Тема. Складні речення з безсполучниковим та сполучниковим зв’язком.
Мета: дати учням поняття про складне речення, його будову та інтонацію, яка властива складному реченню; навчити відрізняти складне речення від простого, обґрунтовувати розділові знаки за допомогою вивчених правил, розвивати правописні вміння, творчі вміння моделювати складні речення, реконструювати прості речення у складне; виховувати відповідальне, сумлінне ставлення до навчання.
Обладнання: підручник, опорні конспекти, картки для індивідуальної роботи та роботи в парах, епіграф.
Тип уроку: комбінований урок.
«Хто хоче збирати, мусить
добре засівати»
(Народне прислів’я).
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Доброго дня, діти.
Сьогодні у вас урок незвичайний:
Учитель знайомий й багато гостей.
Та прошу вас, друзі, в процесі навчання
Уважними бути урок цей увесь.
- Отож, давайте налаштуємося на роботу. Прошу покласти руки на парту. Заплющивши очі, промовляйте за мною:
Я особистість творча,
Я впевнений у своїх силах,
Я активно працюватиму на уроці,
У мене хороший настрій, я бажаю своїм однокласникам
Успіху і гарних оцінок.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Спостереження над мовним матеріалом.
ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Запишіть число, класна робота та тему уроку. (Учні записують тему уроку в зошити.)
ІІІ. Засвоєння нових знань
Учні повинні пригадати, що їм відомо з теми «Речення». Вони по черзі продовжують фразу «Я вже знаю…».
Прочитайте речення і скажіть, яке з них просте, а яке складне. Як ви це з’ясували?
Уже відспівав свою мелодію на вербовій сопілці березень і поплив з гір у доли широкими потоками.
З далекого краю лелеки летіли, та в одного лелеченьки крилонька зомліли.
ІV. Застосування набутих знань
І група. Вже полетіли у вирій пташки, вітер осінній листя зрива. Дощ накрапає, і бродять тумани біля ріки.
ІІ група. Зашепотіли збуджені листочки, заметушилась у траві комашня. Вовк линяє, але він вдачі не міняє.
ІІІ група. Ніч пливе за вікном, все заснуло кругом. Сяє сонце з неба ясно, і цвіте калина красна.
В королівському палаці
У тяжкій щоденній праці
Дивні мешканці живуть.
Їх Сполучниками звуть.
Слова й речення єднають,
Майже не відпочивають.
Ось наймення цих служак:
А, АЛЕ, АБО, ОДНАК,
ЩО, ТОМУ ЩО, І, ПРОТЕ,
ЧИ, ОСКІЛЬКИ, БО, ЗАТЕ,
ЯК, НЕМОВ, НЕХАЙ, НЕНАЧЕ,
БУЦІМ, ТА, КОЛИ, ОДНАЧЕ.
Перед лісосмугою стоїть у затишку калина, і жодна гілка в неї не здригнеться. Якось над нашою хатою пролітали лелеки, а від них на землю падав незримий клекіт.
VI. Закріплення вивченого матеріалу
До неоціненних коштовностей фольклору будь-якого народу, а відтак і українського, належать прислів’я та приказки – коротку влучні вислови, які образно та лаконічно передають нащадкам висновки з життєвого досвіду багатьох поколінь предків. Вони є узагальненою пам’яттю народу та результатом його спостережень над життям і явищами природи, що дає змогу молодому поколінню формулювати погляди на етику, мораль, історію й політику.
Прислів’я та приказки становлять начебто звід правил, ними людина має керуватися в повсякденному житті. Вони рідко тільки констатують якийсь факт, скоріше рекомендують чи застерігають, схвалюють або засуджують, - словом, повчають, бо за ними стоїть авторитет поколінь нашого народу, чия невичерпна талановитість, високе естетичне чуття й гострий розум і тепер продовжують примножувати і збагачувати духовну спадщину, що громадилася віками.
Різкої межі між прислів’ями та приказками не існує. А основна відмінність полягає насамперед у тому, що прислів’я є більш розгорнутими, ніж приказки.
Бесіда за змістом прочитаного.
Складіть частини прислів’їв. Запишіть. Поясніть розділові знаки.
Життя не має ціни правда мовчить.
Коли гроші говорять але воля дорожча за життя.
Рідна мова не полова: там непорядки водяться.
Де слова з ділом розходяться а гострі слова роблять ворогів.
Лагідні слова роблять приятелів її за вітром не розвієш.
V. Підсумок уроку. Оцінювання (аргументація оцінок).
Рефлексія. Дайте відповіді «Так» чи «Ні» на кожне питання стосовно сьогоднішнього уроку.
Чи було складно на уроці? |
|
Чи було цікаво на уроці? |
|
Чи все зрозуміло з виучуваної теми? |
|
Чи встигали ви виконати всі завдання? |
|
Із задоволенням ви працювали на уроці? |
|
V. Домашнє завдання.
1. Скласти усну зв’язну розповідь на лінгвістичну тему «Складні речення із безсполучниковим та сполучниковим зв’язком».
2. Письмово виконати вправи: І група – вправа 201; ІІ група – вправа 202; ІІІ група – вправа 204.
P.S. Я задоволена вашою роботою, сподіваюсь, що наша співпраця принесла вам тільки приємні враження.
Як нема без зірок небозводу,
Як блакиті без неба нема,
Так і мови нема без народу
І народу без мови нема.
Для народу свойого велика
Кожна з мов, як творіння вінець.
Люд без мови – то глина безлика,
Без’язика отара овець.
В.Забаштанський
Додатки до уроку
І група
Вже полетіли у вирій пташки, вітер осінній листя зрива.
Дощ накрапає, і бродять тумани біля ріки.
В королівському палаці
У тяжкій щоденній праці
Дивні мешканці живуть.
Їх Сполучниками звуть.
Слова й речення єднають,
Майже не відпочивають.
Ось наймення цих служак:
А, АЛЕ, АБО, ОДНАК,
ЩО, ТОМУ ЩО, І, ПРОТЕ,
ЧИ, ОСКІЛЬКИ, БО, ЗАТЕ,
ЯК, НЕМОВ, НЕХАЙ, НЕНАЧЕ,
БУЦІМ, ТА, КОЛИ, ОДНАЧЕ.
Перед лісосмугою стоїть у затишку калина, і жодна гілка в неї не здригнеться. Якось над нашою хатою пролітали лелеки, а від них на землю падав незримий клекіт.
Складіть частини прислів’їв. Запишіть. Поясніть розділові знаки.
Життя не має ціни правда мовчить.
Коли гроші говорять але воля дорожча за життя.
Рідна мова не полова: там непорядки водяться.
Де слова з ділом розходяться а гострі слова роблять ворогів.
Лагідні слова роблять приятелів її за вітром не розвієш.
ІІ група
Зашепотіли збуджені листочки, заметушилась у траві комашня.
Вовк линяє, але він вдачі не міняє.
В королівському палаці
У тяжкій щоденній праці
Дивні мешканці живуть.
Їх Сполучниками звуть.
Слова й речення єднають,
Майже не відпочивають.
Ось наймення цих служак:
А, АЛЕ, АБО, ОДНАК,
ЩО, ТОМУ ЩО, І, ПРОТЕ,
ЧИ, ОСКІЛЬКИ, БО, ЗАТЕ,
ЯК, НЕМОВ, НЕХАЙ, НЕНАЧЕ,
БУЦІМ, ТА, КОЛИ, ОДНАЧЕ.
Перед лісосмугою стоїть у затишку калина, і жодна гілка в неї не здригнеться. Якось над нашою хатою пролітали лелеки, а від них на землю падав незримий клекіт.
Складіть частини прислів’їв. Запишіть. Поясніть розділові знаки.
Життя не має ціни правда мовчить.
Коли гроші говорять але воля дорожча за життя.
Рідна мова не полова: там непорядки водяться.
Де слова з ділом розходяться а гострі слова роблять ворогів.
Лагідні слова роблять приятелів її за вітром не розвієш.
ІІІ група
Ніч пливе за вікном, все заснуло кругом.
Сяє сонце з неба ясно, і цвіте калина красна.
В королівському палаці
У тяжкій щоденній праці
Дивні мешканці живуть.
Їх Сполучниками звуть.
Слова й речення єднають,
Майже не відпочивають.
Ось наймення цих служак:
А, АЛЕ, АБО, ОДНАК,
ЩО, ТОМУ ЩО, І, ПРОТЕ,
ЧИ, ОСКІЛЬКИ, БО, ЗАТЕ,
ЯК, НЕМОВ, НЕХАЙ, НЕНАЧЕ,
БУЦІМ, ТА, КОЛИ, ОДНАЧЕ.
Перед лісосмугою стоїть у затишку калина, і жодна гілка в неї не здригнеться. Якось над нашою хатою пролітали лелеки, а від них на землю падав незримий клекіт.
Складіть частини прислів’їв. Запишіть. Поясніть розділові знаки.
Життя не має ціни правда мовчить.
Коли гроші говорять але воля дорожча за життя.
Рідна мова не полова: там непорядки водяться.
Де слова з ділом розходяться а гострі слова роблять ворогів.
Лагідні слова роблять приятелів її за вітром не розвієш.
Дайте відповіді «Так» чи «Ні» на кожне питання стосовно сьогоднішнього уроку.
Чи було складно на уроці? |
|
Чи було цікаво на уроці? |
|
Чи все зрозуміло з виучуваної теми? |
|
Чи встигали ви виконати всі завдання? |
|
Із задоволенням ви працювали на уроці? |
|
Читання вголос запропонованого тексту
До неоціненних коштовностей фольклору будь-якого народу, а відтак і українського, належать прислів’я та приказки – коротку влучні вислови, які образно та лаконічно передають нащадкам висновки з життєвого досвіду багатьох поколінь предків. Вони є узагальненою пам’яттю народу та результатом його спостережень над життям і явищами природи, що дає змогу молодому поколінню формулювати погляди на етику, мораль, історію й політику.
Прислів’я та приказки становлять начебто звід правил, ними людина має керуватися в повсякденному житті. Вони рідко тільки констатують якийсь факт, скоріше рекомендують чи застерігають, схвалюють або засуджують, - словом, повчають, бо за ними стоїть авторитет поколінь нашого народу, чия невичерпна талановитість, високе естетичне чуття й гострий розум і тепер продовжують примножувати і збагачувати духовну спадщину, що громадилася віками.
Різкої межі між прислів’ями та приказками не існує. А основна відмінність полягає насамперед у тому, що прислів’я є більш розгорнутими, ніж приказки.
Бесіда за змістом прочитаного.
Читання вголос запропонованого тексту
До неоціненних коштовностей фольклору будь-якого народу, а відтак і українського, належать прислів’я та приказки – коротку влучні вислови, які образно та лаконічно передають нащадкам висновки з життєвого досвіду багатьох поколінь предків. Вони є узагальненою пам’яттю народу та результатом його спостережень над життям і явищами природи, що дає змогу молодому поколінню формулювати погляди на етику, мораль, історію й політику.
Прислів’я та приказки становлять начебто звід правил, ними людина має керуватися в повсякденному житті. Вони рідко тільки констатують якийсь факт, скоріше рекомендують чи застерігають, схвалюють або засуджують, - словом, повчають, бо за ними стоїть авторитет поколінь нашого народу, чия невичерпна талановитість, високе естетичне чуття й гострий розум і тепер продовжують примножувати і збагачувати духовну спадщину, що громадилася віками.
Різкої межі між прислів’ями та приказками не існує. А основна відмінність полягає насамперед у тому, що прислів’я є більш розгорнутими, ніж приказки.
Бесіда за змістом прочитаного.