Тренінг "Емоційне вигорання"

Про матеріал

Тренінг розроблений з метою здійснити діагностику рівня емоційного виснаження учасників тренінгу; зняти психологічну втому; активізувати мотиваційний компонент у щоденній роботі та потребу у професійному вдосконаленні; сприяти глибшому самопізнанню, особистісному зростанню та духовному добробуту.

Перегляд файлу

Тренінг

«Емоційне вигорання»

Мета:

  • здійснити діагностику рівня емоційного виснаження учасників тренінгу; зняти психологічну втому; активізувати мотиваційний компонент у щоденній роботі та потребу у професійному вдосконаленні; сприяти глибшому самопізнанню, особистісному зростанню та духовному добробуту.

Завдання:

  • інформування про наявні методи профілактики і боротьби із СЕВ;
  • сприяння формуванню практичних навичок володіння собою в різних ситуаціях;
  • збагачення психологічної компетентність медичних працівників  з даного питання.

Принципи організації групи:

  • Тривалість: 3 дні по 3 години.
  • Кількість: до 15 осіб.
  • Віковий склад групи: мішаний.
  •   Група: постійна.

Рекомендації учасникам групи:

  •                  не перебивати один одного;
  •                  не оцінювати і не засуджувати жодні висловлювання як погані чи хороші;
  •                  не давати порад, коли цього не просять учасники;
  •                  намагатися дотримуватися теми обговорення;
  •                  брати участь в обговоренні проблеми за бажанням;
  •                  дотримуватися конфіденційності щодо того, що може статися на семінарі;
  •                  враховувати час обговорення;
  •                  критикувати не людину, а конкретний учинок;
  •                  бути активним;
  •                  щирим у своїх відповідях, вчинках та вставленні до інших;
  •                  дотримуватись конфіденційності.

Вимоги до керівника групи:

  1.               Особистісні риси:
  •                   Щирість;
  •                   Чутливість;
  •                   Доброзичливість;
  •                   Відвертість.
  1.               Керівник повинен:
  •                   Вміти слухати;
  •                   Звертати увагу на душевний стан людини;
  •                   Допомагати, якщо людина чогось не розуміє;
  •                   Дивитись, як впливає та чи інша вправа;
  •                   Дотримуватись конфіденційності;

Обладнання: папір формату А4, скотч, фломастери, годинник із секундною стрілкою,стікери, плакат «Берег надій», роздаткові картки із номограмою благополуччя.

 

 

Хід заняття

Заняття 1.

 

1. Знайомство.

 Вправа «Мене на роботі цінують за ...»

 Кожен учасник  по черзі називає своє ім’я і говорить фразу, починаючи зі слів: «Мене на роботі цінують за...» (передаючи один одному м’ячик, іграшку).

2. Правила спільної роботи. 

Мета: налагодження роботи з ефективним використанням часу і спільне вироблення правил поведінки учасників в групі.

Оголосити правила.

1. Не оцінюй інших.

2. Не потрібно порівнювати інших людей, хто краще, хто гірше.

3. Не давай порад, що повинні робити інші, а що не повинні.

4. Звертайся в розмові до людини .

5. Говори від себе, використовуючи « Я-висловлення».

6. Називай учасників по імені. Для кожної людини кращим

звучанням , є звучання його власного імені.

7. Правило добровільної активності

8. Правило конфіденційності

3. Очікування учасників. Вправа «Береги сподівань» 

Мета: з’ясування очікувань і побоювань учасників, того, наскільки очікування співпадають із загальною метою тренінгу.

Для даної вправи необхідно підготувати фліп-чарт, де зображено річку з двома берегами та підводними рифами у воді. На одному з берегів учасники прикріплюють стікери («квіточки»), на яких написані їх очікування від тренінгу, на місці рифів вони пишуть переживання або ті ситуації, з якими вони бояться стикнутися під час тренінгу (стікери «камінці»).

4. Міні-лекція

 СЕВ – стан емоційного та фізичного виснаження, зниження енергетичного потенціалу, яке супроводжується  порушеннями емоційної сфери.

 Фізичне – зміни маси тіла (у будь-яку сторону), безсоння, задуха, проблеми з АТ, тремтіння рук, стан фізичного виснаження, виникнення хвороб.

 Емоційне – песимізм, безнадія, апатія, нехватка емоцій, почуття провини, спустошення, розгубленість, безсилля.

 Інтелектуальне – зниження зацікавленості, непродуктивність мислення, формальне  виконання роботи.

 Соціальне – зменшення соціальних контактів, низька соціальна активність, нерозуміння інших, відчуття не достатньої підтримки з боку рідних та колег, відчуття професійної некомпетентності, виміщення негативу на близьких.

Причини:

 оточуюча середа – постійний шум, монотонність праці, затхле приміщення, постійно на «очах».

 ритм праці – перегрузка, одноманітність або неочікувані «сюрпризи».

 взаємовідносини – конфлікти.

 перспективи (точніше відсутність перспектив).

 Еустрес – стан стресу, при якому людина збирається, щоб досягти чогось (позитивний).

 Деустрес – стан стресу, який «вбиває».

Стадії СЕВ

 Напруження – тревога, незадоволення роботою.

 Резістенція – неадекватність в емоційних проявах, моральна дезорганізація.

 Виснаження – відчуження, дефіцит емоцій, психосоматичні захворювання.

5. Самодіагностика «Асоціація на слово «робота»

 На протязі 10 хвилин Вам необхідно розкрити тему «асоціація на слово – робота», використовуйте для цього 20 слів або речень. Не намагайтеся відібрати правельні або неправельні, головні або другорядні відповіді. Пишить їх так, як вони приходять Вам у голову. Ви ж самі розумієте – правельних чи неправельних відповідей бути не може.

Питання для обговорення:

 Чи легко було передавати на папір власні асоціації?

 Чого більше гарного чи поганого?

 Скільки слів та речень ви встигли записати за 10 хв.?

 Тепер ще раз подивіться на свої відповіді. Зеленим кольором відмідьте ті асоціації, які на вашу думку допомогають вам у роботі. Червоним – ті які заважають, жовтим – які не впливають на вашу роботу.

 Яких відповідей у Вас більше? Зелених? Червоних? Жовтих

 Той колір, якого більше характерезує Ваше уявлення про власні можливості на роботі.

Зелений – Ви бажаєте домогтися більшого, впевнені у власних здібностях та успіху.

Червоний – на Вашу упевненість у собі негативно впливає думка інших та страх невдачі.

Жовтий – бажання досягти більшого на робаті має таку ж силу, як і страх невдачі.

6. Вправа з арт-терапії

Мета: створити можливість для учасників проаналізувати свої переживання, побачити образ свого «Я» на символічному рівні та умови для рефлексії своїх почуттів відносно роботи.

Психолог пропонує:

 Намалюйте три дерева, які символізують вашу роботу: 1 дерево – на початку дня; 2 дерево – у середині дня (кінець дня); 3 дерево – кінець тиждня.

 Обговорення: Як ви вважаєте, чому ваші дерева саме такі?

7. Вправа  « Я –– вдома, я –– на роботі».

Мета: допомогти учасникам подивитись на власні стосунки з професією з боку, визначити своє відношення до ситуації, що склалася.

Розділити аркуш навпіл. Скласти два списки визначень (якомога більше) «Я — вдома», «Я — на роботі».

Обговорення. Схожі риси; протилежні риси; однакові якості, що проявляються в різних модальностях; відсутність спільних рис; який список було легше складати, який вийшов об’ємнішим; яке ваше ставлення до того, що в характеристиках є помітні відмінності і т.д.

8. Вправа на розслаблення: «Мудрець»

Мета: посилити осознаність своїх бажань і досягнень. Намітити час їх здійснення.

 Звучить тиха релаксаційна музика.

Психолог вимовляє повільно:

 Сядьте зручніше, закрийте очі. Уявіть собі галявину. Вдивіться у старий дуб на краю галявини. Під ним сидить мудрий старець, який відповість на будь-яке ваше питання. Підійдіть до нього, спитайте, що побажаєте, та вислухайте відповідь. До дуба прибитий календар, подивіться яка на ньому дата. запам’ятайте її. І ще раз озирніться довкола, помилуйтеся природою..... Повертайтесь.

 Відкрийте очі і поділіться з групою своїми фантазіями

9. Рефлексія тренінгу.

Заняття 2.

1. Рефлексія

Самопочуття.

2. Вправа «Скринька з проблемами».

Запропонувати учасникам на невеликих аркушах паперу сформулювати одну свою проблему й покласти аркуш у скриньку. Кожен із учасників тренінгу пізніше витягує один із аркушів і пропонує свій варіант вирішення проблеми. Так знаходять вирішення усі запропоновані ситуації, можливо, спільними зусиллями.

Очікування. Поради повинні бути дієвими та конкретними. Як кажуть, якщо хочеш почути відповідь, промов її вголос. А людина сама вибере потрібну її відповідь.

3. «Профілактика і корекція СЕВ»

 Учасники об’єднуються у групи по 5-7 чоловік

 Психолог пропонує учасникам  вирішити яким чином можливо запобігти СЕВ, (що можна використати, прописати усі можливі варіанти). Наприклад: природа (дача, тварини, активний відпочинок), у всьому вбачати позитив, творчість, хобі, масаж, друзі, шопінг, медитація і таке ін. Кожна група вибравши спікера висловлює свої варіанти, вони обговорюються, приймаються до уваги, або не приймаються усією тренінговою групою.

4. Вправа з арт-терапії

Мета: створити можливість для учасників проаналізувати свої переживання, побачити образ свого «Я» на символічному рівні та умови для рефлексії своїх почуттів відносно роботи.

Психолог пропонує:

 Намалюйте три дерева, які символізують вашу роботу: 1 дерево – на початку дня; 2 дерево – у середині дня (кінець дня); 3 дерево – кінець тиждня.

 Обговорення: Як ви вважаєте, чому ваші дерева саме такі?

5. Вправа «Мух краще ловити на мед».

Тренер пропонує учасникам об’єднатися в пари, стати обличчям один до одного , одному члену пари затиснути руку в кулак і тримати кулак перед напарником.

Завдання для одного з кожної пари – якомога швидше розтулити кулак партнера, через 10 секунд учасники міняються ролями. Через 10 секунд тренер зупиняє вправу й констатує , що більшість учасників намагаються змусити партнерів розтулити долоню силою, проте чим більше сили вони доклали, тим більшим був опір. Тренер запитує, чи застосував хтось інший спосіб спонукати партнера розтулити долоню, наприклад, чемно попросити. Як правило, комусь із учасників спало на думку використати цей найпростіший спосіб.

Питання для обговорення

 

         Які ефективні методи ви можете запропонувати для запровадження змін у своїй роботі?

         Чому так називається вправа?

         Які при цьому треба формувати у собі навички? (Фокусувати увагу на корисності дій без примусу, за умов поваги до інших, творчого сприяння змінам, відкритості до нестандартних ідей.)

6. Релаксація « Сходи до успіху»

Уявіть собі, що перед вами високі сходи без перил, без поручнів. Ви робити перші кроки, вам важко, ви відчуваєте втому, головний біль, починає терпнути шия,боліти плечі, на ваших плечах важка ноша, ви відчуваєте знесилення, у вас болять руки. Ця біль передається по всьому тілі, вам важко йти, ноги перестають вас слухати, але ви не зупиняєтеся і рухаєтеся в перед. Ви наближаєтеся до половини сход, і вам несила іти. Але вам простягають руку допомоги, ви не знаєте хто це, але ви йому довіряєте, і знову рухаєтеся вперед. У вас поступово перестають боліти ноги, руки, біль відступає, ноша на плечах вже стає не такою важкою, ви можете розслабити шию. Головний біль проходить. Ви відчуваєте полегшення, ноша здається вже не такою важкою. І ось ви піднімаєте голову і бачити, що знаходитися майже на вершині. У вас прилив сил, відкрилося «друге дихання» і ви піднімаєтеся на саму верхню сходинку. Перед вами синя стрічка. Це стрічка вашого успіху. Ви берете ножиці і перерізаєте її.

Ви досягли вершини успіху, ви відчуваєте гордість за себе. Вас переповнює радість. Вам хочеться кричати від щастя, від задоволення. Ви найкращі!!!!!!!!!! Запам’ятайте це відчуття!!!

Тепер ви впевненні, що подолаєте усі перешкоди, проблеми, щоб знову досягти успіху.

7. Рефлексія тренінгу.

Заняття 3.

1. Рефлексія

Самопочуття.

2. Вправа «НОРМОГРАМА БЛАГОПОЛУЧЧЯ»

Мета: оцінити реальний стан  власного здоров’я.

Обладнання: роздаткові картки із номограмою благополуччя.

Хід вправи

     Оцініть кожен вимір благополуччя за десятибальною шкалою і у великому колі поставте відповідні позначки. З’єднайте позначки і рофарбуйте внутрішню частину. Оцініть резерви свого здоров’я та  можливості самовдосконалення. Якщо Ваша нормограма близька до зовнішнього кола – Ви добре дбаєте про всі аспекти благополуччя і маєте великі резерви здоров’я. А якщо ні – у Вас значні можливості для розвитку і самовдосконалення.

Рефлексія: за бажанням кожен може продемонструвати та обговорити свою нормограму з членами групи.

3. Вправа «Свічка» 

 Учасники стають у коло. Доброволець виходить в середину  кола, складає руки на груди, закриває очі і, не зрушуючи ніг з вихідного положення, «падає» на руки партнерам. Дуже дбайливо учасники «коливають» свого товарища, а він цілком їм довіряє. Домогтися, щоб якнайбільше учасників побувало в ролі свічки.

Рефлексія:

 Що ви відчували перед тим, як почати «падати»?

 Що відбувалось з вашими відчуттями потім?

4.   Вправа «ПРОЕКТ САМОВДОСКОНАЛЕННЯ»

Мета: налаштування членів групи на дотримання правил здорового способу життя.

Хід вправи

   «Складіть кожен індивідуально для себе план здорового способу життя. Включити до нього можна раціональне харчування, заняття спортом і взагалі все, що на Вашу думку сприяє повноцінному здоров’ю».

Прикріпіть цей план у себе дома і намагайтесь постійно його дотримуватись і Ви самі побачите наскільки покращиться Ваше благополуччя.

Рефлексія.

5. Вправа «Ліцензія на щастя»

Психолог розповідає притчу:

 «Усе у твоїх руках»

 Мудрець передавав своєму учню всі таємниці буття. Це тривало багато років. Одного разу учень вирішив перевірити мудреця, наскільки той мудрий.

 Тоді учень підійшов до вчителя зі стиснутими долонями, в яких був живий метелик, і запитав: «У мене в руках живе чи мертве?». Учень вирішив, що якщо мудрець скаже, що живе, він стисне долоні, й метелик помре. Якщо скаже, що мертве, - він розкриє долоні, й метелик полетить.

 Відповідь мудреця була такою: «Усе у твоїх руках».

 Отже, лише від Вас залежить, чи буде Ваша взаємодія з іншими живою, яскравою, плідною, чи навпаки.

 Потім психолог  звертається до учасників із пропозицією написати на  виданих їм аркушах паперу те, що вони мають право робити, щоб почувати себе  щасливими, що при цьому можуть відчувати, про що думати, як поводитися. Спочатку психолог пропонує написати ім’я учасника, дату, а потім виконувати роботу.

 Після завершення роботи психолог просить учасників перевернути аркуші, на яких Вони писали. Там (заздалегіть) уже  зроблений напис: «Ліцензія на щастя»

 Таким чином, кожен учасник одержує власну ліцензію на щастя.

6. Вправа «Острів Надій»

 Психолог пропонує учасникам по колу підійти до свого кораблика і висловити свої думки з таких тем:

 що найбільше сподобалось, запам’яталося на занятті?

 чи потрібні, на Ваш погляд, подібні заняття?

 як Ви збираєтеся використовувати те, чого навчилися сьогодні?

 Як що Ваші очікування від заняття справдилися, хай Ваш кораблик «перепливе» на острів «Надій».

7. Підсумок. Заключне слово психолога.

 Як часто людина, заточив себе у власній клітці-квартирі, втрачає здатність радіти життю! А відсутність задоволень і радості веде до дипресії.

 Чому люди так рідко радіють? Тому що втратили здатність вірити і надіятися. Тому  що переповнені знаннями? Тому що глобальне потеплішення    клімату добавило кількість похмурих днів?

 Знайдіть радість в собі – і вона поверне вам сонячну погоду. Посміхніться – і до Вас повернеться безтурботна юність. Вдихніть на повні груди – і Вас наповне любов та надія. Відкрийте серце Ангелу Радості і той радості, що огорта Вас з усіх сторін.

 Пройшов той час, коли віра в те, що багато знань викликають сум, була актуальною. Богу набагато важливіше, щоб Ви раділи! І чим Ви самі радісніші, тим більше у Вас шансів допомогти іншим впоратися з їхніми негараздами, з душевним дискомфортом: а посмішка на Вашому обличчі викличе радість в серцях інших людей.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Червона Ганна Магомедівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
25 березня 2018
Переглядів
4246
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку