ПОЗАШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«МІСЬКИЙ ПАЛАЦ ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ» ЗАПОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
СОЦІАЛЬНО – ПСИХОЛОГІЧНИЙ ПОРТРЕТ ОБДАРОВАНОЇ ДИТИНИ
Методичні рекомендації
Філоненко Олена Володимирівна
Запоріжжя 2022
Автор: Філоненко Олена Володимирівна, практичний психолог
Анотація. Методичні рекомендації містять інформацію про психолого-педагогічні особливості здібних вихованців, розкривають поняття психологічних термінів та надають роз’яснення щодо змісту та оформлення соціально – психологічного портрету .
Подані матеріали можуть стати у нагоді педагогам, що працюють з обдарованими вихованцями за індивідуальним освітнім маршрутом. Інформація надана таким чином, щоб вона була зрозуміла людині без психологічної освіти та не обтяжувальна невідомими термінами. Для кращого розуміння також наданий алгоритм та приклад складання соціально – психологічного портрету обдарованої дитини.
Вступ.
У сучасному світі є актуальним всебічний розвиток індивідуальності людини як особистості та найвищої цінності суспільства на основі виявлення її здібностей, обдарованості та талантів. І саме виявлення обдарованих дітей та подальший розвиток їх здібностей та обдарувань є однією з умов максимального розкриття і розвитку потенціалу кожної особистості, підготовки її до самовдосконалення, самовизначення та самореалізації. Чим раніше починається розвиток здібностей і талантів, тим більше шансів на їх оптимальний розвиток, саме тому так важливо виявити обдарованість дітей на ранньому етапі.
Обдарованість - це системна якість психіки, що розвивається протягом усього життя і визначає можливість досягнення людиною більш високих результатів в одному чи кількох видах діяльності в порівнянні з іншими людьми.
Обдарована дитина - це дитина, яка вирізняється яскравими, іноді видатними досягненнями (або має внутрішні передумови для таких досягнень) у тій чи іншій сфері діяльності.
Існує багато видів і форм обдарованості, оскільки психічні можливості дитини надзвичайно пластичні на різних етапах вікового розвитку.
Для Індивідуального освітнього маршруту педагогу потрібно скласти соціально – педагогічний портрет обдарованої дитини, який дозволяє передбачити лінію його поведінки, здійснювані вчинки і реакцію на різні ситуації, розробити індивідуальну програму розвитку та підібрати необхідні форми освітнього процесу.
Складові психологічного портрету обдарованої дитини. На що звернути увагу. Ключові моменти.
Зупинимось на можливих складових психологічного портрету обдарованої дитини, а також розберемо приклад його написання.
Портрет включає детальний розгляд кількох аспектів.
1. Здібності.
Які можуть бути здібності? Загальні та спеціальні.
Загальні здібності – це ті , які впливають на успішність людини в різних видах діяльності. До них, наприклад, відносяться розумові здібності, тонкість та точність ручних рухів, розвинена пам’ять, досконала мова тощо.
Спеціальні здібності – визначають успішність людини в специфічних видах діяльності, для яких потрібні особливі задатки і їх розвиток.
Це, математичні, лінгвістичні, літературні, художні, спортивні здібності. Часто загальні та спеціальні здібності взаємодоповнюються та взаємозбагачуються.
Наприклад, провідними властивостями в літературних здібностях є особливості творчої уяви та мислення, яскраві наочні образи пам’яті тощо. Додаємо загальні здібності: досконала мова.
У структурі музичних здібностей необхідним компонентом є музичний слух, який включає, передусім, чутливість до різноманітних змін частоти звуків.
У структурі вокальних здібностей необхідним компонентом є музичний слух, вокальні данні, чистота інтонування, почуття ритму.
Структура хореографічних здібностей: фізичні данні (статура, гнучкість) почуття ритму, музичний слух, артистизм, м’язова пам’ять, розуміння матеріалу, здатність до творчості. Це зрозуміло та можливо описати.
2. Типи обдарованості.
Категорія обдарованих дітей неоднорідна. У науковій літературі зауважують на шести основних типах, які досить легко діагностувати.
Інтелектуальний тип. Все розвивається на основі інтелекту! Йому притаманні:
спостережливість, гострота мислення, гарна пам’ять забезпечують таким дітям швидке засвоєння матеріалу, легкість у навчанні
діти цього типу самостійно поглиблюють знання, читають складну літературу, мають розвинуті аналітичні навички та абстрактне мислення
академічний
це діти також із високим інтелектом, але мають здібність саме до навчання
вміють і люблять вчитися, стають відмінниками й медалістами
можуть мати або загальну здатність до навчання або здібності до певної галузі
Художній тип.
Цей вид обдарованості виявляється у вагомих досягненнях та інтересі до музики, танців, живопису, скульптури, акторської майстерності
такі діти змалку багато часу приділяють улюбленому заняттю, створюють оригінальні продукти (малюнки, пісні тощо)
Креативний тип.
Дитина нестандартно мислить, створює унікальні проекти, продукує оригінальні ідеї, має особливий погляд на світ, незвичний підхід до розв’язування стандартних ситуацій
шкільні програми рідко дають можливість таким дітям реалізувати себе, тому потрібні додаткові творчі завдання, які сприяють виявленню незвичайного бачення світу
часто креативні учні не є відмінниками, більше того, незалежність у поглядах може призводити до конфліктів із учителями
Соціальний тип.
Діти винятково здібні до лідерства, спілкування та розуміння людей, установлення конструктивних контактів, керування
цей тип обдарованості демонструє і високий рівень інтелекту, і розвинуту інтуїцію
серед дітей є емоційні лідери та лідери дії:
– у перших на високому рівні розвинута емпатія - здатність до співпереживання - вони є своєрідною «жилеткою», до них постійно звертаються за підтримкою, це чудові психологи
– лідери дії вміють приймати рішення, керувати, захоплювати; такі діти часто виступають публічно, приваблюють однолітків зовнішнім виглядом та впевненістю
Якщо в освітньому середовищі створені умови для реалізації соціально обдарованих дітей, вони беруть активну участь у різних заходах.
Психомоторний тип.
До цього типу відносять вихованців, здібних у спорті та в інших галузях, де потрібні розвинуті тонка моторика і координація (декоративно ужиткова , науково технічна творчість, спортивна діяльність тощо). Стереотипно вважають, що спортивно обдаровані діти мають недостатній інтелектуальний розвиток. Дійсно, спортсмени рідко бувають відмінниками в академічному навчанні, але це не через низький інтелектуальний рівень, а з-за браку часу чи й бажання навчатися
3. Темперамент. В деяких Індивідуальних маршрутах педагоги проводять таке спостереження, в деяких – ні! Тип темпераменту потрібно знати, щоб вибудовувати індивідуальний стиль роботи з дитиною, він не впливає на рівень обдарованості. Варто врахувати, що тип темпераменту — вроджений параметр, який не змінюється протягом існування.
Просто надам інформацію. Науково виділено 4 групи людей: флегматики, сангвініки, холерики і меланхоліки. У досконалому вигляді темпераменти практично не зустрічаються. Зазвичай в особі об’єднані два різних типи. Залежно від внутрішнього стану і емоційності, ми по-різному виявляємо себе в життєвих процесах, реагуємо на одні й ті ж ситуації, беремо участь в розмовах і заводимо відносини.
Холерик
Холерики — найбільш активні, витривалі, яскраві і спрямовано йдуть до своєї мети.
Девіз: ні хвилини спокою!
Принцип спілкування з холериком спирається на використання його плюсів: захопленість, рухливість, енергійність, пристрасність і цілеспрямованість. У той же час він нейтралізує мінуси цього типу темпераменту: агресивність, нетерпимість, невитриманість, конфліктність. Психологічний портрет з характеристикою «холерик» повинен навести на думку про те, що дитина завжди повинна бути зайнятий якоюсь справою. В іншому випадку вона направить всю свою енергію і активність на колектив і може розкласти його зсередини.
Меланхолік
Меланхоліки, навпаки, ранимі, спокійні, нерішучі.
Девіз: не нашкодь!
Психологічний портрет з позначкою «меланхолік» такий: сильні сторони особистості — це м’якість, здатність до співчуття, людяність, висока чутливість і доброзичливість. Мінуси цього типу темпераменту — це недовірливість, сором’язливість, низька працездатність, замкнутість, мрійливість і вразливість. Ніколи не кричіть на меланхоліка, не тисніть на нього, не давайте жорсткі і різкі вказівки, так як ця людина вкрай чутливий до інтонацій і занадто вразливий.
Флегматик.
Найбільш спокійний і врівноважений тип темпераменту, якого складно вивести з себе. Зовні виглядає незворушною, скупою на прояв емоцій людиною, для якої взаємодія з оточуючими людьми не має особливого значення. В роботі відрізняється наполегливістю і завзятістю, які в повній мірі компенсують його неспішний ритм. Флегматик не боїться рутини, і часто є ідеальним виконавцем для вирішення тривалих у часі, монотонних завдань.
Сангвінік.
Сангвініки — товариські, душевні, чуйні і доброзичливі.
Активний і емоційний тип темпераменту. На відміну від холерика, має більш позитивні погляди на світ і настрій його переважно зі знаком плюс. Зазвичай швидко реагує на події, має жваву міміку. Легко перемикає увагу, але при цьому, може довго працювати над певним завданням, не втрачаючи фокусу.
Сангвініку нескладно примиритися з невдачами чи неприємностями, вони не здатні вивести його «з ладу» надовго. Найбільшу продуктивність проявляє, якщо робота йому дійсно цікава. У той же час, нудні завдання швидко провокують байдужість з його сторони.
4. Типи особистості.
Екстраверт - це такий тип особистості, поведінка якого спрямована на оточуючих людей та активної взаємодії з ними. Така людина дуже активна, комунікабельна та трохи розсіяна.
Інтроверт - повна протилежність екстраверту. Дії цих людей спрямовані всередину, тобто, тільки на собі.
Але це не впливає на рівень обдарованості, тільки на методи та форми роботи з обдарованими дітьми.
Що таке характер? Це сукупність стійких поведінкових рис, які здатні з часом трансформуватися і змінюватися в залежності від навколишнього оточення, виховання і життєвих потрясінь. Тобто, можна виховувати характер!
Які саме якості характеру нам більш потрібні в роботі з обдарованими дітьми?
Головне, вольові якості!
Воля - це своєрідний внутрішній стрижень особистості, твердість характеру і основний параметр, який дозволяє домогтися успіху. Вольові якості - це цілеспрямованість, тверда рішучість і повна самостійність, відсутність боязні ризикувати, здатність брати відповідальність. Навіть при наявності позитивних життєвих умов, високого інтелекту, обдарованості, без волі дитина не доб’ється ефективних результатів. У вольової людини відсутня згубні лінь, безініціативність, недисциплінованість, слабохарактерність.
По друге, комунікабельність.
Комунікаційні здібності у особистостей розвинені неоднаково. Варто враховувати, що будь-яка професійна діяльність нероздільно пов’язана зі спілкуванням і при відсутності даного параметра домогтися успіхів буде практично неможливо.
6. Самооцінка. Як дитина себе оцінює, свої можливості, результати діяльності тощо.
Самооцінка - це рівень впевненості у власних силах. Умовно її ділять на завищену, занижену і об’єктивну. При першій - йде переоцінка своїх можливостей, навмисне завищення досягнень. При другій - навпаки, присутня зайва самокритичність, невпевненість в своїх силах, а нормальна говорить про адекватне оцінюванні себе і своїх вчинків. Якщо ви виявили знижену самооцінку - то краще звернутися за допомогою до психолога.
Одне з найсильніших якостей людини. Мотиваційний аспект поведінки обдарованої дитини характеризується такими ознаками:
1. Яскраво виражений інтерес до тих чи інших занять або сфер діяльності, зацікавленість яким-небудь предметом, захопленість якоюсь справою.
2. Наявність інтенсивної схильності до певного виду діяльності як наслідок дає вражаючу наполегливість і працьовитість.
3. Висока пізнавальна потреба, готовність із власної ініціативи виходити за межі початкових вимог діяльності.
4. Підвищена критичність до результатів власної діяльності, схильність ставити надзвичайно складні завдання, прагнення до досконалості.
Виділяють чотири рівні успішної діяльності:
Обдарованість не може розвиватися з нічого. Вона завжди розвивається на основі діяльності, яка є улюбленою для дитини. Якщо дитина має стійкий інтерес до якоїсь діяльності, це завжди знак, що в неї може бути виявлений той чи інший тип обдарованості.
Алгоритм складання соціально – психологічного портрету обдарованої дитини.
Здібності: загальні, спеціальні.
Загальні здібності – це ті, які впливають на успішність людини в різних видах діяльності. До них, наприклад, відносяться розумові здібності, тонкість та точність ручних рухів, розвинена пам’ять, досконала мова тощо.
Спеціальні здібності – визначають успішність людини в специфічних видах діяльності, для яких потрібні особливі задатки і їх розвиток. Наприклад, провідними властивостями в літературних здібностях є особливості творчої уяви та мислення, яскраві наочні образи пам’яті тощо. Додаємо загальні здібності: досконала мова. У структурі музичних здібностей необхідним компонентом є музичний слух, який включає, передусім, чутливість до різноманітних змін частоти звуків. У структурі вокальних здібностей необхідним компонентом є музичний слух, вокальні данні, чистота інтонування, почуття ритму. Структура хореографічних здібностей: фізичні данні (статура, гнучкість) почуття ритму, музичний слух, артистизм, м’язова пам’ять, розуміння матеріалу, здатність до творчості.
Типи обдарованості.
Інтелектуальний тип: спостережливість, гострота мислення, гарна пам’ять забезпечують таким дітям швидке засвоєння матеріалу, легкість у навчанні
діти цього типу самостійно поглиблюють знання, читають складну літературу, мають розвинуті аналітичні навички та абстрактне мислення
Академічний тип: це діти також із високим інтелектом, але мають здібність саме до навчання вміють і люблять вчитися, стають відмінниками й медалістами можуть мати або загальну здатність до навчання або здібності до певної галузі.
Художній тип. Цей вид обдарованості виявляється у вагомих досягненнях та інтересі до музики, танців, живопису, скульптури, акторської майстерності
такі діти змалку багато часу приділяють улюбленому заняттю, створюють оригінальні продукти (малюнки, пісні тощо)
Креативний тип. Дитина нестандартно мислить, створює унікальні проекти, продукує оригінальні ідеї, має особливий погляд на світ, незвичний підхід до розв’язування стандартних ситуацій, їй потрібні додаткові творчі завдання, Часто креативні учні не є відмінниками.
Соціальний тип. Діти винятково здібні до лідерства, спілкування та розуміння людей, установлення конструктивних контактів, керування
цей тип обдарованості демонструє і високий рівень інтелекту, і розвинуту інтуїцію.
Психомоторний тип. До цього типу відносять вихованців, здібних у спорті та в інших галузях, де потрібні розвинуті тонка моторика і координація.
Риси характеру: комунікабельність, доброзичливість, імпульсивність, емоційність чи витриманість, мовчазливість, вольові якості тощо.
Темперамент: сангвінік, флегматик, холерик, меланхолік (основні риси темпераменту) (за бажанням!)
Інтелект (увага, пам'ять, абстрактний спосіб мислення). Володіє хорошою увагою, запам’ятовуванням і відрізняється абстрактним способом мислення.
Самооцінка: завищена, занижена, об’єктивна.
Мотивація — сильна, спрямована на досягнення поставленої мети.
Інструментальний аспект. Творча діяльність.
Чотири рівні успішної діяльності:
Після складання портрету обдарованої дитини педагогові повинно бути ясно, на що треба звернути увагу, що розвивати, як вибудовувати відношення, стиль спілкування, чи потрібно підключити психолога, на що звернути увагу батьків.
Це найпростіший зразок психологічного портрета дитини, який допоможе вам при складанні характеристики. Правильний аналіз здібностей і проблем допоможе вам краще пізнати дитину, підтримати та розвинути ті якості характеру, які допоможуть їй досягнути успіху.
Іще дещо про обдарованість
Вона не пов’язана безпосередньо з навчальною успішністю
Багато відомих людей були «двієчниками» у школі, а в іншій галузі досягли високих результатів.
але пов’язана з віком
Є певні періоди для розвитку різних видів обдарованості. Наприклад, спортивні здібності можна побачити і розвивати з раннього дитинства, а наукові — тільки з досягненням старшого віку (є винятки звичайно).
їй характерна тимчасовість
Дошкільник, який вражає дорослих високим інтелектом та обізнаністю, у шкільні роки може швидко зрівнятися з рештою однолітків. Скоріш за все така ситуація викликана недостатньою увагою до природних здібностей дитини. Тому часто у психологічній практиці використовують не поняття «обдарована дитина», а термін, який характеризує її потенціал — «дитина з ознаками обдарованості»
Як відбувається виявлення обдарованих дітей?
Методів багато.
спостереження
інтерв’ювання, опитування батьків, учителів, учнів
психологічна діагностика (тестування).
Але, найбільш цінну інформацію про дитину та її здібності дає спостереження. Саме на занятті педагог, керуючись знаннями про типи обдарованості, може оцінити рівень пізнавального інтересу та нестандартності мислення. Матеріалом для вивчення може бути продукція дитячої творчості — письмові роботи, малюнки, виставкові роботи, досягнення у конкурсах тощо.
Робота з обдарованими дітьми.
Необхідно створювати ситуацію успіху для реалізації можливостей дитини, знявши обмеження, що заважають їй розвивати власні здібності.
Обов’язково під час роботи з обдарованими дітьми необхідна гнучкість в організації навчання. Крім того, найбільш ефективною є максимально індивідуалізована робота — творчі завдання, проектна, дослідницька діяльність тощо.
Обдаровані діти особливо потребують позитивної педагогічної уваги. А надати таку підтримку «нестандартному» вихованцю може лише «нестандартний» педагог.
Перелік посилань:
1.Володарська М.О. Робота з обдарованими дітьми. – Харків : Вид. група «Основа», 2010. – 190 с.
2.Пашнєв Б.К. Психодіагностика обдарованості. - Х.: Основа, 2007.
3.Плекаємо обдарованість. Крок перший: від діагностики до прогнозування / за заг. ред. Ю.І.Соловйова, О.І.Чернишова. – Донецьк: Витоки, 2011. – 204 с.
5.Інтернет ресурси.
Додаток
ПРИКЛАД СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОГО ПОРТРЕТУ
Торшиної Катерини
вихованки вокально – хореографічної студії «Чайка»
Катерина навчається в студії «Чайка» народно – сценічному танцю протягом 9 років.
Катя добре навчається у школі, має високі оцінки по всім предметам, відрізняється розвиненою пам’яттю, широтою інтересів, має добрі комунікативні здібності.
Відноситься до художнього типу обдарованості.
Має добрі фізичні данні для занять хореографією, почуття ритму, музичний слух, артистизм. Добре розвинену м’язову пам’ять, швидко запам’ятовує і розуміє навчальний матеріал. Дуже артистична. Під час виступу, її неможливо не помітити на сцені.
За темпераментом близька до типу сангвінік. Має товариські стосунки зі всіма учасниками старшої групи хореографії, доброзичлива, активна, дуже емоційна. Може розплакатись від почуттів, коли виходить на сцену, щоб отримати ГРАН - ПРІ конкурсу. Переважно налаштована на позитив, але емоційно переживає розставання з друзями, випускниками студії, сумує.
Катя дуже цілеспрямована, завжди прагне до високих результатів у навчанні хореографією. З дитинства відрізнялась наполегливістю, старанністю. Тому зараз є солісткою студії, досконало володіє технікою виконання складних рухів народно – сценічного танцю. Єдина в студії, що може виконати 32 оберти!
Адекватно оцінює свої можливості, але ставиться до себе самокритично, багато працює в класі і вдома. Схильна ставити перед собою складні завдання. Якщо щось не виходить, може працювати самостійно, доки все не буде майже досконало.
У Катерини - яскраво виражений інтерес до занять народними танцями. Має ціль поступити до Харківської державної академії культури на факультет хореографії.
Відчувається підтримка з боку батьків до її захоплення. Батьки завжди відвідають концерти студії, іноді супроводжують колектив у поїздках на конкурси, щоб підтримати доньку та розділити разом з нею радість перемоги.