1 липня о 18:00Вебінар: Шкільна дошка – ігрове поле вчителя

Службові слова. Роль службових слів у реченні

Про матеріал
Українська мова 3 клас О.А.Дудик,вчитель початкових класів , Промінського НВК, Снігурівського р-ну, Миколаївської обл. Урок № 66. Службові слова. Роль службових слів у реченні Мета: ознайомити з поняттям «службові слова», їх роль у реченні, вчити будувати речення, використовуючи службові слова; розвивати мовлення , увагу, виховувати наполегливість у праці, прищеплювати любов до рідної мови. Тип уроку: урок формування мовної компетенції. Обладнання: підручник, зошит, девіз уроку, музичний супровід до фізхвилинки, мікрофон, телефон, пазли, сигналки, Перебіг уроку І. Організаційний момент Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі ( можна оформити як девіз уроку): Не просто слухати, а чути. Не просто дивитися, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати. Дружно і плідно працювати. II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Перевірка домашнього завдання (вправа234, с. 96) — Прочитайте записаний текст. — До яких частин мови належать виділені слова? — Чергування яких звуків відбулося в коренях цих слів? 2 Вправа «Мікрофон» - Мандруючи країною Мови, ми познайомилися зі словами, що називають предмети, їхні ознаки та дії. - Що ви можете сказати про іменник? ( називає предмет, відповідає на питання хто? що?, у реченні виступає підметом або другорядним членом речення). Назвіть декілька прикладів. - А про прикметник? (називає ознаку предмета, відповідає на питання: який? яка? яке? які?, зв’язаний з іменником, у реченні виступає другорядним членом речення.). Наведіть приклади. І лишилися дієслова.. Що ми знаємо про них? (називають дію предмета, відповідають на питання що робить?, що робив?, що зробить?, зв’язаний з іменником, у реченні виступає присудком). Приклади. А сьогодні з вами поговоримо про слова, що є помічниками. Ми не завжди на них звертаємо увагу, але вони виконують дуже важливу роботу. III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ — Сьогодні на уроці ми ознайомимося зі службовими словами, з'ясуємо їх роль у реченні. IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Ознайомлення з поняттям «службові слова» — Прочитайте прислів'я. Поясніть їх зміст. • Без труда, нема плода. · Бджола мала, а й та працює. • Світ не без добрих людей. — Назвіть слова, до яких не можна поставити питання. — Такі слова належать до службових частин мови. Службові частини мови поділяються на сполучники і прийменники. Слова у, на, під, за ,тощо — це прийменники. Слова і, а, але, та — це сполучники. Вони сполучають між собою слова і речення. 2. Робота за вправою 235 (с. 97) — Розгляньте малюнки. — Складіть і запишіть речення, використовуючи прийменники. 3. Гра « Пазли» (вправа 236, с. 97) — З'єднайте частини прислів'їв. — Запишіть їх у зошит. Поясніть значення прислів'їв. — Назвіть службові слова. 4. Завдання « Найрозумніший» — Виконайте звуко-буквений аналіз слова- коріння. (Див. зразок на форзаці підручника.) v Фізкультхвилинка ( музична) VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ 1. Пояснювальний диктант Володя зайшов у клас. Він сів за парту. Дістав з портфеля книги і поклав на парту. Володя сидить з Марічкою. — Підкресліть у тексті прийменники і сполучники. 2. Робота над текстом (вправа 237, с. 97-98) . І-в (синій) – 2 речення, підкреслити службові слова. ІІ - в ( зелений)– вся вправа, підкреслити службові слова. І11-в ( червоний) – працює з усією вправою, підкреслює службові слова і визначає іменники, прикметники, дієслова. 3. Вправа «Незакінчене речення» Щука — риба, а бджола — ... Чоботи — взуття, а сорочка — ... Морква — овоч, а яблуко — ... Дуб — дерево, а малина — ... 4. Гра «Хто швидше?» — Згрупуйте слова зі спільним значенням. Дівчата: риби, одяг. Хлопці: професії, меблі. Стіл, камбала, костюм, учитель, шафа, плаття, стілець, короп, диван, шахтар, пальто, агроном, артист, щука, водій, хек, карась, куртка. VII. Рефлексія. Ось і підходить до кінця наш урок. Сьогодні на уроці відсут¬ній Юрко Йому сумно, він вам зателефонував і попросив розповісти, що цікавого було на уроці української мови ? Давайте розповімо йому. Розмова по телефону. • Добрий день, Юрко ! • Це Катруся. • Ой, привіт ! Як ти ? • Та вже краще . • Що у вас цікавого? • Сьогодні на уроці української мови ми вивчали службові слова, багато узнали про них. • А що саме? VІІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С. 98, впр. 238. Спишіть другий абзац тексту, уставляючи пропущені службові слова і, з, під, у, в, і, біля, в, на.
Перегляд файлу

 Українська мова 3 клас

О.А.Дудик,вчитель початкових класів ,

Промінського НВК,

Снігурівського р-ну,

Миколаївської обл.

Урок № 66. Службові слова. Роль службових слів у реченні

з поняттям «службові слова», їх роль у реченні, вчити будувати речення, використовуючи службові слова; розвивати мовлення , увагу, виховувати наполегливість у праці, прищеплювати любов до рідної мови.

Тип уроку: урок формування мовної компетенції.

Обладнання: підручник, зошит, девіз уроку, музичний супровід до фізхвилинки, мікрофон, телефон, пазли, сигналки,

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі

( можна оформити як девіз уроку):

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання (вправа234, с. 96)

 Прочитайте записаний текст.

 До яких частин мови належать виділені слова?

 Чергування яких звуків відбулося в коренях цих слів?

 2 Вправа «Мікрофон»

- Мандруючи країною Мови, ми познайомилися зі словами, що називають предмети, їхні ознаки та дії.

- Що ви можете сказати про іменник? ( називає предмет, відповідає на питання хто? що?, у реченні виступає підметом або другорядним членом речення).

Назвіть декілька прикладів.

- А про прикметник? (називає ознаку предмета, відповідає на питання: який? яка? яке? які?, зв’язаний з іменником, у реченні виступає другорядним членом речення.). Наведіть приклади.

І лишилися дієслова..

Що ми знаємо про них? (називають дію предмета, відповідають на питання що робить?,  що робив?, що зробить?, зв’язаний з іменником, у реченні виступає присудком). Приклади.

А сьогодні  з вами поговоримо  про слова, що є помічниками. Ми не завжди на них звертаємо увагу, але вони виконують дуже важливу роботу.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

 Сьогодні на уроці ми ознайомимося зі службовими словами, з'ясуємо їх роль у реченні.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Ознайомлення з поняттям «службові слова»

 Прочитайте прислів'я. Поясніть їх зміст.

  •    Без труда, нема плода.

·   Бджола мала, а й та працює.

  •       Світ не без добрих людей.

 Назвіть слова, до яких не можна поставити питання.

 Такі слова належать до службових частин мови. Службові частини мови поділяються на сполучники і прийменники. Слова у, на, під, за ,тощо — це прийменники. Слова і, а, але, та — це сполучники. Вони сполучають між собою слова і речення.

2. Робота за вправою 235 (с. 97)

 Розгляньте малюнки.

 Складіть і запишіть речення, використовуючи прийменники.

3. Гра « Пазли» (вправа 236, с. 97)

 З'єднайте частини прислів'їв.

 Запишіть їх у зошит. Поясніть значення прислів'їв.

 Назвіть службові слова.

4. Завдання « Найрозумніший»

 Виконайте звуко-буквений аналіз слова- коріння. (Див. зразок на форзаці підручника.)

v Фізкультхвилинка ( музична)

VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Пояснювальний диктант

Володя зайшов у клас. Він сів за парту. Дістав з портфеля книги і поклав на парту. Володя сидить з Марічкою.

 Підкресліть у тексті прийменники і сполучники.

2. Робота над текстом (вправа 237, с. 97-98) . 

І-в  (синій) – 2 речення, підкреслити службові слова.

ІІ - в ( зелений)– вся вправа, підкреслити службові слова.

І11-в ( червоний) – працює з усією вправою, підкреслює службові слова і визначає іменники, прикметники, дієслова.

 

3. Вправа «Незакінчене речення»

Щука — риба, а бджола — ... Чоботи — взуття, а сорочка — ... Морква — овоч, а яблуко — ... Дуб — дерево, а малина — ...

4. Гра «Хто швидше?»

— Згрупуйте слова зі спільним значенням. Дівчата: риби, одяг. Хлопці: професії, меблі.

Стіл, камбала, костюм, учитель, шафа, плаття, стілець, короп, диван, шахтар, пальто, агроном, артист, щука, водій, хек, карась, куртка.

VII. Рефлексія.

 Ось і підходить до кінця наш урок. Сьогодні на уроці відсут­ній Юрко Йому сумно, він вам зателефонував і попросив розповісти,  що цікавого було на уроці української мови ?

Давайте розповімо йому.

Розмова по телефону.

  • Добрий день, Юрко !
  • Це Катруся.
  • Ой, привіт ! Як ти ?
  • Та вже краще .
  • Що у вас цікавого?
  • Сьогодні на уроці української мови ми вивчали службові слова, багато узнали про них.
  • А що саме?

 

VІІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 98, впр. 238. Спишіть другий абзац тексту, уставляючи пропущені службові слова і, з, під, у, в, і, біля, в, на.



 

docx
Додав(-ла)
Дудик Ольга
Додано
28 січня
Переглядів
211
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку