Тема уроку: СЛОВО ДО СЛОВА - ЗЛОЖИТЬСЯ МОВА
Мета: збагатити знання учнів про історію виникнення та розвиток письма, історію виникнення свята - Дня української писемності та мови; формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати народ; розширювати знання про красу і багатство української мови; розвивати в учнів вміння працювати в колективі, сприяти розвитку комунікативної компетентності; пробудити почуття національної гідності; виховувати любов та повагу до рідної мови.
Обладнання: картки із завданнями, ноутбук, презентація, різнокольорові маркери, папір, клей.
Хід уроку
І. Привітання. Актуалізація опорних знань учнів.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Повторення, узагальнення й систематизація вивченого
Сьогодні, напередодні Дня української писемності, ми запалюємо три свічі:
першу – cимвол любові до Бога;
другу – символ любові до України;
третю – символ любові до рідної мови, української писемності, пам’яті Нестора Літописця.
Це державне свято було встановлено 6 листопада 1997 року Указом Президента України за підтримки ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливої ролі нашої мови для розвитку суспільства. В Указі було зазначено: «Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця».
Презентація про Нестора Літописця
Вчитель:
Людина заговорила давно, з того часу, коли стала людиною. Та лише з появою письма вона змогла задовольнити потребу в переданні повідомлення на відстань у просторі і часі .
Сьогодні письмо в різних народів світу різне. Китайці і японці досі користуються ієрогліфами. Більшість мов Європи та Америки послуговуються латинським письмом, слов’янські народи – слов’янським, араби – арабським і т. ін.
Джерела нашого письма губляться десь у далекому минулому і до сьогодні наукою не пізнані. А ось як з’явилася абетка, якою користуємося сьогодні, знаємо. Славнозвісними творцями слов’янської абетки були брати Кирило і Мефодій, які жили в 9 столітті. Те давнє письмо називали кирилицею.
Звичайно, азбука постійно змінюється, вдосконалюється. Сучасний алфавіт містить 33 літери, кожна з яких має свою назву.
Своєрідною державою ми можемо назвати писемне мовлення, а основним законом у ній є Український правопис. Один із перших українських правописів упорядкував 1619 року Мелетій Смотрицький – він закріпив й узаконив для нашого письма букву г (ге).
Ми закінчили розмову про виникнення писемності. Запам’ятайте пораду Дмитра Білоуса:
Якщо з українською мовою
В тебе, друже, не все гаразд,
Не вважай її примусовою,
Полюби, як весною ряст.
Примусова тим, хто цурається,
А хто любить, той легко вчить:
Все, як пишеться, в ній вимовляється, –
Все, як пісня у ній звучить.
ІV. Закріплення знань, умінь і навичок
А зараз ми перевіримо наскільки добре ви володієте рідною мовою. У нас буде незвичайний урок, а урок-квест. Ми помандруємо у різні країни мовознавства і, виконавши всі завдання, ви відгадаєте вислів одного з відомих українців.
Перед вами є 6 країн: Фразеологія, Синтаксис, Лексикологія, Морфологія, Орфографія, Граматика.
(Капітан команди підходить до столу і обирає назву країни, куди помандрує команда, але вибір проходить у формі гри «Угадай, хто я». Капітан має вгадати, яка країна на них чекає, задаючи питання членам команди, відгадавши, отримує завдання)
Країна «Фразеологія»
Закінчити подані речення фразеологізмами:
Команда
Місто він своє знає як ... . (свої п’ять пальців)
Схожі ми з сестрою як ... . (дві краплі води)
Вони живуть … (душа в душу)
Надворі завивала хуртовина, ніхто не хотів і … (носа показувати)
Команда
Крутиться зранку до вечора як… (муха в окропі)
Дощу цієї весни було мало як… (кіт наплакав)
Будинок нашої бабусі знаходиться від нас за ... .(два кроки)
Сашкові був потрібний цей велосипед як ... . (п’яте колесо до воза)
Країна «Лексикологія»
Замініть виділені у словосполученні слова протилежними за значенням.
Команда
Радісна подія – … (сумна подія).
Ледачий хлопчик – … (працьовитий хлопчик).
Зимові канікули – … (літні канікули).
Команда
Свіжий хліб -… (черствий хліб)
Широкий шлях - … (вузький шлях)
Холодний клімат -… (теплий клімат)
Країна «Будова слова. Словотвір»
Запишіть в одну колонку спільнокореневі слова, а в іншу – різні форми одного й того ж слова
Лісництво, лісник, ліс, лісови, лісникові, праліс, лісок, лісником, лісника, узлісся
Возити, підвозити, возик, вожу, возила, візник, возиш, перевезення, возив, возимо
Країна «Морфологія»
Розгадайте ребуси.
100лиця пі2л мі100
100ляр г1а по3вожив
О3мав 7я 100янка
Ві3ла 3буна 100рона
С3бав ві3на пі100лет
Країна «Синтаксис»
Знайдіть словосполучення:
Команда
Білі троянди, до брата, приїхати до міста, з пагорба, на батька, схожий на батька, вдячний учителеві, грають весело, в підручнику, над деревами, за лісом.
Команда
Шумлять гаї, сосновий бір, золотисте листя, дощ і вітер, біля лісу, книги і зошити, рідна домівка, писати твір, бити байдики, давні літопису, у книгах.
Країна «Орфографія».
Вставити пропущені літери:
Ож..ледиця, др..жати, ож..вати, л..генький, ел..гантний, в..шневий, ж..рненький, кл..котіти, ст..пи, евр..ка, н..зенько, адр..сат, кр..ниця, ож..вати, нап..кти, дал..чінь, р..ве.
Вставити пропущені літери:
З..рно, вер..с, л..ман, м..далі, ваз..лін, ш..рокі, вер..сень, чер..да, трен..р, пш..ниця, велос..пед, бр..ніти, н..потріб, вес..ло, ц..ферблат, гл..бочінь, з..рном, б..режу, п..ньок, м..тро.
V. Підбиття підсумків
У кінці капітни команд, якщо всі завдання виконали правильно, то складуть вислів Нестора Літописця
Книги — бездонна глибина, ми ними в печалі втішаємося (І команда)
З книжних слів набираємося мудрості й стриманості (ІІ команда).
VІ. Домашнє завдання