Мета тренінгового заняття - ознайомити учителів із засобами тайм-менеджемту, навчити вчителя максимально використовувати свій особистісний потенціал через організацію власного життєвого простору.
Тренінгове заняття для вчителів «Створення комфортних умов для саморозвитку»
Мета: ознайомити із засобами тайм-менеджемту, навчити вчителя максимально використовувати свій особистісний потенціал через організацію власного життєвого простору.
Орієнтовна тривалість: 80 хв.
№ |
Вид роботи |
Орієнтовна тривалість |
Необхідне обладнання |
Мета вправи |
1 |
Вступ |
5 |
|
Організаційна |
2 |
Привітання |
5 |
|
Організаційна |
3 |
О.Л.Е.Н.А. |
5 |
|
Створення позитивної атмосфери |
4 |
Правила |
5 |
Папір для записів |
Організаційна |
5 |
Очікування |
5 |
стікери |
Організація дисципліни |
6 |
Казка про загублений час |
3 |
|
Зняття емоційного напруження |
7 |
Закінчення речення |
7 |
Плакат із намальованим пісочним годинником. Висловлювання про час. |
Створити позитивне налаштування на роботу |
8 |
Тест «Визначте ефективність планування» |
8 |
Бланк з тестом |
Визначення рівня ефективності свого планування |
9 |
Поради-рекомендації з розвитку навичок особистого тайм-менеджменту |
10 |
Листівки-пам'ятки |
Інформаційне ознайомлення |
10 |
«Убивці часу» - хронофаби |
8 |
Листівки-пам'ятки |
Інформаційне ознайомлення |
11 |
Тест «Хто Ви: «жайворонок» чи «сова»?» |
9 |
Бланк з тестом |
Розширення знань про свою особистість |
12 |
Рефлексія |
5 |
|
Зняття емоційного напруження |
13 |
Підсумки «Мої враження та побажання» |
5 |
|
Усвідомлення власних знань та досвіду, отриманих в ході заняття |
Зміст тренінгового заняття
Психолог повідомляє учасникам, що на занятті можна обговорити засади тайм-менеджменту, навчитися максимально використовувати свій особистісний потенціал через організацію власного життєвого простору, керувати власним часом, планувати і створювати комфортні умови для саморозвитку.
Учасники мають привітатися із усіма учасниками рукостисканням.
Психолог пропонує кожному учасникові написати на аркуші А4 своє ім’я (по вертикалі) і зробити це так, щоб було видно, як кожен себе любить.
Після цього необхідно навпроти кожної літери свого імені написати якості, що спадають на думку, а потім «приміряти» ці якості до себе.
Наприклад:
О – образлива;
Л- ледача;
Е – енергійна;
Н – ніжна;
А – активна.
Психолог пропонує учасникам скласти правила, які допоможуть ефективно працювати під час тренінгу, а також сприятимуть створенню комфортних умов для роботи і спілкування.
Усі запропоновані правила обговорюється й після загального прийняття записуються на плакаті. Правил повинно бути не більше десяти. Вони можуть змінюватися або доповнюватися за рішенням групи.
Правила можуть бути такими :
Бути активним;
Говорити від свого імені й за темою;
Бути доброзичливим;
Говорити по черзі;
Дотримуватися регламенту.
Психолог робить невеликий вступ, зазначаючи, що після оголошення теми нашої зустрічі буде логічним визначити очікування від заняття.
Завдання: відповісти на наступні запитання:
Відповіді записуються на маленьких кольорових аркушах (стікерах), а потім по черзі зачитуються учасниками. Далі всім пропонується розмістити свої аркуші на плакаті «Сонечко»
Один чоловік побачив у лісі лісоруба, який із величезними зусиллями пиляв дерево зовсім тупою пилкою. Чоловік запитав його:
Завдання: обговорення з якою метою була представлена вам ця казка?
Для створення позитивного налаштування на роботу пропонуємо закінчити речення «Для мене час – це ..» (відповіді фіксуються на аркушах паперу, якими потім «заповнюються» намальований пісочний годинник.)
Обговорення про різноманітні уявлення про час.
Зачитування висловлювань про час відомих людей.
Інструкція: відповідаючи на питання, оберіть цифру, яка, на Вашу думку, позначає положення, що найбільше відповідає дійсності.
|
ніколи |
Рідко |
Інколи |
Часто |
Завжди |
Як часто Ви здійснюєте планування для того, щоб життєві обставини не виходили з-під Вашого контролю? |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Чи фіксуєте, записуєте Ви свої щоденні плани? |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Як часто Ви Використовуєте гнучкість під час виконання завдань свого плану? |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Як часто у Вас виходить повністю виконати всі пункти свого плану на день? |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Як часто Ви плануєте час для найбільш важливих для Вас справ? |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Як часто руйнуються Ваші плани на день через раптово виниклі ситуації? |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
Підрахуйте загальну кількість балів.
Результати:
6-10 балів – ефективність планування прак4тично «на нулі».
Вам слід подумати про використання нових методів та інструментів для підвищення ефективності планування.
11-15 балів – ефективність планування нижча за середній рівень.
Можливо, у Вас є власна система планування робочого та особистого часу, але Вам слід підвищити її ефективність, аби зменшити стрес та посилити контроль над ситуацією.
16 – 20 балів - середній рівень.
Ваша система планування часу працює, але може працювати ще краще. Вам слід звернути увагу на те,як Ви розставляєте власні пріоритети, справляєтеся з недоречними обставинами та ситуаціями, або на те, як саме Ви складаєте свій план на день.
21-25 балів - рівень вищий від середнього. Ваша система з планування добре працює. Підтримуйте її роботу, періодично переглядаючи її для того, щоб упевнюватися, що Ви плануєте вирішення саме тих завдань, які найбільш важливі для Вас у житті.
9.Поради-рекомендації з розвитку навичок особистого тайм-менеджменту
Будь-яка людина мріє розширити часові рамки дня. Але при цьому переконана, що ці рамки суворі й неподоланні, як стіни неприступної фортеці : 24 години і все.
Навіть якби доба містила 96 годин, усі зайняті люди так само скаржилися б на брак часу. Щоб упоратися із цією проблемою, необхідно насамперед змінити свій світогляд.
Витративши час та зусилля на розвиток навичок керування часом, Ви обов’язково досягнете позитивних результатів.
Правило 10/90
Згідно із цим правилом, перші 10 % часу, які витрачаються на попереднє планування та організацію роботи, забезпечують економію не менш ніж 90 % часу на практичну реалізацію.
Найбільш сприятливий час для складання плану роботи на наступний день – кінець робочого дня. На це потрібно 10-15 хвилин. Розплановуємо лише 60 % робочого часу. 40 % залишаємо на форс-мажорні обставини. У процесі роботи викреслюйте пункти зі свого списку-плану за фактом їх виконання. Цінною для Вас у процесі цього є картина досягнутого. Так народжується відчуття успіху та руху вперед. Коли спостерігаєш себе в процесі послідовного виконання запланованого, отримуєш мотивацію та енергію, необхідні для того, щоб дійти до кінця списку. Одночасно підвищується самооцінка та зростає повага до себе.
Поради-рекомендації з розвитку навичок особистого тайм-менеджменту
Учасники поділяються на групи за картками «Робота», «Сім’я», «Дозвілля». У групах учасники згадують і записують ті негативні фактори, які марнують наш час протягом дня й відволікають нас від:
1 група – роботи
2 група – сім’ї
3 група – дозвілля
Кожна група презентує свої «пожирачі часу». Укладається загальний перелік.
Інформаційне повідомлення «пожирачі часу»
Внутрішні перешкоди:
Невміння відмовляти
Звичка хапатися за все й одразу
Неправильна оцінка строків та обсягів роботи
Бажання бути корисним і допомагати всім
Природна повільність
Надмірна товариськість
Невміння визначити пріоритети
Звичка кожні 15-20 хв. Перевіряти пошту (блоги, форуми, сайти)
Брак відпочинку (постійна сонливість)
Звичка цілком покладатись на пам'ять
Природна неуважність
Звичка відкладати щоденні справи на вечір
Звичка курити
Зовнішні перешкоди:
Затримка під час виходу з дому
Затримка в дорозі
Балаканина з колегами
Несправності з комп’ютером і доступом до Інтернету
Електронна пошта (спам)
Наради
Пошук папок, ручок тощо
Телефонні дзвінки
Курси підвищення кваліфікації
Відвідувачі
Емоції
Інші обставини.
Дайте відповіді на запитання й підрахуйте кількість отриманих балів
1.У який час Ви прокинетеся, якщо лягли спати на 4 години пізніше, ніж зазвичай? Тривалість Вашого сну ніщо не обмежує.
- Як завжди — 1 бал;
- на годину пізніше — 2 бали;
- на 2 години пізніше — 3 бали;
- на 3 години пізніше — 4 бали;
- на 4 години пізніше — 5 балів.
2.Скільки часу Вам буде потрібно, щоб заснути о 23 годині, якщо протягом усього попереднього тижня Ви лягали і вставали, коли хотіли?
- Не більше 10 хвилин — 1 бал;
- 15 хвилин — 2 бали;
- 20-30 хвилин — 3 бали;
- 55-60 хвилин — 4 бали;
- понад годину — 5 балів.
3. Якщо протягом тривалого часу Ви будете лягати спати о 23 годині, а вставати о 7 ранку, на який час припадатиме максимум Вашої фізичної активності й працездатності?
- Ранок — 1 бал;
- ранок і день — 2 бали;
- ранок і вечір — 3 бали;
- день — 4 бали;
- друга половина дня і вечір — 5 балів.
4.На який час Ви призначали б схід сонця на своєму незаселеному острові, якби це від Вас залежало?
- До 5 години — 1 бал;
- 6 година — 2 бали;
-7 година — 3 бали;
- 8 година — 4 бали;
- 9 година — 5 балів.
5.Протягом тижня Ви лягали спати і вставали, коли хотіли. Зранку Ви повинні прокинутися о 7 годині ранку без будильника. У який час Ви прокинетеся?
- До 6.30 — 1 бал;
- 6.30-6.50 — 2 бали;
- 6.50-7.00 — 3 бали;
- 7.00-7.10 — 4 бали;
- після 7.10 — 5 балів.
6.Вам потрібно викроїти в робочому розкладі З години для надзвичайно відповідального проекту. Який час Ви оберете?
- 8-10 година — 1 бал;
- 9-12 година — 2 бали;
- 10-13 година — 3 бали;
- 11-14 година — 4 бали;
- 12-15 година — 5 балів.
7.Якщо Ви не спите у звичний для Вас час, то коли Ви відчуваєте брак сил (млявість, сонливість)?
- Тільки перед сном — 1 бал;
- після сну й після обіду — 2 бали;
- у пообідній час — 3 бали;
- після обіду й перед сном — 4 бали;
- тільки після сну — 5 балів.
8.Якщо Ви можете спати, скільки хочете, то в який час зазвичай прокидаєтеся?
-О 7 ранку чи раніше — 1 бал;
- о 8 годині — 2 бали;
- о 9 годині — 3 бали;
- о 10 годині — 4 бали;
- об 11 годині чи пізніше — 5 балів.
Тепер підрахуйте кількість отриманих балів.
Менше 16 балів — типовий «жайворонок» (ранковий тип). Виконуйте важливі справи в першій половині дня, а вечірні години присвятіть відпочинку. Рішучовідмовтесявідпонаднормовоїроботийнамагайтесянепрацювативночі: у Вашому випадку це може призвести до внутрішніх захворювань.
16-20 балів — помірний «жайворонок» (ранково-денний тип). Період максимальної працездатності й пристосувальні можливості ширші, ніжу типових «ранніх пташок». І все таки не переоцінюйте запас міцності свого організму — перехід на нічний спосіб життя може вибити Вас із колії й несприятливо позначиться на здоров'ї.
21-27 балів — «голуб» (денний тип). Ви можете жити за будь-яким розпорядком, однак різка зміна режиму небажана. Щоб поступово перейти на новий розклад, потребуватиметься не менше місяця.
28-32 бали — помірна «сова» (вечірньо - денний тип). Блискучі іде починають приходити у Вашу голову увечері. Було б непогано планувати свою роботу, враховуючи це.
Понад 32 бали — типова «сова» (вечірній тип). Із Вас вийшов би ідеальний черговий лікар, астроном, журналіст і диспетчер нічних польотів. Але навіть під загрозою розстрілу Ви не зможете приходити вчасно на роботу, яка починається до 2 години дня! Якщо Вам будуть докоряти через це, виправдайтеся словами Френсіса Бекона: «Природу найлегше підкорити, підкоряючись їй».
Завдання. Спробуйте відшукати своїх «братів менших» за покликом душі, об'єднайтеся у групи «сови», «жайворонки», «голуби» та розробіть рекомендації для адміністрації щодо більш продуктивної, якісної роботи із «совами», «жайворонками», «голубами».
Учасники закінчують речення «Для мене час – це …» знову відповіді записуються на стікерах і оголошуються в голос. Робиться порівняння і з даними раніше відповідями на це саме твердження. (ВПРАВА 7)
Учасники діляться своїми враженнями про заняття, розповідають про те, що винесли для себе, як змінилося їхнє враження про час. Прощаються.