СОЦІАЛЬНА РОБОТА З БАТЬКАМИ УЧНІВ ЛІЦЕЮ В УМОВАХ
ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ
Інклюзивне навчання є важливим для кожного учня, оскільки воно дозволяє отримувати якісну освіту, незалежно від стану здоров'я, здібностей чи інших особливостей, забезпечує рівні можливості для всіх здобувачів освіти, включаючи тих, хто зазвичай відчуває себе відокремленим від інших. Це сприяє забезпеченню соціальної справедливості, підвищенню соціальної адаптації [4]. Інклюзивне навчання допомагає учням розвивати навички співпраці, терпимості, розуміння та поваги до інших [1] Це важливо для подальшого життя, оскільки співпраця з різними людьми може бути ключовим фактором успіху.
Батьки грають важливу роль в успіху інклюзивного навчання, тому що вони є найважливішими та партнерами у навчальному процесі. Соціальна робота з батьками учнів ліцею в умовах інклюзивного навчання є дуже важливою складовою успішності та благополуччя учнів. У цьому контексті варто звернути увагу на декілька ключових аспектів.
По-перше, співпраця з батьками повинна ґрунтуватися на партнерських відносинах, що базуються на взаємній довірі, відкритості та співпраці. Соціальний працівник використовує різноманітні методи та технології для співпраці з батьками, наприклад, зустрічі, консультації, тренінги, групову роботу [2].
По-друге, необхідно підтримувати розвиток батьківських навичок. Соціальний працівник допомагає батькам усвідомити та розвинути власні навички, що сприяють забезпеченню здорового розвитку та навчання дітей. Наприклад, працівник може проводити тренінги з питань виховання, комунікації, саморегуляції.
Також важливою є підтримка батьків у розв'язанні конфліктних ситуацій. В умовах інклюзивного навчання можуть виникати різноманітні конфліктні ситуації, пов'язані зі сприйняттям різних форм навчання, поведінкою вчителів та інших учнів тощо. Соціальний працівник надає підтримку батькам у розв'язанні цих ситуацій, наприклад, за допомогою консультацій, тренінгів.
Одним з основних аспектів є формування позитивного підходу до навчання та розвитку дітей. Соціальний працівник допомагає батькам встановлювати позитивні стосунки зі своїми дітьми, а також сприяє формуванню в них позитивного ставлення до навчання та розвитку. Наприклад, він може проводити тренінги з питань мотивації, створення сприятливого середовища для навчання та розвитку, допомагати використовувати різноманітні методи та технології, які сприяють розвитку дітей.
Нарешті важливим є забезпечення доступу до інформації. Соціальний працівник забезпечує батьків доступом до різноманітної інформації, що стосується навчання та розвитку дітей. Наприклад, він може допомагати знаходити матеріали з інтернету, забезпечувати інформаційну підтримку в різних соціальних мережах, створювати інформаційні буклети та пам'ятки.
Оцінка сил та напрямків впливу цих факторів на успішність та благополуччя учнів може бути різною залежно від конкретної ситуації та контексту. Проте загалом, соціальна робота з батьками учнів ліцею в умовах інклюзивного навчання може мати дуже значний позитивний вплив на навчання учнів, що дає можливість стверджувати про важливість цієї сфери діяльності для успішної інклюзії та розвитку дітей. За допомогою соціальної роботи можна створити сприятливі умови для співпраці між батьками та вчителями, взаємного розуміння та підтримки, що може допомогти підвищити мотивацію дітей до навчання, поліпшити їхні успіхи та стимулювати розвиток [3].
Один з ключових аспектів соціальної роботи з батьками учнів ліцею в умовах інклюзивного навчання полягає в тому, щоб допомогти батькам зрозуміти права та можливості їх дітей. Соціальний працівник може пояснити батькам про різні типи інклюзивної практики, які використовуються в ліцеї, та допомогти забезпечити доступність цих практик для їх дітей.
Соціальний працівник може допомогти батькам зрозуміти, як впливати на зміни в системі освіти та як брати участь у роботі громадських організацій, які займаються захистом прав дітей з особливими потребами. Також соціальний працівник може забезпечити батькам інформацію про різні програми та ініціативи, які пропонуються урядом та неприбутковими організаціями для підтримки дітей з особливими потребами.
Отже, соціальна робота з батьками учнів ліцею в умовах інклюзивного навчання є дуже важливим елементом успішного навчання та розвитку дітей. Вона може забезпечити підтримку та допомогу батькам у створенні сприятливого середовища для навчання та розвитку дітей, допомогти підвищити мотивацію до навчання, забезпечити фізичну та психологічну безпеку, виявляти та вирішувати різноманітні проблеми та забезпечити успішну інклюзію дітей з особливими потребами.
Використана література:
1. Кроки до компетентності та інтеграції в суспільство: наук-метод. збірник / за ред. Н. Софій, І. Єрмаков. Київ :
Контекст, 2000. 336с.
2. Даниленко Л. І. Управління інклюзивною школою на засадах менеджменту освітніх інновацій / Інклюзивна школа: особливості організації та управління: навчально – методичний посібник / Колупаєва А. А. та ін. ; за заг. ред. Л. І. Даниленко.
Київ, 2007. 128с.
3. Основи інклюзивної освіти : навчально-методичний посібник / за заг. ред. А. А. Колупаєвої. Київ. : «А. С. К.», 2012. 308 с.
4. Величко Д. В. Впровадження інклюзивної освіти в Україні. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Вип. 125. С.46-49. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF =10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FIL A=&2_S21STR=vchdpup_2015_125_14 (дата звернення 18.02.2023).