Виступ на тему «ПСИХОТЕХНОЛОГІЯ ПРОФКОНСУЛЬТАЦІЙНОЇ БЕСІДИ». Для ефективного використання бесіди в профконсультаційній роботі консультант повинен мати певні теоретичні знання та уявлення про особистість людини, її структуру та вміло їх використовувати під час консультації.
ПСИХОТЕХНОЛОГІЯ
ПРОФКОНСУЛЬТАЦІЙНОЇ БЕСІДИ
Одним із структурних компонентів профорієнтації є професійна консультація — процес надання людині допомоги у виборі чи зміні професії, місця роботи, другої освіти на основі всебічного вивчення та врахування її професійних інтересів, прагнень, індивідуально-психологічних особливостей, ціннісних орієнтацій, стану здоров'я і потреб ринку праці.
Основний метод профконсультаиійної роботи —- клієнт-орієнтована бесіда, спрямована на розв'язання соціально-психологічних проблем особистості, актуалізованих у зв'язку з її професійним самовизначенням. Метод бесіди використовується як самостійно, так і в сукупності з іншими методами професійної орієнтації.
Бесіда в профконсультацїї — це метод отримання інформації про клієнта на основі вербальної комунікації. Використовується бесіда на різних етапах консультації: на початку — для встановлення контакту з клієнтом; впродовж консультації — для визначення проблеми, збору інформації та узагальнення після аналізу зібраної інформації, результатів спостереження та тестування; на завершальному етапі — для надання клієнту рекомендацій та здійснення психологічного впливу.
Використовувати бесіду в профконсультаційній роботі необхідно дуже обережно та вміло. В процесі аналізу отриманої інформації перед консультантом постає низка запитань щодо відвертості клієнта, його ставлення до консультування та особистості консультанта взагалі. Самому консультанту також притаманне суб'єктивне ставлення до клієнта: не завжди вдається абстрагуватися від особистішого уявлення про людину. Але під час проведення бесіди необхідно активізувати внутрішній потенціал клієнта, стимулювати його готовність протидіяти обставинам, ставити мету та досягати її, самому будувати своє теперішнє та майбутнє життя, свою долю.
Для ефективного використання бесіди в профконсультаційній роботі консультант повинен мати певні теоретичні знання та уявлення про особистість людини, її структуру та вміло їх використовувати під час консультації.
Говорячи про особистість, потрібно мати на увазі своєрідність поведінки, оригінальність мислення; багатство внутрішнього світу (почуття, емоції, уява, морально-етичні цінності) тощо. Своєрідність особистості має велике значення для успішного проведення профконсультаційної бесіди.
Профконсультант повинен знати психологічний стан і особливості людини, яка прийшла до нього на консультацію. Визначивши в процесі бесіди індивідуально-психологічні особливості, емоційний стан та наявні професійні можливості клієнта, профконсультант може розпочинати пошук серед професій і вакантних робочих місць, які б відповідали наявним можливостям і досвіду.
Практика показує: молоді властива інфантильність, що виявляється в несамостійності прийняття рішень і дій, у почутті незахищеності, низькій самокритичності та підвищеній вимогливості до інших.
У виборі професії, працевлаштуванні, профнавчанні молодь керується бажанням самоствердитися в житті. Більшості молодих людей не властива амбіціозність при працевлаштуванні, їм не важливо, де й ким працювати, головне — щоб більше платили. Тому більшість молодих бажає працювати в сфері підприємництва.
Поведінка більшості людей у ситуаціях залежності, невизначеності, тиску і байдужості змінюється. Серед клієнтів профконсультанта є невпевнені в собі, тривожні, часто емоційно нестійкі люди, які намагаються зняти з себе відповідальність за свої проблеми або хоча б розділити її з компетентною людиною. З такими клієнтами профконсультант повинен бути впевненим, чітким, навіть категоричним у своїх висновках; бажано витримувати дистанцію, це дозволяє «бачити» проблему зовні. У цій ситуації недопустимо наводити приклади зі свого життя, посилатися на власні труднощі, це знижує авторитет профконсультанта.
Інший тип клієнтів відрізняється високою впевненістю в своїх рішеннях і в собі. Вони приходять до профкопсультанта лише для того, щоб підтвердити правильність прийнятого рішення й впевнитися у високому власному професіоналізмі. Якщо це дійсно так, то профконсультанту лишається тільки підтвердити висновки і тактовно зняти деякі труднощі. В цьому випадку профконсультант стає веденим, і його позиція «доброї людини» дуже імпонує впевненим у собі учням.
Але є тип клієнтів не стільки впевнених в собі, скільки самовпевнених, до того ж ще й нігілістів (заперечують загально людські цінності, моральні норми, традиції тощо), які вважають відвідування профконсультанта марною тратою часу. В таких випадках профконсультант повинен знайти конструктивний вихід шляхом виявлення причин нігілізму, вибору тем для спільного обговорення проблеми та шляхів і засобів її вирішення. Можна ненав'язливо запропонувати пройти психодіагностичне обстеження, що може примусити клієнта замислитися над деякими особливостями своєї поведінки, наприклад, надмірною категоричністю і різкістю своїх суджень. Деякі клієнти не можуть сформулювати свої труднощі, назвати проблеми. Вони тільки відчувають різке зниження комфортності, активності, настрою, самопочуття, коли буквально все валиться з рук і дуже проаналізувати ситуацію, що склалася.
Профконсультант має допомогти кожному професійно визначитися, навчитися так узгоджувати свої «хочу», «можу», «маю» і «потрібно», щоб людина відчула себе відповідальним за своє професійне життя, професійну долю.
Важливою передумовою успішного вирішення проблем особистості щодо професійного самовизначення є уміння зіставляти свої:
• «хочу» — бажання, прагнення, наміри, інтереси, ціннісні орієнтації (в основному виконують спонукальну роль, забезпечують суб'єкта вибору професії енергетичною напругою);
• «можу» — пізнавальні та інтелектуальні можливості (планування та розгортання програми, інформаційне забезпечення);
• «маю» — стійкі психофізіологічні, характерологічні та фізичні властивості (виконавча і регуляторна сторони діяльності особистості).
Необхідно зауважити, що і профконсультант, і клієнт повинні пам'ятати, професійне самовизначення особистості визначається і таким фактором, як «потрібно» (виконує в основному корекційну функцію), що є трансформацією тих вимог, які пред'являються особистості соціальним середовищем і ринком праці. Від усвідомлення саме цих факторів, їх узгодження, якісних і кількісних характеристик, взаємодії залежить успішність професійного вибору, освоєння тієї чи іншої професії і наступної професійної діяльності. Саме через ці механізми-фактори, на їх основі і за їх участі можливе надання допомоги особистості в професійному самовизначенні.
Головна концептуальна ідея, покладена в основу проведення профконсультаційної бесіди — розгляд її як засобу активізації професійного самовизначення особистості, суб'єкта власного професійного і життєвого вибору. Завдання профконсультаційної бесіди полягає в актуалізації внутрішніх резервів, можливостей для самореалізації в професійному просторі, формуванні в людини здатності самостійно приймати рішення щодо вибору чи зміни професії та розв'язувати інші проблеми. Основою такого підходу є принцип гуманізації, опора на можливості й індивідуально-психологічні ресурси особистості, акцент на самоформування, вибір власного професійного шляху, способів і засобів індивідуального розвитку. Тобто, особистість повинна бути здатною формувати, створювати себе сама, свою індивідуальність, уміти переосмислити власну сутність. У цьому людині в процесі профконсультаційної бесіди необхідно допомогти, але ні в якому разі не вирішувати за неї її проблеми.
Отже, щоб мати позитивний результат від бесіди, профконсультант, насамперед, має оптимізувати психологічний стан клієнта, допомогти в подоланні внутрішніх конфліктів, а вже потім активізувати внутрішній потенціал і допомагати у вирішенні проблеми професійного майбутнього. Програма профконсультаційної бесіди має з 'ясувати:
— мотиви вибору чи зміни професії;
— ступінь сформованості професійного плану;
— професійну спрямованість і ціннісні орієнтації;
— професійні інтереси;
— індивідуально-психологічні властивості особистості клієнта. Щоб зібрати повну інформацію щодо цих питань, профконсультант повинен уміти:
• визначати психологічний стан клієнта і його індивідуально-психологічні особливості;
• спрямовувати бесіду в потрібне русло, спонукати клієнта говорити по суті;
• уважно вислухати клієнта і зрозуміти, про що він говорить;
• уникати конфліктних ситуацій у процесі бесіди;
• правильно формулювати запитання;
• правильно інтерпретувати отриману в процесі бесіди інформацію й давати адекватні поради і рекомендації.
Під час бесіди профконсультант формує взаємини з клієнтом у відповідності з основними принципами проведення бесіди, що є необхідною умовою її успішності.
1. Необхідно уникати впливу (як негативного, так і позитивного) своїх оцінок клієнта. Клієнт не може бути «неприємним» профконсультанту, як би він не був. Слід без осуду й образ реагувати на негативні прояви клієнта, навіть якщо вони адресовані профконсультанту. Необхідно розуміти, що вияв негативних емоцій — це ознака наявності у клієнта стану напруженості, викликаного його проблемами, і вони не адресовані особисто профконсультанту. Тому слід уміти відсторонюватися від негативних емоцій клієнта.
2. Профконсультант має бути доброзичливим до кожного клієнта, бо той потребує допомоги й підтримки.
3. Рівноправність у стосунках профконсультанта й клієнта, їх взаємодія як двох людей, кожен з яких має право на власну думку і повинен приймати рішення самостійно.
4. Спілкування профконсультанта з клієнтом має бути безпечним, без додаткового психотравмуючого впливу на клієнта.
5. У процесі бесіди слід уникати вживання незрозумілих для клієнта спеціальних термінів і виразів, намагатися говорити конкретно й просто, орієнтуючись при цьому на соціокультурний рівень клієнта, на його життєві та професійні уявлення.
Основне завдання профконсультанта на початку бесіди — активізувати процес спілкування. При цьому профконсультант може займати комунікативну позицію рівноправності або нерівноправності. Багато профконсультаційних бесід закінчуються, так і не розпочавшись. Причина цього полягає в тому, що профконсультанти не надають належного значення налагодженню контакту з клієнтом. Часто саме декілька перших фраз профконсультанта є вирішальними, формують внутрішнє відношення клієнта до консультанта і до бесіди взагалі (робочу атмосферу).
Бесіда має відбуватися в ізольованому приміщенні, де немає сторонніх осіб, шумів, звуків. Неабияке значення надається розташуванню стола і стільців. Не добре, щоб присутніх розділяв стіл, виступаючи своєрідною перепоною. Якщо стола взагалі немає і клієнта від профконсультанта ніщо не відділяє — така позиція може бути надто відкритою для тривожного клієнта, бо в нього обмежені можливості відвести погляд й уникнути пильного погляду профконсультанта. Найбільш оптимальною вважається позиція віч-на-віч під кутом 90° на з'єднанні сусідніх сторін стола. При такому розташуванні між співбесідниками є достатній контакт. Концентрація уваги профконсультанта на клієнтові призводить і до концентрації уваги клієнта. В той же час клієнт має можливість відвести погляд, коли йому цього захочеться.
Не слід говорити про нещирість клієнта, не потрібно позбавляти людину можливості вийти на розуміння якоїсь проблеми. Будь-хто, прийшовши вперше на консультацію, не зовсім готовий до змістовної розмови з профконсультантом стосовно своїх проблем. Клієнт або хвилюватиметься, або ще деякий час перебуватиме в стані переживань і роздумів, пов'язаних зі своїми попередніми справами. В будь-якому випадку клієнту необхідний час, щоб заспокоїтися й психологічно налаштуватися на серйозну розмову з профконсультантом, тобто час для адаптації.
Тому після того, як клієнт зайняв своє місце й зручно розмістився, профконсультант уважно і доброзичливо може звернутися до нього з такими, наприклад, словами: «Я радий бачити Вас тут. Добре, що Ви звернулися до нас. Я сподіваюся, що наша бесіда, наша спільна робота буде приємною й корисною справою як для Вас, так і для мене. Насамперед давайте познайомимося ближче...» Після цього профконсультанту слід зробити паузу в бесіді, щоб надати клієнту можливість зібратися з думками і грунтовно відповісти на поставлені йому запитання.
Якщо клієнт хвилюється або, розпочавши розмову, раптом перериває її, то профконсультант повинен зразу ж втрутитися в ситуацію, що склалася. В цьому випадку краще терпляче і доброзичливо зачекати, поки клієнт заспокоїться і сам продовжить розмову. Якщо ж пауза затягується досить довго і стає зрозуміло, що клієнт потрапив у скрутне становище, не знає, про що говорити далі, то профконсультанту слід самому звернутися до клієнта, скориставшись, наприклад, репліками такого змісту: «Я Вас уважно слухаю, продовжуйте, будь ласка», «Для нашої з Вами плідної роботи мені особисто цікаво все те, про що Ви говорили, продовжуйте, будь ласка». Якщо і після цього клієнт буде мовчати, профконсультанту слід його запитати: «Поясніть, будь ласка, чому Ви мовчите? Може Вам щось заважає? Давайте обговоримо це, і я постараюся Вам допомогти». При достатньому умінні й досвіді профконсультант через систему уточнюючих, додаткових запитань досить швидко «розговорить» клієнта, усунувши психологічний бар'єр, і отримає від нього необхідну інформацію.
Основними засобами установлення оптимального контакту з клієнтом, нейтралізації комплексів і зняття психологічних бар 'єрів можуть бути:
• зручне приміщення, що виключає проникнення зовнішніх подразників (наявність сторонніх осіб, шуму тощо);
• комфортна міжособистісна дистанція;
• вияви уваги;
• звернення до клієнта тільки на ім'я та по батькові;
• використання фраз однодумності й займенника «ми»;
• демонстрація радості й доброзичливості при спілкуванні;
• демонстрація поваги до особистості клієнта;
• використання в бесіді з клієнтом особливостей його мови;
• емоційна підтримка клієнта.
Що не бажано й протипоказано робити профконсультантові на етапі встановлення перших контактів із клієнтом:
• перевантажувати себе інформацією про особистість і життя клієнта, отриманою не від нього самого;
• сперечатися з клієнтом, спростовувати його твердження;
• хвалити клієнта або підтримувати надію без видимих на те підстав;
• давати обіцянки, які не можуть бути виконані;
• оцінювати клієнта і його дій;
• ставити клієнту додаткові запитання, стосовно сторін життя чи проблем, до яких він особливо чутливий;
Профконсультаційна бесіда носить індивідуальний характер, де спілкуються два рівноправні партнери.
Для того, щоб зробити правильні висновки з розповіді клієнта і вияснити, що він хоче отримати в результаті бесіди, не помилитися в оцінці проблеми й переконатися в правильності інтерпретації розповіді, профконсультант повинен дотримуватися таких вимог:
• не поспішати, не квапитися зі своїми висновками;
• не пропускати будь-яких суттєвих деталей у розповіді клієнта, щоб виявити суперечності й неузгодженості;
• мета повинна бути конкретною (якщо мета дуже складна, необхідно її розбити на менші частинки, вирішення яких сприятиме до досягненню основної мети);
• мета має бути позитивною (формулюватися в поняттях без частки «не»).
• необхідно визначати показники досягнення результату;
• необхідно усвідомити резерви досягнення результату (що клієнт може зробити сьогодні, а що завтра, через тиждень, місяць і т.д.);
• мета повинна бути гармонійною, не суперечити іншим значимим цілям клієнта.
Для того, щоб клієнт зрозумів запропоновані профконсультантом поради й рекомендації та зміг досягти бажаного результату, профконсультант має дотримуватися таких правил:
• при формулюванні порад і рекомендацій бажано пропонувати не один, а декілька, по можливості різних, способів вирішення, з врахуванням реальних умов життя клієнта, його професійних планів, можливостей та індивідуально психологічних особливостей;
• профконсультант має запропонувати клієнту не тільки поради стосовно того чи іншого способу вирішення проблем, але й власні оцінки цих порад — легко чи важко їх здійснити, розкрити їх позитивні і негативні сторони;
• профконсультант повинен дати клієнту можливість самостійного вибору, висловивши свою точку зору;
• профконсультант у процесі бесіди повинен упевнитися, що клієнт прийняв правильне рішення і готовий діяти в потрібному напрямку. Для цього можна попросити клієнта відповісти на такі запитання: «Чи все для Вас зрозуміло?», «Розкажіть, будь ласка, як Ви збираєтеся діяти надалі?»
Важливий завершальний етап профконсультаційної бесіди: підведення підсумків. На цьому етапі варто проговорити ще раз результати бесіди, сутність проблеми, її інтерпретацію і рекомендації з її вирішення. Бесіду бажано закінчувати особистісно орієнтованими доброзичливими фразами. Закінчення бесіди має викликати в клієнта відчуття нового бачення проблеми і зменшення емоційного дискомфорту.
Профконсультаційна бесіда має психотерапевтичний характер, адже багато клієнтів переживають труднощі соціально-психологічного змісту. Невизначеність соціально-психологічного положення сприймається, як втрата життєвої перспективи, і часто є тим психотравмуючим чинником, що може спричинити стан психологічного й емоційного дискомфорту, почуття підвищеної тривоги. У людини погіршується здатність адаптуватися до нових, складних життєвих умов, викликаних ринковими відносинами. Як правило, чим важча в психологічному плані ситуація клієнта, тим складніше з ним працювати в процесі профконсультаційної бесіди.
Інформаційна форма психологічної підтримки передбачає розширення інформаційного простору свідомості клієнта (усвідомлення нових можливостей і життєвих перспектив, переосмислення своєї ситуації та ін.).
Емоційна форма підтримки передбачає осягнення емоційних станів клієнта, переведення у форму співпереживання йому з метою позбавлення їх психотравмуючої значимості.
Реальна форма полягає в наданні клієнту допомоги у вигляді практичних дій (наприклад, направлення його до групи соціально-психологічного тренінгу для підвищення психологічної компетентності у працевлаштуванні, залучення до роботи клубів із пошуку роботи тощо).
Психотерапевтичний момент профконсультаційної бесіди полягає в необхідності надання клієнту впевненості в тому, що він звернувся саме туди, де його зрозуміють і допоможуть.
ТИПОВІ ПОМИЛКИ В ПРОВЕДЕННІ РОФКОНСУЛЬТАЦІЙНОЇ БЕСІДИ ТА ШЛЯХИ ЇХ УСУНЕННЯ
Помилки в процесі проведення профконсультаційної бесіди знижують результативність й ефективність профконсультаційної роботи. Розуміння суті й джерел помилок, шляхів їх усунення й попередження дозволяє звести їх дію до мінімуму, хоча, ймовірно, повністю виключити їх із практики проведення профконсультаційних бесід неможливо.
Основні помилки при проведенні бесіди:
1. Неправильний висновок профконсультанта про суть проблеми клієнта. Це той випадок, коли профконсультант або не бачить реальної проблеми клієнта (хоч насправді така проблема існує), або приписує клієнту проблему, якої в дійсності немає. Ці помилки може спричинити недостатня точність і повнота інформації, отриманої від клієнта в процесі бесіди. Буває, що профконсультант робить висновки на основі недостовірної інформації, яку дав йому клієнт.
Консультант в свою чергу може час від часу перевіряти клієнта, запитуючи його повторно про те, що він уже було сказано раніше, але через ті чи інші причини викликало в консультанта сумнів.
2. Передчасні висновки профконсультанта, тобто, зроблені до того, як буде зібрана вся необхідна для цього інформація від клієнта і про клієнта.
Помітити і попередити таку помилку можна, слідкуючи за реакцією клієнта. Якщо він сумнівається у правильності висновків і рішень, що пропонуються профконсультантом, значить консультант, мабуть, поквапився і не прийняв до уваги всього того, що уже сказав, а може й не договорив клієнт. Якщо клієнт не виговорився і продовжує свою розповідь після того як профконсультант уже прийняв певне рішення, це означає, що він поспішив з висновками, йому слід продовжувати слухати клієнта.
3. Неправильна інтерпретація профконсультантом повідомлених клієнтом фактів.
Основна причина цієї помилки — недостатність практичного досвіду профконсультаційної роботи та нерозуміння й неувага до того, що повідомив клієнт. Уникнути цієї помилки можна сформувавши звичку уважно вислуховувати клієнта, зауважуючи кожну деталь із його розповіді.
4. Односторонні поради і рекомендації профконсультанта. Ці помилки виникають внаслідок:
• неповноти інформації, отриманої профконсультантом;
• неуваги профконсультанта до деталей розповіді клієнта:
• поспішності профконсультанта у висновках стосовно проблеми клієнта;
• недостатньої теоретичної підготовки і односторонньої орієнтації профконсультанта в інтерпретації розповіді клієнта.
Ігнорування будь-якої з указаних причин загрожує повторенню даної помилки.
5. У цілому правильні поради й рекомендації профконсультанта клієнту, але практично їх не можна реалізувати.
Це відбувається тому, що профконсультант, пропонуючи клієнту рекомендації, не враховує його індивідуально-психологічних особливостей і можливостей, не приймає до уваги умови його життя, які можуть стати серйозною перешкодою на шляху до практичної реалізації цих рекомендацій.
Щоб уникнути цієї помилки, профконсультант, перед тим, як щось радити клієнту, повинен пізнати його як особистість, вияснити його можливості, умови життя.
6. Неправильні дії клієнта, викликані неправильним розумінням або неповним розумінням того, що йому радить робити профконсультант.
Пропонуючи клієнту практичні рекомендації, профконсультант недостатньо враховує його індивідуально-психологічні особливості, зокрема загальний рівень культурного й інтелектуального розвитку, не піклується про те, щоб упевнитися чи правильно зрозумів клієнт всі поради й рекомендації.
Уникнути такої помилки можна шляхом перевірки правильності розуміння клієнтом того, що йому радить профконсультант, поставивши продумані й чітко сформульовані запитання.
Слід зауважити, що кожна з перерахованих помилок може суттєво вплинути на результати профконсультаційної бесіди й знизити ефективність профконсультативної роботи.
Основні помилки при проведенні профконсультаційної бесіди, що припускають початківці:
• відсутність необхідного психологічного контакту, що перешкоджає створенню сприятливої для проведення бесіди психологічної атмосфери;
• вирішення проблеми клієнта без достатнього вивчення її сутності й тих умов, в яких вона проявляється;
• ідентифікація себе з клієнтом, судження про клієнта за образом і подобою самого себе;
• упереджене, суб'єктивне, позитивне або, навпаки, явно виражене негативне ставлення до клієнта;
• жорстка прихильність вибраній гіпотезі;
• дискредитація й ігнорування думки клієнта;
• безмовне вислуховування клієнта:
• приниження клієнта («Ви бачите це в неправильному світі», «Ти кажеш нісенітниці», «Як ти не розумієш, це ж і дитині ясно» тощо);
• постановка клієнту прямих запитань («в лоб») за неясних мотивів бесіди.
Для того, щоб уникнути або звести до мінімуму названі помилки, проф-консультанту можна рекомендувати:
• не будувати ніяких гіпотез про суть проблеми клієнта доти, доки не буде достатньо інформації про його особистість і життя;
• не слід поспішати давати клієнту практичні поради й рекомендації, спочатку необхідно оцінити його індивідуально-психологічні особливості й установити можливість практичної реалізації цих порад;
• з розумінням ставитися до спростування клієнтом його тлумачення розповіді, бо нерідко таке спростування або протест є лише захисною реакцією й ознакою того, що профконсультант думає правильно і запропоноване ним тлумачення вірне;
• не розглядати клієнта, як, наприклад, слідчий розглядає свого співбесідника, намагаючись його «розколоти» або «переграти»;
• постаратися зрозуміти клієнта як своєрідну й унікальну особистість, відмінну від нього самого;
• навіть досвідченому профконсультанту під час бесіди корисно дещо занотовувати, щоб згодом повернутися до записаного і спокійно розібратися;
-допомогти клієнту прийняти відповідальність за рішення щодо вибору чи зміни професії, місця роботи, перенавчання;
• допомогти клієнту позбутися почуття неповноцінності, спрямувати його прагнення в соціально корисне русло, знайти своє справжнє «Я»;
• розумно й ненав'язливо підвести клієнта не тільки до усвідомлення, але й до правильного вирішення своєї проблеми, до прийняття відповідальності за свої дії і за кінцевий результат;
Профконсультант — не порадник, його основне завдання полягає в тому, щоб допомогти клієнту навчитися правильно самостійно приймати відповідальні рішення.
Виступ на тему
ПСИХОТЕХНОЛОГІЯ
ПРОФКОНСУЛЬТАЦІЙНОЇ БЕСІДИ
Підготувала
соціальний педагог
Турківської ЗОШ І-ІІІ ст.
Гришук Світлана Степанівна
2011р
Список використаної та рекомендованої літератури
1. Абрамава Г.С. Практикум по психологическому консультированию. — Єкатеринбург: Деловая книга, 1995.
2. Алешина Ю.Е. Спецпрактикум по социальной психологии. — М: Изд. МГУ, 1989.
3. Бондаренко О.Ф. Психологічна допомога особистості. — Харків: Фоліо, 1996.
4. ГоловахаЕ.М. Жизненная перспектива и профессиональное самоопределе-ниемолодежи. — К., 1988.
5. Горностай Н.Н., Васьковская С.В. Теория и практика психологического консультирования. — К.: Наукова думка, 1995.
6. Казьмиренко В., БоровскийА., Очеретяний В. Социально-психологичес-кие проблеми безработицьі і І Персонал. — 1993. — № 1.
7. Климов Е.А. Психолого-педагогические основи профессиональной кон-сультации. — М.: Знание, 1983.
8. НемовР.С. Психологическое консультирование. —М.: Вадос, 2001.
9. Организация профориентационной и профконсультационной работн. — Мі, 1998.
10. Пельцман Л. Стрессовне состояния у людей, потерявших работу // Пси-хологический журнал. — 1990. —№ 1.
11. Пряжинков Н.С. Профессиональное и личное самоопределение. — М., 1995.
12. Профессиональное самоопределение и профессиональная карьера моло-дежи. — М, 1993.
13.РоджерсК.Р. Взгляд на психиатрию. Становление человека. — М., 1993.
14. Словарь практического психолога. — Минск: Харвест, 1997.
15. ФранклВ. Человек в поисках смьісла. — М: Прогресе, 1990.
16. ФукуямаС. Теоретические основи профессиональной ориентации. — М.: Изд-воМГУ, 1989.
17. Зтические стандарти для психологов. — Мадрид, Испания, 1987 // Во-просн психологии. — 1990. — № 5.