Тема. Складносурядні речення з розділовими смисловими відношеннями.
Мета:
Внутрішньопредметні зв’язки:
Тип уроку: комбінований
Обладнання:ІКТ, роздатковий матеріал, підручник
ХІД УРОКУ
І Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
(слайд № 1)
[ ], проте [ ] ; [ ], а [ ]
Надзвичайно гарні, опушені білим дзвоники сон-трави, але усю красу можна побачити лише(частка підсилювальна) в одній квіточці.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Учитель. На дошці ви бачите таблицю, але вона зформована не до кінця. Там не вистачає сполучників, які вказують на смислові відношення між частинами ССР.
Сформуйте таблицю, використовуючи подані вам сполучники.
Розряди сполучників |
Смислові відношення |
Засоби вираження |
Єднальні |
Одночасності дій |
і,(й) |
|
Послідовності дій |
і, а, а там, а потім |
|
Переліку явищ |
і…і, ні…ні, та…та, ані…ані |
|
Причиново-наслідкові |
і, а, тому |
Протиставні |
Протиставлення |
але, та (але), проте, зате, однак |
|
зіставлення |
а, а (і) |
Розділові |
|
або, чи, то…то, чи…чи, або…або, не то…не то, чи то…чи то, а чи |
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
(слайд № 2)
(слайд № 3)
V. Основна частина уроку
5.1. Мотивація навчальної діяльності
(слайд № 4)
(слайд № 5)
5.2.Заповнення таблиці
Розряди сполучників |
Смислові відношення |
Засоби вираження |
Єднальні |
Одночасності дій |
і,(й) |
|
Послідовності дій |
і, а, а там, а потім |
|
Переліку явищ |
і…і, ні…ні, та…та, ані…ані |
|
Причиново-наслідкові |
і, а, тому |
Протиставні |
Протиставлення |
але, та (але), проте, зате, однак |
|
зіставлення |
а, а (і) |
Розділові |
Взаємовиключення |
або, чи |
|
Чергування |
то…то, чи…чи, або…або |
|
Несумісності |
не то…не то, чи то…чи то, а чи |
5.3. Робота з підручником впр. 228
Розподілити речення з розділовими сполучниками за смисловими відношеннями. Записати по одному .
І гр. - з відношенням взаємовиключення
ІІ гр. – із зв’язком чергування
ІІІ гр.- із зв’язком несумісності
(Учні пояснюють свій вибір)
(слайд № 6)
За поданими схемами скласти речення на тему «Осінній вечір»
(слайд № 7)
Б. Вдалині хиталися дерева і синів задумано прибій.
Г. Жалючі властивості кропиви знають, проте лікувальні можливості цієї
рослини значно більші.
Д. Або гори Карпати сповиті в синяві мряки, або непроглядні густі праліси
синіють здалека, немов зачарований, замкнений у собі, окремий світ.
(слайд № 8)
Діти розповідають про слова дбати, піклуватися, турбуватися, іх вживання. Пропонують однокласникам скласти ССР з цим словами.
І гр. - із зв’язком несумісності
ІІ гр. – з відношенням взаємовиключення
ІІІ гр.- із зв’язком чергування
(Доповідь учень готує вдома)
(слайд № 9)
VІ. Систематизація й узагальнення знань учнів з теми
5.1. Розвиток мовлення
На основі таблиці з попереднього завдання скласти зв’язну розповідь про складносурядне речення та смислові зв’язки між його частинами. Звернути увагу на синонімію в складносурядних реченнях.
5.2. Продовж речення
(слайд № 10)
VІІ. Оцінювання умінь і навичок
VІІІ. Домашнє завдання (слайд № 11)
Святе мистецтво! В пензлі чи пері
Є сила дати вічність кожній рисі,
Хмарині, що пливе в небесній висі,
Веселих промінців химерній грі...
В. Вордсворт
Використати складносурядні речення з різними сполучниками. Виконати синтаксичний розбір одного речення.
(єднальний – послідовність дій) (ні)
2. І, й, та, ні…ні – єднальні сполучники (так)
3. Частини складного речення поєднані єднальним сполучником
Одгриміли фронти, одгриміли, і до сонця знялись наші крила. (так)
4. Частини складного речення мають протиставне відношення
Не ясла до коней ходять, а коні до ясел. (ні)
(протиставний сполучник- зіставлення)
5. Солучники а, та вказують на причиново- наслідковий смисловий зв’язок (ні)
6. Між частинами даного речення стоїть кома
Десь попереду шуміла злива, і блискавка розтинала небо навпіл. (ні)