Складнопідрядні речення з підрядними означальними. Синонімія СПР з підрядними означальними і простих речень

Про матеріал
Формувати ключові та предметні компетентності і компетенції шляхом виконання навча-льно-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній: сис-тематизувати й узагальнити знання учнів про складнопідрядне речення і його види; удо-сконалювати вміння й навички працювати над розрізненням видів підрядних речень, за-стосовувати різні способи їх перевірки; навчати висловлювати власну думку; розвивати творчі здібності; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; розвивати спо-стережливість, логічне й образне мислення, пам’ять, кмітливість, вміння використовувати різні типи СПР у власному мовленні; вміння працювати в колективі; формувати шанобливе ставлення до рідного слова; виховувати естетичне чуття, увагу до світу навколо; повагу до співрозмовника.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Урок української мови 9 клас

Номер слайду 2

(у+о)* (в+с)*р=з де у - увага, о- організованість, в- взаємодопомога, с- спілкування, р- робота, з – знання.

Номер слайду 3

Бліцопитування Які речення називають складними? Які складні речення називаються складно-підрядними? Назвіть засоби зв’язку частин складно-підрядного речення. Як розрізнити підрядні сполучники і сполучні слова? Які ви знаєте види підрядних речень? Які розділові знаки ставлять між частинами складно-підрядного речення? Або виконання тесту на платформі На Урок за посиланням: https://naurok.com.ua/test/skladnopidryadne-rechennya-povtorennya-3103182.html

Номер слайду 4

Складнопідрядні речення з підрядними означальними. Синонімія складнопідрядних з підрядними означальними та простих речень

Номер слайду 5

дати поняття про складнопідрядні речення з підрядними означальними та синонімічність складнопідрядних і простих речень з відокремленими означеннями; формувати вміння впізнавати такі речення, визначати в них граматичні основи, головну й підрядну частини; розвивати увагу, пам’ять, логічне й образне мислення і мовлення; виховувати патріотизм, зацікавити фольклором, різноманітністю й неповторністю рідної природи; формувати пунктуаційну грамотність; виховувати любов до рідного слова. МЕТА

Номер слайду 6

Пояснення вчителя або опрацювання теоретичного матеріалу підручника стор.89 Складнопідрядними реченнями з підрядними означальними називають такі речення, в яких підрядна частина характеризує ознаку предмета або явища, названого в головній частині іменником чи іншим словом, ужитим у значенні іменника. Наприклад: З чорних хмар, що повисли над Десною, раптом повалив лапатий сніг. (І. Цюпа) Підрядні означальні відповідають на питання який? яка? яке? Підрядні означальні з’єднуються з головною частиною за допомогою сполучних слів що, який, чий, котрий, де, куди, звідки, коли, як та сполучників що, щоб, мов, наче, неначе. У головній частині означуваний іменник може мати при собі вказівний займенник той, такий. Наприклад: Мій Києве! Нема таких туманів, які б не розійшлися над тобою. (М. Рильський) Любив я дуже ті дні, коли дома у нас збиралися гості. (С. Васильченко) https://learningapps.org/32855760 Виконати вправу на платформі LearningApps за посиланнм

Номер слайду 7

1.Запишіть речення, дібравши з доідки необхідні за значенням сполучники та сполучні слова 1.Цікавтеся людьми, … вас оточують. 2.Немає більшої честі, … вірно служити своєму народові. 3.Благословен той день і час, … прослалась килимами земля, … сходив Тарас малими босими ногами. 4.Віддаю перевагу поетам, у віршах …оспівується рідний край. 5.У товаристві, … поділилося на кілька груп, краще послухайте інших і помовчіть. Довідка: які, коли, яку, ніж, чиїх, що.

Номер слайду 8

Пояснення вчителя Складнопідрядні речення з підрядними означальними і прості речення з поширеними відокремленими означеннями, які виражені дієприкметниковими зворотами, часто бувають синонімічними, тобто однаковими чи близькими за значенням. Вони можуть заміняти одне одного, тобто виступати як граматичні синоніми. Синонімія виникає при заміні підрядної означальної частини дієприкметниковим зворотом або, навпаки, при заміні дієприкметникового звороту означальною підрядною частиною. Наприклад, порівняймо: Хліба, що їх змив дощ, яскраво зеленіли. (О. Гончар) (Складнопідрядне речення з підрядною означальною частиною) Хліба, змиті дощем, яскраво зеленіли.( Просте речення з дієприкметниковим зворотом)

Номер слайду 9

При заміні складнопідрядних речень відбуваються такі зміни: 1) у підрядній частині опускаються сполучні слова який, котрий, що; 2) у головній частині опускаються співвідносні слова (якщо вони є); 3) дієслово-присудок перетворюється на дієприкметник відповідного виду, часу і стану; 4) дієприкметник, утворений від дієслова підрядної частини, узгоджується в роді, числі та відмінку з пояснюваним іменником головної частини; 5) підмет підрядної частини перетворюється на додаток в орудному відмінку, якщо дієслово-присудок замінюється пасивним дієприкметником.

Номер слайду 10

Заміна не відбувається: 1) якщо підрядна частина з’єднується з головною за допомогою сполучників що, щоб, мов, немов, мовби, наче, начебто, ніби, нібито та сполучних слів хто, чий, де, куди, звідки, коли, як; 2) якщо від дієслів-присудків підрядної частини не утворюються дієприкметники тих чи інших видочасових форм; 3) якщо дієслова-присудки підрядної частини виражені формою майбутнього часу, оскільки дієприкметники не мають форм майбутнього часу; 4) якщо в підрядній частині дієслівний складений присудок з інфінітивом, який означає дію особи (предмета), названого підметом; 5) якщо присудок підрядної частини виражений дієсловом умовного способу.

Номер слайду 11

Просте речення з дієприкметниковим зворотом можна замінити СПР так: 1) дібрати за змістом сполучне слово який або котрий і узгодити в роді, числі й відмінку з означуваним словом, від якого залежав дієприкметниковий зворот; 2) додаток в орудному відмінку дієприкметникового звороту перетворити на підмет підрядної частини; 3) дієприкметник перетворити на дієслово-присудок відповідного виду, часу, стану і узгодити з підметом підрядної частини.

Номер слайду 12

Складнопідрядне речення з підрядною означальною частиною Просте речення з дієприкметниковим зворотом Засипав сніг стежечку, яку миша протоптала. Синонімія синтаксичних конструкцій Засипав сніг стежечку, протоптану мишею. Над землею, яку вкривало перепріле торішнє листя, вже піднялися ранні квіти. Над землею, вкритою перепрілим торішнім листям, вже піднялися ранні квіти. (В. Пархоменко)

Номер слайду 13

Практична робота. Робота з підручником. Вправа 180 стор.91

Номер слайду 14

Дослідження-відновлення Відновіть народні прислів’я, скориставшись довідкою, і запишіть їх. Не рубай стовпа, ... Нема того краму,... Де ділися ті часи, ... Ніж такий тупий,... Така біда, ... Це тая Солоха, ... Діждемо пори,... Для довідок: .... на якому сидиш....; …щоб купити маму; ... що в рот ішли ковбаси; ... що й киселя не ріже;... що хоч з мосту та в воду; ...кури полоха;... що й ми виліземо з нори. https://learningapps.org/watch?v=pxo1y23cc24

Номер слайду 15

Підбиття підсумків уроку Підсумуйте свої знання з теми за посилання: https://learningapps.org/watch?v=psdph8zyj24

Номер слайду 16

Незакінчене речення Сьогодні на уроці я... Я зрозумів(-ла)... Найбільші труднощі в мене були... Я не вмів(-ла), а тепер умію... Я запам’ятав(-ла)...

Номер слайду 17

VI. Домашнє завдання Вивчити параграф 16, виконати вправи 175, 182.

ppt
Додано
23 листопада
Переглядів
324
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку