1
Херсонського виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад – спеціалізована школа з поглибленим вивченням англійської мови І ступеня – гімназія» №56 Херсонської міської ради
Соціально – психологічний захід
для учнів старших класів спрямований на розвиток навичок
конструктивної сімейної комунікації
«Вихід є…»
Методична розробка
практичного психолога
Херсонського навчально-виховного комплексу
«Дошкільний навчальний заклад –
з поглибленим вивченням англійської мови
І ступеня – гімназія» №56
Херсонської міської ради
Константинової Лариси Миколаївни
м/т: +38-066-20-56-318; +380679531819
2020р
Сценарій соціально-психологічного заходу
«Вихід є…»
Мета : привернути увагу батьків до потреб особистості дитини в їх увазі та включенні в життя , надати можливість педагогам і батькам зрозуміти причини вчинків підлітків, відчути емоції , які наповнюють дитячу душу, формувати культуру навичок конструктивної сімейної комунікації та міжособистісної взаємодії.
Обладнання презентація, музичний супровід, проектор, екран для демонстрації презентації, інтерактивна дошка, фліп-чарт, реквізит для сценок.
Тривалість заходу: 90 хв.
План заходу. Зміст
І. Вступ. Мета. ………………………………………………………… 3 хв……. 2 Вплив сімейних цінностей на формування особистості дитини ….. 7 хв…….. 3
ІІ. Знайомство із засновником методу форум-театру Аугусто Боалем..5 хв…. 4
ІІІ. Робота з аудиторією. Інтерактивна вправа «Складові позитивної емоційної атмосфери» …………………………………………………………….. 8 хв….. 5 ІV. Сімейні цінності через метод Форум-театру. Міні-вистава на три дії за методом форум-театру……………………………………………………20 хв…. 6
V. Робота з аудиторією. Обговорення .…………………………………. 7 хв…. ..8
VІ. Моделі поведінки. Експромт…………………………………………15 хв…. 8
VІІ. Робота з аудиторією. Обговорення…………………………………10 хв…...8
ІX. Інтерв'ю для Вас. Філософія життєвого успіху…………………… 10 хв….. 9
X. Закінчення заходу. Мотиваційна промова………………………….. 5хв…… 9
XІ. Додаток І ……………………………………………………………………….. 11
XІІ. Список використаної літератури …………………………………………….. 14
І. Вступ. Вплив сімейних цінностей на формування особистості дитини (10хв) (на дошці демонструється 1 слайд презентації, на якому вказано назву заходу)
Ведучий 1: Добрий день, шановні батьки, педагоги та наші гості! Ми раді вітати вас на нашому соціально-педагогічному заході «Вихід є». Ми – класні керівники ( самопрезентація класних керівників) спільно з практичним психологом закладу Константиновою Л.М. вирішили подарувати всім нам можливість познайомитися з маловідомим на Україні методом Форум-театру.
Для більшого розуміння проблеми вибору прослухайте, будь-ласка, цю душевну пісню у виконанні Альони Олійник. (слайд 2 с піснею «Вибір є»)
(слайд 3.На слайді написаний вислів Еріха Ремарка))
Видатний філософ Еріх Ремарк говорив про те, що «любов не потребує пояснень, їй потрібні вчинки». Та й справді, якщо дитина зростає в любові, то формується гармонійна особистість, з’являється набагато більше можливостей для розвитку та реалізації.
Ведучий 2: Сьогодні ми хочемо надати можливість кожному з вас відчути емоції, які наповнюють дитячу душу, дати розуміння вчинків та нібито незрозумілої поведінки дитини.
Сім’я є базою для формування морально-етичних норм таких, як добро і зло, корисне і шкідливе, а школа є провідною ланкою у розвитку особистості, де визначаються єдині критерії спільної взаємодії педагогів та батьків.
Ведучий 1: З сім’ї починається дорога і до школи. У шкільному віці основою родинного виховання є формування в дітей гуманістичної моралі, естетичної культури, готовності до праці, до захисту рідної землі, патріотичних почуттів.
(слайд 4. На слайді написаний вислів Антона Макаренка)
Антон Макаренко, звертаючись до батьків, наголошував: «Ваша власна поведінка – найголовніша річ. Не думайте, що ви виховуєте дитину лише тоді, коли з нею розмовляєте, повчаєте або караєте. Ви виховуєте її у кожний момент вашого життя».
Ведучий 2: Сім’я завжди була і залишається природним середовищем первинної соціалізації дитини, джерелом матеріальної і емоційної підтримки, необхідної для розвитку дитини, засобом збереження і передачі культурних цінностей від покоління до покоління.
Поведінка батьків – це основний вирішальний засіб виховання дітей в сім’ї, щоб найкраще, найвідповідальніше підійти до виховання дитини, батьки разом з вчителями повинні збудувати свої стосунки на принципах взаємної поваги, розуміння важливості один одного і усвідомлення того, що таке партнерство матиме довготривалий вплив.
Ведучий 1: Педагогічний колектив та колектив батьків – це єдиний живий організм, з гуманними стосунками, високою відповідальністю та спільною метою. Об’єднані спільною метою виховання дітей сьогодні ми, батьки та педагоги, і зібралися у цій залі. Існує дуже багато форм та методів донесення інформації для батьків про виховання дітей. І ось один із таких інтерактивних методів ми хочемо вам сьогодні презентувати. Це метод форум-театру.
ІІ. Знайомство із засновником методу форум-театру Аугусто Боалем (5хв)
Психолог: (слайд 5. На слайді фото засновника методу форум-театру Аугусто Боаля)
Я відкрила для себе форум-театр як інтерактивний спосіб психопрофілактики і психокорекції соціальних проблем, в основі якого лежить методика театральної сценічної вистави і зворотній зв’язок з аудиторією.
Форум-театр може бути коротко описаний як спосіб створення спектаклів
на основі персонального досвіду конкретної людини і її соціального світогляду,
як спосіб допомоги людині в кризових, складних життєвих ситуаціях
Форум-театр було створено в Латинській Америці громадянином
Бразилії Августо Боалем в 1960-ті–1970-ті роки. Цей метод використовувався в якості реакції-протидії та спроби спинити гніт військової влади, під вплив якої потрапили країни Латинської Америки.
Боаль був режисером, педагогом, письменником, драматургом. В 1956–1971 рр. він працював худохнім керівником театру Арена і саме в тей час створив форум-театр. Це сталося випадково, можна навіть сказати, що форум-театр сам прийшов до нього. У сценарії за методом «синхроного» написання текстів було створено інтригу з кризовим кінцем. Під час програвання вистави, коли актори дійшли до переломного моменту п’єси, вони спинили гру і звернулися до аудиторії за пропозиціями подальших реплік та дій. Публіка отримала право пропонувати свої ідеї, але вибір залишався за акторами.
Одного разу, коли актори намагалися розіграти те, що запропонувала одна людина, ніяк не могло задовольнити її та спровокувало пропозицію вийти на сцену і зробити це їй самій. Ось так виникло дещо зовсім нове.
Форум-театр – методика, ще мало розповсюджена у нас в країні, хоча вона давно і ефективно використовується у половині країн світу як засіб зробити суспільство більш щасливим; як спосіб відкриття самого себе та інших, визначення та вираження наших бажань; як засіб зміни обставин, які спричиняють нещастя та біль, і спосіб підсилення того, що приносить спокій та мир. Форум-театр є мовою, яка допомагає зрозуміти і розвинути емоційні сфери свідомості (емоційний інтелект) і напрацювати креативний підхід до позитивного вирішення проблем.
ІІІ. Робота з аудиторією. Інтерактивна вправа «Складові позитивної емоційної атмосфери» (8 хв)
Ведучий 2: Театр без емоцій неможливий, та й життя без емоцій не буває. В кожній сім’ї є своя емоційна атмосфера.
(слайд 6. На слайді написані складові позитивної емоційної атмосфери)
Давайте розглянемо складові позитивної емоційної атмосфери: любов, щастя, доброта, радість, довіра, задоволення, захищеність, умиротворення …
Робота з аудиторією: (психолог)
ІV. Сімейні цінності через метод Форум-театру. Міні-вистава на три дії за методом форум-театру (20хв)
(слайд 8. На слайді вказано назву заходу)
Ведучій 1:То ж від кого тоді залежить емоційний комфорт та добробут дитини в сім’ї?! Щоб дати відповідь на це питання, вашій увазі пропонується міні-вистава на три дії за методом форум-театру.
Давайте привітаємо виконавців головних ролей:
Роль батька виконує ….. В ролі матері ….. Їх дитина – …….., класний керівник – ……. Ведучий представляє виконавців ролей , дуже важливо на роль матері запросити педагога, а на роль класного керівника маму одного з учнів класу , роль батька також бажано щоби виконував педагог.
Сцена №1.
Автор: В будинку сім’ї Прокопенків: мама Олена готує вечерю на кухні. В цей час відкриваються двері і заходить син Максим.
Максим: Привіт, мамо!
Мати: Привіт, синку! Як твої справи у школі?
Максим: Все добре, ма!
Мати: Що ти отримав сьогодні?
Максим: Та, все «нормальок»!
Мати: А що з поведінкою?
Максим: Та, це Петрик, сам мене зачепив. Коли я йому пику натовк, ще й зробив мене винуватим.
Мати: Так, що мене тепер в школу викликають?
Максим: Та «да». Олександра Сергіївна просили зайти, глянь, там в щоденнику записано. Мамочко! Тільки батькові не кажи…
Мати: Сьогодні не скажу, а після розмови з класним керівником – побачим!
Сцена №2.
Автор: Шкільне приміщення. В класній кімнаті відбувається розмова класного керівника та матері.
Мати: Доброго дня! Викликали?!
Олександра Сергіївна: Добрий день! Проходьте, будь-ласка!
Мати: Що там мій знову натворив?
Олександра Сергіївна: Ваш Максим затіяв бійку – побив Петрика. Під час з’ясування причин бійки, виявилося, що на перерві Петрик стояв в коридорі з Настею та розмахував ногами, а Максим побачив це і кинувся битися. Їх розборонили діти. Ви розумієте, що такі ситуації, коли хлопець вирішує питання агресивно, неодноразові.
Мати: Та я його дома і сварю, і розмовляю з ним, а коли батькові кажу, так той і взагалі може добре ременя дати. Не знаю, що і робити. Про цю історію боюсь Іванові й розповідати.
Олександра Сергіївна: А ось, що треба робити… Порада психолога: у нас повинні бути єдині вимоги до виховання Максима, а для цього вам просто необхідно обговорити їх з Іваном Петровичем.
Сцена №3.
Автор: Будинок сім’ї Прокопенків. Вечір. Сім’я знаходиться на кухні. Розмова відбувається в присутності хлопця. Мати говорить чоловікові:
Мати: Ну, що, Іван, треба, мабуть, нам з тобою взятися за виховання сина.
Батько: І що ж цей «синочок» знову накоїв? Зараз я швидко його «виховаю»…
Психолог: Стоп.
V. Робота з аудиторією. Обговорення. (7 хв)
Робота з аудиторією (психолог)
Питання для обговорення :
VІ. Моделі поведінки. Експромт. (15 хв)
Виходьте, будь-ласка. (запрошувати на роль матері достатньо 2-3 рази)
VІІ. Робота з аудиторією. Обговорення. ( 10 хв)
Психолог: Ви бачили три різні моделі поведінки жінки. Давайте обговоримо, яка з моделей поведінки була найефективнішою? Чому?
Ведучий 1:
ІX. Інтерв'ю для Вас. Філософія життєвого успіху. (10 хв)
Саме від жінки залежить, які слова частіше будуть звучати у спілкуванні між членами її родини. Такі слова, вчинки – це і є ті складові позитивної атмосфери, в якій можна виховати гармонійну особистість.
(слайд 9 з піснею)
Ведучий 2: Сьогодні у нашій залі присутній ………, який погодився поділитися своїми емоційними переживаннями та своєю історією успіху. (виступ гостя)
Ведучий 1: Велике значення для виховання дитини має не лише сім’я, а й соціальне середовище, в якому знаходиться дитина. Досконало володіє цією інформацією директор нашого закладу ……. Запрошуємо його до слова.
(виступ директора)
Ведучий 2: Шановні батьки! Поділіться, будь-ласка, і ви своєю думкою про взаємодію сім’ї та школи.
(слова батьків)
X. Закінчення заходу. Мотиваційна промова. (5хв.)
Ведучий 1: Шановні батьки, педагоги, гості ! Саме головне – нам дуже варто вірити в те, що безвихідних ситуацій не буває. Бувають люди, що опустили руки. Вибір за вами. Вихід завжди є. разом ми подолаємо все. Діти – це наше майбутнє. Те, яким воно буде, залежить від нас. А нам всім ми бажаємо берегти в душі образ свого дитинства, бо всі ми родом з дитинства.
Дякуємо всім за увагу. (слайд 10, на якому написано «Дякуємо за увагу». Слайд 11 з відео кліпом Ю.Шатунова «Дитинство»).
Додаток 1
Форум-театр
Головні герої: Батьки: Мати – ……………….. – жінка, яка не має постійної роботи, 35-40 р;
Батько-вітчим – ………………………………… – за професією столяр, 38-40 р;
Діти: Син Максим – хлопець 12-13 років, учень …7- го класу. Має гіперактивну поведінку, але завжди відгукується на прохання, навіть сам пропонує свою допомогу. Часто буває заміченим в конфліктних ситуаціях з однокласниками.
Педагог: Класний керівник – Олександра Сергіївна – досвідчений педагог, має педагогічний стаж до 20 років.
Проблема: агресивна поведінка хлопця в колективі.
Сцена №1.
В будинку сім’ї Прокопенків: мама Олена готує вечерю на кухні. В цей час відкриваються двері і заходить син Максим.
Максим: Привіт, мамо!
Мати: Привіт, синку! Як твої справи у школі?
Максим: Все добре, ма!
Мати: Що ти отримав сьогодні?
Максим: Та, все «нормальок»!
Мати: А що з поведінкою?
Максим: Та, це Петрик козел, сам мене зачепив. Коли я йому пику натовк, ще й зробив мене винуватим.
Мати: Так, що мене тепер в школу викликають?
Максим: Та «да». Олександра Сергіївна просили зайти, глянь, там в щоденнику записано. Мамочко! Тільки батькові не кажи…
Мати: Сьогодні не скажу, а після розмови з класним керівником – побачимо!
Сцена №2.
Шкільне приміщення. В класній кімнаті відбувається розмова класного керівника та матері.
Мати: Доброго дня! Викликали?!
Олександра Сергіївна: Добрий день! Проходьте, будь-ласка!
Мати: Що там мій знову натворив?
Олександра Сергіївна: Ваш Максим затіяв бійку – побив Петрика. Під час з’ясування причин бійки, виявилося, що на перерві Петрик стояв в коридорі з Настею та розмахував ногами, а Максим побачив це і кинувся битися. Їх розборонили діти. Ви розумієте, що такі ситуації, коли хлопець вирішує питання агресивно, неодноразові.
Мати: Та я його дома і сварю, і розмовляю з ним, а коли батькові кажу, так той і взагалі може добре ременя дати. Не знаю, що і робити. Про цю історію боюсь Іванові й розповідати.
Олександра Сергіївна: А ось, що треба робити… Порада психолога: у нас повинні бути єдині вимоги до виховання Максима, а для цього вам просто необхідно обговорити їх з Іваном Петровичем.
Сцена №3.
Будинок сім’ї Прокопенків. Вечір. Сім’я знаходиться на кухні. Розмова відбувається в присутності хлопця. Мати говорить чоловікові:
Мати: Ну, що, Іван, треба, мабуть, нам з тобою взятися за виховання сина.
Батько: І що ж цей «синочок» знову накоїв? Зараз я швидко його «виховаю»…
Стоп.
Питання:
Список використаної літератури