Тренінгове заняття для вчителів "Створення комфортних умов для саморозвитку"

Про матеріал

Мета тренінгового заняття - ознайомити учителів із засобами тайм-менеджемту, навчити вчителя максимально використовувати свій особистісний потенціал через організацію власного життєвого простору.

Перегляд файлу

Тренінгове заняття для вчителів «Створення комфортних умов для саморозвитку»

Мета: ознайомити із засобами тайм-менеджемту, навчити вчителя максимально використовувати свій особистісний потенціал через організацію власного життєвого простору.

Орієнтовна тривалість:  80 хв.

Вид роботи

Орієнтовна тривалість

Необхідне обладнання

Мета вправи

1

Вступ

5

 

Організаційна

2

Привітання

5

 

Організаційна

3

О.Л.Е.Н.А.

5

 

Створення позитивної атмосфери

4

Правила

5

Папір для записів

Організаційна

5

Очікування

5

стікери

Організація дисципліни

6

Казка про загублений час

3

 

Зняття емоційного напруження

7

Закінчення речення

7

Плакат із намальованим пісочним годинником. Висловлювання про час.

Створити позитивне налаштування на роботу

8

Тест «Визначте ефективність планування»

8

Бланк з тестом

Визначення рівня  ефективності свого планування

9

Поради-рекомендації з розвитку навичок особистого тайм-менеджменту

10

Листівки-пам'ятки

Інформаційне ознайомлення

10

«Убивці часу» - хронофаби

8

Листівки-пам'ятки

Інформаційне ознайомлення

11

Тест «Хто Ви: «жайворонок» чи «сова»?»

9

Бланк з тестом

Розширення знань про свою особистість

12

Рефлексія

5

 

Зняття емоційного напруження

13

Підсумки «Мої враження та побажання»

5

 

Усвідомлення власних  знань та досвіду, отриманих в ході заняття

 

 

 

Зміст тренінгового заняття

  1. Вступ

Психолог повідомляє учасникам, що на занятті можна обговорити засади тайм-менеджменту, навчитися максимально використовувати свій особистісний потенціал через організацію власного життєвого простору, керувати власним часом, планувати і створювати комфортні умови для саморозвитку.

  1. Привітання

Учасники мають привітатися із  усіма учасниками рукостисканням.

  1. О.Л.Е.Н.А.

Психолог пропонує кожному учасникові написати на аркуші А4 своє ім’я (по вертикалі) і зробити це так, щоб було видно, як кожен себе любить.

Після цього  необхідно навпроти кожної літери свого імені написати якості, що спадають на думку, а потім «приміряти» ці якості до себе.

Наприклад:

О – образлива;

Л- ледача;

Е – енергійна;

Н – ніжна;

А – активна.

  1. Правила

Психолог  пропонує учасникам скласти правила, які допоможуть ефективно працювати під час тренінгу, а також сприятимуть створенню комфортних умов для роботи і спілкування.

Усі запропоновані правила обговорюється й після загального прийняття записуються на плакаті. Правил повинно бути не більше десяти. Вони можуть змінюватися або доповнюватися за рішенням групи.

Правила можуть бути такими :

Бути активним;

Говорити від свого імені й за темою;

Бути доброзичливим;

Говорити по черзі;

Дотримуватися регламенту.

  1. Очікування

Психолог робить невеликий вступ, зазначаючи, що  після оголошення теми  нашої зустрічі буде логічним визначити очікування від заняття.

Завдання:  відповісти на наступні запитання:

  • Що ви очікуєте від заняття, від себе, від учасників групи?
  • Чого б ви хотіли досягти після завершення заняття для себе, для групи?

Відповіді записуються на маленьких кольорових аркушах (стікерах), а потім по черзі зачитуються учасниками.  Далі всім пропонується розмістити свої аркуші  на  плакаті «Сонечко»

  1. Казка про загублений час

Один чоловік побачив у лісі лісоруба, який із величезними зусиллями пиляв дерево  зовсім тупою пилкою. Чоловік запитав його:

  • Шановний, чому б Вам не нагострити свою пилку?
  • У мене немає часу гострити пилку – я повинен пиляти – простогнав лісоруб.

Завдання:  обговорення   з якою   метою була представлена  вам ця казка?

  1. Закінчення речення

Для створення позитивного налаштування на роботу пропонуємо закінчити речення «Для мене час – це ..»  (відповіді фіксуються на аркушах паперу, якими потім «заповнюються» намальований пісочний годинник.)

Обговорення про різноманітні уявлення про час.

Зачитування висловлювань про час відомих людей.

  1. Тест «Визначте ефективність планування»

Інструкція: відповідаючи на питання, оберіть цифру, яка, на Вашу думку, позначає положення, що найбільше відповідає дійсності.

 

ніколи

Рідко

Інколи

Часто

Завжди

Як часто Ви здійснюєте планування для того, щоб життєві обставини не виходили з-під Вашого контролю?

1

2

3

4

5

Чи фіксуєте, записуєте Ви свої щоденні плани?

1

2

3

4

5

Як часто Ви Використовуєте гнучкість під час виконання завдань свого плану?

1

2

3

4

5

Як часто у Вас виходить повністю виконати всі пункти свого плану на день?

1

2

3

4

5

Як часто Ви плануєте час для найбільш важливих для Вас справ?

1

2

3

4

5

Як часто руйнуються Ваші плани на день через раптово виниклі ситуації?

5

4

3

2

1

Підрахуйте загальну кількість балів.

Результати:

6-10 балів – ефективність планування прак4тично «на нулі».

Вам  слід подумати про використання нових методів та інструментів для підвищення ефективності планування.

11-15 балів – ефективність планування нижча за середній рівень.

Можливо, у Вас є власна система планування робочого  та особистого часу, але Вам слід підвищити її ефективність, аби зменшити стрес та посилити контроль над ситуацією.

16 – 20 балів -  середній рівень.

Ваша система планування часу працює, але може працювати ще краще. Вам слід звернути увагу на те,як Ви  розставляєте власні пріоритети, справляєтеся з недоречними обставинами та ситуаціями, або на те, як саме Ви складаєте свій план на день.

21-25 балів -  рівень вищий від середнього. Ваша система з планування добре працює. Підтримуйте її роботу, періодично переглядаючи її для того, щоб упевнюватися, що Ви плануєте вирішення саме тих завдань, які найбільш важливі для Вас у житті.

  1. балів -  чудовий планувальник… або людина на межі виснаження.

 

 

9.Поради-рекомендації з розвитку навичок особистого тайм-менеджменту

Будь-яка людина мріє розширити часові рамки дня. Але при цьому переконана, що ці рамки суворі й неподоланні, як стіни неприступної фортеці : 24 години і все.

Навіть якби доба містила 96 годин, усі зайняті люди так само скаржилися б на брак часу. Щоб упоратися із цією проблемою, необхідно насамперед змінити свій світогляд.

Витративши час та зусилля на розвиток навичок керування часом, Ви обов’язково досягнете позитивних результатів.

Правило 10/90

Згідно із цим правилом, перші 10 % часу, які витрачаються на попереднє планування та організацію роботи, забезпечують економію не менш ніж 90 % часу на практичну реалізацію.

Найбільш сприятливий час для складання плану роботи на наступний день – кінець робочого дня. На це потрібно 10-15 хвилин. Розплановуємо лише 60 % робочого часу. 40 % залишаємо на форс-мажорні  обставини. У процесі  роботи викреслюйте пункти зі свого  списку-плану за фактом їх виконання. Цінною для Вас у процесі цього є картина досягнутого. Так народжується відчуття успіху та руху вперед. Коли спостерігаєш себе в процесі послідовного виконання запланованого, отримуєш мотивацію та енергію, необхідні для того, щоб дійти до кінця списку. Одночасно підвищується самооцінка та зростає повага до себе.

 Поради-рекомендації з розвитку навичок особистого тайм-менеджменту

  • Оптимізуйте сон
  • Формуйте та уточнюйте  свої цілі (життєві, стратегічні, поточні, оперативні).
  • Виробляйте в себе  «відчуття часу» й «відчуття ефективності».
  • Виділяйте найголовніші  справи.
  • Контролюйте себе.
  • Установлюйте власні строки виконання завдання.
  • Враховуйте свої особисті якості (спонтанність – зібраність, сова – жайворонок).
  • Оптимізуйте телефонні розмови.
  • Не дозволяйте собі відкладати справи, посилаючись на різні приводи.
  • Визначте «убивць» часу.
  • Намагайтесь не перевтомлюватись.
  • Заохочуйте себе, мотивуйте.
  • Карайте себе.
  • Живіть тут і зараз.

 

  1. «Убивці часу» - хронофаби

Учасники поділяються на групи за картками «Робота», «Сім’я», «Дозвілля». У групах учасники згадують і записують ті негативні фактори, які марнують наш час  протягом дня й відволікають нас від:

1 група – роботи

2 група – сім’ї

3 група – дозвілля

Кожна група  презентує свої «пожирачі часу». Укладається загальний перелік.

Інформаційне повідомлення «пожирачі часу»

Внутрішні перешкоди:

Невміння відмовляти

Звичка хапатися  за все й одразу

Неправильна оцінка строків та обсягів роботи

Бажання бути корисним і допомагати всім

Природна повільність

Надмірна товариськість

Невміння визначити пріоритети

Звичка кожні 15-20 хв. Перевіряти пошту (блоги, форуми, сайти)

Брак відпочинку (постійна сонливість)

Звичка цілком покладатись на пам'ять

Природна неуважність

Звичка відкладати щоденні справи на вечір

Звичка курити

 

Зовнішні перешкоди:

Затримка під час виходу з дому

Затримка в дорозі

Балаканина з колегами

Несправності з комп’ютером і доступом до Інтернету

Електронна пошта (спам)

Наради

Пошук папок, ручок тощо

Телефонні дзвінки

Курси підвищення кваліфікації

Відвідувачі

Емоції

Інші обставини.

  1. Тест «Хто Ви: «жайворонок» чи «сова»?»

Дайте відповіді на запитання й підрахуйте кіль­кість отриманих балів

1.У який час Ви прокинетеся, якщо лягли спати на 4 години пізніше, ніж зазвичай? Тривалість Вашого сну ніщо не обмежує.

- Як завжди — 1 бал;

- на годину пізніше — 2 бали;

- на 2 години пізніше — 3 бали;

- на 3 години пізніше — 4 бали;

- на 4 години пізніше — 5 балів.

 

2.Скільки часу Вам буде потрібно, щоб заснути о 23 годині, якщо протягом усього попереднього  тижня Ви лягали і вставали, коли хотіли?

- Не більше 10 хвилин — 1 бал;

- 15 хвилин — 2 бали;

- 20-30 хвилин — 3 бали;

- 55-60 хвилин — 4 бали;

 - понад годину — 5 балів.

 

3. Якщо протягом тривалого часу Ви будете лягати спати о 23 годині, а вставати о 7 ранку, на який час припадатиме максимум Вашої фізичної активності й працездатності?

- Ранок — 1 бал;

- ранок і день — 2 бали;

- ранок і вечір — 3 бали;

- день — 4 бали;

- друга половина дня і вечір — 5 балів.

 

4.На який час Ви призначали б схід сонця на своєму незаселеному острові, якби це від Вас залежало?

- До 5 години — 1 бал;

- 6 година — 2 бали;

-7 година — 3 бали;

- 8 година — 4 бали;

- 9 година — 5 балів.

 

5.Протягом тижня Ви лягали спати і вставали, коли хотіли. Зранку Ви повинні прокинутися о 7 годині ранку без будильника. У який час Ви прокинетеся?

- До 6.30 — 1 бал;

 - 6.30-6.50 — 2 бали;

- 6.50-7.00 — 3 бали;

- 7.00-7.10 — 4 бали;

- після 7.10 — 5 балів.

 

6.Вам потрібно викроїти в робочому розкладі З години для надзвичайно відповідального проекту. Який час Ви оберете?

- 8-10 година — 1 бал;

- 9-12 година — 2 бали;

- 10-13 година — 3 бали;

- 11-14 година — 4 бали;

- 12-15 година — 5 балів.

 

7.Якщо Ви не спите у звичний для Вас час, то коли Ви відчуваєте брак сил (млявість, сонливість)?

- Тільки перед сном — 1 бал;

- після сну й після обіду — 2 бали;

- у пообідній час — 3 бали;

- після обіду й перед сном — 4 бали;

- тільки після сну — 5 балів.

 

8.Якщо Ви можете спати, скільки хочете, то в який час зазвичай прокидаєтеся?

-О 7 ранку чи раніше — 1 бал;

- о 8 годині — 2 бали;

- о 9 годині — 3 бали;

- о 10 годині — 4 бали;

- об 11 годині чи пізніше — 5 балів.

 

Тепер підрахуйте кількість отриманих балів.

Менше 16 балівтиповий «жайворонок» (ранковий тип). Виконуйте важливі справи в пер­шій половині дня, а вечірні години присвятіть відпочинку. Рішучовідмовтесявідпонаднормовоїроботийнамагайтесянепрацювативночі: у Ва­шому випадку це може призвести до внутрішніх захворювань.

16-20 балівпомірний «жайворонок» (ран­ково-денний тип). Період максимальної працез­датності й пристосувальні можливості ширші, ніжу типових «ранніх пташок». І все таки не переоці­нюйте запас міцності свого організму перехід на нічний спосіб життя може вибити Вас із колії й несприятливо позначиться на здоров'ї.

21-27 балів «голуб» (денний тип). Ви можете жити за будь-яким розпорядком, однак різка зміна режиму небажана. Щоб поступово перейти на но­вий розклад, потребуватиметься не менше місяця.

28-32 балипомірна «сова» (вечірньо - денний тип). Блискучі іде починають приходити у Вашу голову увечері. Було б непогано планувати свою роботу, враховуючи це.

Понад 32 балитипова «сова» (вечірній тип). Із Вас вийшов би ідеальний черговий лікар, астроном, журналіст і диспетчер нічних польотів. Але навіть під загрозою розстрілу Ви не зможете приходити вчасно на роботу, яка починається до 2 години дня! Якщо Вам будуть докоряти через це, виправдайтеся словами Френсіса Бекона: «Природу найлегше підкорити, підкоряючись їй».

 

Завдання. Спробуйте відшукати своїх «братів менших» за покликом душі, об'єднайтеся у групи «со­ви», «жайворонки», «голуби» та розробіть рекоменда­ції для адміністрації щодо більш продуктивної, якіс­ної роботи із «совами», «жайворонками», «голубами».

 

 

  1. Рефлексія

Учасники закінчують речення «Для мене час – це …» знову відповіді записуються на стікерах і оголошуються в голос. Робиться порівняння і з даними раніше відповідями на це саме твердження. (ВПРАВА 7)

 

  1. Підсумки «Мої враження та побажання»

Учасники діляться своїми враженнями про заняття, розповідають про те, що винесли для себе, як змінилося їхнє враження про час. Прощаються.

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
6 вересня 2018
Переглядів
2151
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку