Одним з пріоритетних напрямків роботи психологічної служби загальноосвітнього навчального закладу є забезпечення необхідних умов для особистісного розвитку школяра, майбутнього професійного самовизначення, розвиток творчого ставлення до навчання и вибору професії.У реальній освітній практиці вибір профілю навчання здійснюється на основі показників успішності навчання, за наслідками діагностики спеціальних здібностей, на основі побажань батьків. У тих випадках, коли вибір профілю залишають за самим учнем, часто виявляється його непідготовленість до здійснення самостійного вибору. В результаті вибір профілю навчання школярем здійснюється не на основі аналізу реальних здібностей і схильностей, а визначається такими чинниками, як вибори референтних осіб, думка і матеріальні можливості батьків, легкість засвоєння знань певного типу, ступінь віддаленості вищих навчальних закладів і тому подібне.