Соціально-емоційне навчання (SEL) у позакласних заходах: теорія та практика

Про матеріал
Ця робота детально розглядає теоретичні та практичні аспекти соціально-емоційного навчання (SEL) у позакласних заходах для підлітків віком 12-16 років. Вона акцентує увагу на ключових компетенціях, які формують емоційний інтелект, такі як самосвідомість, самоуправління, соціальна обізнаність, навички взаємодії та прийняття відповідальних рішень. Стаття пропонує різноманітні вправи, включаючи «Емоційну карту», гру «Активне слухання» та відео-аналіз «Конфлікт і примирення», які допомагають учням розвивати ці навички в інтерактивному середовищі. Вона також підкреслює важливість використання додаткових матеріалів, таких як плакати, ігри та відео, для підсилення ефективності навчального процесу. Завершується висновком про необхідність інтеграції SEL у шкільну практику для формування емоційно зрілих особистостей і здорового шкільного середовища.
Перегляд файлу

Соціально-емоційне навчання (SEL)

у позакласних заходах

Соціально-емоційне навчання (SEL) є важливим елементом сучасної освіти, особливо для підлітків 12-16 років, які потребують підтримки у розвитку емоційного інтелекту, соціальних навичок та стресостійкості. SEL, як частина навчального процесу, сприяє формуванню особистості, розвиває вміння спілкуватися, керувати емоціями, приймати відповідальні рішення та будувати здорові стосунки з оточенням.

Соціально-емоційне навчання включає кілька ключових компетенцій, які необхідні для успішного функціонування як у школі, так і в житті загалом. Це такі навички:

  1. Самосвідомість – здатність розпізнавати та розуміти власні емоції, ставлення, сильні та слабкі сторони.
  2. Самоуправління – вміння контролювати емоції та поведінку в різних ситуаціях.
  3. Соціальна обізнаність – здатність розуміти емоції та потреби інших, демонструючи емпатію та повагу.
  4. Навички взаємодії – здатність до ефективного спілкування, співпраці та вирішення конфліктів.
  5. Прийняття відповідальних рішень – навички вибору здорових, етичних та соціально прийнятних дій у різних ситуаціях.

Кожна з цих компетенцій взаємопов’язана і сприяє підвищенню соціальної інтеграції учнів, зміцненню психологічного здоров’я та створенню позитивного шкільного середовища.

Позакласні заходи створюють чудову можливість для розвитку цих навичок у неформальному середовищі, де учні можуть взаємодіяти один з одним у творчій та інтерактивній формі. Пропоную декілька прикладів завдань і вправ, які можна включити в програму для проведення соціально-емоційного навчання.

1. Вправа «Емоційна карта» для розвитку самосвідомості

Мета: допомогти учням краще розуміти свої емоції та навчити їх вербалізувати почуття.

Процес виконання: Учні отримують аркуші паперу, де вони малюють карту емоційного стану (наприклад, за тиждень). Вони позначають на карті дні, коли відчували позитивні та негативні емоції, а потім обговорюють, що викликало ті чи інші почуття. Після вправи кожен учасник має змогу поділитися своїми спостереженнями з групою.

Результат: Учні стають більш усвідомленими щодо своїх емоцій та того, що їх викликає, навчаються відкрито висловлювати власні почуття, що є важливим для здорової комунікації.

2. Гра «Активне слухання» для розвитку соціальної обізнаності та емпатії

Мета: сформувати навички слухання та розуміння емоцій інших людей.

Процес виконання: Учні розбиваються на пари. Один учасник розповідає про певну ситуацію зі свого життя, а інший – активно слухає, не перебиваючи, а потім переказує почуте, намагаючись відобразити емоції співрозмовника. Після обговорення учасники змінюються ролями.

Результат: Учасники навчаються активного слухання та емпатії, краще розуміють почуття інших, що сприяє створенню підтримуючої атмосфери в класі.

3. Відео-аналіз «Конфлікт і примирення» для розвитку навичок вирішення конфліктів

https://youtu.be/iy31cmLAsro?si=PWo0Jd8haD_K98_S

Мета: навчити учнів ефективним стратегіям розв'язання конфліктів.

Процес виконання: Учні переглядають коротке відео, де змодельована ситуація конфлікту. Після перегляду учасники обговорюють, чому виник конфлікт, аналізують поведінку героїв та пропонують власні способи розв'язання ситуації.

Результат: Учні вчаться шукати конструктивні способи вирішення конфліктів, аналізувати поведінку інших і розуміти, як уникнути подібних ситуацій у майбутньому.

4. Тест «Мій стиль вирішення конфліктів» для самопізнання

https://docs.google.com/document/d/1GnWyPGj89c4DAX2aen9VzhBk8GjcXOvFx0gD8ricNKA/edit?usp=sharing

Мета: допомогти учням краще зрозуміти власні стратегії у конфліктних ситуаціях.

Процес виконання: Учні проходять тест, де вибирають відповіді, що відповідають їхній поведінці у певних ситуаціях. Після цього аналізують, чи ефективний їхній стиль розв'язання конфліктів і як його можна покращити.

Результат: Тест дозволяє учням відчути більше контролю над своєю поведінкою і краще розуміти, як керувати конфліктами.

5. Рефлексивне обговорення «Що я дізнався про себе» для закріплення навичок

https://www.canva.com/design/DAGVOqbf8cI/TyJj7UVubFWExTXDFZ-HtA/edit?continue_in_browser=true

Мета: підсумувати отриманий досвід, зробити висновки і закріпити навички, здобуті під час заходу.

Процес виконання: На завершення заходу учасники запрошуються до обговорення, де кожен висловлює свої враження, відкриття та думки щодо навичок, які вони хочуть розвивати надалі. Це може бути як усне обговорення, так і письмові відгуки.

Результат: Рефлексія дозволяє учням краще усвідомити власний досвід, а педагог-організатору — отримати зворотній зв’язок для подальшого вдосконалення подібних заходів.

Для проведення заходу можна використовувати різноманітні додаткові матеріали, які підсилюють візуальне та емоційне сприйняття. Це можуть бути:

https://youtu.be/oQU3HE6Crb0?si=OQB_iwznvptyM_UW

  • Фото-колажі з різними ситуаціями, для аналізу емоційних реакцій і можливих способів їх подолання.

Проведення позакласних заходів на основі соціально-емоційного навчання є необхідним для формування здорового колективу і розвитку емоційно зрілих, відповідальних особистостей. Поєднання теоретичних знань з практичними вправами дозволяє створити середовище, де учні вчаться розуміти та приймати власні й чужі емоції, розвивають навички самоконтролю та ефективної взаємодії. Це допомагає учням краще адаптуватися у соціумі та підготуватися до життя у суспільстві.

Список використаних джерел

  1. Борисенко О. "Соціально-емоційне навчання як складова НУШ". Журнал "Освіта України", 2022.
  2. Державний стандарт базової середньої освіти. Міністерство освіти і науки України, 2021.
  3. Чуб А. "Інтерактивні методи розвитку емоційного інтелекту в учнів". Київ, 2023.
  4. https://youtu.be/oQU3HE6Crb0?si=OQB_iwznvptyM_UW
  5. https://youtu.be/iy31cmLAsro?si=PWo0Jd8haD_K98_S
  6. https://osnova.com.ua/test-za-metodikoyu-k-tomasa-viznachennya-stilyu-povedinki-v-konfliktniy-situatsii/?srsltid=AfmBOoodv88pnFc44iV39RYYX3ZFAI7DiJAI0YvANbCAfBwe-hJdpcro

 

docx
Додано
1 листопада
Переглядів
69
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку