Тема
Слухова сенсорна система
Підготувала:
учитель біології
Грицюк Н.В.
Тема: Слухова сенсорна система.
Мета: ознайомити учнів із слуховою сенсорною системою,встановити значення
слуху в житті людини,вивчити будову сенсорної системи та її органа – вуха,
розглянути можливості застосування знань про слух у практичній діяльності,
розвивати вміння робити узагальнення формувати культуру спілкування,
здійснювати валеологічне спілкування.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: комп’ютер (будова вуха,поширення звукової хвилі),таблиці,
модель вуха.
Хід уроку
І. Організаційна частина уроку.
Для подальшої роботи необхідно пригадати та дати відповіді на поставлені запитання.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Мотивація вивчення нового матеріалу.
Фронтальний експеримент
Вам необхідно після досліду відповісти, що ви чули. Учитель в руці тримає годинника. Відкрийте вуха. Що ви чули? Звичайно, нічого. Отже, нас оточує безліч звуків. Їхнє багатство і різноманітність є не тільки джерелом інформації про навколишній світ, але й справляє на людину велике емоційне враження. Яка ж будова нашого вуха? Як ми чуємо звуки?
IV. Повідомлення теми, мети і завдання уроку.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Значення слуху.
2. Будова слухової сенсорної системи.
3. Сприйняття звуків.
4. Правила збереження слуху.
Ми з вами живемо у світі звуків. І він надзвичайно багатий, різноманітний і такий, що постійно змінюється. Спробуйте уявити сад без співу птахів, без шелесту вітру, школу — без гомону і дитячого сміху, світ — без пісень!
Звуки, якими наповнене навколишнє середовище, для тварин і людини мають велике сигнальне значення, бо несуть багато інформації. У ході еволюції сформувався досконалий спеціалізований орган — вухо. Завдяки йому і слуховому аналізатору в цілому, людина відчуває звуки, які доповнюють інформацію, здобуту завдяки зору, роблять наші відчуття більш повними. людини. Звук — це коливання часточок, із яких складається середовище. Він має хвильову природу (чергування ділянок низького і високого тиску).
Висота звуку залежить від частоти коливань. Людське вухо сприймає коливання в діапазоні від 16 до 20 000 Гц. Частота коливань людської мови — від 50 до 2 000 Гц. За передньою (ультразвук) і задньою (інфразвук) межами коливання звуки сприймаються людиною позарецепторно і не-усвідомлено. Ученими доведено, що їх позарецепторне сприйняття мембранами клітин згубно впливає на організм людини. Однак у малих дозах вони використовуються для фізіотерапевтичного лікування: інфрачервоними лампами користуються для вигрівання (синя лампа), ультразвуком проводять ліки в тканини, досліджують внутрішні органи для встановлення діагнозу захворювань.
Гучність звуку залежить від амплітуди коливання. Це міра енергії, що несуть хвилі, вона вимірюється в децибелах (дБ).
Характер частот, що входять до звуку, визначає тон. Розрізняють
музичний тон і шум. Музичний тон має різні обертони (гармоніки), які характеризують якість звуку, тобто його тембр. Тембр надає голосу людини індивідуальності.
Вухо є органом слуху і рівноваги одночасно. Чутливі елементи цих функцій локалізуються у відокремлених ділянках внутрішнього вуха. Слід зазначити, що основою обох типів відчуття є подразнення спеціалізованих, так званих волоскових рецепторних клітин, які реагують на звукові хвилі або рух. Нервові волокна, що виходять за межі слухового та вестибулярного апаратів, формують пристінково-завитковий нерв, який несе нервові імпульси до кори головного мозку для вищого аналізу і синтезу відчуттів. Детальніше зупинімося на будові вуха. (слайд будова слухового аналізатора)
Вухо поділяється на три частини. Зовнішнє вухо, у якому є волоски і залози, що виробляють вушну сірку, слугує для проведення звуку. Середнє вухо передає механічні коливання, тоді як внутрішнє вухо трансформує їх у нервові імпульси.
Зовнішнє вухо
До зовнішнього вуха входить вушна раковина й слуховий прохід, що закінчується барабанною перетинкою.
Вушна раковина — це еластичний хрящ складної форми, на дні якого є зовнішній слуховий отвір. Малюнок вушної раковини людини індивідуальний і не змінюється з віком. М'язи вушної раковини майже не розвинені, тому людина, за рідкісними винятками, не в змозі активно рухати вухами.
Зовнішній слуховий прохід, довжиною 33—35 мм, закритий барабанною перетинкою, що відокремлює зовнішнє вухо від середнього. Вона являє собою пластинку товщиною 0,1 мм, що має форму еліпса розміром 9x11 мм.
В епітелії, що вистилає зовнішній слуховий прохід, є сальні й сірчані залози. Сірчані залози — це перетворені потові залози, які виробляють в'язкий жовтуватий секрет — «вушну сірку». Ось чому навіть при найбільшій спеці в людини із зовнішнього слухового проходу не виділяється піт.
Зовнішній слуховий прохід проводить звукові коливання до барабанної перетинки. Барабанна перетинка коливається при дії звукових коливань, що надійшли до неї через зовнішній слуховий прохід.
Середнє вухо
Середнє вухй являє собою повітроносну порожнину розміром близько 1 см, що розташована в товщі піраміди скроневої кістки. У цій порожнині є три слухові кісточки й сухожилля м'язів.
Порожнина середнього вуха переходить у слухову євстахієву трубу, що відкривається в носовій частині глотки. Труба виконує дуже важливу функцію. Вона сприяє вирівнюванню тиску повітря всередині барабанної порожнини стосовно зовнішнього, що створює сприятливі умови для коливань барабанної перетинки.
У заповненому повітрям середньому вусі розташовані три кісточки: молоточок, коваделко й стремінце. Вони послідовно передають коливання барабанної перетинки у внутрішнє вухо. Молоточок зростається з барабанною перетинкою, інший його бік поєднаний з коваделком, що передає коливання на стремінце. Завдяки особливостям геометрії слухових кісточок на стремінце передаються коливання барабанної перетинки зменшеної амплітуди, але збільшеної сили. Крім того, поверхня стремінця у 22 рази менша, ніж барабанної перетинки, що в стільки ж разів підсилює його тиск на мембрану овального вікна. Унаслідок цього навіть слабкі звукові хвилі, що діють на барабанну перетинку, здатні подолати опір мембрани овального вікна присінка й спричинити коливання рідини в завитці.
У стінці, що відокремлює середнє вухо від внутрішнього, є кругле вікно завитки, закрите мембраною. Коливання рідини завитки, що виникли біля овального вікна, досягають круглого вікна завитки.
Внутрішнє вухо
За середнім вухом починається внутрішнє вухо. Воно розташоване в глибині скроневої кістки черепа. Внутрішнє вухо являє собою систему лабіринту та звивистих каналів, заповнених рідиною. У лабіринті розташовані відразу два органи: орган слуху — завитка та орган рівноваги — вестибулярний апарат.
Завитка — це спірально закручений канал, що має в людини два з половиною оберти. Коливання перетинки овального вікна передаються рідині, що заповнює внутрішнє вухо. І вона, у свою чергу, починає коливатися з тією самою частотою. Вібруючи, рідина подразнює слухові рецептори, розташовані в завитці.
Канал завитки по всій довжині розділений навпіл перетинчастою перегородкою. Частина цієї перегородки складається з тонкої перетинки — мембрани. На мембрані розташовані сприймальні клітини — слухові рецептори. Коливання рідини, що заповнює завитку, подразнюють окремі слухові рецептори. У них виникають імпульси, які передаються по слуховому нерву в головний мозок.
Звукові хвилі зумовлюють коливання барабанної перетинки. Слухові кісточки середнього вуха передають коливання до овального вікна — на перетинку, що закриває вхід до внутрішнього вуха.
Її коливання спричиняють хвилеподібні рухи рідини — перилімфи, що заповнює завитку, наслідком чого є подразнення волоскових клітин базилярної мембрани, які при цьому деформуються, торкаючись до текторіальної (покривної) мембрани. У результаті відбувається перетворення механічних коливань на нервовий імпульс. Висота і сила сприйнятого звуку залежить від того, яка ділянка базилярної мембрани збуджена, оскільки на різних її ділянках містяться сенсорні клітини різної чутливості (частотно-просторове кодування).
Гігієна слуху. Зниження або втрата слуху, хоч і меншою мірою, ніж втрата зору, значно обмежує життєві можливості людини. Пошкодження слуху може статися на різних ділянках слухової сенсорної системи: порушення передачі звукових коливань до внутрішнього вуха; зміни у внутрішньому вусі, які призводять до втрати чутливості рецепторів; порушення передачі нервових імпульсів по слухових шляхах або ушкодження нервових центрів у слуховій зоні кори великого мозку.
Залози зовнішнього слухового проходу виділяють вушну сірку. На ній затримується пил і мікроорганізми. Це важливе захисне пристосування органа слуху. Але, якщо вуха тривалий час не мити, сірка накопичується в них у надмірній кількості і слух слабне.
Деякі інфекційні хвороби (ангіна, грип) спричинюють запалення середнього вуха. При цьому інфекція з носоглотки через слухову трубу проникає у середнє вухо. Це найчастіше відбувається при
затримці дихання і напружуванні під час сякання і кашлю. У випадку запалення середнього вуха слід негайно звернутися до лікаря. І
Барабанну перетинку можуть пошкодити раптові занадто сильні звуки. Хвиля різких і сильних звуків діє на барабанну перетинку тільки із зовнішнього боку і може порвати її. Щоб вирівняти тиск по обидва боки барабанної перетинки (якщо ви передбачаєте дію сильних звуків), необхідно відкрити рот.
Постійні виробничі й побутові шуми є основною причиною послаблення слуху. Надмірний шум призводить не тільки до послаблення слуху, а й до порушення психіки людини. Особливо це стосується різких, ритмічних, одноманітних звуків. Гігієнічна норма інтенсивності (голосності) звуку становить 40 децибел. Для порівняння, таку інтенсивність має тиха розмова. Інтенсивність звуку голосної розмови - 60 децибел, шуму транспорту на вулиці - 70-80 децибел.
4. Метод Зав’яжи вузлик»
Які правила збереження слуху можна скласти?
Усі складають правила і записують їх на дошці:
Основні правила гігієни слуху:
VІ. Закріплення вивченого матеріалу:
Робота з тестовими програми на комп’ютері:
Метод “Назви номер”
Учень називає число, вчитель зачитує питання, що йому відповідає.
VII. Підсумок уроку
- Чи сподобалося вам вивчати цю тему?
- Де ви можете використати знання, одержані сьогодні на уроці?
- Оцінювання знань і умінь учнів.
VIII. Домашнє завдання
Опрацювати параграф
Вказати галузі, де людина використовує свої знання про слух.
Записати приклади та прислів’я про слух людей.