Складні випадки правопису знака м’якшення.

Про матеріал

До уроку представлені матеріали, які допоможуть учням 10 класу поглибити знання про правопис мякого знака у словах: теоретичний матеріал, картки, тести. Наявна самостійна та колективна робота учнів

Перегляд файлу

 10 клас

Тема уроку: Складні випадки правопису знака м’якшення.

Мета уроку: повторити, систематизувати та поглибити знання учнів про вживання м'якого знака, розглянути особливо складні випадки, удосконалювати їх правописні вміння та навички практично використовувати вивчені правила.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Обладнання: презентація, картки.

Хід уроку

I. Організаційний момент

 

II. Ознайомлення десятикласників із темою, метою і завданнями уроку

 

III. Актуалізація мотиваційних резервів десятикласників з теми.

Бесіда з учнями.

  1. Які розділи науки про мову повторюємо. Дайте визначення кожному.
  2. На які групи поділяються звуки мови?

Мнемонічні фрази

1.«Де Ти З'їСи Ці ЛиНи, ДЗиР?» (Дзир – ім’я котика)

http://3.bp.blogspot.com/-UEE2C_lLi-M/Vex7FcTJ37I/AAAAAAAABkQ/qZLNjcap6fk/s1600/%25D0%25A0%25D0%25B8%25D1%2581%25D1%2583%25D0%25BD%25D0%25BE%25D0%25BA1.png

ІV Повторення теоретичного матеріалу

Колективна робота учнів на уроці

Вправа 1. До поданих теоретичних положень навести приклади, використати при цьому слова, подані у вправі 1.

Дьоготь,  станьмо, уральський, односельчани, редька, чотирьох, близький, кінцівка, чотирма, сьомий,  держално, прип’ятський, тонший, доньчин, спілчанський, тоненький

Правила правопису  знака м’якшення.

1. Знак м’якшення пишеться після д, т, з, с, ц, л, н у випадку їх м’якої вимови:

а) у кінці слова: Сіль

б) у кінці складу перед твердим приголосним: станьмо

в) перед о: сьомий 

УВАГА! Знак м’якшення не пишеться після м’якого приголосного (крім

л) перед м’яким приголосним:  кінцівка, але пишеться у словах різьбяр, тьмяний та в похідних від них.

УВАГА! Якщо знак м’якшення вживається у формі Н. в. іменника, то він

зберігається і в Д. в. та М. в.: редька-редьці

2. Знак м’якшення пишеться після м’якого л’ перед приголосним:

а) перед суфіксом -ськ-ий: уральський

б) перед шиплячими:  односельчани

УВАГА! У групі льч, яка походить із льк, знак м’якшення пишеться: ляльчин, бо лялька. У групі лч, яка походить із лк, знак м’якшення не пишеться: спілчанський -  спілка

3. Знак м’якшення пишеться після р лише перед о: чотирьох,__________________

УВАГА! Знак м’якшення не пишеться після р перед приголосним або в

кінці слова: чотирма  

  1. Знак м’якшення пишеться в суфіксах -ськ-, -зьк-, -цьк-: близький
  2. УВАГА! У словах різкий, плоский, боязкий, плаский, дерзкий, ковзкий,

баский, в’язкий, жаский, порский та в похідних від них у групах ск, зк знак

м’якшення не пишеться, бо ці групи тут не утворюють суфіксів -ськ-, -зьк-,

-цьк-.

5. Знак м’якшення пишеться в пестливих суфіксах типу -еньк-, -оньк-,

-есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-: тоненький

6. Знак м’якшення не пишеться в іменникових суфіксах -алн-о, -илн-о: держално

7. Знак м’якшення не пишеться після приголосного (крім л) перед

суфіксом -ськ-ий: прип’ятський   

8. Знак м’якшення не пишеться після приголосного (крім л) перед

шиплячим: тонший 

УВАГА! У групі ньч знак м’якшення пишеться, якщо вона походить із

ньк:  доньчин - доньчин

9. Знак м’якшення не пишеться у складних числівниках п’ятдесят,

шістдесят, сімдесят, вісімдесят, п’ятсот, шістсот, дев’ятсот, а також після

першої основи у складних числівниках п’ятнадцять, шістнадцять, дев’ятнадцять.

V  Тренувальні вправи

Графічний  диктант

Вправа 2. У поданих словах на місці крапок, де потрібно, поставте знак м’якшення.

Змен..шення, близ..кість, ковал..с..кий, генерал..с..кий, велетен..с..кий, вір..те, хар..ківс..кий, дівчин..ці, нян..чити, маршал..с..кий, дев’ят..сот, пал..чик, брен..кіт, брин..чати, шіст..надцять, нян..чин, Хар..ківський, різ..кий, освітян..с..кий, камін..чик, безбат..ченко, чотир..ма, чотир..ох, дон..чин, опікун..ство, вихован..ці, чотир..мастами, лан..цюжок, сміл..чак, матін..чин, тюр..ма, кін..чик, дзелен..кіт, дзелен..чати, тон..ший, мен..шість, іспан..с..кий, мізин..чик, різ..ба, промін..чик.

Творчий диктант

Вправа 3. Від поданих власних назв утворіть прикметники за допомогою суфікса -ськ-ий. Прокоментуйте написане.

Ніжин………..,  Урал………, Прип’ять……., Ірпінь…….., Тула……, Березань……., Чорнобиль……., Ятрань…….., Оскол…., Забайкалля……, Відень…….., Ворзель….., Бершадь……, Німан……, Казань……., Хорол……., Поділля……, Вишнопіль…….., Сокаль……., Мелітополь……., Добромиль……., Яполоть……., Штунь……….., Суходоли…….., Роздол…….., Невель…….., Корсунь……., Ізмаїл……, Коростень….., Путивль……., Умань……, Нобель….., Малин……..

Розподільний диктант

Вправа 4. Запишіть  слова у дві колонки: 1) у які вставили м’який знак; 2) у які не треба вставляти м’якого знака.

  Камін…чик, ремін…чик, втр…ох, май бут…нє, пул…с, ізол…овано, степ…, Севіл...я, нян…чити, імпресіоністс…кий, моркв…яний, кобзар…, бояз…кість, Натал…ці, хатин…ці, людс…кіст…, кавказ…кий, війс…ко, дз…вякнути, малюсін…кий, опен…ки, щонаймен…ший, різ…бяр, іудейс…кий, пишеш… .

Індивідуальна робота учнів на уроці. Робота на картках

Картка 1.Запишіть слова в дві колонки: 1) у які вставили м’який знак; 2) у які не треба вставляти м’якого знака.

Кавказ..кий, тюр..ма, астрахан..ський, різ..бяр, арал..ський, камін..чик, ремін..чик, щіл..ний, емул..сія, мален..кий, електропаял..ник, астрахан..ці, щонаймен..ший, нян..чити, економіч..ний, шахтарс..кий, емал..ований.

Ключ. З перших букв прочитаєте крилатий вислів. Краще менше, та  краще.

Картка 2. Подані іменники стоять у давальному відмінку однини (ко м у? ч о м у? ). Усі приголосні перед -ці вимовляються м’яко. Запишіть слова в дві колонки: 1) у які вставили м’який знак; 2) у які не треба вставляти м’якого знака.

Квіт..ці, жін..ці, квітон..ці, бджіл..ці, очеретян..ці, жмен..ці, гус..ці, свин..ці, галуз..ці, стеблин..ці, кізон..ці, мис..ці, однокол..ці (візок на двох колесах), внучен..ці, снігурон..ці, колис..ці, оболон..ці, нян..ці, тріс..ці, сопіл..ці.

 Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв повинен скластися початок вислову В. Сухомлинського: “ Вміння відчувати добро

— то найвища людська освіченість”.

 Синтаксичний розбір речень

1.Вміння відчувати добро то найвища людська освіченість.

2. Краще менше, та  краще.

Самостійна робота учнів

Тести

1.Позначте рядок, у якому в усіх словах правильно вжито м’який знак.

А  Зменьшити, дрібненько, кобзарь, кількість;   

Б  цяцькатись, шпиндель, візьміть, кіньчик;

В  няньчити, дізнається, медальйон, принесіть;

Г на сопільці, уманський, український, сядеш.

2. Позначте рядок, у якому в усіх словах на місці пропущених букв слід писати м’який знак.

А   Т..охкати, учител..с..кий, піс..ня, сяд..мо;

Б   гарнен..ко, спіл..ніст.., Уман..щина, мізин..чик;

В  щіл..ний, власниц..кий, кін..с..кий, Гор..кий;

Г  людс..кість, т..мяний, різ..бяр, віз..міть.

3.Позначте рядок, у якому в усіх словах на місці пропущених букв слід писати м’який знак.

А  Трин..кати, близен..ко, велетен..ський, вищен,,ці;

Б  змен..шити, ущіл..нювати, запишіть..ся, війс..ко;

В  олівец.., бояз..кий, лікар.., учител..ці;

Г  принос..те, ган..ба, швец.., вознос..ся.

4.Позначте рядок, у якому в усіх словах на місці пропущених букв слід писати м’який знак.

А  Пол..с..кий, нян..чити, держал..це, бат..ківс..кий;

Б  рибал..ство, грают..ся, чотир..ом, Коростен..щина;

В  снігурон..ці, гуцул..с..кий, лял..ці, волин..с..кий;

Г  киц..ка, рибал..ці, дівчинон..ці, гал..ченя.

5. Усі слова написані правильно в рядку

А викладацький, молотьба, вохкість

Б карпатський, дорожчати, робітництво

В криворізький, об’їжджати, французський

Г інтелігентський, сонячний, надхнення

Д тюркський, свідотство, соняшник

6. М'який знак на місці пропуску пишеться в усіх словах рядка

А  кіл..кість, пот..мянілий, Уман..щина, ескадрил..я

Б власниц..кий, нен..чин, боїш..ся, сяд..мо

В павіл..йон, дон..чин, с..огодні, прос..ба

Г їдал..ня, батал..йон, Акс..онов, матін..чин

7. М'який знак на місці пропуску пишеться в усіх словах рядка

А  рибал..ство, погод..ся, прип'ят..ський, голівон..ці

Б  зателен..кати, красун..чик, купал..ський, виріз..бити

В  вигул..кнути, конс..єржка, зат..марити, нац..кувати

Г  кан..йон, ковз..кий, мал..ва, локал..ний

Д  консул..ський, обвін..чати, відгад..ко, крад..кома

8. М'який знак на місці пропуску пишеться в усіх словах рядка

А  брин..чати, дозвол..те, боягуз..кий, оган..бити

Б  кіл..цевий, красун..чик, монгол..ський, візуал..ний

В  різ..бяр, обвін..чати, виріз..бити, зат..марити

Г  павіл..йон, по-братерс..ки, на стежин..ці, Ізмаїл..ський

Д  устан..те, кур..йоз, на вишен..ці, неволен..ка

9. М'який знак НЕ пишеться в усіх словах рядка

А  тон..ший, ніч.., перелаз..мо, рибал..ці

Б  землян..ці, яблун..ці, ремін..чик, емул..сія

В  буквар.., брин..чати, т..мяність, чотир..ма

Г  Уман..щина, майбут..нє, мен..ший, бжіл..ці

10. М'який знак НЕ пишеться в усіх словах рядка

А  міл..ярд, ойкан..ня, мен..ший

Б  Уман..щина, Поділ..ля, Бат..ківщина

В  безбат..ченко, змагаєш..ся, віс..cю

Г  ін..ший, жен..шень, спіл..чанський

Д  кин..мо, ріж..мо, насип..мо

11. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з м’яким знаком.

А брен..кіт, дон..ка, нян..ка, кін.., с..огодні

Б т..мяний, різ..бяр, радіст.., с..міх, корис..тю

В снит..ся, косит..ся, лял..ці, виховател..ці, кабардин..ський

Г київс..кий, с..вято, тіл..ки, здаєт..ся, Натал..чин

Д с..вічка, мен..ше, міл..йонер, діял..ніс..т

12. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з м’яким знаком.

А прияз..нь, вічніс..ть, кіл..це, намороз.., Ткач..ов

Б вмивают..ся, присяд..те, майбутн..ого, миш..як, стан..те

В кур..йоз, медал..йон, компан..йон, інтерв..ю, тон..ший

Г с..огодні, різ..бяр, брен..кіт, ател..є, нян..чити

Д люл..ка, футбол..ний, кобзар.., мен..ший

VІ Підсумок уроку

VІІ Домашнє завдання вправа 54(І, ІІ), параграф  16.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка 1.Запишіть слова в дві колонки: 1) у які вставили м’який знак; 2) у які не треба вставляти м’якого знака.

Кавказ..кий, тюр..ма, астрахан..ський, різ..бяр, арал..ський, камін..чик, ремін..чик, щіл..ний, емул..сія, мален..кий, електропаял..ник, астрахан..ці, щонаймен..ший, нян..чити, економіч..ний, шахтарс..кий, емал..ований.

Ключ. З перших букв прочитаєте крилатий вислів.

 

Картка 2. Подані іменники стоять у давальному відмінку однини (ко м у? ч о м у? ). Усі приголосні перед -ці вимовляються м’яко. Запишіть слова в дві колонки: 1) у які вставили м’який знак; 2) у які не треба вставляти м’якого знака.

Квіт..ці, жін..ці, квітон..ці, бджіл..ці, очеретян..ці, жмен..ці, гус..ці, свин..ці, галуз..ці, стеблин..ці, кізон..ці, мис..ці, однокол..ці (візок на двох колесах), внучен..ці, снігурон..ці, колис..ці, оболон..ці, нян..ці, тріс..ці, сопіл..ці.

 Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв повинен скластися початок вислову В. Сухомлинського:                        — то найвища людська освіченість”.

 

Картка 1.Запишіть слова в дві колонки: 1) у які вставили м’який знак; 2) у які не треба вставляти м’якого знака.

Кавказ..кий, тюр..ма, астрахан..ський, різ..бяр, арал..ський, камін..чик, ремін..чик, щіл..ний, емул..сія, мален..кий, електропаял..ник, астрахан..ці, щонаймен..ший, нян..чити, економіч..ний, шахтарс..кий, емал..ований.

Ключ. З перших букв прочитаєте крилатий вислів.

 

Картка 2. Подані іменники стоять у давальному відмінку однини (ко м у? ч о м у? ). Усі приголосні перед -ці вимовляються м’яко. Запишіть слова в дві колонки: 1) у які вставили м’який знак; 2) у які не треба вставляти м’якого знака.

Квіт..ці, жін..ці, квітон..ці, бджіл..ці, очеретян..ці, жмен..ці, гус..ці, свин..ці, галуз..ці, стеблин..ці, кізон..ці, мис..ці, однокол..ці (візок на двох колесах), внучен..ці, снігурон..ці, колис..ці, оболон..ці, нян..ці, тріс..ці, сопіл..ці.

 Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв повинен скластися початок вислову В. Сухомлинського:                        — то найвища людська освіченість”.

 

docx
Додано
19 листопада 2018
Переглядів
5480
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку