СМИСЛОВІ ЗВ’ЯЗКИ МІЖ ЧАСТИНАМИ СКЛАДНОСУРЯДНОГО РЕЧЕННЯ
Номер слайду 4
Наприклад:
Номер слайду 5
Наприклад:
Номер слайду 6
Наприклад:
Номер слайду 7
Між частинами складносурядного речення ставимо кому. Крапка з комою ставиться, якщо частини дуже великі за обсягом і вже мають всередині розділові знаки: Все зраділо, стрічаючи день; і день зрадів, розцвітаючи, ясний, теплий, погожий.
Номер слайду 8
Між частинами складносурядного речення ставимо тире перед сполучниками і, та (у значенні і), якщо:
Номер слайду 9
Кома перед і (й), та (=і), чи, або між частинами складносурядного речення не ставиться,якщо обидві частини мають спільний другорядний член речення, спільну частку або спільне вставне слово : А за вікнами крекче мороз і посвистує вітер. Лиш щемить у серці болісне чекання і несуть тривогу спалахи заграв. Мабуть, батько ще дужче посивів і мати ще дужче зігнулася.
Номер слайду 10
Кома перед і (й), та (=і), чи, або між частинами складносурядного речення не ставиться,якщо обидві частини є односкладними називними або односкладними безособовими. Меди та пахощі живиці. Потемніло і стало моросити дрібно та тихо.
Номер слайду 11
Кома перед і (й), та (=і), чи, або між частинами складносурядного речення не ставиться,якщо в реченні є спільна головна або підрядна частини: Коли ж одчинили вікно, світло впало на ціле море напружених, схвильованих облич і крізь вікно в хату влетіла стоока тривога . Я думав: який прекрасний світ і яке пркрасне життя.
Номер слайду 12
Кома перед і (й), та (=і), чи, або між частинами складносурядного речення не ставиться,якщо обидві частини є спонукальними, окличними або питальними: Хто ви і чого вам треба? Як пахне скрізь і місяць як сія!
Номер слайду 13
Складносурядним є речення. А Слова стосунки, ставлення, відносини, взаємини утворюють синонімічний ряд, проте кожне з них має своє значення й відрізняється лексичною сполучуваністю. Б Для позначення взаємодії між членами колективу чи громади, групами, об’єднаннями використовують слова ставлення, стосунки та взаємини (взаємини між дітьми). В Уживання із цим значенням слова відношення не є правильним, оскільки воно передає взаємозв’язки лише між предметами, явищами тощо (математичне відношення). Г У багатьох словосполученнях різних галузей науки переважно суспільного, економічного та політичного змісту вживають термін відносини (виробничі відносини). Д Поглиблюйте свої знання зі слововживання й слідкуйте за правильністю мови, збагачуючи її синонімічними рядами.
Номер слайду 14
Складносурядне речення можна утворити, якщо серед варіантів продовження речення «Двори були прикрашені розмаїтими клумбами …» вибрати. А і химерно розмальованими лавками. Б де розрослися невідомі екзотичні квіти. В ніби там попрацював ландшафтний дизайнер. Г адже ми змагалися за звання найкращого садівника. Д а під’їзди – дзеркалами та квітами у вазонах.
Номер слайду 15
Позначте складносурядне речення, між частинами якого не треба ставити коми (розділові знаки пропущено): А Весна процвіте і наново криниця простеле барвінком круті береги(Л. Первомайський). Б Рясніє дощ і падає лункіше м’яких краплин розмірене биття (М. Бажан). В Знову яблуні буйно цвітуть і лунає знайомий мотив (М. Луків). Г Грім одгримів і солодкою млостю спокою віє од цвіту вишень і сирої землі(М. Рильський). Д Вишневі зацвіли сади і сніг пахучий падає на воду (М. Рильський).
Номер слайду 16
Позначте складносурядне речення, між частинами якого потрібно поставити ТИРЕ (розділові знаки пропущено): А Сині роси зблискували на травах і сонце купалось на левадах. Б Реве Дніпро й лани широкополі медами пахнуть. В Десь у хлібах кричав перепел і туман стелився од річки. Г На хвилину раптом стихли голоси і спинилися тіні. Д Хвилина ще і схід розпише в сліпучі барви небосхил.