Маріупольський НВК «гімназія-школа» № 1
Вчитель початкових класів
Дунська Тетяна Вікторівна
Свято «Слово до слова – складається мова».
Мета: донести до учнів красу і багатство української мови; розвивати мовленнєві здібності учнів,збагачувати словниковий склад; виховувати повагу до рідної мови, бажання наполегливо оволодівати її багатствами.
Вчитель .Наша мова – це безцінний дар, який треба шанувати, як батька і матір, родину і Батьківщину. Отже, сьогодні ми зібралися для того, щоб провести свято рідної мови. І називається воно…
Всі: «Слово до слова – складається мова».(Плакат на дошці)
Учитель. Найбільше, найдорожче добро в кожного народу - це його мова А мова в нас красива і багата, мелодійна і щира, як душа нашого народу.
Учень.
О мово моя!
О місячне сяйво і спів солов’я,
Півонії, мальви, жоржини!
Моря бриліантів – це мова моя,
Це мова моєї Вкраїни.
Учитель. Першим до нас приходить слово. З колисковою маминою піснею, тихою казкою, доброю ласкою.
Рідне слово… воно мелодійне, ласкаве, ніжне, багате.
Учень.
Яка ж багата рідна мова!
Увесь чарівний світ у ній!
Вона барвиста і чудова,
І нищити її не смій!
Учень.
Тож мову вчи і прислухайся
До того, як вона звучить,
І розмовляти так старайся,
Щоб всім її хотілось вчить.
Учитель. Боріться за красу мови, за правильність вимови. Хто хоче правильно говорити,хай зважить на мудру пораду українського поета М.Рильського:
Не бійтесь заглядати у словник –
Це пишний яр, а не сумне провалля.
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченко й Даля,
Не майте гніву до моїх порад
І не лінуйтесь доглядать свій сад.
На сторожі культури мови - словники, граматики, правописи. Вони завжди до ваших послуг.(Виставка словників)
Цікаво, чи заглядаєте ви хоч інколи у словники? Ось перед вами словники.
У якому з них ви віднайдете походження слова земля , його правопис.
А який із словників допоможе вам уяснити значення слова детектив?
А значення слова пісня?
А для чого призначена енциклопедія?
Виходить Дівчинка-Українка.
Я наука не проста, хоча і цікава,
В королівстві я живу слова і забави.
І в свою майстерню мовну,
Доки ви зі мною,
Мовних скарбів пребагато
Візьмете з собою.
Хто ще думає, міркує, можу підсказати:
Поскладайте літери ви швидко
На моєму платті.
Ну, нарешті здогадалися, хто я?
Звуть мене, звичайно, -
УКРАЇНСЬКА МОВА !
Учитель. Як ви вже, напевно, здогадалися, сьогодні ми говоритимо про Україну і нашу рідну українську мову.
Для кожного народу дорога його мова, а для нас найрідніша – українська.
Українська мова найкрасивіша, наймелодійніша. Ми з вами багато знаємо прислів’їв, загадок, казок, пісень, скоромовок українською мовою. Сьогодні
ми й доведемо нашим гостям що для нас с вами не має в світі мови краще української, а прикрашають мову,роблять неповторною звичайно прислів’я.
А тепер проведемо , наш перший конкурс, який називається «Зашифроване прислів’я»
Робота в групах.
1 група. ПТИЦЮПІЗНАТИПОПІР’Ю,АЛЮДИНУПОМОВІ.
(Птицю пізнати по пір’ю, а людину по мові.)
2 група. СЛОВОДОСЛОВА-ЗЛОЖИТЬСЯМОВА.
(Слово до слова – зложиться мова.)
3 група. РІДНАМОВА-НЕПОЛОВА:ЗАВІТРОМЇЇНЕРОЗВІЄШ.
(Рідна мова – не полова: за вітром її не розвієш.)
4 група. РОЗУМНЕРІЧПРИЄМНОЙСЛУХАТИ.
(Розумну річ приємно й слухати.)
Учитель. Молодці!
Діти, а ви любите загадки? Хочете спробувати свої сили?Так ось, наш другий конкурс ми присвятимо загадкам про мову. Хлопці загадують дівчаткам, а дівчатка хлопцям.
Рідну мову я вивчаю,
З літер вже слова складаю,
Помічниця ось моя –
Букви в ній від А до Я
Стали лагідно в рядки
(Абетка)
Ніде не купиш,
На вагах не зважиш,
Сам здобуваєш,
У комору складаєш.
(Знання)
Ми звичайно не хитруєм:
Нас і бачать, нас і чують –
Це зовсім не дивина.
Як же наші імена?
(Букви і звуки)
Дуже я потрібна всім:
І великим, і малим.
Всіх я розуму учу,
А сама завжди мовчу.
(Книга)
У вимові завжди чисті
Звуки ми, ще й голосисті.
Небагато нас, а все ж
Без нас слова не складеш.
(Голосні звуки)
Це не літера, а знак –
Не поставиш абияк!
З ким у нього дружба є?
Тільки з Ю, Я, Ї та Є.
(Апостроф)
Учитель. Відповідали ви всі добре. На цьому наша зустріч з загадками закінчилась.
А для третього конкурсу Дівчинка-Українка принесла вам вірш про мову, але в ньому немає кінцівки. Спробуємо всі разом дібрати слово у вірші про чарівну мову…
- Щоб розумним і мудрим стати, треба рідну мову… (знати) .
- А щоб вміти говорити , треба рідну мову… (вчити).
- Знає кожен з нас чудово – не прожити нам без…. (мови)
- Рідна ж мова пелюсткова, мудра, світла … (світанкова).
- І дзвенить щодня і в свята, бо вона така…(багата).
- Чарівна і калинова наша мова… (веселкова).
- В ній такі слова чудові, хліб і сіль на … (рушникові).
- В ній в віках батьки і діти, як без мови в світі … (жити)?
- Понад світом хай лунає, хай ніхто … ( не забуває).
- Рідну мову українську, мудру, щедру, …(материнську).
Дівчинка-Українка.
Своєї мови не цурайтесь, ні в грізні, ні в щасливі дні.
Любіть її завжди, пишайтесь, хай долі будуть у вас ясні!
Учитель. За мелодійність, красу звучання українську мову називають….
Отже, четвертий наш конкурс гра «Ланцюжок». Давайте складемо у ланцюжок слова і прочитаємо , якими ж словами поети називають українську мову.
Учні.
Ніжна, мила, світанкова,
Ясна, чиста, колискова,
Мелодійна і могуча,
Дивна, радісна, співуча,
Лагідна, жива,казкова,
Красна, чарівна, шовкова.
Найдорожча, добра, власна,
Мудра, сонячна, прекрасна.
Солов’їна, барвінкова
Всі хором:
УКРАЇНСЬКА МОВА.
Учень.
Мова наша, ти чудова,
Мелодійна, калинова,
Чарівні слова звучать,
Ніби річеньки дзвенять.
Учень.
Мова рідна, невмируща,
Лагідна, жива, квітуча,
Я люблю тебе любов’ю сина,
Ти для мене мила, щира.
Учень.
Ой, шануйте, поважайте,
Ріднесеньку мову,
І навчайтесь розмовляти
Своїм рідним словом.
Всі хором:
Мова рідна, слово рідне!
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
А лиш камінь має.
Учитель. Дякую вам, діти, за чудову подорож, за те, що ви були уважні і кмітливі. За те, що в ваших устах українська мова була і багатою, і красивою,і мелодійною.