Складні слова. Сполучні о,е,є у складних словах.

Про матеріал
Конспект комбінованого уроку з української мови на ознайомлення учнів з правилами творення та правопису складних слів. Урок у вигляді мінізмагання. Досить насичений та цікавий. Охоплює повторення раніше вивченого та нового матеріалу.
Перегляд файлу

                                                                                                     6 кл.

                                                                                                     Дата: 19.10.2023р.

Тема:    Складні слова. Сполучні о, е,є у складних словах. Творення                     складноскорочених слів.

Мета: ознайомити учнів з поняттям «складні слова»,навчити правильно утворювати їх, пояснити правопис складних слів; закономірність уживання сполучних голосних у складних словах, формувати уміння визначати в словах орфограму «Літери о, е, є в складних словах», обґрунтовувати написання складних слів відповідними орфографічними правилами, уживати складні слова у мовленні;

розвивати увагу, орфографічну пильність, орфоепічні і орфографічні навички, логічне мислення, усне і писемне мовлення, навички колективної і самостійної роботи, творчі здібності учнів;

виховувати інтерес до лінгвістичних знань, повагу до слова та його творців, до загальнолюдських цінностей, любов до природи.

Тип уроку: комбінований урок

Обладнання: підручник, дидактичний та роздатковий матеріал, картки з індивідуальними завданнями, ІКТ, навчальні схеми.  

Хід уроку:

І. Організаційний етап:            

-Перевірка готовності до уроку

-Повторення правил користування технічними засобами

- Емоційне налаштування.

Доброго здоров’я, діти, доброго дня!

Хай вам ясно сонце світить у вікно щодня.

Хай сміється мирне небо і дивує світ,

А земля нехай дарує вам барвистий цвіт.

Бо здоров’я, любі діти, в світі – головне,

А здорових і веселих – щастя не мине!

Слово вчителя 

-  Всі живі створіння на Землі спілкуються між собою. Одні мовою жестів, інші – мовою звуків. Лише нам, людям, подарований Богом дорогоцінний скарб – мова. Дякуючи цьому дару, ми можемо порозумітися, розказати про свої почуття і переживання. За допомогою мови ми бережемо свою історію, передаємо з покоління в покоління набуті знання і досвід. Чи замислювалися ви коли-небудь, скільки мов живе на Землі? (Вислухати припущення учнів).        

 - Нині їх близько 5000, точної ж кількості не встановлено. Досконало вивчено біля 500 мов, 1400 на межі вимирання. Серед живих мов світу бринить срібним дзвіночком і наша рідна мова.

-А яка наша рідна мова?

- Українська.

ІІ. Установчо-мотиваційний етап

Оголошення теми, мети і епіграфу уроку      

                                       Людина, яка втратила свою мову, - неповноцінна, вона   

                                       другорядна в порівнянні з носієм рідної мови.                                                                                           

                                                                                                             Павло Мовчан

(повідомлення теми)

Тож, сьогодні,діти ми продовжуємо вивчати нашу рідну мову, щоб залишатися неповторними носіями рідної мови.

Урок сьогодні непростий, а комбінований. Сьогодні ми трішки позмагаємося, але й треба бути дуже уважними. І від вашої активності, уважності та кмітливості залежить результат. Маю нагадати вам певні правила:

- хочеш відповісти-підніми руку;

- не викрикуй;

- поважай думку товариша;

- не ображайся, якщо відповіси не першим;

- головне-знання.

Якщо ви порушуєте правила, то зніматимуться бали.

Пропоную розпочати з гри «Слово про слово».

- Доберіть слова, якими можна змалювати нашу мову.

 (Рідна, милозвучна, калинова, солов’їна, барвінкова, чудова, дорога, велична, чарівна, сонячна,неповторна, мудра, чиста, співуча, казкова, світанкова, кольорова, вічна, чиста … .).

-Молодці.

1. «РОЗМИНКА»

-Кількість букв в українському алфавіті?

-Кількість звуків?

-Скільки є голосних звуків в українській мові?

-На які групи поділяються частини мови?

-Які ви знаєте члени речення?

-На які питання відповідає підмет,присудок,додаток,означення,обставина?

-Які частини мови є самостійними?

-А службовими?

-Які букви завжди позначають 2 звуки?

- Яка будова слова?

-Якими способами може бути воно утворене?

-Що таке закінчення? Основа? Корінь? Префікс? Суфікс?

-Що таке синоніми?

-Що таке антоніми?

-Що таке спільнокореневі слова?

- Що таке словотвір?

-Яке слово називається похідним?

2. «Соколине око»

 

 

 

 

І тільки Волопас там сходить на чолі

Важкої череди в години водопою.

А сучасний поет Анатолій Качинський не менш поетично написав:

У степ помчався змієвидний шлях,

Немов дражнив Чумацький, краплевидний, Шлях…

  • Чи відомо вам, як утворено виділені слова?
  • Чому саме такі сполучні букви (о, е, є) використано для їх утворення?
  • Від чого залежить вибір сполучного звука у складному слові, та й як пишуться складні слова?

Давайте звернемося до таблички, вміщеної у ваших підручниках (ст..48-49). Після сьогоднішнього уроку ми повинні знати та вміти (учні зачитують). 

На запитання, які я перед вами поставила, ви зможете відповісти, вивчивши тему сьогоднішнього уроку. Здобуті знання допоможуть вам правильно утворювати складні слова, що підвищить рівень вашої мовної культури. 

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1. Пояснення вчителя.

Усі слова в українській мові за будовою поділяються на прості та складні. Складні слова –це слова, які мають кілька коренів. Близько 10% словникового складу сучасної української мови становлять кілька- кореневі слова. Більшість з них утворена способом основоскладання.

Основоскладання в нашій мові ґрунтується на словосполученнях, тобто словосполучення наче згортаються в складні слова. Наприклад: людина, яка людить життя- життєлюб, людина, яка обробляє землю-землероб, людина, яка вирубує ліс – лісоруб; людина, яка варить сталь – сталевар, і так далі.

При утворені складних слів основи поєднуються за допомогою сполучних голосних [о], [е], що на письмі передаються буквами о, е, є.

2. Постановка проблемного  питання.  На сьогоднішньому уроці перед нами постає проблемне питання:

Чому слова, утворені способом основоскладання мають різні сполучні голосні? Дорогоцінний, мовознавець, темноокий, землемір, працездатний, краєзнавець, різнокольоровий, металошукач.    

3. Робота з таблицею.

У цьому нам допоможе таблиця «Сполучні о ,е, є у складних словах».

https://tetyanashevchuk.github.io/postImages/2016-01-02-26.png

  • Як же пишуться складні слова?

4. Робота біля дошки. Гра «Загублені літери».      

Запишіть слова, вставляючи на місці крапок букви о, е, є на позначення сполучних звуків [о], [е]. Поясніть, яким правилом ви скористалися. Виділіть сполучні букви і твірні основи.

Чорн..зем, дарм..їд, вірш..писець, світл..люб, шовк..пряд, вітр..гон, прац..люб, стал..вар, сол..коп, дров..руб, кра..знавство, житт..люб, мед..вар, змі..їд, замл..рийка, пуст..цвіт, земл..черпалка, секуд..мір, тепл..воз, ліс..смуга, піш..хід, гряз..вод..лікарня.

Висновок. Не знаючи правил, важко дотриматися правильного написання складних слів.

5. Робота з підручником (ст..48, впр.118).

Усно утворити від кожної пари слів одне способом складання.

Чорний, земля –чорнозем.

Темний, волосся-темноволосий.

Зелений, очі-зеленоокий.

Середній, вік-середньовіччя.

Синій, око-синьоокий.

Давній, Греція-давньогрецький.

Земля, трусити-землетрус.

Зорі, падати-зорепад.

Сонце,захист-сонцезахисний.

Бій, припаси-боєприпаси.

Товстий, шкіра -  товстошкірий.

Газ, проводити – газопровід.

Знати, мова – мовознавець.

Чорні брови – чорнобровий.

Край, знати – краєзнавець.

Багато, квартир – багатоквартирний.

Мороз, стійкий – морозостійкий.

Молоко, возити – молоковоз.

Босими, ногами – босоногий.

Хвиля, різати – хвилеріз.

Висновок. Способом основоскладання ми можемо утворювати різні частини мови.

6. Скласти якомога більше слів способом основоскладання. 

Робота у групах. Прийом «Хто більше?».

 

7. Фізкультхвилинка.

ІV. Закріплення та узагальнення вивченого матеріалу.

1. Вирішення проблемного питання.

Повернемось до нашого проблемного питання, яке ми ставили перед собою на початку уроку. 

Чому слова, утворені способом основоскладання мають різні сполучні голосні?

Тому що, все залежить від приголосного на який закінчується твірна основа. Якщо цей приголосний твердий – пишемо о, якщо м’який – е, якщо основа закінчується на й або подовжений мякий приголосний – є.

2. Закріплення практичних умінь і навичок.

Учні по черзі читають слово і обґрунтовують його написання новим правилом (ст..50,впр.121).

Житт..пис,земл..коп,чорн..слив,сніг…пад,пад…лист,прац…здатний,рук..пис,житт…дайний,ліс..смуга,скел..лаз,правд…люб,друж…любний,сол…вар,хліб…дар,синь…цвіт,житт..люб,овоч…сховище.

3. Додаткове завдання. Вибірковий диктант. Прийом «Злови помилку».

Записати у зошит складні слова, вставляючи О чи Е.

Землетрус, життєрадісний, пройдисвіт, апельсин, швидкоплинно, краєвид, самовар, тризуб, допомагати, залізобетон, боєприпаси, восьминіг,  працьовитість, красномовно, дніпровський, зірвиголова, лісосплав, новорічний.

V. Підсумок уроку

  • Що дізналися нового на уроці?
  • Чого навчилися сьогодні?
  •  Що на уроці найбільше сподобалося?
  •  У чому виникли труднощі?

 

VІ. Підрахунок отриманих балів. Оцінювання навчальних досягнень.

VІІ. Диференційоване домашнє завдання 

1.§19 (вивчити правила). Підготуйте мультимедійну презентацію «Написання складних слів».

Група Б. §19 (вивчити правила). Підготуйте слова для словникового диктанту «Написання складних слів».

Група Б. §19 (вивчити правила). Напишіть есе «Скільки емоцій здатен умістити один день?»

 

docx
Додано
7 листопада 2023
Переглядів
933
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку