Олена ДЕРЕВ’ЯНКО
СОЦІАЛЬНА ІНТЕГРАЦІЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ ЗОРУ
ЧЕРЕЗ ОВОЛОДІННЯ НАВИЧКАМИ МОБІЛЬНОСТІ
Наше суспільство наразі формує нову систему цінностей, в якій володіння знаннями, вміннями та навичками є необхідним, але недостатнім результатом освіти. Від людини вимагають вміння орієнтуватися в інформаційних потоках, освоювати нові технології, самонавчатися, шукати і використовувати нові знання, володіти такими якостями як універсальність мислення, динамізм, мобільність.
У сучасних умовах швидкої зміни інформаційного та фізичного простору людині для успішної діяльності та адаптації в оточуючому середовищі необхідним є володіння розвинутим й постійно вдосконалюваним вмінням орієнтуватися. Для дитини з порушенням зору в умовах постійного сенсорного обмеження опанування цим складним вмінням є життєво необхідним завданням у процесі підготовки до самостійного життя. Для незрячих дітей характерні недоліки розвитку рухової сфери і знижена рухова активність. У свою чергу це викликає труднощі просторового орієнтування, а недоліки її розвитку обмежують надалі самостійність і активність дітей у всіх сферах діяльності.
Торкаючись теми дітей з глибокими порушеннями зору, незрячих, однією з головних компетенцій цієї категорії учнів є вміння користуватися білою тростиною для пересування та орієнтації в місцевості. Останнім часом часто чую, що незрячі багато куди не можуть ходити, бо не мають супроводу, а відтак є залежними від інших. Хоча ще в сиву давнину придумали білу тростину, ще з того часу незрячі поділилися на два табори: тих, котрі намагаються максимально розширити рамки своєї незалежності, та тих, хто завжди розраховує на те, що їх постійно будуть всюди супроводжувати. Спілкуючись з вже дорослими людьми, що мають глибокі порушення зору, дізналася, що багато незрячих бояться самостійності, бояться взяти «палку» в руки та вивчити якусь мінімальну територію, бояться перетинатися часом з не дуже адекватними людьми, бояться почути вслід неприємні слова, бояться стати в калюжу чи впасти на слизькому тротуарі, бояться, що їх зіб’є машина(хоча це реальна небезпека зараз навіть для тих, хто не має порушений зоровий аналізатор) і т.д. Для уникнення подібних страхів з учнями якомога раніше слід починати роботу з орієнтації на місцевості – обстежувати мікропростір приладу для письма шрифтом Брайля, аркуша паперу, книги, дошки для ліплення тощо, макропростір класу, коридору, їдальні, кімнати позакласної роботи, гардеробу (в тому числі орієнтації у шафах, шухлядах), у дворі школи, під час переходу дороги тощо. З 1 класу рекомендую виводити дітей з порушеним зором за межі комфорту – відвідувати з ними музеї, виставки книг в міській бібліотеці, дитячі майданчики на площі міста, робити спроби перших покупок в магазинах самообслуговування з проведенням попередніх декількох бесід, тренувальних вправ, розмов про корисну їжу, першочергові продукти харчування для життя, небезпечну для дітей продукцію, ознайомлювати з адаптованими інфраструктурними об’єктами, сучасними інклюзивними гаджетами та винаходами.
Цікаво дізнатися, як адаптована під незрячих інфраструктура міста та які існують гаджети чи уловки у світі, щоб спростити буденність незрячих. Ось цікава та доступна коротка інформація для бесід з учнями:
На жаль, на більшості ж наших вулиць дуже багато фізичних перешкод для людей з порушеннями зору: ями, глибокі калюжі, нерівний асфальт, стирчать залізні труби, арматура, пересувні рекламні щити тощо. Це – справжні пастки та капкани для слабозорих та незрячих людей. У наслідку - травми ніг, падіння, пошкоджене взуття та одяг – звичайні речі для людей з проблемами зору. Звукових маячків на перехрестях дуже мало. Тролейбуси, автобуси та трамваї іноді ходять поза розкладом, зупиняються часто за межами зупинки. Роздивитися номер слабозорій людині важко, тому що сучасне електронне табло з номером чомусь не білого кольору, або надрукована табличка з номером маршруту, яка у вечірній час не підсвічується. Метро за останні роки робить кроки назустріч незрячим у правильному напрямку(звукові маячки на вході, контрастні жовті полоси на сходах, супровід незрячих). Але й тут ще не все гаразд: більшість станцій метро та міжескалаторні переходи дуже слабо освітлено. Слабозорих людей у 10 разів більше, ніж незрячих, і вони повинні мати можливість пересуватися в метро самостійно.
Дитина та і взагалі людина з порушеннями зору не має почувати себе виключеною із суспільства, інфраструктура має бути скоригована під її потреби. Мають бути створені архітектурна доступність та умови адаптації, модифікації для людей з особливими потребами. Більшість незрячих не вважать відсутність зору вагомою причиною, щоб проводити залишок життя у квартирі, та прагнуть пізнавати світ. Тому найбільш гостро постає проблема переміщення людей з інвалідністю.
Біла тростина частково компенсує незрячим зір, допомагаючи орієнтуватися у просторі, і спонукає оточуючих бути більш уважними до людей з нею. У всьому світі щороку проводиться День білої тростини 15 жовтня – це не свято, а привід для незрячих та слабозорих зайвий раз нагадати про себе. На відміну від Міжнародного дня незрячих, який припадає на 13 листопада, в честь французьського педагога Валентина Гаюї, який відкрив школи для незрячих, Міжнародний день білої тростити присвячений одному з головних атрибутів людей з порушеннями зору. Білу тростину для незрячих в 1921 році придумав молодий фотограф із Бристоля(Великобританія) Джеймс Биггс, який в результаті нещасного випадку втратив зір. Новий світ він почав освоювати за допомогою звичайної тростини, але потім зрозумів, що водії та перехожі не сприймають його як незрячого – справа у тростині, яку часто використовують лише як аксесуар. Тоді британець здогадався перефарбувати тростину у білий колір і не помилився – предмет почав привертати увагу. Його прикладу послідували незрячі люди в усій Європі.
Список використаних джерел: