В. Нестайко – визнаний у світі український дитячий письменник. Пригодницький захопливий сюжет, мрія і дійсність, смішне, комічне, романтичне в його пригодницькій повісті для дітей.

Про матеріал
Інтерактивна вправа "Інтерв'ю з автором". Вікторина "Уважний читач" Візуальна технологія "Колаж твору"
Перегляд файлу

Українська література 6 клас

Тема: В. Нестайко – визнаний у світі український дитячий письменник. Пригодницький захопливий сюжет, мрія і дійсність, смішне, комічне, романтичне в його пригодницькій повісті для дітей.

Теорія літератури: повість, пригодницький твір.

Мета: (формувати компетентності):

ключові: розвивати вміння висловлювати судження про зв’язок прочитаного з власними життєвими спостереженнями, зіставляти специфіку розкриття теми в літературі й кіномистецтві;

предметні: ознайомити учнів з біографією письменника, формувати вміння аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, моральний вибір у різних життєвих ситуаціях, виокремлювати, виразно читати й коментувати найцікавіші епізоди тексту;

загальнокультурні: виховувати позитивні риси характеру, усвідомлення сили справжньої дружби та взаємопідтримки.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: портрет автора, ілюстрації, книги письменника.

Хід уроку

  І. Організаційний етап.

  ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Діти, ви любите подорожувати?

А попадати в різні пригоди?

Так? Тоді цей урок саме для вас.

Скажіть, звідки ви можете дізнатись про захопливий світ пригод і відкриттів? Звичайно, з книг та кінофільмів.

Я пропоную вам гру «Я – режисер»

  •       Створіть свій дитячий телеканал і доберіть йому назву (Дитячий телеканал «Пригоди й романтика»)
    •       Давайте спільно складемо анонс телепередач для дітей.
  • Понеділок – 13:25
  • Вівторок – 10:25
  • В. Нестайко «Тореодори з Васюківки».
  • Уроки тітоньки Сови.
  • Я. Стельмах «Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера».
  • Телевікторина за вивченими творами.

  ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  IV. Сприймання та засвоєння навчального матеріалу.

  • Інтерактивна вправа «Інтерв’ю з автором».

 Учитель. Розпочнімо знайомство з автором твору. Пропоную перегляд телевізійної зустрічі із Всеволодом Нестайком на нашому телеканалі.

Кореспондент. Добрий день! На дитячому телеканалі «Пригоди й романтика» програма «Найкращі дитячі письменники». Сьогодні у нас в гостях автор книжок, якими зачитуються мільйони дітей «від 2 до 102…». Отож, вітаймо в нашій студії!

Всеволод Нестайко. Доброго дня, дорогі читачі!

Кореспондент. Всеволоде Зіновійовичу! Розкажіть, будь ласка, коли і де ви народилися?

Всеволод Нестайко. Народився 30 січня 1930 року в м. Бердичеві на Житомирщині.

Кореспондент. А де навчалися?

Всеволод Нестайко. Закінчивши десятирічку, 1947 року вступив на філологічний факультет Київського університету.

Кореспондент. А письменником ви не мріяли стати?

Всеволод Нестайко. Трохи мріяв, але не так пристрасно, як моряком. Хоча не жалкую. Адже, ставши письменником, у своїх творах я можу бути і льотчиком, і моряком, і навіть знову дитиною.

Кореспондент. Яка була ваша перша книга?

Всеволод Нестайко. Перша книжка «Шурка і Шурко». За 50 років у літературі з’явилося чимало книг, зокрема й «Тореодори з Васюківки».

Кореспондент. Коли і за яких обставин виник задум про написання книги?

Всеволод Нестайко. Я в 50-ті роки вирушав на полювання з друзями, полювали ми недалеко села Скоринці. Якось уночі до нашого вогнища прибився підліток. Самостійний, меткий. Звали його – Ява Рень. Звідти й пішов головний герой «Тореодорів».

Кореспондент. Книги Ваші перекладено двадцятьма мовами світу, зокрема англійською, німецькою, французькою, арабською та іншими. Як ви пояснюєте такий успіх?

Всеволод Нестайко. Пишу од серця. А ще частенько заглядаю глибоко в очі дітлахам – у них стільки радості і правди. Ось рецепт успіху.

Учитель. Таким глибоким, по-дитячому щирим був Всеволод Нестайко.

  • Перевірка домашнього завдання.

    Учні складають словесний портрет письменника на основі виписаних 3 найцікавіших фактів з життя і творчості автора з підручника та додаткової літератури.

  • Робота з текстом. Виразне читання твору.

    Учні читають за особами уривки з твору

(І момент радості – побудова метро,

 ІІ момент радості – організація кориди)

Словникова робота.

Повість, тореодори, гангстери, буцегарня, авантюрист.

  • Вікторина «Уважний читач»
  • Що будували Ява і Павлуша під свинарником?
  • Які назви мали б носити станції метро у Васюківці?
  • Скільки коштував би проїзд у метро? Хто мав би право їздити безкоштовно? Скільки платила б учителька математики?
  • Як звали Явину корову?
  • Яке око примружував дід Варава, коли стріляв на полюванні?
  • Хто з героїв казав так: «Опозогив! Маму – депутата на все село опозогив.»?
  • Що було зображено на килимку, який Павлуша приготував для кориди?
  • Яку оперу співали тореодори Ява і Павлуша, йдучи на бій з коридою?
  • Де побачив Ява свого друга після того, як Павлуша вдарив Контрибуцію по губі?
  • Де опинилися хлопці, втікаючи від корови? Скільки часу вони простояли у багнюці?
  • Чим частував Ява свою корову після кориди?

 

  • Візуальна технологія «Колаж твору» (робота в групах)

Завдання: на основі запропонованих ілюстрацій і цитат твору побудувати якнайточніше сюжет, використовуючи картинки й цитати, дати йому заголовок й презентувати у вигляді короткої розповіді.

  • Гра. Визнач риси характеру героїв.

Веселі                                 не люблять навчатися

Кмітливі                                  боягузи

Розумні                                 добрі

Неслухняні   Ява                             люблять усе живе

Несерйозні       Павлуша                   сміливі

Допитливі                         покірні

Необережні                                 недисципліновані

Дотепні                                 із почуттям гумору

 

  • Метод. «Прес». Обґрунтуй думку.

    1. Я вважаю, що Ява і Павлуша були…

    2. Тому що…

    3. Наприклад, …

    4. Отже, …

 

  • Повторення вивченого у теорії літератури. Засоби творення комічного у творі.

Комічне – те, що здається нам не таким, яким, на нашу думку, має бути.

Засоби творення комічного у творі:

  1. Дитяча етимологія – неправильна вимова дітьми деяких звуків (картавість, шепелявість).
  2. Народна етимологія – перекручування персонажем слів, вживання у неправильній граматичній формі.
  3. Використання вульгаризмів.
  4. Використання політичних або наукових термінів.
  5. Використання русизмів.

 

 

  • Робота з таблицею

                     «Мрія – дійсність, смішне – сумне, романтичне – буденне»

 

Мрія

Дійсність

збудувати метро в селі; влаштувати кориду; змайструвати підводний човен; ...

«метро» насправді – канава, в яку провалилася свиня; корида – роздратована корова;...

Смішне, комічне

Сумне

як хлопці закопували «метро», боячись діда; як намагалися розізлити корову;...

хлопці крадіжку вважають геройством; не дуже старанні в навчанні;...

Романтичне

Буденне

прагнення створити чудо техніки – метро; організувати екзотичне видовище – кориду;...

батьки карають дітей; хтось жорстоко повівся із цуценям;...

 

  • Творча робота

Завдання: записати слова-асоціації, які виникають у вас від таких слів:

Ява та Павлуша –

Романтика –

Пригоди –

Оптимізм –

Гра “Останнє слово”

Переможцем у грі стає той, хто останній назве:

  • Героїв-людей повісті “Тореадори з Васюківки”;
  • Героїв-тварин;
  • Географічні назви.

V. Підсумок уроку.

  - Чи вдалося вам відкрити щось нове на уроці?

  - Які відкриття ви зробили для себе?

  - Прокоментувати думку Сергія наприкінці твору «І взагалі, в нас попереду ще дуже багато цікавого, і завжди буде так буде, поки ми з Митьком.»

Домашнє завдання.

 Скласти оповідання «Нові пригоди Павлуші і Яви Реня» (для учнів високого рівня); дізнатися у батьків, які цікаві пригоди траплялися з ними в дитинстві й записати їх у зошит (для учнів достатнього й середнього рівня).

docx
Додав(-ла)
Тишко Галина
Додано
22 березня 2023
Переглядів
123
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку