Складносурядне речення, його будова й засоби зв’язку між його частинами.

Про матеріал
Тема: Складносурядне речення, його будова й засоби зв’язку між його частинами. Мета (компетентності): предметні: дати поняття про складносурядне речення, з’ясувати його будову та засоби зв’язку між частинами; ключові: формувати вміння розпізнавати складносурядні речення, визначати в них граматичні основи, розряди сполучників сурядності, якими з’єднуються частини складносурядного речення; формувати пунктуаційну грамотність; розвивати логічне мислення та креативність; загальнокультурні: виховувати любов до рідної природи. Обладнання: підручник – Заболотний В. В. Українська мова: підруч. для 9 кл. загальноосвітн. навч. закл. / В.В. Заболотний, О. В. Заболотний. – Київ : Генеза, 2017. – 272 с.; інтерактивна дошка, Тип уроку: засвоєння нових знань.
Перегляд файлу

Дата: 20.10.2023                 № уроку:  14                   Клас: 9

Тема: Складносурядне речення, його будова й засоби зв’язку між його частинами.

Мета (компетентності):

предметні: дати поняття  про складносурядне речення, з’ясувати його будову та засоби зв’язку між частинами;

ключові: формувати вміння розпізнавати складносурядні речення, визначати в них граматичні основи, розряди сполучників сурядності, якими з’єднуються частини складносурядного речення; формувати пунктуаційну грамотність; розвивати логічне мислення та креативність;

загальнокультурні: виховувати любов до рідної природи.

Обладнання: підручник –  Заболотний В. В. Українська мова: підруч. для 9 кл.  загальноосвітн. навч. закл. / В.В. Заболотний, О. В. Заболотний. – Київ : Генеза, 2017. – 272 с.; інтерактивна дошка,

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи та прийоми: «Мозковий штурм», «Дешифрувальник», «Два – чотири – усі разом», творче конструювання, самостійна робота, рефлексія.

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент (2 хв).

Привітання.

Слово вчителя: Добрий день! Любі мої дев’ятикласники, перед тим, як перейти до уроку, пропоную вам пройти психологічний тренінг «самоналаштування»: покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте :

Слайд 1

Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.

Я особистість творча.

Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці.

Перевірка готовності до уроку: підручник, зошит, ручка.

Перевірка присутності.

Перевірка домашнього завдання.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності (4 хв)

Слово вчителя.

Мова наша співуча і милозвучна.  Багата на виражальні засоби, добре розвинута українська мова має велику кількість найрізноманітніших синтаксичних утворень, здатних оформити з великою повнотою й точністю найскладніші думки й почуття людей.

Важливу роль у системі синтаксису української мови відведено різним типам речень, які служать досконалим засобом формування, вираження й повідомлення думок.

Для створення висловлювань люди використовують прості й складні речення. Складні речення, на відміну від простих, несуть більше інформації. То ж ми вміло повинні користуватися ними, правильно ставити розділові знаки, що конче необхідно для всебічно розвиненої, творчої та грамотної  людини.

Щоб оволодіти необхідним матеріалом, ми й  розпочали  вивчення великого розділу, а якого саме?

УчніСкладне речення.

Метод «Мозковий штурм» (Слайд 2)

        Які речення називаються простими? (речення, що складається з одного або кількох граматично поєднаних слів, які виражають відносно закінчену думку. Просте речення має в своєму складі одну граматичну основу, виражену сполученням підмета й присудка (двоскладне речення) або лише одним головним членом (односкладне речення)).

        Які речення називаються складними? (складними називаються речення, у яких дві або більше граматичних основ).

        Які види складних речень ви знаєте? (Складносурядне, складнопідрядне, безсполучникове).

        Які засоби зв’язку частин речення ви знаєте? (Сурядний зв’язок, підрядний зв’язок, інтонація).

        Що таке сурядний зв’язок? (Передбачає рівноправність частин речення, тобто від однієї частини до другої не можна поставити питання).

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку (3 хв)

Вчитель:  Тему уроку ви повинні розгадати за допомогою алфавіту.

Гра «Дешифрувальник» (слайд 3)

22

15

16

1

6

18

19

22

24

21

33

6

18

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21

7

28

7

18

18

33

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь: Складносурядне речення.

Записуємо тему уроку в зошити: «Складносурядне речення, його будова й засоби зв’язку між його частинами» (слайд 4)

Очікувані результати (запропонувати учням прочитати зі слайду):

Поглибити знання про складне речення.

Як ви вже знаєте, саме складні  речення  несуть більше інформації. Вони роблять наше мовлення багатшим, змістовнішим.

Визначати будову та засоби зв’язку складносурядного речення; розрізняти складносурядне речення та речення з однорідними членами.

Розвивати набуті знання з теми.

Сформувати вміння знаходити складносурядні речення, пояснювати засоби зв’язку в ньому.

IV. Засвоєння теоретичного матеріалу (6 хв)

Вчитель: Записуємо речення та підкреслюємо його граматичні основи.

   Усе іде, але не все минає над берегами вічної ріки. (Л. Костенко)

Вчитель: Чи можна в поданому реченні поставити питання від однієї частини до другої?

Учні: Ні.

Вчитель: Правильно, бо ці частини рівноправні між собою (слайд 5).

Складносурядне речення – це складне речення, яке має рівноправні частини, поєднані сполучником сурядності. - Назвіть сполучники сурядності.

 У складносурядному реченні не можна визначити ні головної, ні підрядної частини, а отже, не можна поставити питання від однієї частини до іншої. Засобами зв’язку між частинами складносурядного речення є сурядні сполучники.

Робота з підручником, с.54.

Опрацювати таблицю «Сполучники сурядності».

Будову ССР можна зобразити за допомогою схеми: частини речення позначаємо квадратними дужками, ставимо розділовий знак і сполучник.

 

V. Закріплення навчального матеріалу (23 хв)

1. Метод «Два – чотири – усі разом», 8 хв (слайд 6)

Вчитель: Порядок виконання вправи:

  1. Уважно ознайомтеся із завданням.
  2. Обговоріть свої ідеї з сусідом по парті. За змоги дійдіть спільної думки.
  3. Об’єднайтеся в четвірку з учнями, які сидять за сусідньою партою. Обговоріть попередньо досягнуті рішення. За змоги дійдіть спільної думки. Визначте, хто з вашої групи висловлюватиме рішення.
  4. Висловіть думку групи.

Об’єднайте прості речення у складні, використовуючи сполучники сурядності, і запишіть відновленні речення.

    1. А ранки цвітуть перламутром. Падають вранішні зорі в туман дальнього бору (М. Хвильовий). 2. Мені війнула в очі сивина. Я нічого не везу додому (Д. Павличко). 3. Я принесу тобі свою надію. Подарую смуток і біду (В. Симоненко). 4. Верхів’я дерев тісно спліталися. Сонячні промені не досягли землі. Внизу стояли прохолодні зеленкуваті сутінки (А. Малишко). 5. Тільки  невсипуще море бурхає десь здалеку. Зорі тремтять  у нічній прохолоді (М. Коцюбинський).

2. Творче конструювання, 7 хв (слайд 7).

Вчитель: складіть речення за схемами:

  1. [ ], а [ ].
  2. [ ] , і [ ], і [ ].
  3. Ані [ ], ані [ ].
  4. [ ], але [ ].

3. Фізпауза. Гімнастика для очей (слайд 8, перейти за гіперпосиланням) 1 хв.

4. Самостійна робота, 7 хв (слайд 9)

Перепишіть прислів’я. Замість крапок вставте пропущені сполучники сурядності.

 1.Життя не має ціни, …воля дорожча за життя. 2. … розумне казать, … зовсім мовчать. 3. Один засіває поле, … інший збирає плоди. 4. Коріння навчання гірке, … плід його солодкий. 5. Язик має й коняка, … вона не балака. 6. … печи пиріжки, … не прийдуть дружки. 7. Ви мовчіть, …ми будемо підтакувати.

VІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.

  1. Оцінювання відповідей учнів, 2 хв.
  2. Рефлексія, 2 хв
  • Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?
  • Чим запам’ятався урок? Який настрій переважав на уроці?
  • Що викликало труднощі?
  • Де знадобляться здобуті знання?

 

VІІ. Домашнє завдання, 3 хв (слайд 11)

Вчитель:

Підручник: §10, опрацювати теоретичний матеріал с. 54-55

На вибір:

Вправа 106, завдання І, ІІ, ІІІ, с. 58

Або вправа 108, с.59, варіант обрати за бажанням.

Перегляньте, будь ласка, вправи з домашньої роботи. Якщо є якісь питання, ставте.

Переглянути вправи, вислухати питання учнів щодо домашнього завдання, дати відповіді.

Вчитель: Дев’ятикласники, я вам дуже вдячна за урок, мені було приємно з вами працювати. Бажаю вам гарного дня. До побачення! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
6 квітня
Переглядів
182
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку