Автор – Бабічева Л.А. – практичний психолог, викладач дисципліни
“Oснови психології та міжособове спілкування”.
Вступ
Соціально-психологічний клімат - це стан групової психіки, сукупність відношення членів колективу до умов і характеру сумісної діяльності, до колег по роботі, до керівника колективу.
Соціально-психологічний клімат - це якісна сторона міжособистісних відносин, яка проявляється у вигляді сукупності психологічних умов, які сприяють або перешкоджають спільній продуктивній діяльності і всесторонньому розвитку особистості в групі.
Найважливіші ознаки сприятливого соціально-психологічного клімату:
Суб’єктивні:
Об’єктивні:
Класний керівник повинен знати, що характер соціально-психологічного клімату в цілому залежить від рівня групового розвитку. Між станом клімату розвинутого колективу і ефективністю спільної діяльності її членів, згуртованістю існує позитивний зв’язок. Оптимальне управління діяльністю і кліматом в любому колективі потребує спеціальних знань та вмінь від класного керівника.
В даному збірнику підібрані методики, що допоможуть класному керівнику краще зрозуміти психологічні особливості міжособистісних стосунків студентів у групі, виявити лідерські якості, статус кожного члена колективу, рівень стресостійкості, як подолати стрес та багато інших методик, що стануть корисними під час роботи з групою.
Методика
«Який у нас колектив»
(Розроблена професором А. Н. Лутошкін)
Мета: визначити ступінь задоволеності студентів своїм колективом.
Хід проведення. Школярам пропонуються характеристики різних рівнів розвитку колективу по А.Н. Лутошкіну: «Піщана розсип», «М'яка глина», «Мерехтливий маяк», «Рожеве вітрило», «Палаючий смолоскип».
Формування і згуртування колективу - це як сходження до вершини. Одному туди ніяк не добратися. Тільки разом можна штурмувати пік, іменований «колектив».
Якщо вважати, що біля підніжжя цієї вершини групу людей ми ще не можемо назвати колективом (хоча в житті ми часто називаємо колективом будь-яку групу людей), то весь шлях буде складатися з переходів різної складності, кожен з яких закінчується уявної станцією. Давайте умовно позначимо ці станції-щаблі.
У самого підніжжя розташувалася станція «Піщана розсип». На відстані одного переходу - «М'яка глина». Приблизно на середині шляху до колективу - щабель «Мерехтливий маяк». Далі дорога крутіше, і веде вона до «Рожевого вітрила». Ще один ривок, правда найскладніший, і вершина - «Палаючий смолоскип». Щоб було зрозуміло, що означають ці ступені, дамо кожній з них більш детальну характеристику. А ви спробуйте одночасно зіставити опис з рівнем розвитку вашої групи.
«Піщана розсип»
Придивіться до піщаної розсипи - скільки піщинок зібрано разом, і в той же час кожна з них сама по собі. Налетить слабкий вітерець і віднесе частину піску в сторону, розсипле його по майданчику. Повіє вітер посильніше, і не стане розсипу.
Буває так і в групах людей. Там теж кожен як піщинка: і начебто всі разом, і в той же час кожен окремо. Ні того, щоб щось «зв'язує», єднало людей. Тут люди або ще мало знають один одного, або просто не вирішуються, а може бути, і не бажають піти назустріч один одному. Немає спільних інтересів, спільних справ. Відсутність твердого, авторитетного центру призводить до пухкості, «розсипчастості» групи.
Група ця існує формально, не приносячи радість і задоволення всім, хто в неї входить.
«М'яка глина»
Відомо, що м'яка глина - матеріал, який порівняно легко піддається впливу, і з нього можна ліпити різні вироби. В руках хорошого майстра, а таким у групі може бути бюро, комсорг, організатор справи, цей матеріал перетворюється на майстерний посудину, в прекрасний виріб, але - він може залишитися простою шматком глини, якщо до нього не докласти зусиль. Більше того, коли м'яка глина виявиться в руках нездатного людини, вона може прийняти самі невизначені форми.
У групі, що знаходиться на цьому ступені, помітні перші зусилля по згуртуванню колективу, хоча вони і боязкі. Не все виходить у організаторів, немає достатнього досвіду спільної роботи.
Скріплює ланкою тут ще є формальна дисципліна і вимоги старших. Відносини різні - доброзичливі, конфліктні. Члени групи за своєю ініціативою рідко приходять на допомогу один одному. Існують замкнуті приятельські угруповання, які мало спілкуються один з одним, нерідко сваряться. Справжнього майстра - гарного організатора поки немає, або йому важко себе проявити, тому що по-справжньому його нікому підтримати.
«Мерехтливий маяк»
У штормовому морі маяк і досвідченому і починаючому мореплавці приносить впевненість: курс вибраний правильно, «так тримати!». Зауважте, маяк горить не постійно, а періодично викидає пучки світла, як би кажучи: «Я тут. Я готовий прийти на допомогу ».
Формується колектив,в якому всі стурбовані, щоб кожен йшов вірним шляхом. У такій групі переважає бажання трудитися спільно, допомагати один одному, бувати разом. Але бажання - це ще не все. Дружба, товариська взаємодопомога потребують постійного горіння, а не поодиноких, нехай навіть частих спалахів. У групі є на кого спертися. Авторитетні «доглядачі» маяка, ті, хто не дає згаснути вогню, - організатори, актив.
Група помітно вирізняється серед інших груп своєю індивідуальністю. Проте їй буває важко до кінця зібрати свою волю, знайти в усьому спільну мову, проявити наполегливість у подоланні труднощів, не завжди вистачає сил підкоритися колективним вимогам у деяких членів групи. Недостатньо проявляється ініціатива, не настільки часто вносяться пропозиції щодо поліпшення справ не тільки у своєму класі, але і в цілому в школі. Ми бачимо прояв активності сплесками, та й то не у всіх.
«Рожеве вітрило».
Рожеве вітрило - символ спрямованості вперед, неспокій, дружньої вірності, відданості своєму обов'язку. Тут діють за принципом «один - за всіх, всі - за одного».
Дружня участь і зацікавленість справами один одного поєднуються з принциповістю та взаємний вимогливістю. Командний склад вітрильника знають і надійні організатори, авторитетні товариші. До них йдуть за порадою, звертаються за допомогою, і вони безкорисливо надають її.
У більшості членів «екіпажу» проявляється почуття гордості за свій колектив, усі переживають гіркоту, коли їх осягають невдачі. Група жваво цікавиться, як йдуть справи в інших групах. Буває, що приходять на допомогу, коли їх про це попросять.
Хоча група і згуртована, але бувають такі моменти, коли вона не готова йти наперекір бурям і негод. Не завжди вистачає мужності визнати свої помилки відразу, але поступово положення може бути виправлене.
«Палаючий факел»
Палаючий факел - це живе полум'я, горючим матеріалом якого є тісна дружба, єдина воля, відмінне взаєморозуміння, ділове співробітництво, відповідальність кожного не тільки за себе, а й за весь колектив. Так, тут добре проявляються всі якості колективу, які ми бачили на ступені «Рожеве вітрило». Але це ще не все.
Світити можна і для себе, пробираючись крізь зарості, підіймаючись на скелі, спускаючись в ущелини, торуючи перші стежки. Але хіба можна відчувати себе щасливим, якщо поряд комусь важко, якщо позаду тебе групи, яким потрібна допомога і твоя міцна рука. Цей колектив той, де безкорисливо приходять на допомогу, роблять все, щоб принести користь людям, освітлюючи, подібно легендарному Данко, жаром свого серця дорогу іншим.
Кольоропис
Для того, щоб дізнатися, як «дихає» колектив, які стани переживають студенти, як і під впливом чого формуються та змінюються їхні настрої, можете скористатися прийомом кольоропису.
Кольоропис - це колірної щоденник настрою.
На щільному аркуші паперу - сім колірних смуг. Кожна колірна смуга - умовний знак настрою. Кольорові смуги можна отримати методом аплікації: наклеїти на листок чи іншою формою ведення необхідні смужки кольорового паперу.
Припустимо, ви вирішили вивчити настрій студентів протягом 2-4 тижнів. Щодня в один і той же час (краще після занять, в кінці дня) ви роздаєте кожному студенту бланк і просите їх самостійно, не радячись ні з ким, проставити в правій стороні листа дату (число цього дня) навпроти тієї кольорової смуги, яка позначає їх настрій до цього часу.
Однак, перед тим як почати роботу, треба виконати ряд важливих умов. Настрій - це інтимний світ кожного, і вторгатися туди з безцеремонними розпитуваннями не зовсім пристойно. А тому потрібно:
Перед вами форма кольоро – щоденника:
Прізвище, ім’я |
№ з/п |
Мій настрій сьогодні |
Захоплений, чудовий |
|
|
Радісний, теплий |
|
|
Світлий, приємний |
|
|
Спокійний |
|
|
Незадовільний, сумний |
|
|
Тривожний, напружений |
|
|
Смутний, поганий |
|
|
Важко визначити |
|
|
Кожен раз, після того як студенти зроблять позначки в бланках, ви їх збираєте. Наступний етап - узагальнення даних. З цією метою складається таблиця, куди щодня переносяться кольоровими олівцями або фломастерами дані з індивідуальних бланків: навпроти кожного прізвища відповідно зафарбовуються квадратики таблиці або позначаються номером.
Ось зразок кольорової матриці (тут теж колірні символи замінені цифрами):
№ з/п |
Прізвище, ім'я |
Число місяця |
||
1.02 |
2.02 |
3.02 |
||
|
А-ва О. |
1 |
2 |
4 |
|
Б-ов С. |
4 |
5 |
6 |
|
В-ва М. |
6 |
6 |
4 |
Якщо ви день у день заповнюєте кольороматрицю, то перед вами поступово розкриється дивовижна картина. Мальовничий колірної килим дасть вам можливість побачити настрій. Так, так, саме побачити. Побачити в кольорі. Він вам розповість, який настрій і в які дні переважає у студентів, в цілому в колективі: по вертикалі - у всіх разом і у кожного окремо протягом дня; по горизонталі - у кожного і у всіх на протязі всього часу вивчення.
Аналізуючи кольороматрицю, зверніть увагу на те, як емоційно відгукуються студенти на ту чи іншу ситуацію, на якусь подію в колективі. Поглянувши на кольороматрицю, можна з'ясувати, залишило чи інша подія в колективі значимий слід в переживаннях хлопців, хто найближче сприйняв цю подію, кого воно залишило байдужим. Кольоропис може допомогти визначити, чи існує єдність в переживаннях групою значущих ситуацій. Якщо немає такої єдності, задумайтеся, що стоїть за цим. Можливо, справи не цікавлять студентів, можливо, що колектив не настільки ще згуртований, щоб проявити єдність переживань. Зверніть увагу і на настрої окремих студентів. Якщо комусь тривалий час погано і це відбивається в його станах (синій, фіолетовий і чорний кольори переважають), то постарайтеся з'ясувати, в чому справа, що сталося з цією людиною. Якщо знадобиться, надайте йому підтримку, допомогу, душевно поговоріть з ним. Адже саме для цього, в кінцевому рахунку, і потрібен класний керівник, щоб допомогти створити в колективі живу, творчу атмосферу.
Дослідження
психологічного клімату колективу
Проведення дослідження
Інструкція. Оцініть, як виявляються перераховані нижче властивості психологічного клімату у вашій групі, виставивши ту оцінку, яка, на вашу думку, відповідає істині.
Шкала оцінювання властивостей психологічного клімату:
3 — властивість виявляється в групі завжди;
2 — властивість виявляється в більшості випадків;
1 — властивість виявляється нерідко;
0 — виявляються в однаковій мірі і та, й інша властивості.
Властивості психологічного клімату (А) |
Оцінка |
Властивості психологічного клімату (В) |
1. Переважає бадьорий, життєрадісний настрій |
+3+2+1 0 -1-2-3 |
Переважає пригнічений, песимістичний настрій |
2. Доброзичливість у відносинах, взаємні симпатії |
+3+2+1 0 -1-2-3 |
Конфліктність у відносинах, антипатії |
3. Всередині вашої групи між угрупованнями є взаємна повага, розуміння |
+3+2+1 0 -1-2-3 |
Угруповання конфліктують між собою |
4. Членам групи подобається разом проводити час, брати участь у спільній діяльності |
+3+2+1 0 -1-2-3 |
Члени групи байдужі до більш тісного спілкування, негативно ставляться до спільної діяльності |
5. Успіхи або невдачі товаришів викликають співпереживання, співчуття усіх членів групи |
+3+2+1 0 -1-2-3 |
Успіхи або невдачі товаришів залишають байдужими інших або викликають заздрість, злорадість |
6. У групі з повагою ставляться до думок один одного |
+3+2+1 0 -1-2-3 |
Кожний вважає свою думку головною і нетерпимий до думки товаришів |
7. Досягнення і невдачі групи переживаються як власні |
+3+2+1 0 -1-2-3 |
Досягнення і невдачі групи не знаходять відгуку серед її членів |
8. У важкі для групи дні відбувається емоційне єднання, “один за всіх, і всі за одного” |
+3+2+1 0 -1-2-3 |
У важкі дні група “розкисає”: розгубленість, сварки, взаємні звинувачення |
9. Почуття гордості за групу, якщо її відзначає керівництво |
+3+2+1 0 -1-2-3 |
До похвал і заохочень групи її члени ставляться з байдужістю |
10. Група активна, повна енергії |
+3+2+1 0 -1-2-3 |
Група інертна, Пасивна |
11. Доброзичливо та з увагою ставляться до новачків, допомагають їм освоїтися в колективі |
+3+2+1 0 -1-2-3 |
Новачки почувають себе чужими, до них часто виявляють ворожість |
12. У групі справедливе ставлення до всіх членів, підтримують слабких, виступають на їх захист |
+3+2+1 0 -1-2-3 |
Група помітно розділяється на “привілейованих” і “принижених”, існує зневажливе ставлення до слабких |
13. Спільні справи захоплюють усіх, є велике бажання працювати колективно |
+3+2+1 0 -1-2-3 |
Групу неможливо “підняти” на спільну справу, кожний думає про власні інтереси |
Визначити загальний рівень оцінки психологічного клімату (С), склавши оцінки лівої сторони від 0 – сума А, правої сторони – сума В та знайшовши різницю: С = А – В.
Оціночна шкала
Якщо С дорівнює нулеві або є величиною від’ємною, то можемо говорити про несприятливий психологічний клімат з погляду даного індивіда. Якщо С – величина додатна, то можемо говорити про сприятливий психологічний клімат.
Соціометричне дослідження
Цілі та задачі:
• визначити психологічний статус і роль кожного члена групи, його сильні та слабкі сторони;
• визначити ієрархію статусів у найважливіших сферах діяльності шкільного колективу;
• визначити неформальних лідерів;
• використовується при роботі з кадрами, а також у виборі та перевиборі керівництва. Методика Д. Морено може використовуватися для дослідження шкільних колективів
Соціометрична анкета
1. Хто з однокласників, на твою думку, має явні організаторські здібності?
2. Хто для тебе в класі є взірцем у відношенні до навчання?
3. Кому з однокласників ти міг би довірити будь-яку таємницю?
4. Кому можна довірити велику суму грошей на зберігання?
5. Кого б із дівчат та хлопців класу ти покликав би на день народження?
6. З ким би ти порадився, опинившись у скрутному становищі?
7. Хто, на твою думку, зміг би стати капітаном спортивної команди вашого класу?
8. Хто завжди виглядає охайно, акуратно, слідкує за модою?
9. Хто зміг би стати капітаном команди КВК вашого класу?
10. Хто серед твоїх однокласників самий працьовитий та завзятий?
Визначення типових способів реагування
на конфліктну ситуацію
(методика К.Н. Томаса)
За цією методикою можна виявити ступінь схильності піддослідного до суперництва та співробітництва в різних групах, до компромісів, уникнення конфліктів, чи, навпаки, до загострення їх, а також оцінити міру його адаптації до спільної діяльності.
Піддослідний повинен підкреслити або записати на аркуші літери «А» чи «Б», які відповідають тому рішенню, яке він вважає правильним.
Б. Замість того, щоб обговорювати те, у чому ми не згодні, я намагаюся перевисти увагу на те, з чим ми обидва згодні.
2. А. Я намагаюсь знайти компромісне рішення .
Б. Я прагну владнати справу, враховуючи інтереси співбесідника і свої власні.
3. А. Зазвичай я наполегливо добиваюся свого.
Б Інколи я жертвую власними інтересами за для інтересів іншої людини.
4. А. Я прагну знайти компромісне рішення.
Б. я намагаюся не зачіпати почуттів іншої людини.
5. А. Полагоджуючи спірну ситуацію, я завжди прагну знайти підтримку іншої людини.
Б. Я намагаюсь робити все, аби уникнути непотрібної напруги.
6. А. Я прагну добитися свого.
Б. Я прагну уникнути неприємностей для себе.
7. А. Я намагаюся відкласти рішення спірного питання з тим, щоб згодом розв’язати остаточно.
Б. Я вважаю за можливе у чомусь поступитися, аби досягти чогось іншого.
8. А. Як правильно, я наполегливо прагну добитися свого.
Б. Передусім я прагну визначити зміст спірних питань.
9. А. Я вважаю, що не завжди треба хвилюватися з приводу суперечностей, що виникли.
Б. Я докладаю зусилля для досягнення своєї мети.
10. А. Я твердо прагну досягти своєї мети.
Б. Я намагаюся знайти компромісне рішення.
11. А. Насамперед я намагаюся чітко визначати зміст спірних питанню.
Б. Я намагаюся знайти компромісне рішення.
12. А. Я визнаю за краще не обирати позиції , яка може спричинитися до суперечки.
Б. я даю можливість іншому в чомусь залишитися при своїй думці, якщо він також іде мені на зустріч.
13. А. Я пропоную середню позицію.
Б. Я наполягаю щоб все було зроблено по – моєму.
14. А. Я повідомляю іншому свою точку зору і цікавлюсь його думкою.
Б. я прагну продемонструвати іншому логіку і перевагу моїх поглядів.
15. А. я намагаюся заспокоїти іншого і зберегти наші взаємини.
Б. Я прагну зробити все необхідне для того, щоб уникнути напруги у взаємостосунках.
16. А. Я намагаюся не зачіпати почуттів іншого.
Б. Як правило, я прагну переконати іншого у перевагах моєї позиції.
17. А. Як правило, я наполегливо намагаюся досягти свого.
Б. Я прагну зробити все, щоб уникнути непотрібної напруги.
18. А. Якщо це зробить іншого щасливим, я дам йому можливість наполягти на своєму.
Б. я дам іншому можливість залишитися при своїй думці, якщо він також іде мені на зустріч.
19. А. Передусім намагаюся визначити зміст спірних питань.
Б. Я волію відкласти вирішення спірних питань для тог, щоб із часом розв’язати їх остаточно.
20. А. Я намагаюся негайно подолати наші суперечності.
Б. Я прагну знайти оптимальне поєднання переваг і втрат для нас обох .
21. А. під час переговорів я прагну бути уважним до іншого.
Б. Я завжди прагну до прямого обговорення проблеми.
22. А. Я намагаюся знайти середину між моєю позицією та позицією іншої людини.
Б. Я відстоюю власну позицію.
23. А. Як правило, я дбаю про задоволення бажань кожного з нас.
Б. Іноді даю можливість іншим взяти на себе відповідальність за розв’язання спірного питання.
24. А. Якщо позиція іншого здається йому вагомою, я прагну піти йому назустріч.
Б. я намагаюся переконати іншого піти на компроміс.
25. А. Я прагну переконати іншого тому, що я маю рацію.
Б. під час переговорів я намагаюся бути уважним до аргументів іншого.
26. А. Як, правило я пропоную середню позицію.
Б. Я майже завжди прагну задовольнити інтереси кожного з нас.
27. А Дуже часто я прагну уникнути суперечок.
Б. Якщо це зробить іншого щасливим, я дам йому можливість наполягати на своєму.
28. А Як правило, я маю наполегливо прагну досягти свого.
Б. Полагоджуючи спірну ситуацію, я намагаюся знайти підтримку в іншого.
29. А Я пропоную середню ситуацію.
Б. Вважаю, що не завжди потрібно хвилювати через виникнення розходжень.
30 А Я намагаюсь не зачіпати почуттів іншого.
Б. я завжди обираю таку позицію у суперечці, яка дає змогу спільними зусиллями досягти успіху.
№ |
Суперництво |
Співробітництво |
Компроміс |
Уникнення |
Поступливість |
1 |
|
|
|
А |
Б |
2 |
|
Б |
А |
|
|
3 |
А |
|
|
|
Б |
4 |
|
|
А |
|
Б |
5 |
|
А |
|
Б |
|
6 |
Б |
|
|
А |
|
7 |
|
|
Б |
А |
|
8 |
А |
Б |
|
|
|
9 |
Б |
|
|
А |
|
10 |
А |
|
Б |
|
|
11 |
|
А |
|
|
Б |
12 |
|
|
Б |
А |
|
13 |
Б |
|
А |
|
|
14 |
Б |
А |
|
|
|
15 |
|
|
|
Б |
А |
16 |
Б |
|
|
|
А |
17 |
А |
|
|
Б |
|
18 |
|
|
Б |
|
А |
19 |
А |
|
|
Б |
|
20 |
А |
Б |
|
|
|
21 |
Б |
|
|
А |
|
22 |
Б |
|
А |
|
|
23 |
|
А |
|
Б |
|
24 |
|
|
Б |
|
А |
25 |
А |
|
|
|
Б |
26 |
|
Б |
А |
|
|
27 |
|
|
|
|
|
28 |
А |
Б |
|
|
|
29 |
|
|
А |
Б |
|
30 |
|
Б |
|
|
А |
Ключ до тесту
З кожним із п’яти розділів опитувальника підраховують кількість відповідей, які збігаються із «ключем». Отримані результати порівнюють між собою для виявлення тих форм соціальної поведінки в ситуації конфлікту, до яких найбільш схильний піддослідний, а також тенденцій організації взаємин у складних умовах.
Методика «Лідер»
Ця методика призначена для того, щоб оцінити здатність людини бути лідером. У даній методиці випробуваний відповідає на 50 запитань, і по його відповідям на ці питання робиться висновок про те, чи володіє він персональними психологічними якостями, необхідними лідеру.
Інструкція: Вам буде запропоновано 50 питань, до кожного з яких дано два варіанти відповідей. Виберіть, будь ласка, один з варіантів і позначте його.
Опитувальник
а) так,
б) немає.
а) так,
б) немає.
а) так,
б) немає.
а) так,
б) немає.
а) так,
б) немає.
а) так,
б) немає.
а) так,
б) немає.
а) так,
б) немає.
а) так,
б) немає.
а) так,
б) немає.
а) так,
б) немає.
а) так,
б) немає.
а) так,
б) немає.
а) так,
б) немає.
а) так,
б) немає.
а) будете раді, якщо відповідальність за цю справу покладуть на когось іншого;
б) візьмете на себе всю відповідальність за рішення, яке було прийнято.
а) справжній керівник повинен вміти сам робити ту справу, якою він керує, і особисто брати участь в ньому;
б) справжній керівник повинен тільки вміти керувати іншими і не обов'язково робити справу сам.
а) з покірними людьми,
б) з непокірними людьми.
а) так,
б) немає.
а) так,
б) немає.
а) так,
б) немає.
а) дасте можливість прийняти рішення найбільш компетентному з вас;
б) просто не будете нічого робити, розраховуючи на інших.
а) так,
б) немає.
а) так,
б) немає.
а) так,
б) немає.
а) самий компетентний чоловік;
б) той, у кого найсильніший характер.
а) так,
б) немає.
а) так,
б) немає.
а) той, який все вирішує сам;
б) той, який завжди радиться і прислухається до думок інших.
а) колегіальний,
б) авторитарний.
а) так,
б) немає.
а) людина з гучним голосом, виразними жестами, за словом в кишеню не полізе;
б) людина зі спокійним, тихим голосом, стриманий, задумливий, неквапливий.
а) промовчу,
б) буду відстоювати свою думку.
а) так,
б) немає.
а) так,
б) немає.
а) працювати під керівництвом хорошої людини;
б) працювати незалежно.
а) згоден,
б) не згоден.
а) так,
б) немає.
а) так,
б) немає.
а) труднощі бентежать;
б) у мене з'являється сильне бажання їх подолати.
а) так,
б) немає.
а) так,
б) немає.
а) введу потрібні зміни негайно;
б) запропоную повільні, еволюційні зміни.
а) так,
б) немає.
а) так,
б) немає.
а) так,
б) немає.
а) художником, поетом, композитором, вченим;
б) керівником колективу.
а) могутню і урочисту,
б) тиху і ліричну.
а) так,
б) немає.
а) так,
б) немає.
Оцінка результатів і висновки
У відповідності з наступним ключем визначається сума балів, отриманих випробуваним.
Ключ: 1а, 2а, 3б, 4а, 5а, 6б, 7а, 8б, 9б, 10а, 11а, 12а, 13б, 14б, 15а, 16б, 17б, 18б, 19б, 20а, 21а, 22б, 23а, 24а, 25б, 26а, 27б, 28а, 29б, 30б, 31а, 32а, 33а, 34а, 35б, 36б, 37а, 38б, 39а, 40б, 41а, 42а, 43а, 44б, 45б, 46а, 47б, 48а, 49б, 50б.
За кожну відповідь, що збігається з ключовим, випробуваний одержує 1 бал, в іншому випадку - 0 балів.
Якщо сума балів виявилася до 25 балів, то якості лідера виражені слабо.
від 26 до 35, то якості лідера виражені середньо.
від 36 до 40, то лідерські якості виражені сильно.
понад 40, то дана людина, як лідер, схильний до диктату.
Тести на лідерство застосовуються для виявлення лідерських якостей і ступеня їх вираженості. Випробуваним, які мають досить низькі оцінки тестування, доцільно подумати над своїми індивідуальними якостями, визначити шляхи розвитку лідерських здібностей та використовувати відповідні вправи та тренінги. Навіть якщо Ви не прагнете стати керівником, систематична робота з розвитку лідерських здібностей не буде марною, оскільки підвищить Ваше вплив на оточуючих.
Діагностика комунікативного контролю
(М. Шнайдер)
Методика призначена для вивчення рівня комунікативного контролю. Згідно М. Шнайдеру, люди з високим комунікативним контролем постійно стежать за собою, добре інформовані, де і як себе вести. Керують своїми емоційними проявами. Разом з тим вони відчувають значні труднощі в спонтанності самовираження, не люблять непрогнозованих ситуацій.
Люди з низьким комунікативним контролем безпосередні й відкриті, але можуть сприйматися навколишніми як зайво прямолінійні й нав'язливі.
Інструкція. Уважно прочитайте 10 висловлювань, які відображають реакції на деякі ситуації спілкування. Кожне з них оціните як вірне (В) або невірне (Н) стосовно до себе, поставивши поруч з кожним пунктом відповідну букву.
Опитувальник
Обробка та інтерпретація
По 1 балу нараховується на відповідь «Н» на питання 1, 5, 7 і за відповідь «В» на всі інші питання. Підраховується сума балів.
0-3 бала - низький комунікативний контроль; висока імпульсивність у спілкуванні, відкритість, розкутість, поведінка мало піддається змінам залежно від ситуації спілкування і не завжди співвідноситься з поведінкою інших людей.
4-6 балів - середній комунікативний контроль; в спілкуванні безпосередній, щиро ставиться до інших. Але стриманий в емоційних проявах, співвідносить свої реакції з поведінкою оточуючих людей.
7-10 балів - високий комунікативний контроль; постійно стежить за собою, керує вираженням своїх емоцій.
Методика діагностики стратегій розв'язання конфліктних ситуацій
Д. Джонсона і Ф. Джонсона
Перебуваючи в конфліктній ситуації, люди діють по-різному і виявляють притаманний їм стиль поведінки. Американські вчені Р. Блейк і Д. Мутон (1964), досліджуючи некооперуючу взаємодію людей, описали стратегії улагодження конфліктів, їхню класифікацію визнали зарубіжні та вітчизняні психологи.
Широковідома у психологічних колах України класифікація (сітка) Томаса - Кілмена, яка виділяє 5 основних стилів розв'язання конфліктів, зокрема: конкуренції, ухиляння, пристосування, компромісу, співробітництва. Ці вчені сконструювали опитувальник, який складається з 30 пунктів і діагностує поведінку під час конфлікту.
Пропонуємо застосувати опитувальник Д. Джонсона і Ф. Джонсона (1987), який базується на класифікації Р. Блейка і Д. Мутона, для діагностики підходу до розв'язання конфліктів. Нами було перекладено його з англійської мови, оцінено надійність із застосуванням формули Кронбаха і створено українську версію. Опитувальник дає змогу оцінити індивідуальні дії особистості під час конфлікту і стиль поведінки з урахуванням двох умов: важливості досягнення мети та підтримання хороших стосунків з опонентами.
У конфліктній ситуації особиста мета одного опонента не збігається з прагненням другого, цілі сторін вступають у протиріччя. Важливість досягнення мети для кожної конфліктуючої сторони може мати неабияке значення або ж не мати ніякого. Тому вирішення конфлікту частково залежить від наполегливості, з якою опоненти прагнуть задовольнити особисті інтереси.
Підтримання хороших стосунків на даний момент і в майбутньому для конфліктуючих сторін може бути важливим або ж не мати жодного значення. Важливість хороших стосунків з іншими людьми, готовність врахувати їхні інтереси також впливають на дії під час конфлікту.
Інструкція: Уважно прочитайте вислови і прислів'я. Користуючись наведеною нижче шкалою, визначте, наскільки кожне прислів'я відповідає вашим діям під час конфліктів:
5 — відповідає в усіх випадках;
4 — відповідає у більшості випадків;
3 — деколи відповідає;
2 — відповідає, але дуже рідко;
1 — ніколи не відповідає.
1. Від суперечки легше утриматися, аніж потім здихатися її.
2. Якщо ви не можете примусити людину думати так, як ви робите, то примусьте її робити так, як ви думаєте.
3. Теплі слова розтоплюють холодні серця.
5. Давай приходь і подумаємо разом.
6. Під час суперечки заслуговує похвали той, хто перший замовкне.
7. Чия сила, того й правда.
8. Солодкі слова роблять солодким рух уперед.
9. Краще синиця у жмені, аніж журавель у небі.
10. Істина знаходиться в знаннях.
11. Той, хто б'ється і тікає, доживає до нової битви.
12. Той перемагає блискуче, хто примушує своїх ворогів тікати врозтіч.
13. Убий ворога своєю надмірною добротою.
14. Чесний обмін думками не приведе до суперечки.
15. Ніхто не може претендувати на істину в останній інстанції, але кожен може зробити свій внесок у неї.
16. Тримайся подалі від тих, хто незгідний з тобою.
17. Тільки той, хто вірить у перемогу, перемагає на полі битви.
18. Добре слово мало коштує, та дорого цінується.
19. Зуб за зуб — це чесна гра.
20. Тільки той, хто готовий відмовитися від власного права на істину в останній інстанції, збагатиться від істин, які знають інші.
21. Уникайте сварливих людей — вони зроблять ваше життя нещасним.
22. Людина, яка не тікає сама, змушує тікати інших.
23. М'які слова забезпечують гармонію.
24. Хочеш мати хорошого друга — зроби йому щось приємне.
25. Відкрито говори про свої конфлікти і йти їм назустріч — тільки це приведе до їх найкращого вирішення.
26. Найкращий спосіб улагодження конфліктів — уникати їх зовсім.
27. Займаю тверду, рішучу позицію (на тім стою і не можу інакше).
28. Лагідність перемагає гнів.
29. Краще щось, аніж нічого з того, що ти хочеш.
30. Щирість, чесність і довір'я гори звернуть.
31. Немає нічого важливішого, ніж те, за що тобі треба боротися.
32. У світі завжди були й будуть переможці і переможені.
33. Вони на тебе каменем, а ти до них з прихильністю.
34. Якщо двоє йдуть на компроміс, то справедливе рішення гарантоване.
35. Правди можна добитися, воюючи та воюючи.
Підрахунок кількості набраних балів.
Втеча |
Примус |
Згладжування |
Компроміс |
Конфронтація |
1 6 11 16 21 26 31 |
2 7 12 17 22 27 32 |
3 8 13 18 23 28 33 |
4 9 14 19 24 29 34 |
5 10 15 20 25 30 35 |
Стратегії розв'язання конфліктів, які визначаються за допомогою методики.
1. Черепаха (втеча) Черепахи втікають і ховаються у свій панцир, щоб обминати конфлікти. Вони відмовляються від власних цілей та стосунків. Вони тримаються далі як від спірних питань, через які виникає конфлікт, так і від людей до яких він причетний. Вони почувають себе безпомічними. Вони вважають, що намагатися вирішити конфлікт — справа повністю безнадійна переконані, що легше втекти (фізично та психологічно) від конфлікту, аніж зіткнутися з ним.
2. Акула (примус) Акули намагаються перемагати опонентів тим, що силоміць примушують їх приймати потрібне їм рішення конфлікту. Для них найважливішим
є власні цілі, а стосунки з людиною мають дуже мале значення. Вони будь-якою ціною готові добиватися своїх цілей. Потреби інших людей їх не турбують, їх мало хвилює те, чи вони комусь подобаються, чи проявляє хтось до них прихильність. Акули переконані, що конфлікти вирішуються тоді, коли один перемагає другого, який програє. Вони хочуть бути переможцями. Перемога, на їхню думку, дає людям почуття гордості та успіху. Поразка викликає почуття безсилля, неадекватності і невдачі. Вони намагаються здобути перемогу, приголомшуючи суперників нападаючи раптово, а також залякуючи або погрожуючи їм з позиції сили.
3. Плюшевий ведмедик (згладжування). Для ведмедиків — стосунки найважливіші, а власні цілі не мають великого значення. Ведмедики хочуть подобатися, хочуть, щоб усі їх любили і цінували. Вони вважають, що краще уникнути конфлікту заради гармонії, і впевнені, що конфлікти не можна обговорювати без шкоди для стосунків. Вони бояться завдати болю, образити, псувати стосунки під час конфлікту. Щоб зберегти стосунки, вони готові пожертвувати особистими цілями. Плюшеві ведмедики немовби кажуть: «Я пожертвую власними цілями, роби все, що ти хочеш, аби тільки я тобі подобався». Плющеві ведмедики намагаються згладити конфлікт, боячись зіпсувати стосунки.
4. Лисиця (компроміс). Лисиці невибагливі як у своїх цілях, так і в стосунках з іншими людьми. Лисиці шукають компромісу. Вони пожертвують частиною своїх домагань під час конфлікту і переконують іншу особу поступитися теж якоюсь часткою своїх цілей. Вони шукають такого рішення конфлікту, коли б обидві сторони мали якусь вигоду — «золоту середину», між двома крайніми позиціями. Вони готові пожертвувати заради досягнення згоди для спільного добра як частиною своїх домагань, так і стосунків.
5. Сова (конфронтація). Сови дуже високо цінують власні цілі та стосунки. Вони розглядають конфлікти як проблему, яку треба розв'язувати, і шукають таке рішення, яке б задовольнило яки їхні власні цілі, так і цілі супротивної сторони в конфлікті. Сови сприймають конфлікти як засіб поліпшення стосунків шляхом послаблення напруження між двома людьми. Вони намагаються розпочати дискусію, яка розцінила б конфлікт як проблему. Шукаючи рішення, які б задовольнили як їх самих, так і іншу особу, сови підтримують стосунки. Сови не заспокоюються доти, доки не знайдене рішення, яке б задовольнило і власні, і чужі цілі. Вони також не заспокоюються доти, доки напруга не спаде і негативні емоції не будуть повністю зняті.
Чим більшою є загальна сума балів за псиною стратегією розв'язаним конфліктів, тим частіше ви схильні застосовувати цю стратегію. Чим менша загальна сума, тим рідше ви користуєтесь нею.
Дослідження темпераменту
Паспорт холерика
Ви:
1) непосидючі, метушливі;
2) невитримані, запальні;
3) нетерплячі;
4) різкі та прямолінійні у відносинах з людьми;
5) рішучі й ініціативні;
6) вперті;
7) спритні (винахідливі) у спорті;
8) працюєте ривками;
9) любите ризикувати;
10) незлопам'ятні й необразливі;
11) говорите швидко, але плутано;
12) схильні до запальності;
13) агресивні забіяки (шибеники);
14) нетерплячі до недоліків;
15) маєте виразну міміку;
16) здатні швидко діяти і вирішувати;
17) прагнете до нового;
18) ваші рухи швидкі, поривчасті;
19) наполегливі у досягненні поставленої мети;
20) схильні до різкої зміни настрою.
Паспорт сангвініка
Ви:
1) веселі й життєрадісні;
2) енергійні й ділові;
3) часто не доводите розпочату справу до кінця;
4) схильні переоцінювати себе:
5) здатні швидко сприймати нове;
6) нестійкі у своїх інтересах і нахилах;
7) легко переживаєте невдачі та неприємності;
8) легко пристосовуєтеся до різних обставин;
9) із захопленням беретеся за будь-яку справу;
10) швидко заспокоюєтесь, якщо справа перестає вас цікавити;
11) швидко включаєтесь у нову роботу і швидко переключаєтесь із однієї роботи на іншу;
12) вважаєте обтяжливою одноманітну, повсякденну, клопітку роботу;
13) комунікабельні та чуйні, не відчуваєте себе скуто з іншими людьми;
14) витривалі й працездатні;
15) маєте голосну, чітку, швидку мову, яку супроводжуєте жвавими жестами, виразною мімікою;
16) зберігаєте самовладання в несподіваних складних ситуаціях;
17) маєте завжди бадьорий настрій;
18) швидко засинаєте й прокидаєтесь;
19) часто незібрані, проявляєте поспішність у прийнятті рішень;
20) схильні відволікатися.
Паспорт флегматика
Ви:
1) спокійні і холоднокровні;
2) послідовні й розсудливі у справах;
3) обережні й розсудливі у справах;
4) вмієте чекати;
5) мовчазні і не любите марно базікати;
6) маєте розмірену мову із зупинками, виявлених емоцій, жестикуляції та міміки
7) стримані та терплячі;
8) доводите розпочату справу до кінця
9) не витрачаєте даремно сили;
10) суворо дотримуєтесь розпорядку життя
11) легко стримуєте пориви;
12) малосприйнятливі до похвали і осуду,
13) зносите ущипливі слова на свою адресу,
14) стабільні у своїх інтересах та відносинах
15) повільно включаєтесь у роботу і переключаєтесь з однієї справи на іншу;
16) рівні у відносинах з усіма;
17) любите акуратність і порядок у всьому
18) важко пристосовуєтесь до різних обставин
19) маєте витримку.
Паспорт меланхоліка
Ви:
1) сором'язливі;
2) розгублюєтесь у нових обставинах
3) вам важко встановлювати контакт з незнайомими людьми;
4) не вірите у свої сили;
5) легко переносите самотність;
6) відчуваєте пригніченість і розгубленість при невдачах;
7) схильні замикатися у собі;
8) швидко втомлюєтеся;
9) маєте слабку, тиху мову, що іноді понижується до шепоту;
10) мимоволі пристосовуєтеся до характеру співбесідника;
11) вразливі до слізливості;
12) ви дуже реагуєте на схвалення і осуд
13) ставите високі вимоги до себе;
14) схильні до підозрілості, недовіри;
15) болісно чутливі і легко вразливі;
16) дуже образливі;
17) скриті і некомунікабельні, не ділитись ні з ким своїми думками;
18) малоактивні і боязкі;
19) безмовно покірливі;
20) намагаєтеся викликати співчуття у оточуючих
ТЕСТ “ЧИ ОРГАНІЗОВАНА ВИ ЛЮДИНА?”
1. Чи є у вас головна мета в житті, досягти якої ви прагнете?
а) у мене є така мета;
б) хіба потрібно мати мету, якщо життя так швидко змінюється;
в) у мене є головна мета, і я підпорядковую своє життя її досягненню;
г) мета в мене є, але моє життя, діяльність не сприяють її досягненню.
2. Чи складаєте ви план роботи, справ на тиждень, використовуючи для цього щотижневик або свій особистий щоденник?
а) так;
б) ні;
в) не можу сказати ні «так», ні «ні», оскільки намічаю основні справи подумки, а план на поточний день — теж подумки або на аркуші паперу;
г) пробував (ла) скласти план, використовуючи для цього щотижневик, але потім зрозумів (ла), що це нічого не дає.
3. Чи вичитуєте ви себе за невиконання наміченого на день, на тиждень?
а) вичитую в тих випадках, коли у цьому винні моя лінь та неповороткість;
б) вичитую, незважаючи на причини;
в) зараз і так усі лають одне одного, навіщо ж ще вичитувати самого себе;
г) дотримуюсь такого принципу: що вдалося зробити сьогодні — добре, а що не вдалося — виконаю, можливо, іншого разу.
4. Як ви ведете свою записну книжку з номерами телефонів знайомих, родичів, товаришів?
а) я — господар (ка) своєї записної книжки. Як хочу, так і веду записи. Якщо буде потрібний чийсь номер телефону, то знайду обов'язково;
б) часто міняю записні книжки з номерами телефонів, записи веду довільно;
в) записи веду «за настроєм». Вважаю за головне, щоб був записаний номер, прізвище, ім'я, а на якій сторінці, прямо чи криво — це не має особливого значення;
г) користуюся загальноприйнятою системою, відповідно до алфавіту записую прізвище, ім'я, номер телефону, якщо потрібно — то і додаткові відомості.
5. Вас оточують різні речі, якими ви часто користуєтесь. Які ваші принципи щодо місця їх розташування?
а) кожна річ лежить там, де їй заманеться;
б) кожній речі — своє місце;
в) періодично наводжу порядок. Потім кладу речі, куди заманеться. Через деякий час знову наводжу порядок;
г) вважаю, що це питання не має ніякого відношення до самоорганізованості.
6. Чи можете ви у кінці дня сказати: де, скільки і з яких причин вам довелося марно витратити часу?
а) можу сказати про втрачений час;
б) можу сказати про місце, де було витрачено час;
в) якби втрачений час чогось був вартий, то рахував (ла) би його;
г) завжди чітко уявляю собі, де, скільки і чому було втрачено часу, знаходжу способи скорочення втрат у цій ситуації.
7. Чи намагаєтесь ви використовувати буквально кожну хвилину для виконання задуманого?
а) намагаюсь, але в мене не завжди все виходить (спад сил, настрій, відсутність бажання);
б) не прагну до цього, оскільки вважаю, що не потрібно бути дріб'язковим щодо використання часу;
в) для чого намагатися, якщо час все одно не випередиш;
г) намагаюсь, не дивлячись ні на що.
8. Як ви фіксуєте доручення, завдання, прохання?
а) записую у щотижневик, що виконати і до якого терміну;
б) до тижневика записую тільки важливі доручення, прохання. Дрібниці намагаюся запам'ятати;
в) намагаюсь запам'ятати доручення, завдання, прохання, оскільки це тренує пам'ять. Проте пам'ять мене часто підводить;
г) нехай пам'ятає про завдання той, хто дає. Якщо доручення важливе, про нього не забудуть і нагадають мені.
9. Чи запізнюєтесь ви на зустрічі?
а) приходжу раніше, за 5—7 хвилин;
б) приходжу своєчасно;
в) як правило, запізнююсь із різних причин;
г) завжди запізнююсь, хоча і намагаюсь приходити своєчасно;
д) якби мені розповіли, як не запізнюватися, я б навчився (лась) цьому.
10. Якого значення ви надаєте своєчасності виконання завдань, доручень, прохань?
а) намагаюсь виконати завдання своєчасно, хоча це не завжди мені вдається;
б) завжди краще трохи зволікати з виконанням завдання;
в) виконую завдання згідно з встановленим терміном;
г) ініціатива — карається. Своєчасність виконання — певний шанс одержати нове завдання.
11. Припустимо, ви пообіцяли щось, але обставини змінилися так, що виконати обіцяне важко. Як ви будете поводити себе?
а) повідомляю людині про зміну обставин і про неможливість виконання завдання;
б) скажу людині, що обставини змінилися і виконати обіцяне важко, але не треба втрачати надію;
в) буду намагатися виконати обіцянку, але якщо не зроблю — не біда, я ж рідко не дотримувався слова.
Користуючись ключем, підрахуйте кількість балів за всі відповіді, які ви обрали.
Оцінка результатів
60—66 балів. Ви організована людина. Єдине, що вам можна порадити — розвивайте й надалі самоорганізацію, нехай вам не здається, що досяг-ли межі. Організованість дає найбільший ефект тому, хто вважає її ресурси невичерпними.
49—59 балів. Ви вважаєте організованість частиною свого «я». Це дає вам переваги перед тими, хто розраховує на організованість у крайніх випадках. Покращуйте самоорганізацію.
Менше 48 балів. Організованість то з'являється у вас, то зникає, немає чіткої системи самоорганізації. Намагайтеся проаналізувати свої дії, витрати часу і ви побачите резерви. Використовуйте свою волю й наполегливість, переборюйте себе.
Увага має дуже велике значення в житті людини. Якщо учень не може зосередитися під час пояснення вчителя, то він не зможе зрозуміти і запам'ятати матеріал. Увага також потрібна і в повсякденному житті людини. Легко уявити, що чекає неуважну людину за кермом автомобіля.
Наша увага формується і розвивається в процесі навчання, праці, спортивних ігор, у різноманітних видах діяльності. Проте якість уваги визначається не лише здатністю зосередитися на якомусь предметі. Не менш важливо вміти розподіляти її на кілька об'єктів одночасно і швидко переключатися з одного на другий. Наприклад, про деяких футболістів і хокеїстів коментарі говорять, що вони добре бачать поле. Ці спортсмени добре розподіляють увагу і на м'яч, і на своїх партнерів, і на суперників.
Коротше кажучи, увага людини має такі власти вості, як стійкість, розподіленість, переключаємість та об'єм.
Література
1