Українська література 6 клас
Тема: В. Нестайко – визнаний у світі український дитячий письменник. Пригодницький захопливий сюжет, мрія і дійсність, смішне, комічне, романтичне в його пригодницькій повісті для дітей.
Теорія літератури: повість, пригодницький твір.
Мета: (формувати компетентності):
ключові: розвивати вміння висловлювати судження про зв’язок прочитаного з власними життєвими спостереженнями, зіставляти специфіку розкриття теми в літературі й кіномистецтві;
предметні: ознайомити учнів з біографією письменника, формувати вміння аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, моральний вибір у різних життєвих ситуаціях, виокремлювати, виразно читати й коментувати найцікавіші епізоди тексту;
загальнокультурні: виховувати позитивні риси характеру, усвідомлення сили справжньої дружби та взаємопідтримки.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: портрет автора, ілюстрації, книги письменника.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Діти, ви любите подорожувати?
А попадати в різні пригоди?
Так? Тоді цей урок саме для вас.
Скажіть, звідки ви можете дізнатись про захопливий світ пригод і відкриттів? Звичайно, з книг та кінофільмів.
Я пропоную вам гру «Я – режисер»
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
IV. Сприймання та засвоєння навчального матеріалу.
Учитель. Розпочнімо знайомство з автором твору. Пропоную перегляд телевізійної зустрічі із Всеволодом Нестайком на нашому телеканалі.
Кореспондент. Добрий день! На дитячому телеканалі «Пригоди й романтика» програма «Найкращі дитячі письменники». Сьогодні у нас в гостях автор книжок, якими зачитуються мільйони дітей «від 2 до 102…». Отож, вітаймо в нашій студії!
Всеволод Нестайко. Доброго дня, дорогі читачі!
Кореспондент. Всеволоде Зіновійовичу! Розкажіть, будь ласка, коли і де ви народилися?
Всеволод Нестайко. Народився 30 січня 1930 року в м. Бердичеві на Житомирщині.
Кореспондент. А де навчалися?
Всеволод Нестайко. Закінчивши десятирічку, 1947 року вступив на філологічний факультет Київського університету.
Кореспондент. А письменником ви не мріяли стати?
Всеволод Нестайко. Трохи мріяв, але не так пристрасно, як моряком. Хоча не жалкую. Адже, ставши письменником, у своїх творах я можу бути і льотчиком, і моряком, і навіть знову дитиною.
Кореспондент. Яка була ваша перша книга?
Всеволод Нестайко. Перша книжка «Шурка і Шурко». За 50 років у літературі з’явилося чимало книг, зокрема й «Тореодори з Васюківки».
Кореспондент. Коли і за яких обставин виник задум про написання книги?
Всеволод Нестайко. Я в 50-ті роки вирушав на полювання з друзями, полювали ми недалеко села Скоринці. Якось уночі до нашого вогнища прибився підліток. Самостійний, меткий. Звали його – Ява Рень. Звідти й пішов головний герой «Тореодорів».
Кореспондент. Книги Ваші перекладено двадцятьма мовами світу, зокрема англійською, німецькою, французькою, арабською та іншими. Як ви пояснюєте такий успіх?
Всеволод Нестайко. Пишу од серця. А ще частенько заглядаю глибоко в очі дітлахам – у них стільки радості і правди. Ось рецепт успіху.
Учитель. Таким глибоким, по-дитячому щирим був Всеволод Нестайко.
Учні складають словесний портрет письменника на основі виписаних 3 найцікавіших фактів з життя і творчості автора з підручника та додаткової літератури.
Учні читають за особами уривки з твору
(І момент радості – побудова метро,
ІІ момент радості – організація кориди)
Словникова робота.
Повість, тореодори, гангстери, буцегарня, авантюрист.
Завдання: на основі запропонованих ілюстрацій і цитат твору побудувати якнайточніше сюжет, використовуючи картинки й цитати, дати йому заголовок й презентувати у вигляді короткої розповіді.
Веселі не люблять навчатися
Кмітливі боягузи
Розумні добрі
Неслухняні Ява люблять усе живе
Несерйозні Павлуша сміливі
Допитливі покірні
Необережні недисципліновані
Дотепні із почуттям гумору
1. Я вважаю, що Ява і Павлуша були…
2. Тому що…
3. Наприклад, …
4. Отже, …
Комічне – те, що здається нам не таким, яким, на нашу думку, має бути.
Засоби творення комічного у творі:
«Мрія – дійсність, смішне – сумне, романтичне – буденне»
Мрія |
Дійсність |
збудувати метро в селі; влаштувати кориду; змайструвати підводний човен; ... |
«метро» насправді – канава, в яку провалилася свиня; корида – роздратована корова;... |
Смішне, комічне |
Сумне |
як хлопці закопували «метро», боячись діда; як намагалися розізлити корову;... |
хлопці крадіжку вважають геройством; не дуже старанні в навчанні;... |
Романтичне |
Буденне |
прагнення створити чудо техніки – метро; організувати екзотичне видовище – кориду;... |
батьки карають дітей; хтось жорстоко повівся із цуценям;... |
Завдання: записати слова-асоціації, які виникають у вас від таких слів:
Ява та Павлуша –
Романтика –
Пригоди –
Оптимізм –
Гра “Останнє слово”
Переможцем у грі стає той, хто останній назве:
V. Підсумок уроку.
- Чи вдалося вам відкрити щось нове на уроці?
- Які відкриття ви зробили для себе?
- Прокоментувати думку Сергія наприкінці твору «І взагалі, в нас попереду ще дуже багато цікавого, і завжди буде так буде, поки ми з Митьком.»
Домашнє завдання.
Скласти оповідання «Нові пригоди Павлуші і Яви Реня» (для учнів високого рівня); дізнатися у батьків, які цікаві пригоди траплялися з ними в дитинстві й записати їх у зошит (для учнів достатнього й середнього рівня).