому поколінню формулювати погляди на етику, мораль, історію й політику.

 Прислів’я та приказки становлять начебто звід правил, ними людина має керуватися в повсякденному житті. Вони рідко тільки констатують якийсь факт, скоріше рекомендують чи застерігають, схвалюють або засуджують, - словом, повчають, бо за ними стоїть авторитет поколінь нашого народу, чия невичерпна талановитість, високе естетичне чуття й гострий розум і тепер продовжують примножувати і збагачувати духовну спадщину, що громадилася віками.

 Різкої межі між прислів’ями та приказками не існує. А основна відмінність полягає насамперед у тому, що прислів’я є більш розгорнутими, ніж приказки.

 

 

Бесіда за змістом прочитаного.

  • До якого стилю належить текст? (Публіцистичного.)
  • Сформулюйте тему тексту.
  • Придумайте назву.
  • Чому людина, на вашу думку, має керуватися в повсякденному  житті прислів’ями та приказками?
  • Знайдіть в останньому абзаці тексту складне речення, поясніть розділові знаки.
  1. Гра «Знайди  втрачене»

Складіть частини прислів’їв. Запишіть. Поясніть розділові знаки.

Життя не має ціни                                             правда мовчить.

Коли гроші говорять                                         але воля дорожча за життя.

Рідна мова не полова:                                       там непорядки водяться.

Де слова з ділом розходяться                           а гострі слова роблять ворогів.

Лагідні слова роблять приятелів                      її за вітром не розвієш.

                                                 

V. Підсумок уроку. Оцінювання (аргументація оцінок).

Рефлексія. Дайте відповіді «Так» чи «Ні» на кожне питання стосовно сьогоднішнього уроку.

Чи було складно на уроці?

 

Чи було цікаво на уроці?

 

Чи все зрозуміло з виучуваної теми?

 

Чи встигали ви виконати всі завдання?

 

Із задоволенням ви працювали на уроці?

 

 

V. Домашнє завдання.

1. Скласти усну зв’язну розповідь на лінгвістичну тему «Складні речення із безсполучниковим та сполучниковим зв’язком».

2. Письмово виконати вправи: І група – вправа 201; ІІ група – вправа 202; ІІІ група – вправа 204.

 

P.S. Я задоволена вашою роботою, сподіваюсь, що наша співпраця принесла вам тільки приємні враження.

  Як нема без зірок небозводу,

  Як блакиті без неба нема,

  Так і мови нема без народу

  І народу без мови нема.

  Для народу свойого велика

  Кожна з мов, як творіння вінець.

  Люд без мови – то глина безлика,

  Безязика отара овець.

                                                  В.Забаштанський

 

 

 

 

Додатки до уроку

І група

 

  1. Робота в групах. Записати речення. Підкреслити граматичні основи, пояснити розділові знаки.

Вже полетіли у вирій пташки, вітер осінній листя зрива.

Дощ накрапає, і бродять тумани біля ріки.

 

  1. Прочитати вірш, аби краще запам’ятати правопис сполучників. Назвіть сполучники.

В королівському палаці

У тяжкій щоденній праці

Дивні мешканці живуть.

Їх Сполучниками звуть.

Слова й речення єднають,

Майже не відпочивають.

Ось наймення цих служак:

А, АЛЕ, АБО, ОДНАК,

ЩО, ТОМУ ЩО, І, ПРОТЕ,

ЧИ, ОСКІЛЬКИ, БО, ЗАТЕ,

ЯК, НЕМОВ, НЕХАЙ, НЕНАЧЕ,

БУЦІМ, ТА, КОЛИ, ОДНАЧЕ.

 

  1. Дослідження-реконструювання. Перебудувати складні речення зі сполучниками на синонімічні без сполучників. Підкреслити граматичні основи. Пояснити розділові знаки.

   Перед лісосмугою стоїть у затишку калина, і жодна гілка в неї не здригнеться. Якось над нашою хатою пролітали лелеки, а від них на землю падав незримий клекіт.

 

  1. Гра «Знайди  втрачене»

Складіть частини прислів’їв. Запишіть. Поясніть розділові знаки.

 

Життя не має ціни                                             правда мовчить.

Коли гроші говорять                                         але воля дорожча за життя.

Рідна мова не полова:                                       там непорядки водяться.

Де слова з ділом розходяться                           а гострі слова роблять ворогів.

Лагідні слова роблять приятелів                      її за вітром не розвієш.

 

 

ІІ група

 

  1. Робота в групах. Записати речення. Підкреслити граматичні основи, пояснити розділові знаки.

Зашепотіли збуджені листочки, заметушилась у траві комашня.

Вовк линяє, але він вдачі не міняє.

 

  1. Прочитати вірш, аби краще запам’ятати правопис сполучників. Назвіть сполучники.

В королівському палаці

У тяжкій щоденній праці

Дивні мешканці живуть.

Їх Сполучниками звуть.

Слова й речення єднають,

Майже не відпочивають.

Ось наймення цих служак:

А, АЛЕ, АБО, ОДНАК,

ЩО, ТОМУ ЩО, І, ПРОТЕ,

ЧИ, ОСКІЛЬКИ, БО, ЗАТЕ,

ЯК, НЕМОВ, НЕХАЙ, НЕНАЧЕ,

БУЦІМ, ТА, КОЛИ, ОДНАЧЕ.

 

  1. Дослідження-реконструювання. Перебудувати складні речення зі сполучниками на синонімічні без сполучників. Підкреслити граматичні основи. Пояснити розділові знаки.

   Перед лісосмугою стоїть у затишку калина, і жодна гілка в неї не здригнеться. Якось над нашою хатою пролітали лелеки, а від них на землю падав незримий клекіт.

 

  1. Гра «Знайди  втрачене»

Складіть частини прислів’їв. Запишіть. Поясніть розділові знаки.

 

Життя не має ціни                                             правда мовчить.

Коли гроші говорять                                         але воля дорожча за життя.

Рідна мова не полова:                                       там непорядки водяться.

Де слова з ділом розходяться                           а гострі слова роблять ворогів.

Лагідні слова роблять приятелів                      її за вітром не розвієш.

 

ІІІ група

 

  1. Робота в групах. Записати речення. Підкреслити граматичні основи, пояснити розділові знаки.

Ніч пливе за вікном, все заснуло кругом.

Сяє сонце з неба ясно, і цвіте калина красна.

 

 

  1. Прочитати вірш, аби краще запам’ятати правопис сполучників. Назвіть сполучники.

В королівському палаці

У тяжкій щоденній праці

Дивні мешканці живуть.

Їх Сполучниками звуть.

Слова й речення єднають,

Майже не відпочивають.

Ось наймення цих служак:

А, АЛЕ, АБО, ОДНАК,

ЩО, ТОМУ ЩО, І, ПРОТЕ,

ЧИ, ОСКІЛЬКИ, БО, ЗАТЕ,

ЯК, НЕМОВ, НЕХАЙ, НЕНАЧЕ,

БУЦІМ, ТА, КОЛИ, ОДНАЧЕ.

 

  1. Дослідження-реконструювання. Перебудувати складні речення зі сполучниками на синонімічні без сполучників. Підкреслити граматичні основи. Пояснити розділові знаки.

   Перед лісосмугою стоїть у затишку калина, і жодна гілка в неї не здригнеться. Якось над нашою хатою пролітали лелеки, а від них на землю падав незримий клекіт.

  1. Гра «Знайди  втрачене»

Складіть частини прислів’їв. Запишіть. Поясніть розділові знаки.

 

Життя не має ціни                                             правда мовчить.

Коли гроші говорять                                         але воля дорожча за життя.

Рідна мова не полова:                                       там непорядки водяться.

Де слова з ділом розходяться                           а гострі слова роблять ворогів.

Лагідні слова роблять приятелів                      її за вітром не розвієш.

 

 Дайте відповіді «Так» чи «Ні» на кожне питання стосовно сьогоднішнього уроку.

 

Чи було складно на уроці?

 

Чи було цікаво на уроці?

 

Чи все зрозуміло з виучуваної теми?

 

Чи встигали ви виконати всі завдання?

 

Із задоволенням ви працювали на уроці?

 

 

  Читання вголос запропонованого тексту

 До неоціненних коштовностей фольклору будь-якого народу, а відтак і українського, належать прислів’я та приказки – коротку влучні вислови, які образно та лаконічно передають нащадкам висновки з життєвого досвіду багатьох поколінь  предків. Вони є узагальненою пам’яттю народу та результатом його спостережень над життям і явищами природи, що дає змогу молодому поколінню формулювати погляди на етику, мораль, історію й політику.

 Прислів’я та приказки становлять начебто звід правил, ними людина має керуватися в повсякденному житті. Вони рідко тільки констатують якийсь факт, скоріше рекомендують чи застерігають, схвалюють або засуджують, - словом, повчають, бо за ними стоїть авторитет поколінь нашого народу, чия невичерпна талановитість, високе естетичне чуття й гострий розум і тепер продовжують примножувати і збагачувати духовну спадщину, що громадилася віками.

 Різкої межі між прислів’ями та приказками не існує. А основна відмінність полягає насамперед у тому, що прислів’я є більш розгорнутими, ніж приказки.

 

Бесіда за змістом прочитаного.

  • До якого стилю належить текст?
  • Сформулюйте тему тексту.
  • Придумайте назву.
  • Чому людина, на вашу думку, має керуватися в повсякденному  житті прислів’ями та приказками?
  • Знайдіть в останньому абзаці тексту складне речення, поясніть розділові знаки.

 

  Читання вголос запропонованого тексту

 До неоціненних коштовностей фольклору будь-якого народу, а відтак і українського, належать прислів’я та приказки – коротку влучні вислови, які образно та лаконічно передають нащадкам висновки з життєвого досвіду багатьох поколінь  предків. Вони є узагальненою пам’яттю народу та результатом його спостережень над життям і явищами природи, що дає змогу молодому поколінню формулювати погляди на етику, мораль, історію й політику.

 Прислів’я та приказки становлять начебто звід правил, ними людина має керуватися в повсякденному житті. Вони рідко тільки констатують якийсь факт, скоріше рекомендують чи застерігають, схвалюють або засуджують, - словом, повчають, бо за ними стоїть авторитет поколінь нашого народу, чия невичерпна талановитість, високе естетичне чуття й гострий розум і тепер продовжують примножувати і збагачувати духовну спадщину, що громадилася віками.

 Різкої межі між прислів’ями та приказками не існує. А основна відмінність полягає насамперед у тому, що прислів’я є більш розгорнутими, ніж приказки.

 

 

Бесіда за змістом прочитаного.

  • До якого стилю належить текст?
  • Сформулюйте тему тексту.
  • Придумайте назву.
  • Чому людина, на вашу думку, має керуватися в повсякденному  житті прислів’ями та приказками?
  • Знайдіть в останньому абзаці тексту складне речення, поясніть розділові знаки.

 

 

 

docx
Додано
7 березня 2020
Переглядів
2168
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку