УРОК З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ (5 КЛАС)
Тема. ВИМОВА І НАПИСАННЯ ПРЕФІКСІВ З-, ЗІ-, С-
Мета: учень має поглибити знання про значущі частини слова; навчитися правильно писати та вимовляти префікси з-, зі-, с-; знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх за допомогою правил; розвинути орфографічну пильність, мислення, емоційний інтелект; розширити словниковий запас; учень має усвідомити, що він повноцінний член суспільства, який здатний дотримуватися здорового способу життя.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Емоційне налаштування на урок
1. Перегляд відео « Родинне коло» https://www.youtube.com/watch?v=cFBs9BzLTUI
2. Вправа «Я хочу запросити до чаю»
Учитель
Щастя живе в родинному колі. Я впевнена, що ви полюбляєте ввечері погомоніти з рідними, смакуючи ароматний чай. Ми з вами теж родина, велика, весела, інколи надзвичайна галаслива - шкільна родина. І сьогодні я хочу запросити на чай Сазонову Наталію, тому що Наталка уважна та добра.
(Учениця запрошує когось із класу, передаючи чашку, яка згодом повертається до вчителя)
Отже, я хочу всіх вас, мої любі, запросити на урок з чайним ароматом. Перепрошую, у нас сьогодні на уроці гості. Запрошуємо й вас. До речі, слово «гість» — давнє, праслов'янське. Первісне значення його — чужинець, чужоземець. Справді, чужинцями, гостями були в нас купці. Дороги, якими вони прибували, називалися «гостинець», та й привозили чужоземці гостинці. Наші гості теж підготували для вас подарунки, але отримати ви зможете їх, виконавши певні завдання.
ІІ. Перевірка раніше засвоєних знань
1. Робота в зошитах (За кожне виконане завдання учні отримують чашку)
№1
- А яке ж лексичне значення слова «чай»? Який словник подає лексичне значення слова?
ЧАЙ 1. Південна вічнозелена рослина (дерево або кущ), із висушеного і спеціально обробленого листя якої приготовляють ароматний напій. 2. Ароматний напій (переважно гарячий), настояний на листях цієї рослини.
№2
- Визначте граматичне значення слова «чай».
чай – іменник чоловічого роду, однина, Н.в.
№3
- Змініть, будь ласка, форму цього слова.
Чай, чаю, чаєм.
№ 4-5
- Доберіть до слова «чай» спільнокореневі слова. Розберіть слова за будовою.
Чай, чайний, чайник, чаювання, чаювати, чайхана. Чайхана (від чай і перс.(персидський) ханові — будинок, приміщення), чайна в Середній Азії, Ірані.
Учитель
Правильно розібрати слово за будовою вам допоможе морфемний словник.
УЧИТЕЛЬ ПОКАЗУЄ СЛОВНИКИ
- Підраховано, що в українській мові близько 15000 коренів, 400 суфіксів та їхніх варіантів (у тому числі понад 20 з них іншомовного походження), понад 100 префіксів. Познайомившись з китайською мовою, європейці були вражені тим, що слова мови не мають ні префіксів, ні суфіксів.
№6
- Що вивчає фразеологія? Які фразеологізми з цим словом знаєте?
На чай давати (дати) — давати чайові. На чай запрошувати (запросити) — запрошувати в гості, на чаювання. За чаєм — під час чаювання.
Прислів’я про чай.
№7
- Записати речення, зробити синтаксичний розбір.
Чай – ароматний, смачний та корисний напій. (розповідне, неокличне, просте, двоскладне, поширене, ускладнене)
Учитель
Отже, ви зібрали всі чашки й можете, поєднавши букви, прочитати назву закладу, до якого потрапить тільки той, хто вивчить орфограму «Правопис префіксів з-, с-».
Кафе «Птах»
До речі, чашка ароматного чаю у більшості людей асоціюється з теплом, затишком, вечірнім відпочинком або ранковим пробудженням. Правда, знайома нам ємність з ручкою була винайдена лише в 1730 році у Відні – до цього майже півтори тисячі років чай пили з піал.
ВІДЕО «РІДНА МОВА. ЧАШКА» https://www.youtube.com/watch?v=ieZmawlzjIU
ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1.Запис теми
2.Робота з підручником
3.Словесний ключ
Щоб краще запам′ятати, перед якими приголосними пишеться префікс с-, можна вивчити фразу «кафе «Птах».
- Назвати букви, що позначають приголосні звуки? (К, п, т, ф, х)
IV. Закріплення отриманих знань
Учитель
У чайній термінології період збирання чаю називається флаш (англ. Flush, «давати пагони»). Отже, проведемо орфографічний флаш.
(На листочках записано слова для словникового диктанту. Учні відривають чайний листок, прикріплений на дошці, записують слово, пояснюючи його правопис )
…ламати, …киснути, …палити, …простити, …вечора, …ховати, …ганьбити, …проба, …тесати, …бентежити, …корити, …віяти, …плітати, …лизати, …умовити, …хибити, …цілення, …хилити, …ясовувати, …кропити, …бити, …громадити, ...рвати, ...хопити.
Вправа «Збір чайних листків»
По черзі стискати та розтискати пальці рук на рахунок «раз-два». На «раз»: пальці правої руки випрямлені, пальці лівої руки стиснуті. На «два»: пальці лівої руки випрямлені, пальці правої руки стиснуті. Спочатку виконувати вправу повільно, потім прискорювати темп.
Учитель
- Чай у нас любили і люблять. Крім звичайного зеленого і чорного, п'ють чай квітковий, ягідний, лісової, комбінований, який, крім смаку та аромату, має ще і певні лікувальні властивості. Я впевнена, що у вас буде можливість порівняти смак цих напоїв. Ми ж з вами проведемо лінгвістичне порівняння.
- Пишемо з- , а вимовляємо ? Але чи завжди префікс з- - вимовляється чітко ви скажете, коли затранскрибуєте слова
Зсипати - [с:ипати ]
Зчистити - [шчистиети],
Зшити - [ш:ити],
Зробити - [зробити]
- То чітко вимовляємо? (ні)
- А як вимовляємо? (з наближеннями до [с][ш]).
4. Вправа «Віднови букву»
Учитель
На виготовлення кілограма чаю потрібно зібрати чотири кілограми листя. Щоб ґрунтовно засвоїти навчальний матеріал, необхідно виконати не одну вправу.
- Вставте пропущені букви.
Як правильно заварити чай
…початку необхідно скип’ятити воду. Окропом …полоснути порцеляновий чайник. …ливши воду, засипати чай, залити його окропом. За десять хвилин можна …пробувати запашний напій.
Учитель
Вибрати якісний чай надзвичайно важко, адже асортиментний ряд цього продукту просто вражає. Навіть тітестери, фахівці з цього виду напою, не завжди можуть відрізнити хороший продукт від поганого, що вже говорити про нас, людей недосвідчених. Але щодо правопису слів з префіксами с-,з- сумнівів у вас не повинно виникати.
- Випишіть із тексту слова з префіксами с-, з-.
…формуй уяву про дозвілля:
…кипить вода – …бери застілля.
…провадь нудьгу – часу не гай.
«Спасибі»,- скажуть всі за чай.
V. Рефлексія
1. Рефлексія діяльності на уроці
«ОБЕРИ ЧАШКУ»
|
На уроці був пасивним. На уроці була пасивною. |
|
Під час уроку потребував допомоги. Під час уроку потребувала допомоги.
|
|
На уроці працював, але не виявляв активності. На уроці працювала, але не виявляла активності.
|
|
На уроці був активним, працював наполегливо. На уроці була активною, працювала наполегливо. |
2.Рефлексія змісту навчального матеріалу
- Із якими літерами товаришує префікс с-?
- За якої умови до префіксів додаємо букву і?
- Наведіть приклади слів, де вживаємо префікс з-.
- Чого ви навчились на сьогоднішньому уроці?
- Чи завітали б ви до кафе «Птах»? Чому?
- Що називається префіксом?
VІ. Домашнє завдання
Учитель
Якщо хочете, щоб чай довго зберігав аромат і корисні властивості, зберігайте його у герметичній ємності. Якщо хочете мати ґрунтовні знання, виконуйте домашні завдання.