«Складнопідрядні речення з кількома підрядними частинами. Розділові знаки в такому реченні»

Про матеріал
Розробка уроку. З української мови. Розробила вчитель вищої категорії Чернявська Клавдія Олександрівна
Перегляд файлу

 

 

 

Тема уроку: «Складнопідрядні речення з кількома підрядними частинами. Розділові знаки в такому реченні»

Мета: ознайомити учнів зі складнопідрядним реченням з кількома підрядними частинами; навчити  розрізняти за характером взаємозв’язків головну й підрядну частини з послідовною, однорідною, неоднорідною й мішаною підрядністю; формувати вміння схематично зображувати складнопідрядні речення з кількома підрядними у вигляді схем, здійснювати синтаксичний розбір речень цього типу;   удосконалити навички конструювати СПР з кількома підрядними частина;  удосконалити пунктуаційну грамотність; розвивати творчі вміння моделювати складнопідрядні речення з кількома підрядними частинами відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх у висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи.

Внутрішньопредметні зв’язки: синтаксис, морфологія.

Міжпредметні зв’язки: українська література, історія, біологія, фізика.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання уроку: підручник, дидактичний матеріал.

Методика та прийоми проведення уроку: бесіда, розповідь, контроль і самоконтроль, самостійна робота, «вільний мікрофон».

Епіграф уроку:

Природа — вчитель і природа — мати.
Вона людину й прихистить, й навчить…
І так багато може людям дати,
Щоб на Землі щасливо стало жить.

Надія Красоткіна

 

План уроку:

  1. Організаційний момент.
  2. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.
  3. Перевірка домашнього завдання.
  4. Актуалізація опорних знань.
  5. Сприйняття навчального матеріалу.
  6. Узагальнення і систематизація знань у процесі практичної роботи.
  7. Підсумок уроку.
  8. Оцінювання навчальних досягнень учнів.
  9. Домашнє завдання.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.

  1. Емоційне налаштування учнів на виконання мети уроку.
  2. Опрацювання епіграфа уроку.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

ІV. Актуалізація опорних знань.

 «Мозковий штурм»:

  1. Яке речення називається складнопідрядним? Наведіть приклад.
  2. Чим можуть бути поєднані частини складнопідрядного речення? (Сполучники та сполучні слова).
  3. Як відрізнити сполучники та сполучні слова? (Сполучники – службові частини мови, а сполучні слова –  самостійні).
  4. Яка схема складнопідрядного речення? Наведіть приклад.
  5. Який розділовий знак ставимо між частинами складнопідрядного речення?
  6.  Які вказівні слова може мати головна частина складнопідрядного речення? (Вказівні слова: там, туди, звідти, той, такий).
  7.  На які види поділяться складнопідрядні речення за значенням?
  8. Охарактеризуйте складнопідрядні речення з означальною підрядною частиною.
  9.  На які питання вона відповідає?
  10. Пояснює слово чи все головне речення?
  11.  Охарактеризуйте складнопідрядні речення зі з’ясувальною підрядною частиною.
  12. На які питання вона відповідає?
  13. Пояснює слово чи все головне речення?
  14.  Які сполучники та сполучні слова використовуються у складнопідрядних реченнях з підрядним з’ясувальним?
  15. Охарактеризуйте складнопідрядні речення з обставинною підрядною частиною.
  16.  Що таке складнопідрядне речення з підрядним часу та місця?
  17. На які питання відповідає підрядна частина такого речення?
  18. Які сполучники та сполучні слова використовуються у складнопідрядних реченнях з підрядним часу та місця?
  19. Що таке складнопідрядне речення з підрядним способу дії і ступеня?
  20. На які питання відповідає підрядна частина такого речення?
  21. Які сполучники та сполучні слова використовуються у складнопідрядних реченнях з підрядним способу дії і ступеня?
  22. Що таке складнопідрядне речення з підрядним порівняння?
  23. На які питання відповідає підрядна частина такого речення?
  24. Які сполучники та сполучні слова використовуються у складнопідрядних реченнях з підрядним порівняння?
  25. Що таке складнопідрядне речення з підрядним причини?
  26. На які питання відповідає підрядна частина такого речення?
  27. Які сполучники та сполучні слова використовуються у складнопідрядних реченнях з підрядним причини?
  28.  Де стоїться здебільшого підрядна частина такого речення? (Підрядне причини здебільшого стоїть після головної частини).
  29. Що таке складнопідрядне речення з підрядним мети?
  30. На які питання відповідає підрядна частина такого речення?
  31. Які сполучники та сполучні слова використовуються у складнопідрядних реченнях з підрядним мети?
  32. Що таке складнопідрядне речення з підрядним умови?
  33. На які питання відповідає підрядна частина такого речення?
  34. Які сполучники та сполучні слова використовуються у складнопідрядних реченнях з підрядним умови?
  35. Що таке складнопідрядне речення з підрядним наслідку?
  36. На які питання відповідає підрядна частина такого речення?
  37. Які сполучники та сполучні слова використовуються у складнопідрядних реченнях з підрядним наслідку?
  38. Де стоїться здебільшого підрядна частина такого речення? (Підрядне наслідку завжди стоїть після головної частини).
  39. Що таке складнопідрядне речення з підрядним допусту?
  40. На які питання відповідає підрядна частина такого речення?
  41. Які сполучники та сполучні слова використовуються у складнопідрядних реченнях з підрядним допусту?
  1. Сприйняття навчального матеріалу.

Опрацювання теоретичного матеріалу §26 (стор. 94-95).

Частини складнопідрядного речення з кількома підрядними можуть поєднуватися по-різному. Існує кілька видів такого поєднання (типів підрядності):

• однорідна підрядність;

• неоднорідна підрядність;

• послідовна підрядність.

У реченнях з однорідною підрядністю всі підрядні частини однакові за значенням і залежать від одного слова головної частини чи всієї головної частини й відповідають на те саме питання, наприклад: Розкажи, як за горою сонечко сідає, як у Дніпра веселочка воду позичає (Т. Шевченко).

https://subject.com.ua/textbook/mova/9klas_3/9klas_3.files/image060.jpg

У реченнях із неоднорідною підрядністю підрядні частини або різні за значенням, або по-різному стосуються головної частини (одна частина пояснює всю головну, а інша — лише одне слово в головній), наприклад: Коли в тебе віра у працю згасає, поглянь на ту річку, що скелі зриває (Ю. Гойда).

https://subject.com.ua/textbook/mova/9klas_3/9klas_3.files/image061.jpg

Ті, що знаходять підкову, ніколи не думають про того, хто загубив її                     (В. Симоненко).

https://subject.com.ua/textbook/mova/9klas_3/9klas_3.files/image062.jpg

У реченнях із послідовною підрядністю підрядні частини утворюють ланцюг (перша підрядна залежить від головної частини; друга підрядна — від першої підрядної частини і т. д.), наприклад: Благословен той день і час, коли прослалась килимами земля, яку сходив Тарас малими босими ногами... (М. Рильський).

https://subject.com.ua/textbook/mova/9klas_3/9klas_3.files/image063.jpg

ЗАУВАЖТЕ!

У складному реченні з однорідною підрядністю перед сполучниками і, й, та (=і), або, чи кома не ставиться, якщо вони поєднують однорідні частини: Пройшло немало років, як погас вогонь війни і вичахли гармати (Д. Луценко). У таких випадках другий сполучник (сполучне слово) опускають, щоб уникнути тавтології або з метою римування, порівняйте: Пройшло немало років, як погас вогонь війни і як вичахли гармати.

  1. Узагальнення і систематизація знань у процесі практичної роботи.

СПОСТЕРЕЖЕННЯ

• Прочитайте речення й виконайте завдання.

Прогулюючись зимовим парком, завжди підгодовую птахів, адже в цю пору їм особливо важко.

Прогулюючись зимовим парком, завжди підгодовую птахів, адже в цю пору їм особливо важко, бо їхня пожива ховається під шаром замерзлого снігу.

А. Визначте, яке речення має кілька підрядних частин.

Б. Яке з речень детальніше передає думки мовця.

Вправа 1.  Прочитайте речення. Визначте тип підрядності кожного з них (усно).

1. Коли сонечко вимахне з-за дерев і настил на поромі закурить сріблястим відпаром, ми вирушаємо на той бік (За Гр. Тютюнником). 2. Епохо, дай мені завзяття на кожен день, на кожну мить, щоб міг нащадкам розказать я про те, як ми навчились жить (М. Сингаївський). 3. Я ладен стати й грудкою земною, аби шуміла поруч десь ріка і небо голубіло наді мною (Д. Луценко). 4. З двох людей, що посварилися, винен той, хто розумніший (В. Гюго). 5. І хоча не видно було в небі блискавиць, не лунало громове рокотання, та відчувалося, що надходить злива (А. Шиян).

Відповідь.

Відповіді Українська мова 9 клас Авраменко. ГДЗ

Вправа 2. Прочитайте речення й виконайте завдання (розділові знаки пропущено).

1. Люблю весну коли плюскочуть ріки коли рида од щастя соловей і заглядає сонце під повіки у тишині задуманих алей (В. Сосюра). 2. І якщо ми нарешті зрозуміли що треба берегти природу то давно треба зрозуміти що екологія мови це екологія наших душ (Г. Нудьга). 3. Бог добрий простить людям хоч як вони його гнівають хоч мордують одні одних убивають осуджують (О. Кобилянська). 4. Постояв біля Неви помилувався сфінксами які сьогодні були кумедно хмурими бо розтавала паморозь пригріта сонцем і почвалав на величезний постійний міст через Неву (В. Шевчук). 5. Хоча на сумнів взято все доцільне хоча життя неначе поле бою хоча я сам у рамочці прицілу останнє слово я лишаю за собою (В. Крищенко).

А. Перепишіть речення й розставте розділові знаки.

Б. Побудуйте схеми речень і визначте тип підрядності.

Відповідь.

Відповіді Українська мова 9 клас Авраменко. ГДЗ

Вправа 3. Прочитайте текст і виконайте завдання.

На межі літа й осені дозрівають волоські горіхи. Цими плодами полюбляють ласувати різні птахи — горобці, синиці, голуби, ворони. Та, мабуть, з усіх пернатих найбільша «любов» до горіхів — у граків. З кінця серпня до початку вересня граки буквально окуповують родючі дерева. І починається!

Погоні граків із горіхами в дзьобах один за одним, намагання перехопити чийсь утрачений горіх, зробити якомога більше горіхових запасів на зиму. І так триватиме до весни.

За граками, які вовтузяться з волоськими горіхами, можна спостерегти, як вони зривають плоди з дерев, розлущують їх, ховають, а потім шукають узимку. Ситий птах може просто тримати горіх у дзьобі, довго ходити з ним, перелітати з місця на місце, нізащо не розлучаючись із своєю здобиччю (За В. Ільчуком).

https://subject.com.ua/textbook/mova/9klas_3/9klas_3.files/image064.jpg

A. Випишіть складнопідрядне речення з кількома підрядними.

Б. Побудуйте схему речення й визначте тип підрядності.

B. Дібравши заголовок, перекажіть текст (усно).

Відповідь.

Відповіді Українська мова 9 клас Авраменко. ГДЗ

Вправа 4. Прочитайте текст і виконайте завдання.

Ведмідь білий — ніс чорний. Чому? Ніс не вкритий шерстю, інакше ведмедю було б важко дихати. Але саме на ніс потрапляє багато сонячних промінчиків, які у великій кількості шкідливі, так що тварина може захворіти. Щоб цьому запобігти, природа розфарбувала носи в темний колір. До речі, у білого ведмедя чорна й уся шкіра під шерстю. Сама ж шерсть насправді не має кольору. Просто кожна волосинка чудово відбиває сонячне світло, тому нам здається, що вона біла. Це допомагає ведмедям виживати й бути непомітними серед снігів і криги. Коли вони підкрадаються до здобичі, прикривають ніс лапою, щоб не видати себе (О. Лавренчук).

А. Знайдіть і випишіть складнопідрядні речення з кількома підрядними.

Б. Визначте тип підрядності виписаних речень.

Відповідь.

Відповіді Українська мова 9 клас Авраменко. ГДЗ

Вправа 5. Прочитайте текст і виконайте завдання.

Про те, що тварини можуть добре впливати на наше самопочуття, було відомо ще в давнину. Але аніматерапію (лікування за допомогою тварин) лікарі почали використовувати не так давно.

Птахи своїм співом сприяють розслабленню та поліпшують настрій, (що ...),    (яка ...). Спостереження за акваріумними рибками усувають стрес. Хом’яки, мишки, кролики допомагають замкнутим і невпевненим у собі людям перемогти страх перед незнайомцями. Коні лікують порушення опорно-рухового апарату, верхова їзда розвиває відчуття рівноваги, поліпшує координацію рухів. Погладжування кішки добре заспокоює нерви, знижує кров’яний тиск і нормалізує пульс (За матеріалами УНІАН).

А. Доповніть виділене речення підрядними частинами (згідно зі схемою).

Б. Переробіть одне з речень другого абзацу на складнопідрядне з кількома підрядними.

Відповідь.

Відповіді Українська мова 9 клас Авраменко. ГДЗ

Вправа 6. Запишіть слова у дві колонки: 1) з пропущеною літерою е; 2) з пропущеною літерою и.

Ан..кдот, реч..татив, кр..ативний, ор..гінальний, с..ньйора, опт..міст, мед..тація, ув..ртюра, л..генда, аплод..сменти, ал..горичний, х..мерний, ар..стократ.

• З перших букв записаних слів складіть назви представників фауни.

Відповідь.

Відповіді Українська мова 9 клас Авраменко. ГДЗ

Вправа 7. Перегляньте експрес-урок «Який чи котрий?» і виконайте завдання.

Хлопець, який біжить. Підручник, який принесла подруга.

Не знаєте, котра година? Не знаю, котрий із учнів успішніший.

А. Складіть за поданою схемою речення про одну з тварин, що мешкає у вашому регіоні, використавши на місці крапок слова що, який або котрий.

https://subject.com.ua/textbook/mova/9klas_3/9klas_3.files/image066.jpg

Б. Запишіть речення й визначте тип підрядності.

Відповідь.

Відповіді Українська мова 9 клас Авраменко. ГДЗ

КУЛЬТУРА СЛОВА

1. Запам’ятайте, як правильно наголошувати слова.

О́лень, дича́віти, принести́, роблю́, приказки́.

2. Запам’ятайте правильний варіант слововживання.

НЕПРАВИЛЬНО

ПРАВИЛЬНО

вільна вакансія

Вакансія

пам’ятний сувенір

Сувенір

прейскурант цін

Прейскурант

моя автобіографія

автобіографія, моя біографія

у місяці травні

у травні

 

СИНТАКСИЧНИЙ РОЗБІР СКЛАДНОПІДРЯДНОГО РЕЧЕННЯ

1. Вид складного речення.

2. Вид речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням.

3. Кількість частин і засоби зв’язку.

4. Вид підрядності — послідовна, однорідна, неоднорідна або поєднання цих видів (якщо речення з кількома підрядними).

5. Зв’язки між частинами речення за змістом (головна, підрядна частина, вид підрядної частини).

6. Розділові знаки (між частинами складнопідрядного речення).

7. Схема речення.

Повний синтаксичний розбір складнопідрядного речення включає й розбір кожної частини як простого речення.

Зразок усного розбору

Я виростав серед пісень, які співала тихо мати (І. Світличний).

Речення складнопідрядне; розповідне; неокличне; складається з двох частин, поєднаних сполучним словом які й інтонаційно; перша частина — головна, друга — підрядна означальна; між частинами ставиться кома.

Зразок письмового розбору

Я виростав серед пісень, які співала тихо мати (І. Світличний).

Речення складнопідрядн.; розпов.; неокл.; дві част., з’єдн. спол. сл. які й інтон.;    1 — гол., 2 — підрядн. озн.

https://subject.com.ua/textbook/mova/9klas_3/9klas_3.files/image067.jpg

Виконати синтаксичний розбір речення.

Трохи вгамувавши дихання, Ольвія по схилу балки піднялася наверх, аби розвідати, що там діється і куди їй іти далі (В. Чемерис).

Відповідь.

Речення складне, сполучникове, складнопідрядне, з кількома підрядними; розповідне, неокличне. Головна частина — трохи вгамувавши дихання, Ольвія по схилу балки піднялася наверх. Перша підрядна частина — аби розвідати, друга — що там діється, третя — куди їй іти далі. Підрядні частини поєднані за способом послідовної підрядності (перша і друга підрядні) та однорідної супідрядності (друга і третя підрядні). Перша підрядна частина залежить від головної в цілому, відповідає на питання з якою метою?; підрядна частина мети поєднана з головною за допомогою підрядного сполучника аби. Друга і третя підрядні частини залежать від головного члена розвідати першої підрядної частини, відповідають на питання що?; підрядні з´ясувальні поєднані з першою підрядною за допомогою сполучних слів що, куди; між собою з´єднані сурядним сполучником і. Ставимо коми між усіма частинами речення, крім другої і третьої підрядних частин, оскільки вони поєднані сурядним неповторюваним сполучником і.

  1. Підведення підсумків уроку.
  1. Рефлексія: «На сьогоднішньому уроці я…»
  2.  Повернення до епіграфа.
  1. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.

  1. Домашнє завдання.
  1. Опрацювати теоретичний матеріал §26 (стор. 94-95).
  2. Виконати домашню вправу (стор. 97).

 

 

 

 

docx
Додано
7 грудня 2022
Переглядів
13456
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку