Соціально - психологічне дослідження: «Професійне самовизначення з урахуванням особистісного потенціалу учнів СМНВК»

Про матеріал

Мета соціально-психологічного дослідження -вивчення готовності старшокласників щодо вибору професії, виявлення причин неможливості визначитися з професійним вибором з метою подальшого коригування та налагодження процесу свідомого професійного самовизначення на основі всебічного врахування уподобань та можливостей особистості.

Перегляд файлу

Тема соціально – психологічного дослідження:

«Професійне самовизначення з урахуванням особистісного потенціалу учнів СМНВК»

Практичний психолог Степанівського МНВК Юсухно Я.В.

Мета:вивчення готовності старшокласників щодо вибору професії, виявлення причин неможливості визначитися з професійним вибором з метою подальшого коригування та налагодження процесу свідомого професійного самовизначення на основі всебічного врахування уподобань та можливостей особистості.

Об’єкт: роль особистісного потенціалу учня при професійному самовизначенні.

Предмет: професійне самовизначення через реалістичну самооцінку індивідуальних особливостей та перспективного професійного потенціалу з урахуванням власних захоплень, мотивів та життєвих планів.

Вибірка: учні 10-х класів Степанівського МНВК

Методи та методика вивчення проблеми:

Перший етап: на початку навчального року проведено власне спостереження за життєдіяльністю учнів, успішності їх адаптації до нових умов навчання та процесу утворення взаємовідносин у новому учнівському колективі.

Другий етап: за допомогою анкетування, визначено захоплення, якими займаються учні у вільний час, визначено улюблені навчальні предмети, участь у олімпіадах, змаганнях, конкурсах, відвідуваність гуртків.

Третій етап: за допомогою анкетування та бесід визначено мотивації навчання учнів, що допомогло визначити з якою метою учні відвідують навчальні заняття в СМНВК, як планують використати набуті знання та яку професію бажають отримати у майбутньому.

Четвертий етап: вивчення використання власного життєвого потенціалу учнями за допомогою прогнозування плану свого життя, які основні завдання старшокласники ставлять перед собою та як  планують їх реалізувати.

П'ятий етап:узагальнення та аналіз отриманих даних, з метою формування в учнів мотивованого професійного вибору з урахуванням власних інтересів і уподобань та корегування хибних уявлень старшокласників про професійне самовизначення.

Завдання дослідження:

  1. Опрацювати методичну літературу з проблеми.
  2. Розробити мету та методику  дослідження.
  3. Підготувати методичні матеріали, анкети.
  4. Провести етапи дослідження.
  5. Зробити аналіз та висновки, розробити рекомендації.

Час  проведення : 2013-2014н.р.

Аналіз та висновки

Загальновідомо, що людина почувається успішною й упевненою в житті, досягає найвищого професійного рівня, якщо отримує задоволення від роботи і може реалізувати в ній свій творчий і особистісний потенціал.

        Після закінчення школи молода людина мусить самостійно приймати та реалізувати рішення, розробляти життєві плани та будувати власне життя, а тому головним завданням учнів, які перебувають в старших класах, - вдале професійне самовизначення.

Вибір професії здійснюється на основі попередньої підготовки дитини, уважного аналізу діяльності, яку учні хочуть обрати як свою професію. Також цей процес залежить від розвитку самосвідомості старшокласників, формування цілісного уявлення про себе, соціальної зрілості особистості. Виникає нова соціальна ситуація розвитку, центром якої є перехід до  самостійного життя (початок професійного становлення, реалізація життєвих планів). Чим соціально зрілішим є учень, тим більше його прагнення спрямовані у майбутнє, тим активніше формуються у нього пов’язані з перспективою життя мотиваційні настанови. Проте нерідко учні відчувають суттєві труднощі при виборі професії. Причиною можуть бути соціальна незрілість, неправильні мотиви вибору професії, низькій рівень домагань, не сформованість системи життєвих цінностей, учні часто потрапляють під вплив батьків і пасивно погоджуються на їх вибір або  проявляють некритичний  інтерес до певної професії.

           Тож виходячи з актуальності та важливості цього питання доцільно було вивчити та  дослідити готовність учнів комбінату до вибору майбутньої професії, наскільки реалістичними є уявлення старшокласників про професійне самовизначення.

           На першому етапі дослідження було проведено теоретичну підготовку за допомогою психологічної літератури з даного питання, загального спостереження за процесом адаптації учнів та їх готовності до початку навчання і засвоєння знань.

На другому етапі  було опитано 110 учнів 10-х класів, що навчаються у МНВК про їх захоплення. Це дало змогу простежити, що досить невеликий процент опитаних займаються активним саморозвитком.

Приклади відповідей, що свідчать про активний саморозвиток

%

Приклади відповідей учнів, що свідчать про слабку активність у саморозвитку

%

Учні, що не змогли дати відповіді на запитання

%

Займаюсь у спортивних секціях;

Граю на музичному інструменті;

Займаюсь у художньому гуртку;

Відвідую «Євро клуб»;

Беру участь у предметних олімпіадах та ін..

58

Слухаю музику;

Відпочиваю з друзями;

Сиджу в Інтернеті;

Граю в комп’ютерні ігри;

Люблю спати;

Нічого не роблю та ін..

38

4

 

Крім цього на третьому етапі було досліджено рівень мотивації з якою учні відвідують навчальні заняття та чи вибрали старшокласники професію, яку бажають отримати у майбутньому.

Рівень мотивації відвідування занять

Низький рівень

0%

Знижений рівень

5%

Нормальний рівень

65%

Високий рівень

30%

Готовність вибору майбутньої професії

Вибрали

25%

Не змогли вибрати

64%

Мають декілька варіантів вибору

 

11%

 

Четвертий етап дослідження надав змогу учням скласти план свого життя на найближчі 10 років та визначитися із засобами, що допоможуть їм цей план реалізувати.  Проте  з запропонованих 10 років жоден з учнів не зміг спланувати всі. Найбільшим  результатом планування стали 5 років. Відповіді учнів були досить недалекоглядними та схожими. Загальним прикладом плану можна назвати наступний:

1 рік – закінчення школи, вступ до іншого навчального закладу.

2 рік – я ще вчуся.

3 рік – я ще вчуся.

4 рік – я ще вчуся.

5 рік – я закінчив навчання, шукаю роботу.

Варто зазначити, що у планах, які писали дівчата, ще додавалися такі події як зустріч другої половинки, весілля або турботи сімейного життя. Засобами досягнення запланованого учні називали: власні сили, допомога батьків, удача, фінансові витрати.

          Отже спираючись на отримані дані в ході проведеного дослідження, можна зробити наступні висновки, що не всі учні під час навчання в 10-му класі готові і можуть зробити єдиний професійний вибір. Це може бути пов’язано з віковими особливостями підліткового віку, недостатньою сформованістю важливих професійних якостей та знань про світ професій. Крім цього на даному етапі для них важливі інші соціальні явища (спілкування з друзями, статус у групі однолітків, навчальна діяльність) у них бракує поінформованості про процес вибору професії, про те чим варто керуватися та на що звернути увагу, як орієнтуватися на ринку праці, та в який навчальний заклад краще вступати після закінчення школи.

 Виходячи із вищезазначеного, з описаною групою респондентів у 11-му класі планується система профорієнтаційних заходів, спрямованих на усвідомлене професійне самовизначення, грунтовне дослідження власної особистості у профорієнтаційному контексті, вивчення ринку праці та освітніх послуг України, формування чіткого плану професійного та кар’єрного розвитку.

 

Методичні рекомендації

Психологу:

  1. Систематично проводити психологічну просвіту з питань, що стосуються даної теми, з метою розширення теоретично-практичних знань учнів.
  2. Надавати індивідуальні консультації учням щодо професійного самовизначення.
  3. Систематично поповнювати та розширювати свої знання щодо профорієнтації шляхом самоосвіти.
  4. Організовувати тестування та тренінги з метою формування та корекції в учнів професійно важливих якостей, розвитку самоповаги, мотивації до успіху, відповідального ставлення до свого життя та цінності своєї особистості.

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
6 вересня 2018
Переглядів
761
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку