Тема: Соціально-економічний розвиток західноукраїнських земель на початку ХХ ст.
Мета: охарактеризувати соціально-економічний розвиток західноукраїнських земель на початку XX ст.; з’ясувати роль українських регіонів у загальноімперській економіці; уміння аналізувати і систематизувати матеріал, виховувати повагу до рідної країни.
Обладнання: підручник, атлас з історії України.
Тип уроку: комбінований.
Основні поняття: трудова еміграція, кооперативний рух.
Очікувані результати:
Учні зможуть:
Хід уроку
Повідомлення теми та мети уроку.
Скласти перелік подій з історії Наддніпрянщини початку XX ст.
Учитель. Як ви вже знаєте кількість українського населення зростала, але рівень їхнього життя практично не змінився.
Повільний розвиток промисловості був зумовлений:
Робота з поняттям:
Аграрне перенаселення — наявність значного безробіття серед населення, зайнятого у сфері сільськогосподарського виробництва, а отже, і відсутність можливості для певної частини цього населення забезпечити необхідний мінімум достатку для своєї родини, внаслідок різкого збільшення чисельності населення.
Питання:
Самостійна робота з підручником пункт 1, с. 237-238
Питання:
Учитель. У сільському господарстві 80% становили дрібні селянські господарства.
На початку XX ст. стали створювати багатогалузеві маєтки, де переробляли сільськогосподарську продукцію. Повільно, але запроваджували сільськогосподарську техніку, нові досягнення в агрономії.
АЛЕ малоземелля та інші соціальні проблеми відігравали провідну роль у збільшенні трудової еміграції. У пошуках кращої долі за океан виїхало близько 450 тис. осіб.
Робота з поняттям:
Еміграція – переселення, виїзд із Батьківщини до інших країн. Українці емігрували переважно до США, Канади, Бразилії тощо.
Учитель. Кооперативний рух на території Західної України зародився у другій половині XIX ст.
Робота з поняттям:
Кооперативний рух – це соціально-економічна діяльність з метою захисту соціальних і економічних інтересів населення шляхом створення споживчих, кредитових, виробничих та інших кооперативів.
Діяльність кооперативів:
Самостійна робота з підручником.
Опрацювати пункт 3, с. 239 підручника і дати відповідь на запитання:
За запитаннями підручника на с. 240.