Складнопідрядні речення з підрядними обставинними часу, умови, місця, мети, причини, наслідку, допусту
Номер слайду 3
Мета уроку:поглибити знання дев’ятикласників про основні типи підрядних обставинних частин, навчити розпізнавати складнопідрядні речення з підрядними обставинними часу, причини, мети, умови, місця; визначати смислові зв`язки між частинами складнопідрядного речення з підрядними обставинними мети, причини, умови; визначати в них граматичні основи, частини головну й підрядну, способи приєднання підрядної частини до головної, креслити схеми речень, розвивати пунктуаційну грамотність, мовлення, логічне мислення, пам’ять; виховувати у повазі до рідної мови, культури.
Номер слайду 4
Натисни на коло!Актуалізація знань
Номер слайду 5
Послідовність синтаксичного розбору складнопідрядного речення. Визначте вид речення за метою висловлення, емоційним забарвленням, кількістю граматичних основ.2. Визначте вид складного речення.3. Визначте головну й підрядну частини складнопідрядного речення. Назвіть граматичну основу кожної частини.4. Поставте питання від головної частини до підрядної. З’ясуйте вид підрядної частини. Раптом виявилося, що Павка – великий винахідник-конструктор.
Номер слайду 6
5. З’ясуйте місце підрядної частини щодо головної.6. Визначте, чим пов’язані частини складнопідрядного речення: сполучниками чи сполучними словами.7. Поясніть уживання розділових знаків.8. Накресліть схему речення.9. Розберіть кожну частину як просте речення. Раптом виявилося, що Павка – великий винахідник-конструктор.
Номер слайду 7
Підрядні частини, що відповідають на питання обставини, називаються обставинними.Їх поділяють на підрядні місцячасупорівняльніспособу дії і ступенянаслідковіметипричинидопустовіТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ
Номер слайду 8
Складнопідрядним реченням із підрядним часу називають таке складне речення, в якому підрядна частина вказує на час або тривалість дії, про яку йдеться в головній частині, наприклад: Моря перелетиш і не впадеш, допоки буде в серці рідна мова (Д. Павличко)У складнопідрядних реченнях із підрядними часу підрядна (залежна) частина відповідає на питання коли? як довго? з якого часу? до якого часу? доки?Підрядна частина приєднується до головної сполучниками й сполучними словами коли, поки, доки, як, ледве, допоки, відколи, тільки, лиш, щойно, як тільки, у той час як, з тих пір як, перш ніж, відтоді як. У головній частині можуть бути вказівні слова тоді, доти, допоки, до того часу, до тих пір і под., наприклад: Доти море виблискуватиме сріблом, доки не встане сонце (О. Журба). Підрядне часу
Номер слайду 9
Складнопідрядним реченням із підрядним умови називають таке складне речення, у якому підрядна частина вказує на умову, за якої стане можливим те, про що йдеться в головній частині, наприклад: Якщо обрид тобі хто, позич йому грошей (Народна творчість). Підрядне умови відповідає на питання за якої умови?Приєднується до головної частини сполучниками якщо, якби, коли, аби, як, раз, наприклад: Ну, коли не рад вмирати, наострись гаразд брехати (За І. Франком). Підрядне умови
Номер слайду 10
Складнопідрядним реченням із підрядним місця називають таке складне речення, у якому підрядна частина вказує на місце або напрям дії, про яку йдеться в головній частині, наприклад: Де щастя впало, там і приятелів мало (Народна творчість). У складнопідрядних реченнях із підрядними місця підрядна (залежна) частина відповідає на питання де? куди? звідки? і приєднується до головної частини сполучними словами де, куди, звідки. У головній частині можуть бути вказівні слова туди, там, усюди, скрізь, кудись, наприклад: Там починаються поети, де починається душа(Е. Молдаван). Підрядне місця
Номер слайду 11
Номер слайду 12
Складнопідрядним реченням із підрядним мети називають таке складне речення, у якому підрядна частина вказує, з якою метою відбувається дія, про яку йдеться в головній частині, наприклад: Хотіла б я піснею стати у сюю хвилину ясну, щоб вільно по світі літати, щоб вітер розносив луну (Леся Українка). Підрядне мети відповідає на питання навіщо? з якою метою? для чого?Приєднується до головної частини сполучниками щоб, аби, для того щоб, з тим щоб, наприклад: І садила квіти біля вікон мама, щоб краси у світі не було замало (В. Крищенко). Підрядне мети
Номер слайду 13
Складнопідрядним реченням із підрядним причини називають таке складне речення, у якому підрядна частина вказує на причину дії, про яку йдеться в головній частині, наприклад: Парубче, помагай окурювати садок, бо пропаде к лихій годині вся зав’язь (Гр. Тютюнник). Підрядне причини відповідає на питання чому? з якої причини? через що?Приєднується до головної частини сполучниками бо, оскільки, що, тому що, через те що, наприклад: Не сумуй, що врода опадає з личка (П. Грабовський). Підрядне причини
Номер слайду 14
Складнопідрядним реченням з підрядним наслідковим називають таке складне речення, у якому підрядна частина вказує на наслідок того, про що йдеться в головній частині, наприклад: Грім ударив, (і що ж? і який наслідок?) так що повилітали шибки. Підрядні наслідкові (умовно) відповідають на питання і що ж? і який наслідок? Приєднуються до головної частини сполучником так що, наприклад: На небі збиралися великі хмари, так що можна сподіватися великого дощу (Н. Рибак). Підрядне наслідкове
Номер слайду 15
Складнопідрядним реченням з підрядним допустовим називають таке складне речення, у якому підрядна частина вказує на явища, усупереч яким відбувається дія, про яку йдеться в головній частині, наприклад: Хоча була осінь, а день видався теплий, погожий (Панас Мирний). Підрядні допустові відповідають на питання незважаючи на що?Приєднуються до головної частини сполучниками хоч, хай, дарма що, незважаючи на те що, наприклад: Ніколи не зупиняйтеся по дорозі до великої мети, (незважаючи на що?) незважаючи на те що у вас не все виходить. Підрядне допустове
Номер слайду 16
Тренувальна вправа - установіть відповідність. причиниумовиметичасу. Наше суспільство винне, що не достатньо дбає про чистоту довкілля. Коли з теплом дбаєш про природу, то й вона любить тебе. По селах масово спалюють листя, коли настає вересень. У Швейцарії настільки висока екологічна культура, що повітря чисте навіть у містах. Щоб сміттю дати друге життя, у цивілізованих країнах його сортують.
Номер слайду 17
НЕПРАВИЛЬНОрозкрити журналрозгорнути журналбіля тридцяти хвилиннаукова ступіньнові міроприємствау якості вченогояк ученийнові заходинаукова ступіньблизько тридцяти хвилин. ПРАВИЛЬНОКУЛЬТУРА СЛОВА
Номер слайду 18
Тренувальна вправа. Прочитайте речення й виконайте завдання. А. Випишіть спочатку складнопідрядні речення з підрядним допустовим, а потім — із наслідковим. Б. Побудуйте схеми цих речень.
Номер слайду 19
Номер слайду 20
Домашнє завдання§17-18(вивчити теоретичний матеріал на стор. 111-112, 113, 115),Виконати вправи 189, 193.
Номер слайду 21
Сьогодні на уроці я навчився/навчилася…Найкраще мені вдалося…Урок завершую з настроєм…Вдома я розкажу про…Я хотів би дізнатися про…Рефлексія