«Слово до слова – зложиться мова»

Про матеріал
Залучити учнів закладу до широкого відзначення Дня української мови та писемності. Сприяти розвиткові в нихдослідницьких, дебатних, творчих умінь. Виховувати в учнів почуття відповідальності за збереження рідної мови табажання бути причетним до її розвитку.
Перегляд файлу

Сценарій рольової гри

на відзначення Дня української мови та писемності

«Слово до слова – зложиться мова» 

 

Дата проведення: 09.11.2012 року

Час проведення:

Місце проведення: актова зала КЗШ №68

Мета: Залучити учнів закладу до  широкого відзначення Дня української мови та писемності. Сприяти розвиткові в нихдослідницьких, дебатних,  творчих умінь. Виховувати в учнів почуття відповідальності за збереження рідної мови табажання бути причетним до її розвитку.

Обладнання: макет книги, макет цегли, перо, ноутбук, відеоролик «Історія розвитку української мови», адміністративна тадіалектологічна карти України, вислови про мову, ватмани, маркери, кубики з літерами, Конституція України, ЗаконУкраїни «Про засади державної мовної політики».

Учасники: члени учнівського самоврядування, шкільнийдебатний клуб,колективи шкільної самодіяльності, учні 9 -11класівКЗШ №68, старшокласникиЛьвівської гуманітарної гімназії.

На сцені макет книги «Повість минулих літ», місце, обладнане для літописця Нестора.

В актовій залі створено місця для групової роботи, презентацій напрацювань.

Підключено Інтернет-мережу, налагоджено відеозв’язок із старшокласниками Львівської гуманітарної гімназії.

Хід заходу:

Ведучий1:  Добрий день, любі друзі!

Ведучий 2: Вітаємо усіх у цій залі! Вітаємо наших друзів у Львові! Як зв’язок?

 Ведучий 1: Дуже приємно, що сьогодні ми разом!

Ведучий 2: Нам приємно бачити тут і вчителів, і членів учнівського самоврядування, представників   шкільногодебатногоклубу,колективи шкільної самодіяльності.

Ведучий 1: СтаршокласниківЛьвівської гуманітарної гімназіїта їх викладачів.

Ведучий 2: Сьогодні, 9 листопада, в усіх містах України відзначають День української писемності та мови і вшановуютьпам'ять Преподобного Нестора -Літописця.

Ведучий 1:Зі святом вас, шанувальники рідного слова!

Ведучий 2: Дорогі львів'яни! Вітаємо Вас зі святом і запрошуємо до рольової гри,  присвяченої Дню української мови таписемності, «Слово до слова – зложиться мова».

Ведучий 1: Сподіваємося, що сьогоднішня зустріч буде позитивною та плідною!

Ведучий 2: І кожен із нас відчує відповідальність за збереження рідної мови та причетність до її розвитку.

 Ведучий 1: Кривий Ріг і Львів, Схід і Захід, у нас одна мати Україна, і мова рідна у нас одна.

 Ведучий 2: Ми сьогодні разом, нас єднає пісня «Мова єднання» у виконанні учнів КЗШ № 68 Я. Рудяка, К. Шарової, В.Котовської, Т. Мішиної

Синє небо над горою
  Найчарівніше з усіх.
Ти під ним відчуєш волю
І дитячий спогад свій.

Як побачиш синє море,
Степ безкрайній вдалині,
Закохаєшся в дівочість
Української землі.

Приспів:
         Краща мова єднання-це українська,
Нам Україну народила.
       Краща мова кохання- це українська,
Сила небес їй дала крила.

Ми талантами своїми
І красою вразим світ.
Бог нам дав єдине щастя,
А у світі живе гріх.

Не цураймося ніколи
Усім серцем полюбить,
Бо життя- безкрайнє поле,
Все життя- безкрайня мить!

Ведучий2: Сьогодні наше свято - це свято української мови та писемності. З часу винайдення писемності фактичнопочався період документальної історії людства,

тому стало можливим не тільки передавати мовну інформацію на відстані, але й закріпити її в часі.

 Нестор-літописець:У Київській Русі книги цінувалися, як рідкісні скарби. Мати декілька книг означало володіти цілимбагатством. Книги - це "ріки, які наповнюють всесвіт мудрістю незмірної глибини. Якщо старанно пошукати в книгахмудрості - то знайдеш користь душі своїй".

Ведучий1:Україна та її культура святкують своє відродження. Але цьому передувала тяжка боротьба. Дуже багато жорстоких літ і століть пережила наша невмируща мова, мужньо знісши і витерпівши наругу наймогутніших царських сатрапів та посіпак шлахетсько-панських і своїх панів. 

Відеоролик «Історія розвитку української мови»

1720 рік - російський цар Петро I заборонив друкувати книжки українською мовою.

1796 рік - видано розпорядження про вилучення у населення України українських букварів та українських текстів із церковних книг.

1775 р. - зруйновано Запорізьку Січ і закрито українські школи при полкових козацьких канцеляріях.

1862 р. - закрито українські недільні школи, які безкоштовно організовували видатні діячі української культури.

1863 р. - указ російського міністра Валуєва про заборону видання книжок українською мовою.

1876 р. - указ російського царя Олександра ІІ про заборону друкування нот українських пісень.

1884 р. - закрито всі українські театри.

1908 р. - вся культура і освітня діяльність в Україні визнана царським урядом Росії

шкідливою , "могущей визвать последствия, угрожающиє спокойствию и

безопасности Российской империи".

1914 р. - російський цар Микола ІІ ліквідує українську пресу газети і журнали.

1938 р. - сталінський уряд видає постанову про обов´язкове вивчення російської мови, чим підтинає коріння мові українській.

1983 р. - видано постанову про так зване посилене вивчення російської мови в школах і поділ класів в українських школах на дві групи, що привело до нехтування рідною мовою навіть багатьма українцями.

1989 р. - видано постанову яка закріплювала в Україні  російську мову  як офіційну загальнодержавну мову, чим українську мову було відсунуто на третій план, що позначається ще й сьогодні.

Ведучий 2: Незважаючи на такий тернистий шлях свого історичного розвитку, нині українська мова є однією з наймилозвучніших, найпісенніших, найкращих мов світу.

Ведучий 1: Чи володіємо ми рідним словом, чи прагнемо покращити  свою мовленнєву культуру, розвитку й збагаченню рідної мови?

Ведучий 2: Відповіді на ці питання ми отримаємо під час рольової гри. Слово надаємо модераторам.

Модератори:

1.     Доброго дня! Ми – Олексій та Вікторія – запрошуємо Вас дорольової гри «Слово до слова – зложиться мова».

2.     Учасників прошу

1.  Понад 4 тисячі років тому люди намагалися побудувати вежу до самого неба, але це їм так і не вдалося.

2. Може і  ми спробуємо побудувати свою вежу із цих цеглинок. Візьміть по одній цеглині та спробуйте збудувати якнайвищу вежу!

(Учні пишуть вислови і будують вежу.)

1. Не хвилюйтеся, це закономірно, Вавилонську вежу теж не вдалося побудувати. Головне, що ви не забули свою мову.

2. Візьміть у руки цеглини, на них написані слова та фрази висловів. Об'єднайтесь у групи так, щоб склався вислів.  Чужу мову можна вивчити за шість років, а свою треба вчити все життя (Франсуа Вольтер).  Як парость виноградної лози, Плекайте мову. Пильно й ненастанно Політь бур'ян…(Максим Рильський)

1. Ви об’єдналися в групи, поставте цеглини в такому ж  порядку та займіть місця за ігровим столом.

2. Пропоную вам демократично, враховуючи свої бажання й уподобання, розподілити ролі: політолог, філолог, мовознавець,рекламіст, режисер, сценарист, дизайнер. (Учні працюють в групах і демократичним шляхом визначають виконавців ролей.)

1. Закріпіть бейджіки  та представтеся.

2. До слова прошу І команду.

1. ІІ команда.

2. А зараз познайомимося із львівськими командами.

1. Приступаємо до І етапу гри Робота політологів, мовозавців і дизайнерів:

2. Вам необхідно обрати регіон України, висвітлити його мовленнєвий портрет, виготовити  макет білборда з висловом про мову для цього регіону та запропонувати певні зміни мовного законодавства.

Ведучий 1: А поки наші учасники готуються, вас вітає музичним номером Львів (музична пауза)

Ведучий 2: Запрошую криворіжців до захисту свого білборда.

Ведучий 1: А зараз побачимо, які білборди створили львів'яни.

(Групи представляють свої напрацювання, до захисту запрошуються і учні Львівської гімназії.)

2. Дякую учасникам за роботу, гра продовжується, починаємо ІІ етап.  Робота мовознавців та філологів

1. Кількасотрічне приниження української мови й водночас насаджування іншої не могло не позначитися на мовленні її носіїв. Отож у таких умовах українська мова навіть там, де вона активно функціонувала, зазнала такого негативного впливу російської, польської, татарської, що перетвориласяна суржик.

2. Це проблема і сучасної української мови. Спробуймо її вирішити. Візьміть участь у лінгвістичній естафеті

1. Завдання:.Підходячи по черзі до дошки, відредагуйте вислови.

2.Хто ж швидше виконає це завдання ?

2. Прошу вчителів укр. мови перевірити, чи правильно учасники виконали завдання. Софіє Миколаївно та Наталіє Валентинівно!

1. Як пройшла лінгвістична естафета у Львові?

2 Вітаю! Ви показали високий рівень мовленнєвої культури.

Групи представляють свої напрацювання, до захисту запрошуються і учні Львівської гімназії.

1.Дякуємо. Переходимо до ІІІ етапу гри 3. Робота юристів і мовознавців.

2.За лексичним розмаїттям, виразовими й словотворчими можливостями українська мова є однією з найбагатших, а за звуковими властивостями — однією з наймилозвучніших мов світу. А говіркові діалекти свідчить про те, що вона ще розвивається, «росте» і «підхоплює» мови інших народів, що вона дійсно не загине, не витісниться більш розповсюдженими мовами.

1. Але українська мова потребує дотримань її літературних норм усіма, хто використовує її як засіб спілкування, оберігання її від засмічення, суржикового викривлення. Це є обов’язком кожного мовця.

2.Завдання: Прочитайте вислови, поясніть, до якого з трьох діалектних наріч України вони належить. Запишіть їх літературною мовою і запропонуйте свої поправки чи проект закону збереження літературної мови. На карті говірок та наріч України стікером позначте регіон.

Ведучий 1: І поки наші учасники готуються, вас вітає музичним номером (музична пауза) Кривий Ріг.

 Ведучий 2: Зі своїми пізнанями в галузі діалектологіїознайомлятьнас команди... Прошу!

Ведучий 1:Чи справилися львів'яни з цим завданням? Увага на екран.

 Групи представляють свої напрацювання, до захисту запрошуються і учні Львівської гімназії.

2.     Пропонуємо Вам погратися в руханку. Візміть кубики в руки та вишикуйтеся в алфавітному порядку, починаючи з літери еН .

1.     А тепер із букви Те. Добре, молодці. Складіть, будь ласка слово «грунт»

2.     Не вистачає літери Г, давайте дізнаємося, скільки літер абетки у Львові.

1. Учасники, допоможіть з'ясувати, скільки літер в українському алфавіті. Чому ж сталася така плутанина?

(«Руханка» Усі учасники гри беруть кубики з літерами та стають в алфавітному порядку, букви rне вистачає. Ведучий доповнює алфавіт. Львів перші 16 літер, крім Г, Кривий Ріг – наступні 16.)

2. Дякуємо, займіть місця за ігровими столами,починаємо 4 етап 4. Робота для рекламістів і лінгвістів.

1.Мова – явище не законсервоване. Мова має властивість вбирати в себе слова із інших мов, також віддавати свої слова.  В наше мовлення в активний словниковий склад входить стільки слів іншомовного походження!

2.Англійська мова подарувала світу безліч термінів, німецька  - військової лексики, французька – дуже багато назв із світу моди.

1.Джерелом поповнення лексики сучасної української мови, зокрема її ділового мовлення, є іншомовні слова. Одні з них, що давно вже засвоєні або означають назви загальновідомих явищ і предметів, увійшли до активної лексики. Наприклад: верстат, майстер, ланцюг, менеджер, спонсор, крейда, папір, вишня, огірок, агроном, юрист, суфікс, академія, буква, м'ята та ін.

2. Сучасна людина не може уникати і не вживати слів іншомовного походження, але й не треба надавати їм перевагу.

1.Завдання:прорекламуйте ці речі і, використовуючи закони українського словотвору, запропонуйте варіанти власне українських слів.

Речі: мобільний телефон, флешка, кашпо, карт-рідер, смартфон, шезлонг, нетбук, веб-камера, жалюзі, ламбрекен.

Музична пауза (Львів)

Групи представляють свої напрацювання, до захисту запрошуються і учні Львівської гімназії.

Ведучий 1: Прикро, що нас не бачать представники рекламних кампаній.

 Ведучий 2: Ви кращі рекламісти й лінгвісти.

Етап 5. Робота сценаристів та режисерів

Що може бути влучнішим за українське прислів’я? Народ скаже, як зав’яже. 

Завдання.Оберіть прислів’я, складіть  за ним текст і, залучаючи не тільки членів своєї команди, а й глядачів, інсценізуйте вислів.

Птицю пізнають по пір'ю, а людину -  по мові.Від теплого слова і лід розмерзається.Шабля ранить тіло, а слово — душу. Язик до Києва доведе, а в Києві заблудить. Як овечка: не мовить ні словечка.

 Ведучий 1:Отже,  представити нам свої варіанти  інсценованих висловів бажає  команда ... Прошу на сцену!

Ведучий 2: До слова запрошуємо…

1. Розпочинаємо останній 6 етап .

2. В. Голобородько зазначив: « Мова вмирає тоді, коли наступне покоління втрачає значення слів»        

1. Щоб цього не сталося, напишіть для нащадків заповітне слово берегти мову. Нехай це буде слово для майбутніх поколінь,  покладіть його в капсулу часу.

Музична пауза Кривий Ріг

1. Ми передамо ваші заповіти в музей історії школи, для нащадків.

Ведучий1: Дякуємовсім учасникам гри за співпрацю!Дорогі львів'яни! Ви показали справжній майстер-клас з культури мовлення! Так тримати! Ми рівнятимемося на вас. А тепер запрошуємо команди на сцену.

Ведучий 1:

         Тож хай і надалі мужає наша прекрасна

мова серед прекрасних братніх мов,

живе народу вільне слово,

цвіте над нами веселкова,

як мир, як щастя, як любов.

Звучить пісня «Україна» у виконанні учня 10-б класу КЗШ № 68 В. Головчака , а ми всі разом підспіваємо йому.

Ведучий 2: Ми не прощаємося, а говоримо: «До нових зустрічей!»

Ведучий 1: Хай щастить!

Тривалість заходу 1 год 30 хв

 

docx
Додано
26 лютого 2023
Переглядів
223
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку