“ Складнопідрядні обставинні речення та складнопідрядні речення з підрядними умови

Про матеріал
“ Складнопідрядні обставинні речення та складнопідрядні речення з підрядними умови.
Перегляд файлу

'

 

 

 

 

 

Конспект уроку

 

з української мови 

9 клас

 

“ Складнопідрядні обставинні  речення  та  складнопідрядні речення з підрядними умови»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Розробила

 Вчитель української мови і літератури

Зруб-Комарівської ЗОШ І-ІІ ст..

 Ксьонзик Ніна Миколаївна

 

 

2021 н.р.

Тема :

Складнопідрядні обставинні речення та складнопідрядні речення з підрядними умови

      Мета:

  • Поглибити  знання дев’ятикласників про складне речення ;
  • сформувати поняття про складнопідрядні речення з підрядним умови ;
  • формувати вміння й навички знаходити зазначені види речень у тексті, конструювати їх відповідно до комунікативного завдання, уживати в них розділові знаки;
  • сформувати поняття про успіх і звички , які допомагають у його досягненні , розширити уявлення про значення знань , освіти в житті людини ;
  • виховувати якості , необхідні для досягнення успіху : працьовитість , уважність , організованість …

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Методи та прийоми: моделювання ,«незавершене речення», робота з ключовими словами, диктант , конструювання .

Обладнання: підручник з української мови для 9 класу , мультимедійний проектор, презентація, тлумачний словник,

Психологічне налаштування на урок

– Добрий день, діти. Розпочати наш урок я пропоную вам з посмішки, яка має надзвичайно чудодійну силу, – відкриває перед людьми будь-які двері. Тож для того, щоб робота на уроці була гарною та продуктивною, подаруємо посмішку один одному.       

І. Актуалізація й корекція опорних знань  

         Словниковий диктант  ( Один учень біля дошки )

Казна – коли , казна – де , абихто , абияк , знехотя , будь – коли , куди – небудь , аби з ким , як - небудь , ким – небудь , ніким , ніхто . ( Взаємоперевірка )

  1. Мотиваційна розминка (проблемно-ситуативне завдання)

– Скажіть, будь ласка, чи перемагали ви коли-небудь у змаганнях, олімпіадах, спортивних іграх? Пригадайте такий випадок і назвіть почуття, які вас охоплювали.

(Запис слів на дошці)

– Пропоную вам переглянути мультимедійну замальовку, щоб визначити ключове слово, яке стосується кожної людини. Увага на екран.

Презентація (слайд 1- 6)

2. Словникова робота

 Ви правильно з’ясували – мова йшла про успіх. Саме про нього ми будемо говорити на уроці. Дізнаймося, яке лексичне значення має це слово.

Робота зі словником (усно)

1.Позитивний , сприятливий наслідок роботи, справи; значні досягнення, вдале завершення чого- небудь , удача .

  1.  Громадське визнання, схвалення чого-небудь, чиїхось досягнень.
  1. Робота з лексичною одиницею

– Дібрати синоніми до слова успіх .  Доберіть антоніми.

(Успіх  синоніми: перемога, визнання, удача, здобуток, талан, щастя, (урочисто) звершення, поступ, прогрес, (блискучий) фурор, тріумф, рекорд); антоніми: невдача, програш, поразка).

– Діти, ви – дев’ятикласники, тому невдовзі складатимете іспит з української мови, це складний етап вашого життя, проте й досить цікавий, тож пропоную протягом уроку знайти відповідь на ключове питання: Як досягти успіху на іспиті з української мови?

– Розпочати шлях до пошуку відповіді на це питання пропоную з першого завдання: Запишемо речення , підкреслимо орфограми, пояснимо пунктограми , визначимо граматичну основу .

  Успіх – це позитивний результат , значні досягнення , вдале завершення якої – небудь справи , схвалення чого – небудь .

  1. Лінгвістична гра «Синтаксична естафета»

Умови гри: учитель ставить перше запитання одному з учнів, він дає відповідь і ставить питання до іншого учня, таким чином передаючи мовну естафету.

– Пригадаймо навчальний матеріал, який ви опрацьовували на попередніх уроках з теми «Складне речення».

Орієнтовні запитання:

  1. Яке речення називається складним?
  2. На які групи поділяються складні речення?
  3. Які засоби зв’язку між частинами складного речення ви знаєте?
  4. Що таке складносурядне речення?5.Назвіть види зв’язку між частинами складносурядного речення.У чому полягає різниця між складнопідрядним і складносурядним реченнями?

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

  1. Ознайомитися з  складними реченнями з підрядними  умови .
  2. Складати речення , перебудовувати їх , креслити схеми .
  3. Підготовка до ДПА .                                                                                                  4Розробити проект «7 Кроків до успішної особистості»

ІІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

1 . Робота на дошці . Записати речення під диктовку , підкреслити граматичні основи ,накреслити схеми речень .

           Успіх приходить тоді , коли людина багато працює , тягнеться вгору .

            Якщо мрія надихає людину , то Бог дає сили для досягнення успіху .

  1. Робота з підручником .

– Прочитайте самостійно правило ст . 95

(Учні опрацьовують правило в підручнику )

   3 . Перебудувати прості речення на СПР умови  , записати їх . (  за варіантами 2 -3, 4 -5 , 6 речення і придумати )

ІV. Закріплення вивченого матеріалу .

      1 . Бесіда . Як досягти успіху ? Хто допомагає ?

 - Друзі нам потрібні , бо завдяки їм ми стаємо сильнішими .

- Хороші люди подарують нам хороший настрій .

- Підлі люди зроблять нас мудрими .

- Вчителі і батьки навчають нас , виховують і підтримують у важку хвилину .

- Ви самі  ковалі свого життя і своїх проблем , так куйте їх правильно .

 2 . Пояснювальний диктант .

 Успіх – це перш за все здоров'я . Знання – це одна з умов для досягнення успіхів . Знання , які щедро дає вам школа , самі до вас не прийдуть . Їх потрібно здобувати наполегливою працею , пошуками , творчістю , долаючи іноді значні труднощі .  І якщо ви   не докладете зусиль , то не  досягнете успіху . Уже сьогодні робіть те , про що інші думатимуть завтра . І тільки віра в те , що ви зможете щось змінити і зробити , що ви доб'єтеся  успіху , допоможе вам у житті . Випадкових перемог не буває .

        -  Які прислів’я про знання ви знаєте ?

Вчення – світ , а невчення – тьма .      Мудрим ніхто не вродився , а навчився .

Без труда нема плода . Праця годує , а лінь марнує . і т . д .

         Підкреслити граматичні основи , накреслити схеми . Пояснити орфограми  та пунктограми . 1в .-  означальне , 2 в – з'ясувальне , 3 в . – умови ., 7 реч . – індивід .

             -   А що є ворогом успіху ? ( лінь , байдужість , неуважність , заздрість , безвідповідальність , шкідливі звички )

  3 . Читання казки В . Струтинського  « Абихто»

_ Казна – коли , казна – де жив хлопчик Абихто . Прокидався будь – коли , вмивався абияк , знехотя , аби ніхто  не сварив ,снідав і йшов куди – небудь , гуляв аби з ким , аж доки не обридало . Повертався додому , думаючи : « Будь- що- будь , будь як – небудь»    Якось хлопчика запитали : « Ким ти хочеш бути?» Він неохоче відповів : « А мені все одно . Ким – небудь»

        Так і виріс Абихто . Виріс та так ніким і не став . І прозвали його Ніхто .

. Скласти речення за схемами  (Боротися з тими рисами характеру , які заважають досягти успіху  . Коли знаєш свої вади , легше досягти успіху .)

  1.   Як розумієте вислів « Праця в поті чола»
  2. Записати складові успіху ( Знання , працьовитість , талант , самоосвіта , творчість , натхнення , зібраність , активність , відповідальність , досвід , систематичність , інтуїція , бажання …)

2 . Робота з текстом

(1) Успіх – це глибокий безперервний процес досягнення поставлених цілей, бо до нього людина приходить (не) відразу: поступово, за допомогою постійної концентрації на своїх бажаннях особистість домагається реалізації.

(2) Стати успішною людиною – означає реалізуватися.

(3) Успішна людина знає, чого вона хоче від життя, і робить усе можливе для досягнення успіху: вона готова брати на себе більшу відповідальність. (4) Щось не виходить – варто розібратися в собі, проаналізувати помилки й спробувати знову, щоб досягти результату.

(5) Коли людина знає свої позитивні якості й вади їй легше досягти успіху в будь-якій роботі вона легко адаптується в колективі.

(6) Щоб бути цілеспрямованою та успішною людиною, слід постійно працювати над собою й уміти концентрувати свої думки, і тоді ти (не) втратиш наполегливості на шляху до досягнення поставленої мети. Уже сьогодні робіть те ,про що інші думатимуть завтра .

(З журналу)       

Виконання завдань до тексту

  1. Прочитати. Дібрати заголовок. Визначити основну думку тексту.
  2. Пояснити розділові знаки в усіх реченнях.

– Повернімося до завдання, яке ми з вами разом визначили на початку уроку: як досягти успіху на іспиті з української мови?

– Ви знаєте, що спланована й продумана будь-яка діяльність веде до позитивних результатів, тому пропоную розробити за допомогою складних речень 7 сходинок, подолавши які, ви досягнете успіху на екзамені з української мови

  1. Творче завдання . ( проектор )

1 крок – Необхідно розпочати…

2 крок – Обов’язково повтори…

3 крок – Зосередь увагу на тому, що…

4 крок – Завжди пам’ятай про…

5 крок – Ніколи не зупиняйся, адже…

6 крок – Працюй наполегливо…

7 крок – Вір у себе, тому що…

(Презентація на дошці сходинок до успіху)

V. Підбиття підсумків уроку

  1. Рефлексія

– Ви чудово спланували свій шлях до успіху. Скажіть, будь ласка, як ви можете оцінити свою діяльність сьогодні на уроці? Що вам вдалося? Чи була ваша діяльність на цьому уроці успішною ?

  1. Прийом «Я  дізнався».

– Завершуючи урок, зазначу, що сьогодні ми разом зробили перший крок до успішного майбутнього: усвідомили його важливість, доклали зусиль до опрацювання складних завдань з синтаксису, спланували власну траєкторію підготовки до іспитів з української мови, а це все означає, що ви уже зараз формуєте себе як успішних людей. Бажаю вам і надалі працювати над самовдосконаленням, долати перешкоди та отримувати задоволення від результатів.

VІ. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання (на дошці записати раніше )

  1. Ст. . 96 , вправа 177 .
  2. Інд . Міні – твір « Без труда нема плода»
  3. Дати відповіді на творче завдання .

Запам'ятайте ! Людина не просто проживає своє життя , вона його будує .

docx
Додав(-ла)
Ксензик Нина
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
16 травня 2021
Переглядів
851
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку