Смішне й комічне у творі " Тореадори з Васюківки" В. Нестайка. Мовні засоби гумору

Про матеріал
Даний ресурс можна використовувати на уроках української літератури при очній та дистанційній формі навчання
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Смішне і комічне у творі. Мовні засоби гумору

Номер слайду 2

Вправа «Спіймай мій настрій». Робота в парах Усміхніться, «зніміть» усмішку зі свого обличчя долонею та «подаруйте» своєму сусідові. «Прийміть» усмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя.

Номер слайду 3

Перевірка домашнього завдання. Кросворд за твором «Тореадори з Васюківки»Лист улюбленому герою.

Номер слайду 4

Актуалізація опорних знань учнів. Бесіда. Що таке повість?Які особливості має пригодницький твір?Які пригодницькі твори з курсу зарубіжної літератури ви знаєте?

Номер слайду 5

Смішне і комічне у творі. Мовні засоби гумору

Номер слайду 6

МЕТА:продовжити аналізувати повість В. Нестайка «Тореадори з Васюківки», виявити особливості смішного і комічного в ній; розвивати вміння виразно читати, грамотно висловлювати власні думки, почуття, виділяти з інформації головне, істотне; формувати світогляд школярів; виробляти активну життєву позицію, позитивні риси характеру.

Номер слайду 7

Читаючи повість Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки», важко стримувати усмішку. Ява і Павлуша – ваші однолітки. Вони здатні на вигадку, бешкетують, завдають клопотів оточуючим. Але ми розуміємо, що все це вони роблять не зі зла, це – так би мовити, плоди їхньої бурхливої фантазії. Вони мріють, пізнають життя, і ми, читаючи твір, не засуджуємо їх, а сміємося і захоплюємося їхніми пригодами. Та й як не сміятися, адже Всеволод Нестайко – майстер гумористичної прози.

Номер слайду 8

Теорія літератури. Явища та образи в художній літературі, що викликають сміх через невідповідність між дією й наслідками, між метою й засобами досягнення її, називають комічним. Комічне (гр.- веселий, смішний) - естетична категорія, характерною рисою якої є освоєння світу і його зображення крізь призму сміху. Смішне - те, що викликає сміх.

Номер слайду 9

Проблемне питання: - З якою метою В. Нестайко у своєму творі використовує комічні ситуації?

Номер слайду 10

Рольова гра. Учні переказують комічні епізоди від імені дійових осіб: Яви, Павлуші, міліціонера та інших.

Номер слайду 11

Робота з текстом- Подумайте, будь ласка, і скажіть, за допомогою яких засобів творення комічного автор досягає того, що читаючи повість «Тореадори з Васюківки», ми не можемо стримати сміх?

Номер слайду 12

Засоби творення комічного Засіб творення комічного. Приклади. Прагнення дійової особи показати себе не тим, ким вона є насправді«Тореадори», «будівники метро», «криниценавт», «могутній єгипетський фараон Гаменхотеп», «Ми з Явою - Станіславський і Немирович-Данченко оцього нашого сільського МХАТу (чи пак, ВХАТу)»Дитяча вимова слів«Загаза чортова», «так тобі і тгеба», «щоб ти гозбив свою погану могду»Комічна вимова слів«Атлічно! Пульс нормальний», «Адіоти... Хр-р-у, - і одразу перейде на хропака», «А потім - рраз! Гжк -беркиць! І оплески», «Торе-гадор, смеле-гс-е в бой, торе-гадор, торе-гадор...»Використання незвичайних назв, надання комічних кличок тваринам. Станції «Клуня», «Крива груша»; льоха Манюня, корова Манька, корова Контрибуція, бугай Петька, цап Жора, цуценя Собакевич

Номер слайду 13

Засоби творення комічного Засіб творення комічного. Приклади. Знижена лексика, лайливі слова«Анциболотники», «шмин-дрики», «авантюрист шмаркатий», «гангстери», «ше-легейдики», «шмарогузи», «катові гаспиди»Урочистий тон і використання політичних або наукових термінів для зображення буденних подій, описів звичайних предметів. Дихати «через перископ», «операція почалася», пульс, невагомість, фашист, «кавунячий рай», «військовий об'єкт», «славний, знаменитий, могутній єгипетський фараон», «у нас сьогодні прем'єра», «політ пройшов нормально»Фразеологізми«Втру маку», «дуля з маком», «випустив дух», «шукай вітра в полі», «галасують, як баби на базарі», «дав дриза», «лопотіли п'ятами»

Номер слайду 14

Засоби творення комічного Засіб творення комічного. Приклади. Несподіванігумористичніпорівняння«Причепилося оте "Ява" до нього, як реп'ях до собачого хвоста», «очі - наче тракторні фари», «і коли ми нарешті вилізли з калабані, нещасні й брудні, як поросята, вона й словом не згадала нам нашого ставлення до неї», «так і заклякли ми, присівши, - мов курчата перед шулікою», «закре-котів я з усіх сил - от-от жили, як струни, полопаються, - із колодязя, мов булька з носа, повільно з'явилася Явина голова»Уживання гіперболи з метою висміювання зображуваного«Ми лежимо, уткнувшись у землю носами, й не дихаємо», «і батьки наші зробили нам чотириста двадцять восьме серйозне попередження», «життя в наших тілах зосталось процентів на п'ять, не більше», «трирічне дівча могло зараз нас брать за п'яти, кидать у торбу й нести на базар»Звуконаслідувальні слова«Му-у!», «Йо-яй!», «Мме-е-е!», «Го!», «Ого-го!», «Ох! Ех! Ух! Ну й важко!»

Номер слайду 15

Вибірковий диктант. Крім названих вами засобів комічного автор, щоб зробити розповідь яскравішою, образнішою, використовує різні художні засоби. Які ж саме?Ви вже знаходили їх у тексті, тому зараз я пропоную, об’єднавшись у три групи, виокремити з поданих художніх засобів епітети, порівняння, метафори. (1 група – епітети, 2 група – метафори, 3 група – порівняння.)

Номер слайду 16

Художні засоби Нам’яти вуха; сталь, а не характер; прекрасна, благородна ідея; причепилося те ім’я до нього, як реп’ях до собачого хвоста; найкращий друзяка; мисливець завзятий; розлючений бик; червоний, мов рак; півдня загоряв на ізоляторах (на стовпі); все, що було поганого на дорозі, ми підібрали на свої штани і сорочки; очі, наче тракторні фари; славний, знаменитий, могутній єгипетський фараон; землю гребе, як екскаватор; схожий, як свиня на коня; червоно-біло-зелена каша; репаються смугасті бомби; страшнюче мурмило; ллється червона кавуняча кров; вітер гуляє по сцені; ми жували слова. Вибірковий диктант

Номер слайду 17

Комічне у художньому творі поглиблює наші знання про світ, допомагає боротися з недоліками в характері окремих людей і в суспільстві.

Номер слайду 18

Рефлексія- Про що ви дізналися на уроці?- Що на уроці було цікавим?- Чого навчилися?- Чи задоволені ви власною діяльністю на уроці?

Номер слайду 19

Домашнє завдання. Прочитати розділ «Усе! Кінець! Я дарую велосипед. "Загаза чогтова!" Я видужую». Підготуватися до характеристики образів.

pptx
Додано
20 березня 2023
Переглядів
1291
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку