Словосполучення. Головне й залежне слово в словосполученні.

Про матеріал
формування предметних компетентностей: поглибити знання п’ятикласників про сполучення, сформувати поняття «лексичне словосполучення» і «фразеологічне словосполучення», навчити відрізняти лексичні словосполучення від фразеологічних, знаходити й виправляти граматичні помилки у зв’язних висловлюваннях; формування ключових компетентностей: формувати загально пізнавальні вміння моделювати лексичні й фразеологічні словосполучення; формування загальнокультурної компетенції: за допомогою мовленнєво–комунікативного матеріалу сприяти розумінню п’ятикласниками того, що людина в будь-яку пору року має безпосередній зв'язок із рідною природою Тип уроку: засвоєння й поглиблення знань
Зміст архіву
Перегляд файлу

5 мова                                        31.01.19.                                                         Гандзюк І.С.

Тема: Словосполучення.  Головне й залежне слово в словосполученні. *Практично.

Мета:

формування предметних компетентностей:   поглибити знання п’ятикласників про сполучення, сформувати поняття «лексичне словосполучення» і «фразеологічне словосполучення», навчити відрізняти лексичні словосполучення від фразеологічних, знаходити й виправляти граматичні помилки у зв’язних висловлюваннях;

формування ключових компетентностей: формувати загально пізнавальні вміння моделювати лексичні й фразеологічні словосполучення;

формування загальнокультурної компетенції: за допомогою мовленнєво–комунікативного матеріалу сприяти розумінню п’ятикласниками того, що людина в будь-яку пору року має безпосередній зв'язок із рідною природою

Тип уроку: засвоєння й поглиблення знань

Міжпредметні звязки:укр..літ, природознавство

 Обладнання: телевізор,  презентація, підручник

                                 Хід уроку

І. Організація класу

ІІ.  Внутрішня мотивація навчально-розвивальної діяльності учнів з теми «Словосполучення».

  • Мовознавство, або лінгвістика (від лат. lingua - мова) - це наука про мову. 01
  • Синтаксис ( грецьк. зв’язок, побудова,з’єднання) — розділ мовознавства, який вивчає словосполучення та речення   
  •  Пунктуація (лат. пунктум — крапка) — розділ  мовознавства, який вивчає правила вживання розділових знаків.  

 

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності 02

Бесіда за питаннями.

  • Що вам відомо про словосполучення?
  • Чи можна сполучення слів  я лечу назвати словосполученням? Чому? 03

 Прочитайте й порівняйте сполучення слів трьох колонок. У якій з них подано словосполучення? Для виконання завдання скористайтеся алгоритмом. Зробіть висновок про особливості словосполучення.

на дисплеї            кучеряві хмари          брат і сестра

перед школою      підземний перехід     флешка і диск

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Робота з підручником.

Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 28)

 Словосполучення — це щонайменше два самостійних слова, одне з яких є головним, а інше — залежним, наприклад джерельна вода, дивитися фільм.                                             Будова                                                                                                                                           Головним називають слово, від якого ставлять питання. Залежним називають слово, яке відповідає на поставлене питання.

НАПРИКЛАД. у словосполученні джерельна вода головне слово - вода, бо від нього ставимо питання, а залежне слово - джерельна.

http://subject.com.ua/textbook/mova/5klas_2/5klas_2.files/image023.jpg

Зв’язок слів                                                                                                                                         Слова в словосполученні пов’язані за змістом і граматично.Граматичний зв’язок здійснюється за допомогою закінчень або закінчень і прийменників. ПОРІВНЯЙМО:

лісові квіти                   квіти з лісу

Зверніть увагу                                                                                                                                                     На відміну від слова, словосполучення точніше називає предмет, ознаку, дію, явище. Від речення словосполучення відрізняється тим, що не виражає закінченої думки.

 

  1. 2. Виконання вправ та завдань Робота біля дошки.

Вправа 04                                                                                                                                                           І. Прочитайте словосполучення. Визначте в них головні й залежні слова. Поставте питання від головного слова до залежного Запишіть словосполучення за зразком.

http://subject.com.ua/textbook/mova/5klas_2/5klas_2.files/image024.jpg

Багата уява, схожий на батька, швидко бігти, спортивний зал, відчути спрагу, повернутися вчора, звернутися з проханням, швидше за всіх.

II. Складіть і запишіть речення з двома словосполученнями (на вибір).

ФІЗХВИЛИНКА

 

 

 

 

 

05 Робота в зошитах.

  • Скласти словосполучення із слів, добираючи необхідний прийменник      і ставлячи залежне слово у відповідному відмінку. Побудувати схеми      словосполучень.
  •     І варіант- прямувати, ліс; йти, річка; турбуватися, тварини; спуститися, берег;  ступити, галявина;
  • ІІ варіант - сік, берези; гілляка, дуб; бігти, листя; спостерігати, природа; наближатися, яр.

 

 

06

  • Вибіркова робота 
  •  Прочитати.
  • Із поданих речень виписати 4-5 словосполучень. Визначити в них головне й залежне слова. Чому головні члени речення не утворюють словосполучення?
  • Веселе сонечко ховалось в веселих хмарах. (Т. Шевченко).
  • Сміялись небеса блакитні колись маленькому мені. (Д.Білоус.)
  • Пропливають зорі України над моїм розчиненим вікном (В. Сосюра).
  • Зірок  достиглих розсипи небесні сіяють над оселями в селі. (Д.Білоус.)
  • Гаснуть вогні у місті, ніби в безодню моря  падають зорі янтарні. (М.Рильський.)

 

 

 

 

 

07 Творче конструювання

 

C:\Documents and Settings\Ярик\Рабочий стол\Kapitanchuk_2.JPG

 

 

 

 

08 Повторення матеріалу.

C:\Documents and Settings\Ярик\Рабочий стол\slide_2.jpg

 

09Робота з таблицею

 

C:\Documents and Settings\Ярик\Рабочий стол\5.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Вибірковий диктант

Прослухати загадки, відгадати їх. Із речень виписати кілька словосполучень, у кожному визначити головне й залежне слова.З'ясувати, як у кожному з виписаних словосполучень здійснюється граматичний зв’язок між словами. Визначити, якими частинами мови виражене кожне із словосполучень. 

1. Червоний гість дерево їсть. 2. Увечері вмирає, а зранку оживає. 3. Ой за полем, за горами золота нагайка в’ється. 4. Кольорове коромисло через річку повисло. 5. Чорна корова, золоте теля. (Народна творчість.)

Відгадки.

1.Вогонь. 2. День. 3. Блискавка. 4. Веселка. 5. Місяць на небі.

 

ІV. Виконання вправ та завдань

Прослухати словосполучення. Визначити, який з двох варіантів правильний (його підкрeслено). Правильні варіанти записати, визначити в кожному головне та залежне слова. (Підняти руку- правильно)

 

Приймати участь    брати участь

відкрити двері    відчинити двері

розплющити очі    відкрити очі

подякувати вчителеві                        подякувати вчителя

 

 Вправа з підручника*(залежно від часу)

VІ. Підбиття  підсумків  уроку

Розкажіть, що ви знаєте про словосполучення. Наведіть при­клади.

-Що спільного й відмінного між словом, словосполученням і ре­ченням?

(Столик, шаховий столик. Шаховий столик стояв біля книжко­вої шафи.)

 

VІІ.  Виставленя оцінок. Домашнє завдання

 

 

 

 

zip
Додано
30 січня 2019
Переглядів
42946
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку