ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ
Біологія 8 клас
(За підручником Матяш Н. Ю.)
Тема: Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів. Значення компонентів харчових продуктів.
Мета уроку: охарактеризувати їжу як джерело енергії, біологічну роль білків, вуглеводів та жирів як основних компонентів їжі; з’ясувати роль вітамінів як біологічно активних речовин, функції води в організмі, вивчити що таке енергетична цінність їжі; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять, удосконалювати вміння працювати в групах; виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих.
Обладнання і матеріали: підручник, робочі зошити, презентація, аркуші з термінами
Тип уроку: комбінований
Базові поняття та терміни: компоненти їжі, білки, жири, вуглеводи, вітаміни, мінеральні речовини, енергетична цінність.
Хід уроку:
1. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
2.1. Вправа «Термінологічне лото»
На дошці прикріплені аркуші з номерами, на зворотному боці яких записані терміни. Учні виходять до дошки вибирають аркуш і дають визначення терміну.
асиміляція, дисиміляція, пластичний обмін, енергетичний обмін, метаболізм
2.2. Вправа «Вірю – не вірю»
Учням необхідно позначити пропоновані твердження позначками «+» - вірю,
«-» - не вірю в робочих зошитах
Чи вірите Ви, що…
1. біосинтез білків відноситься до процесів пластичного обміну.
2. під час інтенсивної фізичної роботи, за нестачі поживних речовин переважають процеси дисиміляції.
3. частина енергії, яка виділяється під час розщеплення органічних сполук, розсіюється у вигляді тепла.
4. обмін речовин та перетворення енергії забезпечує постійність внутрішнього середовища організму – гомеостаз.
5. для живих організмів Землі основним джерелом енергії є сонячне світло.
6. процеси асиміляції врівноважені з процесами дисиміляції.
7. в організмі безперервно відбуваються утворення, руйнування і оновлення клітинних структур і міжклітинної речовини.
8. розщеплення органічних речовин здійснюється за участю кисню.
9. в організмі людини похилого віку переважають процеси асиміляції.
10. реакції біосинтезу потребують витрати енергії, яка відновлюється реакціями енергетичного обміну.
Вірна відповідь:
1+ 2+ 3+ 4+ 5+ 6- 7+ 8+ 9- 10+
3. Мотивація навчальної діяльності
3.1. Розповідь вчителя
Хімічний склад харчових продуктів - це запорука нашого здоров'я і довголіття. Завдяки хімічним елементам, що потрапляють до нашого організму з їжею, вдається отримувати енергію, яку можна витратити на роботу, навчання, особисте життя і спорт, на великі відкриття. Які речовини входить до складу їжі? Що можна вважати ключовими компонентами їжі і як вони впливають на здоров'я людини? Саме ці питання ми й розглянемо сьогодні на уроці. Тема нашого уроку звучить так: їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів. Значення компонентів харчових продуктів. Запишіть тему в робочих зошитах.
4. Вивчення нового матеріалу
4.1. Робота з підручником
Відкрийте будь ласка підручник на ст. 30. Прочитайте що таке їжа та що таке харчові продукти. (Учні читають та відтворюють прочитане)
4.2. Розповідь вчителя
Харчові продукти – це компоненти їжі, що використовуються в
натуральному чи переробленому, зміненому чи незміненому вигляді. За
походженням харчові продукти поділяють на тваринні (молочні, мясні та рибні)
і рослинні (із фруктових, овочевих, зернових, пряних рослин),
мікробіологічних (яблучний оцет, лимонна кислота), мінеральні (кухонна сіль,
йодованя сіль). За хімічним складом розрізняють білкові, жирові, вуглеводні
продукти. Також до харчових продуктів відносяться кондитерські вироби,
напої, харчові та смакові добавки.
Харчові продукти за походженям
- рослинні
- тваринні
- мікробіологічні
- мінеральні
Харчові продукти за хімічним складом
- білкові продукти
- жирові продукти
- вуглеводні продукти
Харчові продукти
- напої
- кондитерські вироби
- смакові добавки (есенції, прянощі)
- харчові добавки (ароматизатори, розпушувачі)
За сучасною класифікацією харчові продукти поділяються та такі групи:
1) традиційні (натуральні незмінені рослинні та тваринні);
2) функціональні (змінені, що підтримують активність органів,
знижують ризик захворювань);
3) спеціальні (змінені дієтичні продукти, харчові добавки, продукти
для спортсменів);
4) продукти для харчування дітей.
Отже, до поживних речовин відносяться 5 груп речовин:
- білки,
- вуглеводи,
- ліпіди,
- вітаміни,
- мінеральні речовини
Людина використовує для їжі поживні речовини як рослинного так і тваринного походження. У тваринній їжі є білки, незамінні амінокислоти, деякі вітаміни (A, D та ін.), жири. Вуглеводів у ній дуже мало. Тому м'ясо, риба, яйця, молоко мають дуже важливе пластичне значення, їх білки йдуть на побудову цитоплазми клітин усіх тканин і органів. Рослинна їжа бідна на білки, але в ній є цінні ненасичені жири. Найбільше в рослинах вуглеводів, тому рослинні продукти мають велике енергетичне значення. Рослини - джерело мінеральних солей і вітамінів.
Робота з діаграмою (підр. ст 31, мал 34) добової потреби людини в білках ( 1 кг маси тіла).
Спробуйте пояснити: чому що менше вік, то більше білків потрібно вживати?
4.3. Робота в групах
Поділіться на 4 групи. Користуючись підручником, охарактеризуйте поживні речовини за таким планом:
1 група - білки
2 група – жири
3 група – вуглеводи
4 група – мінеральні речовини
За результатами роботи заповнення таблиці:
Складові компоненти їжі
Поживні речовини |
Види |
Значення для організму людини |
Білки – основний будівельний матеріал |
Тваринні |
Виконують важливі функції в організмі: скорочення мязів, транспортування кисню, захист від інфекції і крововтрат тощо |
Рослинні |
||
Вуглеводи – основне джерело енергії |
Прості |
Забезпечують організм енергією, можуть відкладатися про запас у печінці |
Складні |
||
Жири – концентроване джерело енергії; здатні відкладатися про запас |
Тваринні |
Беруть участь у теплорегуляції організму захищають шкіру і волосся. Утворюють підшкірну жирову клітковину, джерело енергії |
Рослинні
|
||
Мінеральні речовини |
Солі, кислоти |
Підтримують сталість внутрішнього середовища, входять до складу багатьох тканин і частково виконують роль гуморальних регуляторів. |
Добова потреба в білках, жирах та вуглеводах.
Вчитель: Не менш важливими параметрами продуктів харчування є – якість та харчова цінність . Харчова цінність – це сукупність властивостей харчових продуктів, що забезпечують фізіологічні потреби людини в енергії та будівельному матеріалі. Потреба людини в харчових продуктах виражається енергією, що міститься в компонентах їжі і вимірюється у кілокалоріях. У добовому раціоні доцільно використовувати білки, жири та вуглеводи у співвідношення 1:1:4.
Запитання учням:
(Відповіді учнів записуються на дошці, а потім аналізуються).
Очікувана відповідь учнів:
Енергетичні витрати залежать від віку, статі, росту, ваги, фізичного навантаження,
Це цікаво:
типу ВНД та решти чинників.
4.6. Метод мікрофон
-Як ви думаєте, що таке вітаміни?
- Де містяться вітаміни?
- Які продукти найбагатші на вітаміни?
- Які вітаміни ви знаєте?
4.7. Розповідь вчителя
Вітаміни – це біологічно активні речовини різної хімічної природи, що необхідні для забезпечення важливих фізіологічних і біологічних процесів в організмі.
На добу організмові необхідні мізерні кількості вітамінів, але, незважаючи на це, вони відіграють роль в обміні речовин та енергії. Багато вітамінів входить до складу ферментів, гормонів. Більшість із них швидко розпадається, не запасається і не синтезується в організмі. Тому слід постійно вживати продукти, що містять вітаміни. Найбільше їх міститься у свіжих фруктах, овочах, а також у молоці та м’ясі. За відсутності вітамінів у їжі розвивається захворювання – авітаміноз, за нестачі – гіповітаміноз. А надлишок, що у десятки й сотні разів перевищує потреби організму, спричинює виникнення гіпервітамінозу. Існує близько 50 вітамінів. Їх ділять на дві групи: водорозчинні та жиророзчинні. До водорозчинних належать вітаміни групи В, вітамін Р,С, до жиророзчинних – А, D, E,F, K.
4.6. Бесіда за схемою.
Розгляньте та проаналізуйте малюнок «Надходження води в організм та її витрати».
Дайте відповідь на питання:
Питання 1. Що ви порадите 20-річному Олегу, щоб урівноважити водний баланс організму?
Питання 2. Чому організм хлопця не може існувати так, як тварини, пристосовані до життя в пустелі?
Питання 3. Добова потреба у воді для людини становить 30 г на кілограм ваги тіла. Обчисліть, скільки стаканів води потрібно вашому організму?
5. Узагальнення і систематизація знань
Для того щоб побачити чи гарно ви засвоїли матеріал сьогоднішнього уроку, виконайте завдання які ви побачите на екрані
На екрані ви бачите речення, які треба доповнити відповідними словами.
1) Все, що людина споживає для підтримання життєдіяльності організму це …(їжа).
2) Харчові продукти - це об’єкти …(тваринного чи рослинного) походження, які використовують в їжу.
3) До поживних речовин відносяться 5 груп речовин: … (Білки, жири, вуглеводи, вітаміни, мінеральні речовини)
4) За сучасною класифікацією харчові продукти поділяють на групи… (традиційні, функціональні, спеціальні, продукти для харчування дітей)
5) Біологічно активні речовини різної хімічної природи, що необхідні для забезпечення важливих фізіологічних і біологічних процесів в організмі це …(вітаміни)
2. Установіть відповідність
1.Традиційні харчові продукти – це А) змінені, що забезпечують активність . органів, знижують ризик захворювань
2. Функціональні харчові продукти – це Б) натуральні незмінні рослинні й р тваринні продукти
3.Спеціальні харчові продукти – це В) змінені дієтичні продукти, харчові а добавки, продукти для спортсменів
3. Тестові завдання
1. У процесі харчування людина отримує:
а) готові неорганічні речовини;
б) готові органічні речовини;
в) органічні та неорганічні речовини;
2. Вкажіть функції харчування
а) енергетична, харчова, регуляторна, інформативна та захисна;
б) хімічна, біоенергетична, спрямовувальна, захисна та інформаційна;
в) енергетична, біохімічна, спрямовувальна, інформативна та захисна;
3. Харчові продукти – це …
а) компоненти їжі, що використовуються в переробленому, зміненому вигляді;
б) компоненти їжі, що використовуються в непереробленому, не зміненому вигляді;
в) компоненти їжі, що використовуються в переробленому або натуральному, зміненому або незміненому вигляді.
4. За хімічним складом харчові продукти поділяють на:
а) білкові, жирові, рослинні;
б) білкові, жирові, вуглеводні;
в) мінеральні, органічні. злакові;
5. Вітаміни – це …
а) біологічно активні речовини різної хімічної природи, що необхідні для забезпечення важливих фізіологічних і біологічних процесів в організмі;
б) неорганічні речовини хімічної природи, що необхідні для забезпечення важливих фізичних і розумових процесів в організмі;
в)хімічні речовини, що необхідні для забезпечення важливих фізіологічних, біологічних і хімічних процесів в організмі.
6. За сучасною класифікацією харчові продукти поділяють на групи:
а) традиційні, функціональні, спеціальні, продукти для дітей;
б) рослинні, тваринні, мінеральні, органічні;
в) функціональні, спеціальні, дитячі, органічні.
7. Харчові продукти складаються з
а) білків, жирів, вуглеводів та додаткових речовин4
б) води, мінералів, вуглеводів;
в) поживні речовини та вода.
8. Традиційні харчові продукти – це
а) натуральні незмінені рослинні і тваринні продукти;
б) змінені, що забезпечують активність органів, знижують ризик захворювань;
в) змінені дієтичні продукти, харчові добавки, продукти для спортсменів.
9. Функціональні харчові продукти – це
а) натуральні незмінені рослинні і тваринні продукти;
б) змінені, що забезпечують активність органів, знижують ризик захворювань;
в) змінені дієтичні продукти, харчові добавки, продукти для спортсменів.
10. Спеціальні харчові продукти – це
а) натуральні незмінені рослинні і тваринні продукти;
б) змінені, що забезпечують активність органів, знижують ризик захворювань;
в) змінені дієтичні продукти, харчові добавки, продукти для спортсменів.
6. Підбиття підсумків уроку
- яку тему ми сьогодні вивчали?
- Які висновки ви зробили для себе що до харчування?
- Яким чином їжа впливає на здоров’я людини?
7. Домашнє завдання
На домашнє завдання вам буде опрацювати параграф 6, ст. 30, вміти усно давати відповіді на контрольні запитання параграфа