Дата: 20.10.2023 № уроку: 14 Клас: 9
Тема: Складносурядне речення, його будова й засоби зв’язку між його частинами.
Мета (компетентності):
предметні: дати поняття про складносурядне речення, з’ясувати його будову та засоби зв’язку між частинами;
ключові: формувати вміння розпізнавати складносурядні речення, визначати в них граматичні основи, розряди сполучників сурядності, якими з’єднуються частини складносурядного речення; формувати пунктуаційну грамотність; розвивати логічне мислення та креативність;
загальнокультурні: виховувати любов до рідної природи.
Обладнання: підручник – Заболотний В. В. Українська мова: підруч. для 9 кл. загальноосвітн. навч. закл. / В.В. Заболотний, О. В. Заболотний. – Київ : Генеза, 2017. – 272 с.; інтерактивна дошка,
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи та прийоми: «Мозковий штурм», «Дешифрувальник», «Два – чотири – усі разом», творче конструювання, самостійна робота, рефлексія.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент (2 хв).
Привітання.
Слово вчителя: Добрий день! Любі мої дев’ятикласники, перед тим, як перейти до уроку, пропоную вам пройти психологічний тренінг «самоналаштування»: покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте :
Слайд 1
Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
Я особистість творча.
Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці.
Перевірка готовності до уроку: підручник, зошит, ручка.
Перевірка присутності.
Перевірка домашнього завдання.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності (4 хв)
Слово вчителя.
Мова наша співуча і милозвучна. Багата на виражальні засоби, добре розвинута українська мова має велику кількість найрізноманітніших синтаксичних утворень, здатних оформити з великою повнотою й точністю найскладніші думки й почуття людей.
Важливу роль у системі синтаксису української мови відведено різним типам речень, які служать досконалим засобом формування, вираження й повідомлення думок.
Для створення висловлювань люди використовують прості й складні речення. Складні речення, на відміну від простих, несуть більше інформації. То ж ми вміло повинні користуватися ними, правильно ставити розділові знаки, що конче необхідно для всебічно розвиненої, творчої та грамотної людини.
Щоб оволодіти необхідним матеріалом, ми й розпочали вивчення великого розділу, а якого саме?
Учні – Складне речення.
Метод «Мозковий штурм» (Слайд 2)
– Які речення називаються простими? (речення, що складається з одного або кількох граматично поєднаних слів, які виражають відносно закінчену думку. Просте речення має в своєму складі одну граматичну основу, виражену сполученням підмета й присудка (двоскладне речення) або лише одним головним членом (односкладне речення)).
– Які речення називаються складними? (складними називаються речення, у яких дві або більше граматичних основ).
– Які види складних речень ви знаєте? (Складносурядне, складнопідрядне, безсполучникове).
– Які засоби зв’язку частин речення ви знаєте? (Сурядний зв’язок, підрядний зв’язок, інтонація).
– Що таке сурядний зв’язок? (Передбачає рівноправність частин речення, тобто від однієї частини до другої не можна поставити питання).
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку (3 хв)
Вчитель: Тему уроку ви повинні розгадати за допомогою алфавіту.
Гра «Дешифрувальник» (слайд 3)
22 |
15 |
16 |
1 |
6 |
18 |
19 |
22 |
24 |
21 |
33 |
6 |
18 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21 |
7 |
28 |
7 |
18 |
18 |
33 |
|
|
|
|
|
|
|
Відповідь: Складносурядне речення.
Записуємо тему уроку в зошити: «Складносурядне речення, його будова й засоби зв’язку між його частинами» (слайд 4)
Очікувані результати (запропонувати учням прочитати зі слайду):
Поглибити знання про складне речення.
Як ви вже знаєте, саме складні речення несуть більше інформації. Вони роблять наше мовлення багатшим, змістовнішим.
Визначати будову та засоби зв’язку складносурядного речення; розрізняти складносурядне речення та речення з однорідними членами.
Розвивати набуті знання з теми.
Сформувати вміння знаходити складносурядні речення, пояснювати засоби зв’язку в ньому.
IV. Засвоєння теоретичного матеріалу (6 хв)
Вчитель: Записуємо речення та підкреслюємо його граматичні основи.
Усе іде, але не все минає над берегами вічної ріки. (Л. Костенко)
Вчитель: Чи можна в поданому реченні поставити питання від однієї частини до другої?
Учні: Ні.
Вчитель: Правильно, бо ці частини рівноправні між собою (слайд 5).
Складносурядне речення – це складне речення, яке має рівноправні частини, поєднані сполучником сурядності. - Назвіть сполучники сурядності.
У складносурядному реченні не можна визначити ні головної, ні підрядної частини, а отже, не можна поставити питання від однієї частини до іншої. Засобами зв’язку між частинами складносурядного речення є сурядні сполучники.
Робота з підручником, с.54.
Опрацювати таблицю «Сполучники сурядності».
Будову ССР можна зобразити за допомогою схеми: частини речення позначаємо квадратними дужками, ставимо розділовий знак і сполучник.
V. Закріплення навчального матеріалу (23 хв)
1. Метод «Два – чотири – усі разом», 8 хв (слайд 6)
Вчитель: Порядок виконання вправи:
Об’єднайте прості речення у складні, використовуючи сполучники сурядності, і запишіть відновленні речення.
1. А ранки цвітуть перламутром. Падають вранішні зорі в туман дальнього бору (М. Хвильовий). 2. Мені війнула в очі сивина. Я нічого не везу додому (Д. Павличко). 3. Я принесу тобі свою надію. Подарую смуток і біду (В. Симоненко). 4. Верхів’я дерев тісно спліталися. Сонячні промені не досягли землі. Внизу стояли прохолодні зеленкуваті сутінки (А. Малишко). 5. Тільки невсипуще море бурхає десь здалеку. Зорі тремтять у нічній прохолоді (М. Коцюбинський).
2. Творче конструювання, 7 хв (слайд 7).
Вчитель: складіть речення за схемами:
3. Фізпауза. Гімнастика для очей (слайд 8, перейти за гіперпосиланням) 1 хв.
4. Самостійна робота, 7 хв (слайд 9)
Перепишіть прислів’я. Замість крапок вставте пропущені сполучники сурядності.
1.Життя не має ціни, …воля дорожча за життя. 2. … розумне казать, … зовсім мовчать. 3. Один засіває поле, … інший збирає плоди. 4. Коріння навчання гірке, … плід його солодкий. 5. Язик має й коняка, … вона не балака. 6. … печи пиріжки, … не прийдуть дружки. 7. Ви мовчіть, …ми будемо підтакувати.
VІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.
VІІ. Домашнє завдання, 3 хв (слайд 11)
Вчитель:
Підручник: §10, опрацювати теоретичний матеріал с. 54-55
На вибір:
Вправа 106, завдання І, ІІ, ІІІ, с. 58
Або вправа 108, с.59, варіант обрати за бажанням.
Перегляньте, будь ласка, вправи з домашньої роботи. Якщо є якісь питання, ставте.
Переглянути вправи, вислухати питання учнів щодо домашнього завдання, дати відповіді.
Вчитель: Дев’ятикласники, я вам дуже вдячна за урок, мені було приємно з вами працювати. Бажаю вам гарного дня. До побачення!