Соціально-емоційне навчання (SEL)
у позакласних заходах
Соціально-емоційне навчання (SEL) є важливим елементом сучасної освіти, особливо для підлітків 12-16 років, які потребують підтримки у розвитку емоційного інтелекту, соціальних навичок та стресостійкості. SEL, як частина навчального процесу, сприяє формуванню особистості, розвиває вміння спілкуватися, керувати емоціями, приймати відповідальні рішення та будувати здорові стосунки з оточенням.
Соціально-емоційне навчання включає кілька ключових компетенцій, які необхідні для успішного функціонування як у школі, так і в житті загалом. Це такі навички:
Кожна з цих компетенцій взаємопов’язана і сприяє підвищенню соціальної інтеграції учнів, зміцненню психологічного здоров’я та створенню позитивного шкільного середовища.
Позакласні заходи створюють чудову можливість для розвитку цих навичок у неформальному середовищі, де учні можуть взаємодіяти один з одним у творчій та інтерактивній формі. Пропоную декілька прикладів завдань і вправ, які можна включити в програму для проведення соціально-емоційного навчання.
1. Вправа «Емоційна карта» для розвитку самосвідомості
Мета: допомогти учням краще розуміти свої емоції та навчити їх вербалізувати почуття.
Процес виконання: Учні отримують аркуші паперу, де вони малюють карту емоційного стану (наприклад, за тиждень). Вони позначають на карті дні, коли відчували позитивні та негативні емоції, а потім обговорюють, що викликало ті чи інші почуття. Після вправи кожен учасник має змогу поділитися своїми спостереженнями з групою.
Результат: Учні стають більш усвідомленими щодо своїх емоцій та того, що їх викликає, навчаються відкрито висловлювати власні почуття, що є важливим для здорової комунікації.
2. Гра «Активне слухання» для розвитку соціальної обізнаності та емпатії
Мета: сформувати навички слухання та розуміння емоцій інших людей.
Процес виконання: Учні розбиваються на пари. Один учасник розповідає про певну ситуацію зі свого життя, а інший – активно слухає, не перебиваючи, а потім переказує почуте, намагаючись відобразити емоції співрозмовника. Після обговорення учасники змінюються ролями.
Результат: Учасники навчаються активного слухання та емпатії, краще розуміють почуття інших, що сприяє створенню підтримуючої атмосфери в класі.
3. Відео-аналіз «Конфлікт і примирення» для розвитку навичок вирішення конфліктів
https://youtu.be/iy31cmLAsro?si=PWo0Jd8haD_K98_S
Мета: навчити учнів ефективним стратегіям розв'язання конфліктів.
Процес виконання: Учні переглядають коротке відео, де змодельована ситуація конфлікту. Після перегляду учасники обговорюють, чому виник конфлікт, аналізують поведінку героїв та пропонують власні способи розв'язання ситуації.
Результат: Учні вчаться шукати конструктивні способи вирішення конфліктів, аналізувати поведінку інших і розуміти, як уникнути подібних ситуацій у майбутньому.
4. Тест «Мій стиль вирішення конфліктів» для самопізнання
https://docs.google.com/document/d/1GnWyPGj89c4DAX2aen9VzhBk8GjcXOvFx0gD8ricNKA/edit?usp=sharing
Мета: допомогти учням краще зрозуміти власні стратегії у конфліктних ситуаціях.
Процес виконання: Учні проходять тест, де вибирають відповіді, що відповідають їхній поведінці у певних ситуаціях. Після цього аналізують, чи ефективний їхній стиль розв'язання конфліктів і як його можна покращити.
Результат: Тест дозволяє учням відчути більше контролю над своєю поведінкою і краще розуміти, як керувати конфліктами.
5. Рефлексивне обговорення «Що я дізнався про себе» для закріплення навичок
https://www.canva.com/design/DAGVOqbf8cI/TyJj7UVubFWExTXDFZ-HtA/edit?continue_in_browser=true
Мета: підсумувати отриманий досвід, зробити висновки і закріпити навички, здобуті під час заходу.
Процес виконання: На завершення заходу учасники запрошуються до обговорення, де кожен висловлює свої враження, відкриття та думки щодо навичок, які вони хочуть розвивати надалі. Це може бути як усне обговорення, так і письмові відгуки.
Результат: Рефлексія дозволяє учням краще усвідомити власний досвід, а педагог-організатору — отримати зворотній зв’язок для подальшого вдосконалення подібних заходів.
Для проведення заходу можна використовувати різноманітні додаткові матеріали, які підсилюють візуальне та емоційне сприйняття. Це можуть бути:
https://youtu.be/oQU3HE6Crb0?si=OQB_iwznvptyM_UW
Проведення позакласних заходів на основі соціально-емоційного навчання є необхідним для формування здорового колективу і розвитку емоційно зрілих, відповідальних особистостей. Поєднання теоретичних знань з практичними вправами дозволяє створити середовище, де учні вчаться розуміти та приймати власні й чужі емоції, розвивають навички самоконтролю та ефективної взаємодії. Це допомагає учням краще адаптуватися у соціумі та підготуватися до життя у суспільстві.
Список використаних джерел