Слова з прямим та переносним значенням

Про матеріал
План-конспект уроку з української мови для 2 класу. Урок розроблений до підручника Українська мова та читання В.І.Наумчук,М.М.Наумчук, Н.Я.Коник (2019 р.) І частина за програмою Шиян Р.Б.на тему "Слова з прямим та переносним значенням".
Перегляд файлу

Тема: Слова з прямим і переносним значенням

 

Мета: розширити поняття про пряме і переносне значення слів; формувати в учнів уміння розрізняти слова з прямим і переносним значенням, визначити в тексті слова , пояснювати думку,добирати слова,доводити правильність міркувань, вживати в мовленні слова з прямим і переносним значенням; виховувати самостійність у доборі слів з переносним значенням.

 

Хід уроку

1.Перевірка готовності до уроку.

 

Знову лунає шкільний наш дзвінок

Кличе усіх на звичайний урок

Зручніше сідаймо,

урок рідної мови розпочинаємо!

 

2.Рефлексія емоційного стану «Цеглинки настрою»

- Діти,покажіть за допомогою «Цеглинки», з яким настроєм ви завітали на урок?

 изображение_viber_2023-01-10_21-05-29-957.jpg

-Я бажаю Вам,щоб гарний настрій допоміг Вам працювати і не залишав Вас до кінця уроку.

 

3. Бесіда

 

- З якими словами ми ознайомилися попереднього уроку? (Словами близькими та протилежними за значенням)

- Підберіть до слів веселий, будинок,говорити близькі за значення слова. (Веселий-жартівливий, потішний, життєрадісний; будинок-хатина, землянка, мазанка, палац; говорити-промовляти, віщати, казати, розмовляти.)

 

4.Естафета «Мікрофон»

- Зараз, пригадаємо протилежні слова за значенням за допомогою мікрофон.

Радість (сум), чисто (брудно), мороз (сонце), сміється (плаче), великий (маленький), літо (зима), білий (чорний), весело (сумно).

 

5.Відгадування загадки

 

В лісі він без сумки ходить

Яблука й гриби знаходить

Спина-голки. Очі намистинки

Хто це там біля ялинки? (Їжачок)

 

- Отже, в гості до нас завітав їжачок. Що ми знаємо про їжачка? (Хижа тварина, яка має хвіст 1-21 см в довжину, та 44 зуба. Задні лапки довші за попередні. У нього колючки тонкі, чудовий нюх і слух та  слабкий зір.  Під час небезпеки згортається в клубочок. Він нічний звір. Його середня швидкість 3-4 км/год. Тривалість життя 3-5 років.)

- Розгорнемо зошити та запишемо дату. Пропишемо каліграфічну хвилинку.

Її  їж  жа  ак

- Яке слово можна утворити? ( Їжак)

- Пропишемо слово їжак.

- Зробимо звуко-буквенний аналіз слова їжак.

 

6. Повідомлення теми, мети та критерії оцінювання уроку

 

- Діти, тема нашого уроку «Слова з прямим і переносним значенням». На уроці Ви навчитеся визначати слова із прямим і переносним значенням, утворювати словосполучення з однаковими словами так, щоб вони вживались у переносному значенні,добирати слова із прямим і переносним значенням,складати речення зі словами в переносному значенні.

 

7. Вивчення нового матеріалу.

 

1. Гра «Шість Капелюшків». (Обрати правильний капелюшок дівчинці)

- Перед вами шість капелюшків з словосполученням. Та 2 дівчинки,які тримають у руках таблички пряме значення та переносне значення. Підберіть капелюшок з словосполученням кожній дівчинці.

Пряме-тепла куртка,золота каблучка,дубовий стіл.

Переносне – веселі бджілки,солодкі слова,гострий зір.

Скласти зі словосполученням речення.

2. Вправа

Прочитайте пари словосполучень на дошці.

Веселі дівчатка-веселі бджоли.

Золота каблучка-золота людина.

Зіставте значення підкреслених слів. Визнач у якому сполученні слів вони вживаються. В прямому значенні, а в якому переносному значенні.

У словосполученні веселі дівчата (тобто дівчата,які мають веселу вдачу). Слово веселі вжито в прямому значенні.

У  словосполученні веселі бджоли (тобто бджоли, праця, яких звеселяє людей) слово веселі вжито в переносному значенні.

Висновок: Отже, слова в прямому значенні - це звична, повсякденна назва чогось. Наприклад,назва предмета: холодна вода,солодкий чай. Переносне значення з’являться тоді,коли справжнє значення слів переноситься на інші за схожістю понять:холодний погляд, солодкі слова.       

8.Ознайомлення та запам’ятання правила. (с.82)

изображение_viber_2023-01-10_22-49-06-341.jpg

9.Закріплення та систематизація вивченого.

1.Виконання вправа 1 с.82 Звуко-буквенний аналіз слів радіє і волосся.изображение_viber_2023-01-10_22-49-06-649.jpg

 

2.Виконання 2 с.82 (письмово)

изображение_viber_2023-01-10_22-49-06-400.jpg

3.  Виконання 3 с.83

изображение_viber_2023-01-10_22-49-06-229.jpg

(Важкий характер,важкий на руку - про людину, удар якої дуже сильний,відчутний; веселий хрест нести – великі труднощі,  з важким серцем – тривожний настрій. )

 

4. Виконання 4 с.83 (обговорення)

изображение_viber_2023-01-10_22-49-06-504.jpg

10. Рефлексія навчальної діяльності

Сьогодні я дізнався про…..

Найважче було….

Мені сподобалося найбільше…..

11. Самооцінювання «Мій успіх»                        

 

изображение_viber_2023-01-10_22-57-28-666.jpg

 

 

docx
Додано
10 січня 2023
Переглядів
1783
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку