'
Конспект уроку
з української мови
9 клас
“ Складнопідрядні обставинні речення та складнопідрядні речення з підрядними умови»
Розробила
Вчитель української мови і літератури
Зруб-Комарівської ЗОШ І-ІІ ст..
Ксьонзик Ніна Миколаївна
2021 н.р.
Тема :
Складнопідрядні обставинні речення та складнопідрядні речення з підрядними умови
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи та прийоми: моделювання ,«незавершене речення», робота з ключовими словами, диктант , конструювання .
Обладнання: підручник з української мови для 9 класу , мультимедійний проектор, презентація, тлумачний словник,
Психологічне налаштування на урок
– Добрий день, діти. Розпочати наш урок я пропоную вам з посмішки, яка має надзвичайно чудодійну силу, – відкриває перед людьми будь-які двері. Тож для того, щоб робота на уроці була гарною та продуктивною, подаруємо посмішку один одному.
І. Актуалізація й корекція опорних знань
Словниковий диктант ( Один учень біля дошки )
Казна – коли , казна – де , абихто , абияк , знехотя , будь – коли , куди – небудь , аби з ким , як - небудь , ким – небудь , ніким , ніхто . ( Взаємоперевірка )
– Скажіть, будь ласка, чи перемагали ви коли-небудь у змаганнях, олімпіадах, спортивних іграх? Пригадайте такий випадок і назвіть почуття, які вас охоплювали.
(Запис слів на дошці)
– Пропоную вам переглянути мультимедійну замальовку, щоб визначити ключове слово, яке стосується кожної людини. Увага на екран.
Презентація (слайд 1- 6)
2. Словникова робота
– Ви правильно з’ясували – мова йшла про успіх. Саме про нього ми будемо говорити на уроці. Дізнаймося, яке лексичне значення має це слово.
Робота зі словником (усно)
1.Позитивний , сприятливий наслідок роботи, справи; значні досягнення, вдале завершення чого- небудь , удача .
– Дібрати синоніми до слова успіх . Доберіть антоніми.
(Успіх – синоніми: перемога, визнання, удача, здобуток, талан, щастя, (урочисто) звершення, поступ, прогрес, (блискучий) фурор, тріумф, рекорд); антоніми: невдача, програш, поразка).
– Діти, ви – дев’ятикласники, тому невдовзі складатимете іспит з української мови, це складний етап вашого життя, проте й досить цікавий, тож пропоную протягом уроку знайти відповідь на ключове питання: Як досягти успіху на іспиті з української мови?
– Розпочати шлях до пошуку відповіді на це питання пропоную з першого завдання: Запишемо речення , підкреслимо орфограми, пояснимо пунктограми , визначимо граматичну основу .
Успіх – це позитивний результат , значні досягнення , вдале завершення якої – небудь справи , схвалення чого – небудь .
Умови гри: учитель ставить перше запитання одному з учнів, він дає відповідь і ставить питання до іншого учня, таким чином передаючи мовну естафету.
– Пригадаймо навчальний матеріал, який ви опрацьовували на попередніх уроках з теми «Складне речення».
Орієнтовні запитання:
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
ІІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
1 . Робота на дошці . Записати речення під диктовку , підкреслити граматичні основи ,накреслити схеми речень .
Успіх приходить тоді , коли людина багато працює , тягнеться вгору .
Якщо мрія надихає людину , то Бог дає сили для досягнення успіху .
– Прочитайте самостійно правило ст . 95
(Учні опрацьовують правило в підручнику )
3 . Перебудувати прості речення на СПР умови , записати їх . ( за варіантами 2 -3, 4 -5 , 6 речення і придумати )
ІV. Закріплення вивченого матеріалу .
1 . Бесіда . Як досягти успіху ? Хто допомагає ?
- Друзі нам потрібні , бо завдяки їм ми стаємо сильнішими .
- Хороші люди подарують нам хороший настрій .
- Підлі люди зроблять нас мудрими .
- Вчителі і батьки навчають нас , виховують і підтримують у важку хвилину .
- Ви самі ковалі свого життя і своїх проблем , так куйте їх правильно .
2 . Пояснювальний диктант .
Успіх – це перш за все здоров'я . Знання – це одна з умов для досягнення успіхів . Знання , які щедро дає вам школа , самі до вас не прийдуть . Їх потрібно здобувати наполегливою працею , пошуками , творчістю , долаючи іноді значні труднощі . І якщо ви не докладете зусиль , то не досягнете успіху . Уже сьогодні робіть те , про що інші думатимуть завтра . І тільки віра в те , що ви зможете щось змінити і зробити , що ви доб'єтеся успіху , допоможе вам у житті . Випадкових перемог не буває .
- Які прислів’я про знання ви знаєте ?
Вчення – світ , а невчення – тьма . Мудрим ніхто не вродився , а навчився .
Без труда нема плода . Праця годує , а лінь марнує . і т . д .
Підкреслити граматичні основи , накреслити схеми . Пояснити орфограми та пунктограми . 1в .- означальне , 2 в – з'ясувальне , 3 в . – умови ., 7 реч . – індивід .
- А що є ворогом успіху ? ( лінь , байдужість , неуважність , заздрість , безвідповідальність , шкідливі звички )
3 . Читання казки В . Струтинського « Абихто»
_ Казна – коли , казна – де жив хлопчик Абихто . Прокидався будь – коли , вмивався абияк , знехотя , аби ніхто не сварив ,снідав і йшов куди – небудь , гуляв аби з ким , аж доки не обридало . Повертався додому , думаючи : « Будь- що- будь , будь як – небудь» Якось хлопчика запитали : « Ким ти хочеш бути?» Він неохоче відповів : « А мені все одно . Ким – небудь»
Так і виріс Абихто . Виріс та так ніким і не став . І прозвали його Ніхто .
. Скласти речення за схемами (Боротися з тими рисами характеру , які заважають досягти успіху . Коли знаєш свої вади , легше досягти успіху .)
2 . Робота з текстом
(1) Успіх – це глибокий безперервний процес досягнення поставлених цілей, бо до нього людина приходить (не) відразу: поступово, за допомогою постійної концентрації на своїх бажаннях особистість домагається реалізації.
(2) Стати успішною людиною – означає реалізуватися.
(3) Успішна людина знає, чого вона хоче від життя, і робить усе можливе для досягнення успіху: вона готова брати на себе більшу відповідальність. (4) Щось не виходить – варто розібратися в собі, проаналізувати помилки й спробувати знову, щоб досягти результату.
(5) Коли людина знає свої позитивні якості й вади їй легше досягти успіху в будь-якій роботі вона легко адаптується в колективі.
(6) Щоб бути цілеспрямованою та успішною людиною, слід постійно працювати над собою й уміти концентрувати свої думки, і тоді ти (не) втратиш наполегливості на шляху до досягнення поставленої мети. Уже сьогодні робіть те ,про що інші думатимуть завтра .
(З журналу)
Виконання завдань до тексту
– Повернімося до завдання, яке ми з вами разом визначили на початку уроку: як досягти успіху на іспиті з української мови?
– Ви знаєте, що спланована й продумана будь-яка діяльність веде до позитивних результатів, тому пропоную розробити за допомогою складних речень 7 сходинок, подолавши які, ви досягнете успіху на екзамені з української мови
1 крок – Необхідно розпочати…
2 крок – Обов’язково повтори…
3 крок – Зосередь увагу на тому, що…
4 крок – Завжди пам’ятай про…
5 крок – Ніколи не зупиняйся, адже…
6 крок – Працюй наполегливо…
7 крок – Вір у себе, тому що…
(Презентація на дошці сходинок до успіху)
V. Підбиття підсумків уроку
– Ви чудово спланували свій шлях до успіху. Скажіть, будь ласка, як ви можете оцінити свою діяльність сьогодні на уроці? Що вам вдалося? Чи була ваша діяльність на цьому уроці успішною ?
– Завершуючи урок, зазначу, що сьогодні ми разом зробили перший крок до успішного майбутнього: усвідомили його важливість, доклали зусиль до опрацювання складних завдань з синтаксису, спланували власну траєкторію підготовки до іспитів з української мови, а це все означає, що ви уже зараз формуєте себе як успішних людей. Бажаю вам і надалі працювати над самовдосконаленням, долати перешкоди та отримувати задоволення від результатів.
VІ. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання (на дошці записати раніше )
Запам'ятайте ! Людина не просто проживає своє життя , вона його будує .