Українська мова 3 клас
О.А.Дудик,вчитель початкових класів ,
Промінського НВК,
Снігурівського р-ну,
Миколаївської обл.
Урок № 66. Службові слова. Роль службових слів у реченні
з поняттям «службові слова», їх роль у реченні, вчити будувати речення, використовуючи службові слова; розвивати мовлення , увагу, виховувати наполегливість у праці, прищеплювати любов до рідної мови.
Тип уроку: урок формування мовної компетенції.
Обладнання: підручник, зошит, девіз уроку, музичний супровід до фізхвилинки, мікрофон, телефон, пазли, сигналки,
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі
( можна оформити як девіз уроку):
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (вправа234, с. 96)
— Прочитайте записаний текст.
— До яких частин мови належать виділені слова?
— Чергування яких звуків відбулося в коренях цих слів?
2 Вправа «Мікрофон»
- Мандруючи країною Мови, ми познайомилися зі словами, що називають предмети, їхні ознаки та дії.
- Що ви можете сказати про іменник? ( називає предмет, відповідає на питання хто? що?, у реченні виступає підметом або другорядним членом речення).
Назвіть декілька прикладів.
- А про прикметник? (називає ознаку предмета, відповідає на питання: який? яка? яке? які?, зв’язаний з іменником, у реченні виступає другорядним членом речення.). Наведіть приклади.
І лишилися дієслова..
Що ми знаємо про них? (називають дію предмета, відповідають на питання що робить?, що робив?, що зробить?, зв’язаний з іменником, у реченні виступає присудком). Приклади.
А сьогодні з вами поговоримо про слова, що є помічниками. Ми не завжди на них звертаємо увагу, але вони виконують дуже важливу роботу.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми ознайомимося зі службовими словами, з'ясуємо їх роль у реченні.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Ознайомлення з поняттям «службові слова»
— Прочитайте прислів'я. Поясніть їх зміст.
· Бджола мала, а й та працює.
— Назвіть слова, до яких не можна поставити питання.
— Такі слова належать до службових частин мови. Службові частини мови поділяються на сполучники і прийменники. Слова у, на, під, за ,тощо — це прийменники. Слова і, а, але, та — це сполучники. Вони сполучають між собою слова і речення.
2. Робота за вправою 235 (с. 97)
— Розгляньте малюнки.
— Складіть і запишіть речення, використовуючи прийменники.
3. Гра « Пазли» (вправа 236, с. 97)
— З'єднайте частини прислів'їв.
— Запишіть їх у зошит. Поясніть значення прислів'їв.
— Назвіть службові слова.
4. Завдання « Найрозумніший»
— Виконайте звуко-буквений аналіз слова- коріння. (Див. зразок на форзаці підручника.)
v Фізкультхвилинка ( музична)
VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Пояснювальний диктант
Володя зайшов у клас. Він сів за парту. Дістав з портфеля книги і поклав на парту. Володя сидить з Марічкою.
— Підкресліть у тексті прийменники і сполучники.
2. Робота над текстом (вправа 237, с. 97-98) .
І-в (синій) – 2 речення, підкреслити службові слова.
ІІ - в ( зелений)– вся вправа, підкреслити службові слова.
І11-в ( червоний) – працює з усією вправою, підкреслює службові слова і визначає іменники, прикметники, дієслова.
3. Вправа «Незакінчене речення»
Щука — риба, а бджола — ... Чоботи — взуття, а сорочка — ... Морква — овоч, а яблуко — ... Дуб — дерево, а малина — ...
4. Гра «Хто швидше?»
— Згрупуйте слова зі спільним значенням. Дівчата: риби, одяг. Хлопці: професії, меблі.
Стіл, камбала, костюм, учитель, шафа, плаття, стілець, короп, диван, шахтар, пальто, агроном, артист, щука, водій, хек, карась, куртка.
VII. Рефлексія.
Ось і підходить до кінця наш урок. Сьогодні на уроці відсутній Юрко Йому сумно, він вам зателефонував і попросив розповісти, що цікавого було на уроці української мови ?
Давайте розповімо йому.
Розмова по телефону.
VІІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 98, впр. 238. Спишіть другий абзац тексту, уставляючи пропущені службові слова і, з, під, у, в, і, біля, в, на.