Тема: Складні випадки і варіанти синтаксичного керування
Мета: (формувати предметні компетентності):
поглибити знання про синтаксичні норми літературної мови; розвинути творчі вміння редагувати складні синтаксичні конструкції, визначати характер допущених помилок; формувати вміння користуватися засвоєними правилами на практиці;
(формувати ключові компетентності):
спілкування державною мовою: викликати пізнавальний інтерес до вивчення української мови, формувати вміння володіти всіма видами мовленнєвої діяльності;
комунікативну: виробити в учнів уміння комунікативно виправдано користуватися засобами мови в різних життєвих ситуаціях, удосконалювати ці вміння й навички в усіх видах мовленнєвої діяльності;
спілкування іноземними мовами: готовність (здатність) реалізовувати різноманітні комунікативні наміри у широкому діапазоні особистісних, соціальних і культурних контекстів;
математичну: виробити вміння виводити формули, застосовувати математичні вміння в реальному житті, працювати з числовою інформацією;
інформаційну: навчити працювати з підручниками, словниками, розуміти навколишнє інформаційне середовище, самостійно шукати, добирати й критично аналізувати необхідну інформацію;
компетентності у природничих науках і технологіях: здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти й оперувати інформацією відповідно до потреб, застосовувати ІКТ у навчанні й повсякденному житті, знаходити, опрацьовувати і систематизовувати інформацію); здатність бути відкритими до інновацій, реалізувати себе в мінливому технологічному, життєвому, навчальному й трудовому середовищі;
уміння навчатися впродовж життя: стимулювати до самостійного здобування знань, формувати індивідуальний досвід участі здобувача освіти в навчальному процесі, уміння, бажання організовувати свою працю для успішного результату, оволодіння вміннями саморозвитку та самоконтролю;
соціальну й громадянську: прилучити учнів і учениць через мову до культурних надбань народу, формувати любов до мистецтва слова, привчати їх критично оцінювати вчинки людей;
загальнокультурну: здатність здобувача освіти усвідомлено сприймати надбання культури як цінність, аналізувати й оцінювати досягнення національної та світової культури, орієнтуватися в культурному та духовному контексті сучасного суспільства.
Тип уроку: формування практичних умінь та навичок
Обладнання: експрес-уроки з О.Авраменком, відео, онлайн-дошка, картки, підручник, фліпчарт
Дата проведення:
Група:
Перебіг уроку
І. ЕТАП ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ (емоційне сприйняття уроку)
1. Слово викладача
– Сьогодні, учні, до нас завітали гості. Давайте привітаємось. ( Учні вітаються ). Як ви думаєте, хто повинен першим сісти? Хлопці чи дівчата? Звичайно, дівчата, бо спочатку краса, а потім сила. Сподіваюся, що сьогоднішній наш урок буде насичений силою знань і красою слова.
2. Перегляд відео «Експрес – урок з Олександром Авраменком» ( про те, як правильно вітатися вранці, удень, увечері).
- Тепер ви знаєте, як потрібно вітатися вранці, вдень та ввечері.
3. Аутотренінг (давайте налаштуємось на урок, проведемо аутотренінг, проговорюють разом)
Я особистість творча.
Я міркую, замислююся.
Я хочу знати.
Я можу творити.
-Форма сьогоднішнього уроку – телепередача, і ведучою буду я. Наша телепередача складається з рубрик.
3. Словниковий практикум (індивідуальне завдання учневі: він ділиться інформацію із здобувачами освіти, латинською пише на фліпчарті)
Рубрика – (походить з лат.мови rubrica від ruber «червоний», тому що написи і назву книги починали писати з червоної літери) розділ у газеті, журналі або відділ у радіо- і телепередачі. Синонім до слова рубрика в газеті – заголовок. Рубрики дають гарну можливість групувати зв’язані між собою записи.
II. ЕТАП АКТУАЛІЗАЦІЇ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
1 рубрика «Події останньої доби» (перевірка знань із попередніх тем синтаксису)
1. Рольова гра «Актуальне інтерв’ю» (проводить учень (учениця), який отримав індивідуальне випереджувальне завдання) – Я журналіст телеканалу «1+1». Веду прямий репортаж із …
1. Що таке синтаксичні норми?
2. Які типи зв’язку в словосполученні ви знаєте? Наведіть приклад.
Перевірте себе:
Синтаксичні норми – це норми побудови словосполучень і речень, що регулюють правильне поєднання і розміщення слів у словосполученні й реченні, вживання прийменників.
Типи зв’язку в словосполученні:
- узгодження: прекрасний ліс, чудовий ранок, сонячний день;
- керування: близько від міста(прислівникове), захоплення книжкою(іменникове), зустрітися з товаришем(дієслівне);
- прилягання: добре вчитися, одягнений зі смаком, відповідати впевнено.
III. ЕТАП ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ (ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ)
Епіграф
Мало мати добрий розум, головне - добре його застосовувати.
Р. Декарт
2 рубрика «Сьогодні в ефірі»
Показ відео експрес-уроку з О.Авраменком «Піти ЗА хлібом чи ПО хліб?»
Отже, яка норма вживання словосполучення правильна: піти за хлібом чи по хліб? Яка тема нашого уроку? Виходячи з теми «Складні випадки і варіанти синтаксичного керування» поставимо перед собою завдання, які ми повинні розглянути.
На уроці ми
з’ясуємо… (які бувають складні випадки і варіанти синтаксичного керування)
засвоїмо…(правила використання словосполучень зі зв’язком керування)
навчимося… (правильно використовувати їх в усному й писемному мовленні)
розвиватимемо… ( логічне мислення, увагу, пам'ять, розумову активність, інтуїцію, пізнавальну самостійність, потребу в самоосвіті, ініціативу, творчість, вміння працювати самостійно, також самостійно здобувати знання)
Мотивація
Виконавши всі ці завдання, ви не тільки поглибите знання з теми, а зробите ще один крок у підготовці до ЗНО. Далі здобувачі освіти записують число, тему уроку.
IV. ЕТАП ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЇ (СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ)
3 рубрика «Погляд на проблему»
1. Теоретичний матеріал. Метод «Навчаючи – учусь» (Випереджувальне індивідуальне завдання. Новий матеріал пояснює учень (учениця), який підготувався заздалегідь) Робота з підручником:
Керування — синтаксичний зв’язок слів, при якому залежне слово має той відмінок, якого вимагає головне слово: навчатися (чого?) музики, дякувати (кому?) вам. Керування може бути прийменниковим (чекати на друга) і безприйменниковим (вибирати олівці). Порушення норм керування — ознака низької мовної культури.
Іноді можливе варіативне керування:
радіти з … і (чому?) … : радіти з перемоги й радіти перемозі;
багатий на … і (чим?) … : багатий на копалини та багатий копалинами;
чекати на … і (кого?) … : чекати на тебе й чекати тебе.
Якщо дієслово вжито із заперечною часткою не, то здебільшого воно вимагає від залежного слова родового відмінка, а не знахідного: не звертати (чого?) уваги (не увагу), не мати (чого?) права (не право), не знаходити (чого?) слів (не слова).(слайд № 10)
- Давайте виведемо формули:(два учні пишуть на фліпчарті)
СВСК= СС+П (скл.вип.синт.керув.=словосполучення+прийменник)
СВСК= СС-П (скл.вип.синт.керув.=словосполучення-прийменник)
2. Викладач (робота з підручником Авраменка О. Українська мова (рівень стандарту), опрацювання параграфа 21 на стор.67-68.
- А тепер розгорніть підручник на сторінці 67-68. Прочитавши матеріал підручника, зверніть увагу, чи повністю учень розкрив тему? Якщо ні, зробіть свої доповнення.
- Про що ви дізналися в рубриці «Погляд на проблему»?
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
3. Практичні завдання
4 рубрика «Діло майстра величає»
1. Визначення правил груп
-Ви працюєте в групах. Але перед тим, як почати, давайте визначимо правила ваших груп. До вищезазначених правил додайте свої 1-2 пункти, потім представте їх.
1. Доброзичливість, привітність, повага.
2. Говорити по одному, не перебивати.
3. Учитись слухати й чути.
Учні й учениці представляють по черзі правила своїх груп.
2. Ігрове завдання «Хто швидше».
Замініть подані сполучення слів одним словом.. Здобувачі освіти працюють в 3 групах.
Робити когось винним (винуватити), виявляти бажання (захотіти, забажати), нічого не робити (ледарювати, байдикувати), робити передбачення (передбачувати); бути вдячним (дякувати, завдячувати); узяти під опіку (опікуватися); стати байдужим (збайдужіти); витратити марно (змарнувати), виявляти зловтіху (зловтішатися);
3. Дослідження – редагування. Робота з дошкою Jamboard ( практична робота в групах: один учень пише онлайн на закріпленій нотатці)
Замініть помилково вжити прийменники в поданих словосполученнях. Запишіть виправлені конструкції. Дві конструкції можна зробити разом, колективно, інші самостійно.
Піти за крейдою, сміятися над актором, писати за адресою (1 група), за бажанням глядачів, почекати за проханням, прийти по справі (2 група), відгук на фільм, зазнавати збитки, кепкувати над ним (3 група).
Піти по крейду, сміятися з актора, писати на адресу, на бажання глядачів, почекати на прохання, прийти у справі, відгук про фільм, зазнавати збитків, кепкувати з нього.
4. Валеохвилинка
«Фраза по колу»
Викладач пропонує обрати будь-яку просту фразу, наприклад: «У саду падали яблука». У кошику представлені почуття й емоції людини, представник групи обирає будь-які дві. Представники груп зачитують свої емоції та вимовляють з певними інтонаціями. (передати радість, здивування, недовіру, байдужість, цікавість, задоволення).
5. Дослідження-трансформація.
До поданих безприйменникових конструкцій доберіть варіантну конструкцію з прийменником (одне словосполучення опрацьовується разом, інші учень пише на дощці).
Доходити висновку, бути помічником, чекати гостей, чекати тренера, передати кур’єром, радіти перемозі, багатий вітамінами
Доходити до висновку, бути за помічника, чекати на гостей, чекати на тренера, передати з кур’єром, радіти з перемоги, багатий на вітаміни
6. Дослідження-перебудова.
Перебудуйте речення, додаючи до дієслів-присудків заперечну частку не (самостійно, робота з картками).
1. Біля автобусних кас ми побачили велику чергу. 2. Марина помітила на обличчі сльози. 3. Ми побачили на небі веселку. 4. Його слова викликали довіру. 5. Він має право на довгоочікуваний відпочинок. 6. Слова цієї людини викликають довіру.
1. Біля автобусних кас ми не побачили великої черги. 2. Марина не помітила на обличчі сліз. 3. Ми не побачили на небі веселки. 4. Його слова не викликали довіри. 5. Він не має права на довгоочікуваний відпочинок. 6. Слова цієї людини не викликають довіри.
5 рубрика «Культура мовлення»
-Сьогодні ви вже дізналися, як правильно вітатися в повсякденному житті з близькими й знайомими людьми. Незабаром нас чекає свято закоханих: День святого Валентина.
Перегляд відео «Вустами дітей про кохання»
Слово викладача
– Здається, кожна людина з нетерпінням чекає наближення свята, тому День закоханих – найкращий час, щоб потішити друзів, рідних і близьких людей. Усі ми з дитинства любимо отримувати листівки, і навіть у наш час розвинених інтернет-технологій радість від отримання вітальної листівки нікуди не поділася. Вітальна листівка – це не e-mail, що буде забутий відразу ж після прочитання, і не дзвінок, на який абонент не може відповісти. Це ті радісні емоції, які запам’ятаються й збережуться надовго, у тому числі у вигляді привітання на листівці.
6. Творча робота.
Напишіть привітання та висловіть свої побажання, використовуючи словосполучення синтаксичного керування. (здобувачі освіти обмінюються листівками, потім діляться своїми враженнями, деякі вітання зачитують. Інший варіант: групи колективно пишуть привітання та адресують іншій групі)
V. ЕТАП ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Тестові завдання на сайті НаУрок
Оберіть правильний варіант
1. А сміятися з мене
Б сміятися наді мною
2. А знущатися з народу
Б знущатися над народом
3. А враження про перегляд
Б враження від перегляду
4. А командувач військ
Б командувач військами
5. А завідувач кафедрою
Б завідувач кафедри
6. А запізнитися із-за заторів
Б запізнитися через затори
7. А вибачати братові
Б вибачати брата
8. А характерний спортсменам
Б характерний для спортсменів
9. А опановувати технікою
Б опановувати техніку
10. А набути досвід
Б набути досвіду
11. А робити відповідно до вимог
Б робити відповідно вимог
12. А чекати близько години
Б чекати біля години
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8803961
VI. ЕТАП РЕФЛЕКСІЇ (слайд № 11)
Давайте висловимо свої побажання на онлайн-дошці короткими повідомленнями або за допомогою картинок.
VII. ОЦІНЮВАННЯ, САМООЦІНЮВАННЯ
|
Картка «Я оцінюю себе» |
|
|
Прізвище, ім’я учня |
|
1(1-4) |
Самостійна робота |
|
2(1-4) |
Робота в групах |
|
3(1-4) |
Знаю, вмію пояснити |
|
|
Сума балів |
|
VIIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Заздалегідь підгововлене домашнє завдання в трьох конвертах (посильне за складністю), представник кожної групи обирає конверт.
1. Утворіть словосполучення, знявши дужки.
Не вживати (заходи), дякувати (лікар), зазнавати (удари), завідувач (кафедра), додержувати (вимога), не усвідомлювати (провина), запобігати (перевтома), нехтувати (правило), легковажити (довіра), набути (навичка), потребувати (порятунок).
2. Утворіть словосполучення, знявши дужки.
Опанувати (наука), вчитися (рідна мова), запобігати (руйнування), хвилюватися (син), знущатися (тварини), зрадити (країна), враження (фільм), дякувати (батьки), набувати (досвід), зрадити (подруга). вибачати (колега).
3. Утворіть словосполучення, знявши дужки.
Докоряти (сусід), повідомляти (подруга), тішитися (перемога), глибше (Світязь), пробачити (кривдник), дякувати (вчителі), опанувати (знання), враження (книга), розмовляти (рідна мова), опановувати (методика), сповнений (надія).
Додаткове завдання
1. Орфографічний практикум
Проговоріть слова відповідно до вивчених орфограм
Т..мяно, хворос..няк, кишен..ці, каза..ський, мавп..ячий, пари..ький, гус..ня, шіс..сот, рум..яний, па..на, рутв..яний, аген..ство, піц..а, мерзе..ний, військово..полонений, раз у раз, хрус..нути, по..латині, врешті..решт, свяще..ник.
Перевірте себе: (слайд № 7)
Тьмяно, хворостняк, кишеньці, казахський, мавпячий, паризький, гусеня, шістсот, рум’яний, панна, рутвяний, агентство, піца, мерзенний, військовополонений, раз у раз, хруснути, по-латині, врешті-решт, священник.
2. Творче завдання
Пригадайте, який цікавий фільм ви дивилися нещодавно. Про що в ньому йдеться Яку проблематику порушує автор Чи хотіли б ви цей фільм переглянути ще раз Поділіться з другом (подругою) своїми враженнями від перегляду фільму (5-10 речень). Використайте кілька поданих словосполучень: враження від фільму, викликає захоплення, заслуговує на увагу, знатися на мистецтві, гарно провести час, насолоджуватися переглядом.
3. Робота з текстом.
Прочитайте текст, визначте його тему та основну думку. Знайдіть допущені орфографічні помилки, виправте їх
В даний час інтернет використовують більше 2,5 млрд осіб і ця кількість постійно зростає. До всесвітньої мережі вже підключено більшість розвинених держав, а можливості супутникового зв’язку показують, що у найближчому майбутньому інтернет буде проведений навіть у важкодоступні регіони. У світі, де глобалізація виходить на перші позиції в економічних, соціальних і політичних відносинах, неможливо уявити собі життя без цього універсального засобу зв’язку.
Головною можливістю, яку надає інтернет, є спілкування. Всесвітня павутина пов’язує між собою всіх власників мережі. У якому б місці ви не знаходилися, можна зайти на будь-який дозволений ресурс, ознайомитися з інформацією, знайти нових людей зі схожими інтересами. Сайти в інтернеті теж є різні, тому можна вибирати, які вам більше підходить: текстові, сайти з відео, аудіо, малюнками або фотографіями. Такого доступного джерела інформації, яким є інтернет, ще не знало людство. Тепер знання не обмежені стінами бібліотек, не розділені відстанню, навіть мови не стають перешкодою, так як створено безліч перекладачів, що працюють в онлайн-режимі.
Все це надає основні переваги інтернету: у ньому можна знайти практично
будь-яку інформацію або людини. А це відкриває можливості для спілкування та навчання без кордонів. Форуми, чати, соціальні мережі, месенджери — все це створено для того, щоб будь-яка людина в світі міг знайти собі друзів, партнерів, вчителів та учнів, співрозмовників. У глобальній мережі багато наукових та освітніх порталів, бібліотек і сховищ різноманітних відомостей про людство, які можуть задовольнити цікавість і спрагу знань будь-якої людини. З подібними ресурсами шкільна й університетська освіта в звичному значенні слова можуть незабаром втратити свою значущість. Не дарма вже сьогодні виникають онлайн-курси, семінари, дистанційна форма навчання в школі та університеті, щоб кожен учень мав доступ до знань у зручному для нього місці.
ДЕРЖАВНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«ЗАПОРІЗЬКИЙ ПРАВОБЕРЕЖНИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ЛІЦЕЙ»
Відкритий урок:
Складні випадки і варіанти синтаксичного керування
Викладач: Черевко Н.І.
Запоріжжя
2021-2022