Тема: Слова, що відповідають на питання який? яка?яке?які? (прикметники). Вимова і правопис слова «ознака».
Мета: формування предметних компетентностей: формувати в учнів уміння визначати в тексті прикметники, ставити потрібні питання, опрацьовувати теоретичний матеріал підручника, робити висновки, узагальнення; збагачувати лексичний запас школярів; розвивати творчу уяву, критичне мислення, мовлення; виховувати любов до природи;
Формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: удосконалювати вміння дотримувати правильної постави під час письма, самоорганізовуватися до навчальної діяльності, виконуватизавдання за зразком, співпрацювати в парі, виконувати розумові операції й практичні дії;
комунікативної: розвивати мовленнєві вміння (говорити чітко, повільно, виразно, дотримувати пауз);
соціальної: розвивати здатність продуктивно співпрацювати з однокласниками в групі;
інформаційної: удосконалювати вміння добувати й опрацьовувати інформацію з підручника.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
1. Емоційне налаштування
Погляньте у віконечко. (Діти протягують руку).
Чомусь сховалось сонечко. (Знизують плечима).
А ми засвітимо сонечко. (Показують на себе).
Таке велике сонечко. (Руки в сторони).
Таке веселе сонечко. (Посміхаються один одному).
Я – сонечко! (Показують на себе).
Ти – сонечко! (Показують один на одного).
Ми – сонечка! (Беруться за руки).
Ми – світимося всі! (Слайд 2)
ІІ. Актуалізація опорних знань
— Сьогодні ми вирушимо в подорож до країни «Прикметник».
-Діти, а як ви думаєте, хто в ній живе? (Слова, які щось означають) Нам допоможе гра.
Гра « Дешифрувальник»
- Складіть слово з літер у клітинках. С.75 впр.270(Ознака) (слайд 3)
- По дорозі у цю країну ми вивчимо і повторимо багато цікавого і невідомого.
- Та потрапити туди можуть тільки допитливі, кмітливі, слухняні, добрі, веселі, хоробрі, бо королева цього міста Снігова. Вона холодна, зла. Дихнула своїм сніговим подихом і все навкруги стало білим.
-А зараз перша зупинка:
1. Вправа «Мікрофон»(слайд 4)
1. Яку частину мови ми вивчили? ( Іменник)
2. Що означає слово « іменник»? ( Назву предмета)
3. Які іменники пишуться з великої букви? ( Власні назви)
4. Назви декілька іменників.
5. На які питання відповідають іменники? ( Хто?, що?)
6. Як пишуться назви вулиць, міст, сіл..? (З великої літери)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- По дорозі ми зустріли… Відгадайте загадку.
У …. …… пору
Стоїть баба серед двору.
У бабусі ……. шуба,
Діткам баба ….й …..,
З ними грається охоче,
Та до хати йти не хоче.
Але в загадці відсутні деякі слова. Нам допоможе відновити загадку Дідусь Прикметник.(Слайд 6)
Ось який від нього надійшов лист:«Привіт, друзі! Я – художник, бо можу дати словам, назвам предметів будь – яку ознаку чи прикмету. Я можу зробити будь – який предмет кольоровим, змінити його розмір, визначити смак. Без мене мова не була б такою багатою, виразною та яскравою. Хочете в цьому впевнитися? Хочете зі мною подружитися? Тоді виконуйте мої завдання, і я відкрию вам свої таємниці.»
- А ще у конверт він поклав слова, які ми напевне повинні повернути у загадку. Зробимо це прямо зараз(холодну, зимню, біла, мила, люба).
- Чи можемо ми тепер відгадати загадку? (слайд 7)
У холодну зимню пору
Стоїть баба серед двору.
У бабусі біла шуба,
Діткам баба мила й люба,
З ними грається охоче,
Та до хати йти не хоче.(Снігова баба)
- Які слова допомогли вам здогадатися, хто це?
Фізкультхвилинка. (слайд 8)
Назви предметів і назви ознак
Нам необхідні у мовленні так.
Щоб і надалі змогли їх ми вчити.
Треба гарненько усім відпочити.
Ставлю питання вам, діти, (яка?)
Права згинається й ліва рука. (зігнути і розігнути руки в ліктях)
Ставлю питання до учнів (які?)
Руки піднімемо вгору легкі. (піднімання і опускання рук)
Ставлю питання до класу (яке?)
Буде завдання сьогодні важке. (нахили голови)
Ставлю питання до учнів (який?)
Руки пустились у танець такий.
Що їм у відповідь очі моргають.
І веселитися також бажають.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
- Сьогодні на уроці ми познайомимося зі словами , які називають ознаки предметів, навчимося ставити питання до них, та пізнавати ці слова серед інших слів.
Біля воріт королівства ми зустріли гостей, які збиралися на бал до королеви.
-Давайте їх опишемо(показую малюнки) (слайд9)
Маша(маленька,добра,весела,цікава,рухлива).
Ведмідь(великий,коричневий,розумний,дбайливий).
Сніжинки(крижані,холодні,колючі,дрібненькі).
Зайчик(боязливий,білий,прудкий,довговухий).
Лисичка(хитра,руда,швидка,товариська).
Вовк(сірий,злий,голодний,самотній).
- Описуючи гостей снігової королеви ми описали їх за характером ,зовнішнім виглядом , кольором.
Слова злий, маленька , холодні та ін.. допомогли нам охарактеризувати , вказали на ознаки , а відповідають вони на питання який? яка? яке? які?
2.Відео про прикметник https://youtu.be/O6i1PfmLgaI
3.Робота в зошиті.
4. Каліграфічна хвилинка.
- Ви не забули у кого ми в гостях? Королева запропонувала вам хвилинку каліграфії.
Ко ро ев королева
5.Робота з підручником ст. 76 впр.272
-Відгадаємо загадку
- Читаємо правило.
6. Робота з підручником.
- Ви вже ознайомилися зі словами прикметниками, Королева пропонує вам попрацювати в групах над завданням 273 з підручника на сторінці 76
Неподалік крижаного палацу ми побачили…
Нам потрібно прочитати текст, і ми дізнаємось багато цікавого, і невідомого нам.
7. Вправа «Передбачення»
- Як ви вважаєте про, що йтиметься у тексті ? Виконайте наступне завдання.
Ребус (слайд10)
-Молодці-це айсберг. (слайд 11)
Читання тексту вчителем.(слайд 12)
Слово «Айсберг» – з німецької перекладається як «Крижана гора».
Приблизно 90 % обсягу айсберга знаходиться під водою.
Айсберги можуть бути в кілька сотень або тисяч кілометрів у довжину і мати висоту більше 35 – 50 метрів.
Колір айсберга залежить від віку айсберга ( існують навіть ніжно-рожеві айсберги).
Найбільшу небезпеку айсберги представляють кораблям, в 1912 році саме зіткнення «Титаніка» з айсбергом, призвело до катастрофи.
Айсберги розглядаються як один з варіантів забезпечення прісною водою посушливих регіонів планети.
Лід айсберга є повністю безпечним для споживання.
Вага середнього айсберга складає – 100 – 200 тис. тонн.
8.Робота в парах.
Вправа зі « Щоденні 5» - читання з другом. (Читаємо текст по черзі)
9.Робота над запитаннями тексту. (слайд 13)
- Що означає слово «айсберг»?
- Від чого залежить колір айсберга?
- Який корабель зіткнувся з айсбергом?
- Лід айсберга складається з прісної, чи солоної води?
- Яка середня вага айсберга?
- Королева нам запропонувала пограти у гру, поки вона накриє святковий стіл.
10.Робота в зошиті.
Гра,,Додай словечко”(слайд 14)
- Вставте потрібні слова.
Прийшла ( яка? ) зима.
Дерева і кущі одягли (яке? ) вбрання.
Повіває ( який? ) вітерець
Сонечко ( що робить? ), але не …
( Хто? ) готується до …
- Молодці! Справились із цим завданням.
Випишіть із тексту слова – назви ознак.
11.Фізкультхвилинка.
https://www.youtube.com/watch?v=9znAKmoG9tg
12.Тренувальні вправи
Королева запросила нас і усіх гостей у свій палац, адже ми виконали усі завдання, які вона запропонувала. А от чим вона частувала за столом-здогадайтесь.
13.Гра «Відгадай швидко і правильно» (Слайд 15)
Учні викладають на стіл розгадані продукти. (Додаток 1)
Піца солона, а цукерки….
Огірок зелений, а помідор …
Чай гарячий , а морозиво …
Торт великий, а тістечко…
Салат овочевий, а желе…
Яблуко кругле , а банан …
- Як багато страв ми спробували! Ігри грали змагались.
V. Підсумок уроку.
- Ми вже засиділися в гостях. Будемо дякувати Королеві, а на прощання зробимо їй подарунок.
1. Асоціативний кущ.
Кожен з вас придумає і запише слово, яке описує Королеву.
( На дошці слово «Королева» учні прикріплюють навколо нього свої слова-ознаки).
- Ви вже мабуть теж хочете побігати, але ще трішки зачекайте.
- Скажіть, що нового ви дізналися сьогодні на уроці?
- Що вони означають? (На які запитання відповідають?)
VІ. Рефлексія.
Самооцінювання. (Додаток 2)
-Якщо вам було легко працювати на уроці , підніміть сніжинку червоного кольору, якщо в чомусь відчували труднощі – зеленого кольору, якщо було дуже важко – сніжинку жовтого кольору.
- Я можу тільки сказати, що ви- молодці. А чи дійсно обрали ту сніжинку, перевіримо на наступному уроці.