5 мова 31.01.19. Гандзюк І.С.
Тема: Словосполучення. Головне й залежне слово в словосполученні. *Практично.
Мета:
формування предметних компетентностей: поглибити знання п’ятикласників про сполучення, сформувати поняття «лексичне словосполучення» і «фразеологічне словосполучення», навчити відрізняти лексичні словосполучення від фразеологічних, знаходити й виправляти граматичні помилки у зв’язних висловлюваннях;
формування ключових компетентностей: формувати загально пізнавальні вміння моделювати лексичні й фразеологічні словосполучення;
формування загальнокультурної компетенції: за допомогою мовленнєво–комунікативного матеріалу сприяти розумінню п’ятикласниками того, що людина в будь-яку пору року має безпосередній зв'язок із рідною природою
Тип уроку: засвоєння й поглиблення знань
Міжпредметні зв’язки:укр..літ, природознавство
Обладнання: телевізор, презентація, підручник
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Внутрішня мотивація навчально-розвивальної діяльності учнів з теми «Словосполучення».
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності 02
Бесіда за питаннями.
Прочитайте й порівняйте сполучення слів трьох колонок. У якій з них подано словосполучення? Для виконання завдання скористайтеся алгоритмом. Зробіть висновок про особливості словосполучення.
на дисплеї кучеряві хмари брат і сестра
перед школою підземний перехід флешка і диск
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота з підручником.
Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 28)
Словосполучення — це щонайменше два самостійних слова, одне з яких є головним, а інше — залежним, наприклад джерельна вода, дивитися фільм. Будова Головним називають слово, від якого ставлять питання. Залежним називають слово, яке відповідає на поставлене питання.
НАПРИКЛАД. у словосполученні джерельна вода головне слово - вода, бо від нього ставимо питання, а залежне слово - джерельна.
Зв’язок слів Слова в словосполученні пов’язані за змістом і граматично.Граматичний зв’язок здійснюється за допомогою закінчень або закінчень і прийменників. ПОРІВНЯЙМО:
лісові квіти квіти з лісу
Зверніть увагу На відміну від слова, словосполучення точніше називає предмет, ознаку, дію, явище. Від речення словосполучення відрізняється тим, що не виражає закінченої думки.
Вправа 04 І. Прочитайте словосполучення. Визначте в них головні й залежні слова. Поставте питання від головного слова до залежного Запишіть словосполучення за зразком.
Багата уява, схожий на батька, швидко бігти, спортивний зал, відчути спрагу, повернутися вчора, звернутися з проханням, швидше за всіх.
II. Складіть і запишіть речення з двома словосполученнями (на вибір).
ФІЗХВИЛИНКА
05 Робота в зошитах.
06
07 Творче конструювання
08 Повторення матеріалу.
09Робота з таблицею
Вибірковий диктант
Прослухати загадки, відгадати їх. Із речень виписати кілька словосполучень, у кожному визначити головне й залежне слова.З'ясувати, як у кожному з виписаних словосполучень здійснюється граматичний зв’язок між словами. Визначити, якими частинами мови виражене кожне із словосполучень.
1. Червоний гість дерево їсть. 2. Увечері вмирає, а зранку оживає. 3. Ой за полем, за горами золота нагайка в’ється. 4. Кольорове коромисло через річку повисло. 5. Чорна корова, золоте теля. (Народна творчість.)
Відгадки.
1.Вогонь. 2. День. 3. Блискавка. 4. Веселка. 5. Місяць на небі.
ІV. Виконання вправ та завдань
Прослухати словосполучення. Визначити, який з двох варіантів правильний (його підкрeслено). Правильні варіанти записати, визначити в кожному головне та залежне слова. (Підняти руку- правильно)
Приймати участь брати участь
відкрити двері відчинити двері
розплющити очі відкрити очі
подякувати вчителеві подякувати вчителя
Вправа з підручника*(залежно від часу)
VІ. Підбиття підсумків уроку
Розкажіть, що ви знаєте про словосполучення. Наведіть приклади.
-Що спільного й відмінного між словом, словосполученням і реченням?
(Столик, шаховий столик. Шаховий столик стояв біля книжкової шафи.)
VІІ. Виставленя оцінок. Домашнє завдання