Ірина ГАРУК, вчитель української мови та літератури Подільського ліцею
ФРАЗЕОЛОГІЯ
у 6 класі.
Тренувальні вправи
Поняття про фразеологізм, його лексичне значення
Вправа 1. Утвори пари фразеологізмів, вжитих у романі В.Рутківського «Джури козака Швайки», з їх значеннями із довідки.
У Сірка очей позичати, як кістка у горлянці, щелепа поповзла вниз, без пам’яті летіти, ковзнув поглядом, спіймати на гарячому, очі мозолити, на серці неспокійно, у глупу ніч, мов лизень злизав. Довідка: здивувався, застати на місці злочину, швидко зникнути, здивувався, набридати (докучати), тривожитися, пізній час ночі, навмання, заважати, неуважно глянути, просити щось.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 2. Запиши фразеологічні звороти із роману В.Рутківського «Джури козака Швайки», вставивши пропущені слова.
Без ______________________ летіли хлопці у глупу ніч, __________________________ у мішку не сховаєш, язики почали ____________________________, встигнеш з ___________________________ на торг, хлопцям довелося б ___________________________,
Вправа 3. Випиши фразеологізми із речень. Поясни їх значення.
1. А там – козак не в тім’я битий: щось та прирозуміє. (М. Пригара.) 2. Так це нас козаки, мабуть, убрали в шори? (П. Куліш.) 3. Богдан між ними, як між двох вогнів. (Л. Костенко) 4. За батька Хмельницького текли по Вкраїні медовії ріки. (П.Куліш). 5. Пішов козак світ за очі (Т.Шевченко)
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 4. Закінчи фразеологізми.
Товкти воду _____________________________. Решетом воду______________________.
Шила в мішку ____________________________. П’яте колесо ______________________.
Триматися на ________________________. На злодієві ____________________________.
Чужими руками______________________. І швець, і жнець _______________________.
Сім п’ятниць ________________________. З миру по нитці _______________________.
Вправа 5. Поєднай фразеологізми та їх значення:
Пекти раків |
зводити наклеп |
Вішати усіх собак на когось |
призвести до покарання |
До печінок дійняти |
червоніти від сорому |
Боком вилізти |
спричинити сильне хвилювання |
Вийняти душу |
вразити, засмутити |
Вправа 6. Прочитай текст. Про який фразеологізм йде мова?
Жив-був такий вправний козак на ймення Крутивус. Отримав він своє прізвисько не просто так. Мав він довгі-предовгі вуса і всюди ними красувався. Та тільки мав він погану пам’ять. Попросить його хтось, а він усе забуває. І не знав, бідолаха, що йому робити. Та придумав Крутивус собі гарну штуку, яка його врятувала: він на довгі вуса став нав’язувати папірці з тими справами, що йому потрібно зробити. От забуде він щось та й розв’яже вус – а там і підказка. Так і став жити, а козаки його за те Крутивусом прозвали. От як виник цей вислів.
Джерела українських фразеологізмів. Ознайомлення із фразеологічним словником
Вправа 1. Випиши фразеологізми.
Пекти хліб, пекти пироги, пекти раки, сіяти зерно, сіяти грішми, свій зошит, сам не свій, дав цукерку, дав слово, руки в кишенях, не по кишені, .маленька долоня, як на долоні.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 2. Прочитай фразеологізми. Чи можеш ти визначити їх джерело? Авгієві стайні, нитка Аріадни, блудний син, Вавилонське стовпотворіння. Якому фразеологізму відповідає ілюстрація?
Вправа 3. Ознайомся з джерелами української фразеології. Наведи власні приклади, при потребі скористайся фразеологічним словником.
3 народних джерел |
3 голови до п'ят, теревені правити. |
3 професійно-технічних висловів |
3 іншої опери, на ловця і звір біжить, де тонко, там і рветься. |
3 релігійних висловів |
Співати Лазаря, терновий вінок. |
Вислови античних часів |
Сізіфова праця, крокодилячі сльози. |
Прислів’я, приказки, крилаті вирази, афоризми |
Послухали Лисичку і Щуку кинули у річку (Л. Глібов). Бути чи не бути (Шекспір). Пропаща сила (Панас Мирний). Лінивому все ніколи (прислів’я). |
Вправа 4. Запиши фразеологізми, розподіливши їх за джерелами походження.
Вусом не моргнути; передати куті меду; герой нашого часу; золоте руно; долина печалі; Ноїв ковчег; езопівська мова; де тонко, там і рветься; перейти Рубікон; дамоклів меч; позичити в сірка очей; прийшов, побачив, переміг; гомеричний сміх; іти на Голгофу; розбити глека; нове життя нового прагне слова.
Спостереження людей |
Античні міфи і література |
Біблія та Євангеліє |
Висловлювання видатних осіб |
дістати гарбуза
|
дамоклів меч |
блудний син |
бути чи не бути |
Вправа 5. Назви, з якої професії прийшли у життя подані фразеологічний звороти.
Не святі горшки ліплять. Куй залізо поки гаряче. Міряти на свій аршин. Брати в лещата. Створити зелену вулицю. Влучити в ціль. Намилити шию. Підносити на щит. Під одну гребінку. Залишити поле бою. Видавати на-гора. Не нюхати пороху. Грати першу скрипку. На два фронти. Підвищувати тон. Брати на буксир. Вставляти палки в колеса. Пливти за течією. Прясти тонку. На всіх парах. Розмотати клубок. Кинути якір. Як нитка за голкою. Викинути за борт. Білими нитками шито.
Прислів’я, приказки, крилаті вирази, афоризми як різновиди фразеологізмів
Вправа 1. З’єднай стрілочками приказки.
Крутиться розбирається носиться сказав ласий |
як |
кіт до ковбаси дурень з писаною торбою сокирою одрубав баран в аптеці муха в окропі |
Вправа 2. Продовж речення. Розкрий зміст прислів’їв.
Який батько, ____________________________________________________________________. Що посієш, ____________________________________________________________________. Зробив діло, ____________________________________________________________________. Вовків боятися – ________________________________________________________________. Вік живи – ____________________________________________________________________. Краще один раз побачити _____________________________________________________. Козацькому роду ________________________________________________________________. Хто рано встає, ________________________________________________________________. Брехнею світ пройдеш, _________________________________________________________.
Вправа 3. Прочитай біблійні крилаті вислови. Поясни, як ти їх розумієш.
Нема нічого таємного, що не стало б явним. Не хлібом єдиним живе людина. Хто копає яму для ближніх своїх, той сам упаде в неї.
Вправа 4. Віднови прислів’я та приказки з власними іменами. Запиши їх.
1. Не зівай, ____________________________,- на те й ярмарок. 2. Для нашого____________________________ не страшна робота. 3. Наша ____________________________ на все здалася. 4. Заплач, ____________________________, дам копійку. 5. З нашої ____________________________ ні серця, ні ласки. 6. Вискочив як ____________________________ з конопель. 7. Не вмер ____________________________, так болячка задавила. 8. Казала____________________________, як удасться. 9. Ти йому про____________________________, а він тобі про____________________________. 10. Ой не ходи, ____________________________, та й на вечорниці.
Довідка: Федот, Хомко, Парася, Параска, Матвійко, Пилип, Настя, Данило, Хома, Ярема, Гриць.
Афоризми, або крилаті вислови – це думки відомих людей, поширені завдяки своєму оригінальному змістові, а також стислій влучній формі.
Вправа 5. Прочитай афоризми Тараса Шевченка. Склади твір-мініатюру за одним із них.
1. І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь. 2. Нема на світі України, немає другого Дніпра. 3. Якби ви вчились так, як треба, то й мудрість би була своя. 4. Ну що б, здавалося, слова… Слова та голос – більш нічого. А серце б’ється, ожива, як їх почує!..
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 6. Розгадай ребус. Яке прислів’я у ньому зашифроване? Запиши його.
______________________________________________________________________________________
Фразеологізми в ролі членів речень
Вправа 1. Прочитай речення. Знайди у них фразеологізми. Визнач їх синтаксичну роль.
1) Богуна ловити — що воду решетом носити (І. Качура). 2) Пішов козак світ за очі. (Т.Шевченко). 3) Мовби магнітом притягує Настя подружок і тримає біля себе як на аркані (М.Тарновський). 4) Григорій майже з презирством дивиться на кожну дівчину. Він уважає себе вільним козаком (М.Стельмах). 5) Воєвода водив за носа обох змовників, доки не зміцнив оборону фортеці (Д.Міщенко).
Вправа 2. Склади і запиши речення, у яких подані фразеологізми виступали б певними членами речення:
Прометеїв вогонь – підмет.
______________________________________________________________________________________
Бити байдики – присудок.
______________________________________________________________________________________
Між двох вогнів – обставина.
______________________________________________________________________________________
Сім мішків гречаної вовни – додаток.
______________________________________________________________________________________
Золоті руки – означення.
______________________________________________________________________________________
Вправа 3. За допомогою фразеологічного словника підбери і запиши фразеологізми зі словами голова, мак, світ. Склади з ними речення. Визнач синтаксичну роль фразеологізмів.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Виконай тестові завдання:
Г оса Д бджола
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
Навчальне аудіювання тексту художнього стилю, що містить фразеологізми, тлумачення значення стійких словосполучень
НАРЕЧЕНА
Старший євнух жив у задньому дворі ханського палацу. Коли до покоїв увійшов полковник Богун, він, вирядивши усіх слуг, чемно привітав гостя. Богун зразу приступив до діла.
– У ханському гаремі є дівчина з України, Марина Михнюківна, що ваші татари захопили торік біля Бугу?
– Тс.. – злякано зацикав на Богуна євнух і обдивився, чи не підслуховує хтось поза килимами, що висіли замість дверей. – Від кого полковник про те довідався?..
Богун зрозумів, що здогад його справдився, що його мила тут, у ханському гаремі. Мов кліщами здавила йому серце дійсність. "Не покину без помочі беззахисну сироту, вирішив він, – поки не почую від неї самої, що вона своєю волею живе з ханом!”
Приховавши свою муку, Богун спокійно пояснив євнухові:
– Я чув про це на Січі Запорозькій. Михнюківна – моя наречена, я хотів би її викупити.
Євнух придивлявся до Богуна, неначе хотів розпізнати, чи не зсунувся той з глузду.
– З того часу, – сказав він нарешті, – як світить сонце, кримські володарі не продавали своїх жінок.
Богун розстібнув черес і висипав з нього на софу купу червінців. Очі євнуха заграли хижим вогнем, а руки мимоволі зробили рух до блискучого золота.
– Це все я дам тобі за те, щоб мені побачитись з Михнюківною, – мовив Богун.
Спокуса була велика. Євнух пообіцяв завтра, як смеркне, вислати Михнюківну із служницею на узгір’я, щоб Богун міг побачитись із нею.
Наступного ранку Богун купив для Марини найпрудкішого на весь Бахчисарай коня.
Надійшов вечір. Сонце заграло останнім червоним промінням на золотих шпилях мінаретів, поцілувало востаннє верхи білих скель Бахчисарайського узгір’я й сховалося за горою. Життя столиці кримських ханів завмирало, ніч набувала сили і сповивала Бахчисарай густою темрявою.
Мов легкі тіні бігли вулицями Марина та її служниця. За невеликий час жінки були на узгір’ї.
– Марино! Це я – твій Іван... По тебе прибув, моя голубонько! – сказав Богун, пригортаючи свою колишню наречену. – Тікаймо на Вкраїну! Коні стоять напоготові...
З грудей дівчини вирвалося розпачливе ридання.
– Не можу я вже бути твоєю, Іване... – над силу вимовила Марина, – не можу! Я зреклась своєї долі...
Немов кригу вкинули ті слова Богунові у серце. Невідомим йому самому голосом він спитав:
– Ти стала жінкою хана?
– Не стала ще... Але дала слово стати, якщо хан поможе козакам визволити Україну з-під лядської кормиги.
– Як? – скрикнув Богун. – Хвала тобі, Мариночко, за любов до України, але бусурман не смів вимагати від тебе такої жертви. Ти вільна порушити умову, бо вона примусова.
– Ні, я сама заклала ту умову і не зламаю свого слова, хоч як мені тяжко зректися тебе, Іване. І доки хан буде оборонцем України, я буду йому вірною дружиною. Прощай, мій Іване. Прощай, соколе мій, навіки! Спасибі, що одшукав мене, сиротину, але не судилося нам щастя-долі мати. Краю нашому вклонися низенько, коли будеш біля Бугу! А мене... згадуй!
Дві легких тіні майнули вулицями в бік ханського палацу. А до другого краю Бахчисарая відходила тінь дужого козака... (За А.Кащенком; 460 слів).
Вибери правильну відповідь на кожне із запитань:
а) намисто; б) хустку; в) зброю; г) коня.
а) стала мусульманкою; б) стала дружиною хана; в) полюбила хана; г) пообіцяла ханові стати його дружиною за певної умови.
а) презирство, зневагу; б) співчуття, жалість; в) розуміння, повагу за її самозречення; г) почуття досади та гніву.
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Б |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Г |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Доречне вживання фразеологізмів у власному мовленні; визначення ролі їх у текстах різних стилів
Вправа 1. Заміни виділені в реченнях слова власне українськими. За потреби користуйся довідкою.
1. Дівчинка хвалилася новим голубим платтям. 2. Він не хотів гратися з дітьми, бо ті насміхалися з його веснянок. 3. Донька десь затрималася, і мати почала тривожитися. 4. За горизонтом верби і тополі.
Слова для довідки.
Бавитися, баритися, бентежити, виднокіл, ластовиння, хизуватися.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 2. З’ясуй, назви яких рослин пропущено у фразеологізмах. При потребі скористайся довідкою. Установи їх, запиши. З одним фразеологізмом (на вибір) склади речення.
____________________________голова, як ____________________________ після дощу, серце з _____________________________, ніде ____________________________впасти, піднести___________________________________, як _______________________________об стінку, на вербі_______________________, _________________________вінок, дістанеться на________________________________.
Довідка: гриби, горіхи капуста, яблуко, перець, горох, гарбуз, лавр, груші ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 3. З кожної пари словосполучень випиши фразеологізм, що є нормативним. Розкрий його значення, за потреби скористайся фразеологічним словником.
Кидатись у вічі - впадати в око; пускати пил у вічі – замилювати очі; затаїти подих – затамувати подих; моя хата скраю – моє діло сторона; ні в сих, ні в тих – не в своїй тарілці; голова йде кругом – голова йде обертом; кирпу гнути – задирати носа.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 4. Відредагуй речення.
1) На місці звалища мешканці молодого міста розбили парк.
2) Страйкарі розбили намети перед міськрадою.
3) Питання між кандидатами в депутати розподілилися слідуючим чином.
4) Висловлені пропозиції представляють інтерес для підприємства.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вправа 5. Упізнай фразеологізми за картинками. Уведи їх у речення.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________