Тренувальні вправи з теми "Фразеологія"

Про матеріал
Матеріал відповідає оновленій програмі з української мови, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України за № 52 від 13 січня 2017 р., № 201 від 10 лютого 2017 р., охоплює теоретичні та практичні завдання розділу "Фразеологія" для 6 класу. Тренувальні вправи мають на меті систематизувати засвоєння здобувачами освіти навчального матеріалу, використання його під час виконання різних завдань, вправ, заповнення таблиць, написання творчих робіт, розвинути мовлення, творчу уяву школярів. Логічні й графічні завдання мають розвивальний характер.
Перегляд файлу

Ірина ГАРУК, вчитель української мови та літератури Подільського ліцею

 

ФРАЗЕОЛОГІЯ 

у 6 класі.

Тренувальні вправи

 

C:\Users\One\Desktop\images.jpg

 

 

 

Поняття про фразеологізм, його лексичне значення

Вправа 1. Утвори пари фразеологізмів, вжитих у романі В.Рутківського «Джури козака Швайки», з їх значеннями із довідки.

 У Сірка очей позичати, як кістка у горлянці, щелепа поповзла вниз, без пам’яті летіти, ковзнув поглядом, спіймати на гарячому, очі мозолити, на серці неспокійно, у глупу ніч, мов лизень злизав. Довідка: здивувався, застати на місці злочину, швидко зникнути, здивувався, набридати (докучати), тривожитися, пізній час ночі, навмання, заважати, неуважно глянути, просити щось.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 2. Запиши фразеологічні звороти із роману В.Рутківського «Джури козака Швайки», вставивши пропущені слова.

Без ______________________ летіли хлопці у глупу ніч, __________________________ у мішку не сховаєш, язики почали ____________________________, встигнеш з ___________________________ на торг, хлопцям довелося б ___________________________,

Вправа 3. Випиши фразеологізми із речень. Поясни їх значення.

1. А там – козак не в тім’я битий: щось та прирозуміє. (М. Пригара.) 2. Так це нас козаки, мабуть, убрали в шори? (П. Куліш.) 3. Богдан між ними, як між двох вогнів. (Л. Костенко) 4. За батька Хмельницького текли по Вкраїні медовії ріки. (П.Куліш). 5. Пішов козак світ за очі (Т.Шевченко)

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 4. Закінчи фразеологізми.

Товкти воду _____________________________. Решетом воду______________________.

Шила в мішку ____________________________. П’яте колесо ______________________. 

Триматися на ________________________. На злодієві ____________________________.

Чужими руками______________________. І швець, і жнець _______________________.

Сім пятниць ________________________. З миру по нитці _______________________.

Вправа 5. Поєднай фразеологізми та їх значення:

Пекти раків

зводити наклеп

Вішати усіх собак на когось

призвести до покарання

До печінок дійняти

червоніти від сорому

Боком вилізти

спричинити сильне хвилювання

Вийняти душу

вразити, засмутити

 

Вправа 6. Прочитай текст. Про який фразеологізм йде мова?

Жив-був такий вправний козак на ймення Крутивус. Отримав він своє прізвисько не просто так. Мав він довгі-предовгі вуса і всюди ними красувався. Та тільки мав він погану пам’ять. Попросить його хтось, а він усе забуває. І не знав, бідолаха, що йому робити. Та придумав Крутивус собі гарну штуку, яка його врятувала: він на довгі вуса став нав’язувати папірці з тими справами, що йому потрібно зробити. От забуде він щось та й розв’яже вус – а там і підказка. Так і став жити, а козаки його за те Крутивусом прозвали. От як виник цей вислів.

C:\Users\One\Desktop\MOBA_362.png

 

 

 

 

 

Джерела українських фразеологізмів. Ознайомлення із фразеологічним словником

Вправа 1. Випиши фразеологізми.

Пекти хліб, пекти пироги, пекти раки, сіяти зерно, сіяти грішми, свій зошит, сам не свій, дав цукерку, дав слово, руки в кишенях, не по кишені, .маленька долоня, як на долоні.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Картинки по запросу ахіллесова пята фразеологізмВправа 2. Прочитай фразеологізми. Чи можеш ти визначити їх джерело? Авгієві стайні, нитка Аріадни, блудний син, Вавилонське стовпотворіння. Якому фразеологізму відповідає ілюстрація?

Вправа 3. Ознайомся з джерелами української фразеології. Наведи  власні приклади, при потребі скористайся фразеологічним словником.

3 народних джерел

3 голови до п'ят, теревені правити.

3 професійно-технічних висловів

3 іншої опери, на ловця і звір біжить, де тонко, там і рветься.

3 релігійних висловів

Співати Лазаря, терновий вінок.

Вислови античних часів

Сізіфова праця, крокодилячі сльози.

Прислів’я, приказки, крилаті вирази, афоризми

Послухали Лисичку і Щуку кинули у річку (Л. Глібов). Бути чи не бути (Шекспір). Пропаща сила (Панас Мирний). Лінивому  все ніколи (прислів’я).

Вправа 4. Запиши  фразеологізми, розподіливши їх за джерелами походження.

Вусом не моргнути; передати куті меду; герой нашого часу; золоте руно; долина печалі; Ноїв ковчег; езопівська мова; де тонко, там і рветься; перейти Рубікон; дамоклів меч; позичити в сірка очей; прийшов, побачив, переміг; гомеричний сміх; іти на Голгофу; розбити глека; нове життя нового прагне слова.

Спостереження людей

Античні міфи і література

Біблія та Євангеліє

Висловлювання видатних осіб

дістати гарбуза

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

дамоклів меч

блудний син

бути чи не бути

 

Вправа 5. Назви, з якої професії прийшли у життя подані фразеологічний звороти.

Не святі горшки ліплять. Куй залізо поки гаряче. Міряти на свій аршин. Брати в лещата. Створити зелену вулицю. Влучити в ціль. Намилити шию. Підносити на щит. Під одну гребінку. Залишити поле бою. Видавати на-гора. Не нюхати пороху. Грати першу скрипку. На два фронти. Підвищувати тон. Брати на буксир. Вставляти палки в колеса. Пливти за течією. Прясти тонку. На всіх парах. Розмотати клубок. Кинути якір. Як нитка за голкою. Викинути за борт. Білими нитками шито.

 

 

 

Прислів’я, приказки, крилаті вирази, афоризми як різновиди фразеологізмів

Вправа 1. З’єднай стрілочками приказки.

Крутиться

розбирається

носиться

сказав

ласий

як

кіт до ковбаси

дурень з писаною торбою

сокирою одрубав

баран в аптеці

муха в окропі

 

Вправа 2. Продовж речення. Розкрий зміст прислів’їв.

Який батько, ____________________________________________________________________. Що посієш, ____________________________________________________________________. Зробив діло, ____________________________________________________________________. Вовків боятися – ________________________________________________________________. Вік живи – ____________________________________________________________________. Краще один раз побачити  _____________________________________________________. Козацькому роду ________________________________________________________________. Хто рано встає, ________________________________________________________________. Брехнею світ пройдеш, _________________________________________________________.

Вправа 3. Прочитай  біблійні крилаті вислови. Поясни, як ти їх розумієш.            

Нема нічого таємного, що не стало б явним. Не хлібом єдиним живе людина. Хто копає яму для ближніх своїх, той сам упаде в неї.

Вправа 4. Віднови прислів’я та приказки з власними іменами. Запиши їх.

1. Не зівай, ____________________________,- на те й ярмарок. 2. Для нашого____________________________ не страшна робота. 3. Наша ____________________________ на все здалася. 4. Заплач, ____________________________, дам копійку. 5. З нашої ____________________________ ні серця, ні ласки. 6. Вискочив як ____________________________ з конопель. 7. Не вмер ____________________________, так болячка задавила. 8. Казала____________________________, як удасться. 9. Ти йому про____________________________, а він тобі про____________________________. 10. Ой не ходи, ____________________________, та й на вечорниці.

Довідка: Федот, Хомко, Парася, Параска, Матвійко, Пилип, Настя, Данило, Хома, Ярема, Гриць.

 

 

 

Афоризми, або крилаті вислови – це думки відомих людей, поширені завдяки своєму оригінальному змістові, а також стислій влучній формі.

Вправа 5. Прочитай афоризми Тараса Шевченка. Склади твір-мініатюру за одним із них.

1. І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь. 2. Нема на світі України, немає другого Дніпра. 3. Якби ви вчились так, як треба, то й мудрість би була своя. 4. Ну що б, здавалося, слова… Слова та голос – більш нічого. А серце б’ється, ожива, як їх почує!..

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 6. Розгадай ребус. Яке прислів’я у ньому зашифроване? Запиши його.

 ÐšÐ°Ñ€Ñ‚инки по запросу прислівя-ребуси

______________________________________________________________________________________

 

Фразеологізми в ролі членів речень

Вправа 1. Прочитай речення. Знайди у них фразеологізми. Визнач їх синтаксичну роль.

1) Богуна ловити — що воду решетом носити (І. Качура). 2) Пішов козак світ за очі. (Т.Шевченко). 3) Мовби магнітом притягує Настя подружок і тримає біля себе як на аркані (М.Тарновський). 4) Григорій майже з презирством дивиться на кожну дівчину. Він уважає себе вільним козаком (М.Стельмах). 5) Воєвода водив за носа обох змовників, доки не зміцнив оборону фортеці (Д.Міщенко).

Вправа 2. Склади і запиши речення, у яких подані фразеологізми виступали б певними членами речення:

Прометеїв вогонь – підмет.

______________________________________________________________________________________

Бити байдики – присудок.

______________________________________________________________________________________

Між двох вогнів – обставина.

______________________________________________________________________________________

Сім мішків гречаної вовни – додаток.

______________________________________________________________________________________

Золоті руки – означення.

______________________________________________________________________________________

Вправа 3. За допомогою фразеологічного словника підбери і запиши фразеологізми зі словами голова, мак, світ. Склади з ними речення. Визнач синтаксичну роль фразеологізмів.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Виконай тестові завдання:

  1. Фразеологізмами є всі вислови, ОКРІМ
    А  комар носа не підточить  Б  сунути свого носа
    В  обкрутити довкола носа  Г  лишити з носом
    Д  чути запах носом
  2. Фразеологізмами є всі вислови, ОКРІМ
    А  ніде голці впасти   Б   голки взяти
    В  хоч голки збирай   Г  як нитка за голкою
    Д  нікуди голки ткнути
  3. Фразеологізмами є всі вислови, ОКРІМ
    А  бити тривогу    Б  бити поклони
    В  бити в барабан    Г  бити по кишені
    Д  бити на сполох
  4. У фразеологізмах вертітися як … в окропі, влипнути як… в мед, чутно, коли і … летить, якась … вкусила замість крапок має бути слово
    А  птаха Б  курка  В  муха  

Г  оса  Д  бджола

  1. У реченні Після важкого дня я дуже втомився,  замість виділених слів, доречний фразеологізм
    А  не чув ні рук ні ніг   Б  ні за цапову душу
    В  землі під ногами не чув  Г  ні риба ні м’ясо
    Д  ні в сих ні в тих
  2. Роль обставини виконує фразеологізм у реченні
    А  То все було якесь надумане, білими нитками шите.
    Б  Романові вдома довелося вперше покуштувати березової каші.
    В  Добре, що нагодився вчасно, бо пустили б за вітром усе село.
    Г  Усі звернули увагу, що Катруся розповідала похапцем, п’яте через десяте.
    Д  Рибалочка на бережку та рибоньку ловить, а милая по милому білі ручки ломить.

 

 

А

Б

В

Г

Д

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 Навчальне аудіювання тексту художнього стилю, що містить фразеологізми, тлумачення значення стійких словосполучень

 

НАРЕЧЕНА

Старший євнух жив у задньому дворі ханського палацу. Коли до покоїв увійшов полковник Богун, він, вирядивши усіх слуг, чемно привітав гостя. Богун зразу приступив до діла.

 – У ханському гаремі є дівчина з України, Марина Михнюківна, що ваші татари захопили торік біля Бугу?

– Тс.. – злякано зацикав на Богуна євнух і обдивився, чи не підслуховує хтось поза килимами, що висіли замість дверей. – Від кого полковник про те довідався?..

Богун зрозумів, що здогад його справдився, що його мила тут, у ханському гаремі. Мов кліщами здавила йому серце дійсність. "Не покину без помочі беззахисну сироту, вирішив він, – поки не почую від неї самої, що вона своєю волею живе з ханом!”

Приховавши свою муку, Богун спокійно пояснив євнухові:

  – Я чув про це на Січі Запорозькій. Михнюківна – моя наречена, я хотів би її викупити.

Євнух придивлявся до Богуна, неначе хотів розпізнати, чи не зсунувся той з глузду.

  – З того часу, – сказав він нарешті, – як світить сонце, кримські володарі не продавали своїх жінок.

    Богун розстібнув черес і висипав з нього на софу купу червінців. Очі євнуха заграли хижим вогнем, а руки мимоволі зробили рух до блискучого золота.

  – Це все я дам тобі за те, щоб мені побачитись з Михнюківною, – мовив Богун.

  Спокуса була велика. Євнух пообіцяв завтра, як смеркне, вислати Михнюківну із служницею на узгір’я, щоб Богун міг побачитись із нею.

    Наступного ранку Богун купив для Марини найпрудкішого на весь Бахчисарай коня.

  Надійшов вечір. Сонце заграло останнім червоним промінням на золотих шпилях мінаретів, поцілувало востаннє верхи білих скель Бахчисарайського узгір’я й сховалося за горою. Життя столиці кримських ханів завмирало, ніч набувала сили і сповивала Бахчисарай густою темрявою.

    Мов легкі тіні бігли вулицями Марина та її служниця. За невеликий час жінки були на узгір’ї.

  – Марино! Це я – твій Іван... По тебе прибув, моя голубонько! – сказав Богун, пригортаючи свою колишню наречену. – Тікаймо на Вкраїну! Коні стоять напоготові...

    З грудей дівчини вирвалося розпачливе ридання.

  – Не можу я вже бути твоєю, Іване... – над силу вимовила Марина, – не можу! Я зреклась своєї долі...

  Немов кригу вкинули ті слова Богунові у серце. Невідомим йому самому голосом він спитав:

  – Ти стала жінкою хана?

– Не стала ще... Але дала слово стати, якщо хан поможе козакам визволити Україну з-під лядської кормиги.

  – Як? – скрикнув Богун. – Хвала тобі, Мариночко, за любов до України, але бусурман не смів вимагати від тебе такої жертви. Ти вільна порушити умову, бо вона примусова.

– Ні, я сама заклала ту умову і не зламаю свого слова, хоч як мені тяжко зректися тебе, Іване. І доки хан буде оборонцем України, я буду йому вірною дружиною. Прощай, мій Іване. Прощай, соколе мій, навіки! Спасибі, що одшукав мене, сиротину, але не судилося нам щастя-долі мати. Краю нашому вклонися низенько, коли будеш біля Бугу! А мене... згадуй!

    Дві легких тіні майнули вулицями в бік ханського палацу. А до другого краю Бахчисарая відходила тінь дужого козака... (За А.Кащенком; 460 слів).

Вибери правильну відповідь на кожне із запитань:

  1. Іван Богун був: а) гетьманом;  б) кошовим;  в) полковником; г)сотником.
  2. До Бахчисараю він прибув, щоб викупити з неволі: а) сестру; б)наречену; в) дружину; г) матір.
  3. Ціну за побачення з полонянкою – золоті червінці – Богун висипав: а) з кишені;  б) з кисета; в) з гаманця; г) з череса.
  4. Зустріч відбулася: а) на вершині гори; б) на узгір’ї;  в) у печері;  г) у саду.
  5. Ім’я полонянки було: а) Галина Вишняківна; б) Галина Михнюківна;  в) Марина Михнюківна; г) Марина Сотниківна.
  6. Для полонянки Богун купив:

а) намисто; б) хустку; в) зброю; г) коня.

  1. Причиною відмови дівчини від втечі було те, що вона

а) стала мусульманкою; б) стала дружиною хана;  в) полюбила хана; г) пообіцяла ханові стати його дружиною за певної умови.

  1. Умова була така: а) хан не змушуватиме її змінити віру; б) хан буде до неї добрим; в) хан поможе козакам визволити Україну від польської шляхти; г) за кілька років хан відпустить її додому.
  2. Фразеологізм вкинути кригу в серце означає: а) несподівано здивувати, застати зненацька; б) неприємно вразити, засмутити;  в) змусити замислитись; г) насторожити, викликати підозру.
  3.                     Описані в тексті події відбувалися: а) у Кафі (Феодосії);  б) у Євпаторії; в) у Бахчисараї; г) у Стамбулі.
  4.                     Після того, як дівчина відмовилась від втечі, Богун відчув:

а) презирство, зневагу; б) співчуття, жалість; в) розуміння, повагу за її самозречення; г) почуття досади та гніву.

  1.                     В намаганні Богуна визволити дівчину з неволі виявилися його: а) сміливість, відчайдушність, нерозважливість;  б) вірність, шляхетність, людяність; в) бажання привернути до себе увагу, марнославство; г) побоювання, що його звинуватять у байдужості до нареченої.

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Г

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Доречне вживання фразеологізмів у власному мовленні; визначення ролі їх у текстах різних стилів

Вправа 1. Заміни виділені в реченнях слова власне україн­ськими. За потреби користуйся довідкою.

1. Дівчинка хвалилася новим голубим платтям. 2. Він не хотів гратися з дітьми, бо ті насміхалися з його веснянок. 3. Донька десь затрималася, і мати почала тривожитися. 4. За горизонтом верби і то­полі.

Слова для довідки. 

Бавитися, баритися, бентежити, виднокіл, ластовиння, хизуватися.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 2. З’ясуй, назви яких рослин пропущено у фразеологізмах. При потребі скористайся довідкою. Установи їх, запиши. З одним фразеологізмом (на вибір) склади речення.

____________________________голова, як ____________________________ після дощу, серце з _____________________________, ніде ____________________________впасти, піднести___________________________________, як _______________________________об стінку, на вербі_______________________, _________________________вінок, дістанеться на________________________________.

Довідка: гриби, горіхи капуста, яблуко, перець, горох, гарбуз, лавр, груші ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 3. З кожної пари  словосполучень випиши фразеологізм, що є нормативним. Розкрий його значення, за потреби скористайся фразеологічним  словником.

Кидатись у вічі - впадати в око; пускати пил у вічі – замилювати очі; затаїти подих – затамувати подих; моя хата скраю – моє діло сторона; ні в сих, ні в тих – не в своїй тарілці; голова йде кругом – голова йде обертом; кирпу гнути – задирати носа.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 4. Відредагуй речення.

1) На місці звалища мешканці молодого міста розбили парк. 

2) Страйкарі розбили намети перед міськрадою.

3) Питання між кандидатами в депутати розподілилися слідуючим чином.

4) Висловлені пропозиції представляють інтерес для підприємства.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Вправа 5. Упізнай фразеологізми за картинками. Уведи їх у речення.

Картинки по запросу фразеологізми у картинках           

Зарубить на носу       Картинки по запросу фразеологізми у картинках

 

 

 

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 7
Оцінки та відгуки
  1. Скрипніченко Марина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Зленко Любов Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Яцкевич Дарья
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Левченко Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Криницька Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. NVK Len
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Трембач Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 4 відгука
docx
Додано
23 грудня 2019
Переглядів
34883
Оцінка розробки
5.0 (7 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку