Тема: Слова з прямим і переносним значенням
Мета: розширити поняття про пряме і переносне значення слів; формувати в учнів уміння розрізняти слова з прямим і переносним значенням, визначити в тексті слова , пояснювати думку,добирати слова,доводити правильність міркувань, вживати в мовленні слова з прямим і переносним значенням; виховувати самостійність у доборі слів з переносним значенням.
Хід уроку
1.Перевірка готовності до уроку.
Знову лунає шкільний наш дзвінок
Кличе усіх на звичайний урок
Зручніше сідаймо,
урок рідної мови розпочинаємо!
2.Рефлексія емоційного стану «Цеглинки настрою»
- Діти,покажіть за допомогою «Цеглинки», з яким настроєм ви завітали на урок?
-Я бажаю Вам,щоб гарний настрій допоміг Вам працювати і не залишав Вас до кінця уроку.
3. Бесіда
- З якими словами ми ознайомилися попереднього уроку? (Словами близькими та протилежними за значенням)
- Підберіть до слів веселий, будинок,говорити близькі за значення слова. (Веселий-жартівливий, потішний, життєрадісний; будинок-хатина, землянка, мазанка, палац; говорити-промовляти, віщати, казати, розмовляти.)
4.Естафета «Мікрофон»
- Зараз, пригадаємо протилежні слова за значенням за допомогою мікрофон.
Радість (сум), чисто (брудно), мороз (сонце), сміється (плаче), великий (маленький), літо (зима), білий (чорний), весело (сумно).
5.Відгадування загадки
В лісі він без сумки ходить
Яблука й гриби знаходить
Спина-голки. Очі намистинки
Хто це там біля ялинки? (Їжачок)
- Отже, в гості до нас завітав їжачок. Що ми знаємо про їжачка? (Хижа тварина, яка має хвіст 1-21 см в довжину, та 44 зуба. Задні лапки довші за попередні. У нього колючки тонкі, чудовий нюх і слух та слабкий зір. Під час небезпеки згортається в клубочок. Він нічний звір. Його середня швидкість 3-4 км/год. Тривалість життя 3-5 років.)
- Розгорнемо зошити та запишемо дату. Пропишемо каліграфічну хвилинку.
Її їж жа ак
- Яке слово можна утворити? ( Їжак)
- Пропишемо слово їжак.
- Зробимо звуко-буквенний аналіз слова їжак.
6. Повідомлення теми, мети та критерії оцінювання уроку
- Діти, тема нашого уроку «Слова з прямим і переносним значенням». На уроці Ви навчитеся визначати слова із прямим і переносним значенням, утворювати словосполучення з однаковими словами так, щоб вони вживались у переносному значенні,добирати слова із прямим і переносним значенням,складати речення зі словами в переносному значенні.
7. Вивчення нового матеріалу.
1. Гра «Шість Капелюшків». (Обрати правильний капелюшок дівчинці)
- Перед вами шість капелюшків з словосполученням. Та 2 дівчинки,які тримають у руках таблички пряме значення та переносне значення. Підберіть капелюшок з словосполученням кожній дівчинці.
Пряме-тепла куртка,золота каблучка,дубовий стіл.
Переносне – веселі бджілки,солодкі слова,гострий зір.
Скласти зі словосполученням речення.
2. Вправа
Прочитайте пари словосполучень на дошці.
Веселі дівчатка-веселі бджоли.
Золота каблучка-золота людина.
Зіставте значення підкреслених слів. Визнач у якому сполученні слів вони вживаються. В прямому значенні, а в якому переносному значенні.
У словосполученні веселі дівчата (тобто дівчата,які мають веселу вдачу). Слово веселі вжито в прямому значенні.
У словосполученні веселі бджоли (тобто бджоли, праця, яких звеселяє людей) слово веселі вжито в переносному значенні.
Висновок: Отже, слова в прямому значенні - це звична, повсякденна назва чогось. Наприклад,назва предмета: холодна вода,солодкий чай. Переносне значення з’являться тоді,коли справжнє значення слів переноситься на інші за схожістю понять:холодний погляд, солодкі слова.
8.Ознайомлення та запам’ятання правила. (с.82)
9.Закріплення та систематизація вивченого.
1.Виконання вправа 1 с.82 Звуко-буквенний аналіз слів радіє і волосся.
2.Виконання 2 с.82 (письмово)
3. Виконання 3 с.83
(Важкий характер,важкий на руку - про людину, удар якої дуже сильний,відчутний; веселий хрест нести – великі труднощі, з важким серцем – тривожний настрій. )
4. Виконання 4 с.83 (обговорення)
10. Рефлексія навчальної діяльності
Сьогодні я дізнався про…..
Найважче було….
Мені сподобалося найбільше…..
11. Самооцінювання «Мій успіх»