Презентація до уроку допоможе сформувати вміння розрізняти слово від речення, шукати відмінності між ними; виховувати любов до природи, вміння бачити й чути красу осінньої природи.
Неповторна та чарівна палітра осінніх кольорів вабить усіх. Невимовні пахощі прохолодного повітря огортають нас. Догоряють останні квіти яскравим полум′ям. Зрідка дихне легенький вітерець, підхопить листочок – і він закрюжляє в осіннім танку. Раптом з′явиться дрібненький дощик, напоє втомлену за літо землю… І душа заспокоюється, тобі хочеться пригорнути увесь білий світ, серце наповнюється любов′ю, ніжністю, добротою…Проблемгно-пошукове завдання. Осінь Золота осінь крокує лісом, гаєм, полем. Вересень У лісі вересень виграє зеленими, жовтими, червоними барвами. Дощ Грайливий дощик постукав по дахах будинків. - У чому різниця двох колонок? З чого складається речення? Чи можна видалити з речення слово, ряд слів? Що зміниться в реченні?
Тился, ситял, листя Чуєра, рачує, чарує совине, оневис, восени. Які з-поміж поданих сполучень звуків є словами? Чи існують слова без значень? Чи існує значення без звукової оболонки?Виходячи з лексичного значення слів, доберіть до поданих підметів присудки. Запишіть їх парами. Підмети: ластівки, горобці, журавлі, солов′ї, зозулі, сороки, голуби, ворони, півні, качки, гуси. Присудки: кують, тьохкають, цвірінькають, щебечуть, курличуть, скрекочуть, каркають, воркують, ґелґочуть, кукурікають, кахкають.
Прочитати текст, виписати по 5 слів: 1група – іменники, 2 – прикметники, 3 – займенники, 4 – числівники, 5 – дієслова, 6 – прислівники. Жила-була на світі одна чарівна панні – Осінь. Було у неї троє привабливих синів. Жили вони окремо від своєї матусі. Вирішила ненька відвідати першого наймолодшого сина – Вересня. Заглянула на обійстя⁴ – усе зелено, де-не-де видніються жовті, червоні барви, скрізь затишно й тихо. Повільним кроком попростувала до другого сина – Жовтня. Господа вигравала то там, то тут червогогарячими та жовтогарячими барвати, скрізь було тихо, ледь доносилися жалібне ячання⁴ ледедів та сумна журавлина пісня. Другий син досить щедро та багато віддячив матері за вкладену працю в його виховання запашними яблуками та грушами, сливами та горіхами. Третій син – Листопад – зустрів матусю прохолодою, дрібним дощиком. Сумно на дущі матері… Та вирішив розвеселити стареньку спочатку грою вітру на скрипці, а потім чарівним танком листопаду. Радісно стало неньці, відійшли сум та тривоги. Задоволена матуся своїми трьома дітьми, не соромно їй перед батьком – Роком за своїх дітей. Обійстя⁴ - подвір′я, садиба, двір господаря. Ячання⁴ - дія за значенням ячати і звуки, утворювані цією дією. Як ви визначали частини мови? (поставили питання) Чи до всіх слів можна поставити питання? До яких ми не ставимо запитань?
З сумом перелітні птахи відлетіли до теплтх країв. Жовтогарячий листочок зірвався з сумного, зажуреного дерева. Клен одягнув вишиту сорочку із золотого листя. Чи граматично поєдналися слова у ваших реченнях? Як узгодилися прикметники з іменниками? (рід, число, відмінок) Чи викорисовували ви службові частини мови? Яка їх роль? (зв′язок між словами)