Сонце – джерело світла і тепла. Тінь
урок природознавства у 2 класі Бутівської ЗОШ І – ІІІ ст. вчитель Косолап Тетяна Олександрівна
село Бутове
2017 – 2018 навч. рік
Тема. Сонце – джерело світла і тепла. Тінь
Мета. Формувати поняття Сонця як небесної зірки, уявлення про тінь; знайомити з роллю Сонця для природи; розвивати спостережливість, увагу, пам’ять, логічне мислення; виховувати гідне ставлення до природи.
Обладнання. Таблиці, малюнки, картки, тести, свічка, скляна пластина, книга.
Тип уроку. Комбінований
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
1. Готовність класу до уроку
2. Настрій на роботу
Гостей всіх привітаймо І навчання починаймо. Раз, два, три, чотири, п’ять! Час урок наш починать. Тож сідаємо за парти, Гаять часу нам не варто.
ІІ. Підсумок фенологічних спостережень
1. Бесіда:
2. Робота в зошитах
А тепер запишемо наші спостереження за погодою сьогодні в зошитах.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Індивідуальні завдання на картках (3 учні)
2. Відповіді на запитання (вправа «Мікрофон»)
ІV. Мотивація навчальної діяльності
1. Відгадування загадок
Все від нього навкруги Набирається снаги. Тільки ранок настає, Виглянь у віконце! Всім воно життя дає – Променисте … (Сонце).
В небі я труджуся – Знає мене кожен. Я на всіх дивлюся, На мене ж – не можна. (Сонце)
Що сходить без насіння? (Сонце)
2. Бесіда
V. Повідомлення теми та мети уроку
Прочитайте тему нашого уроку, яка складена зі слів-анаграм.
цеСон – реджело тласві і плате. ньТі
VІ. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь з використанням малюнків та елементів бесіди (малюнки нічного неба та зірок, Сонця та Землі, природи (світить сонце, птахи, поле, ліс, село)
Ми щодня зустрічаємося з Сонечком, але ніколи не задумувалися про його значення для життя на Землі. Воно безперервно посилає нам на Землю світло та тепло. Якщо уявімо собі, що Сонце зникне, тоді Земля потоне в мороці. Рослини загинуть, тварини помруть з голоду. Повітря, океан, суходіл віддадуть тепло, одержане від Сонечка.
Усе живе закостеніє від холоду, і Земля вкриється товстелезним шаром криги. На щастя таке не може трапитися. Сонце – джерело життя на Землі і знаходиться від нас дуже далеко. Щоб до нього доїхати швидким поїздом, то на це й життя не вистачить. А маленькому промінчику Сонця потрібно всього-навсього 8 хвилин, щоб спуститися на Землю.
Наші предки вважали Сонце «царем неба», який удень освітлює і зігріває землю, а вночі ховається за землю, обходить її і на ранок з’являється на сході. Сонце живе в морях і звідти сходить. При його сході величезна кількість чортів піднімає його палями. Наші пращури вірили, що сонце виходить з-під землі і біжить по поверхні невидимого неба, заходить у землю і впродовж цілої ночі робить свій шлях під землею. Але насправді все відбувається не так.
Сонце – краса-велетень. Наша Земля в порівнянні з ним – маленька монета. А ще Сонце – дуже гаряча, розпечена куля, і якщо наблизитися до неї, то одразу згориш. Отже, серед великої кількості планет і зірок є найтепліша й найяскравіша зірка – Сонце. За тисячі кілометрів воно посилає свої промені, а разом з ними – тепло і життя світам і планетам, свою любов до всього живого.
2. Опрацювання статті підручника «Сонце» (с. 24)
а) читання тексту учнями вголос;
б) відповіді на запитання:
3. Робота з загадкою
В спеку песику і киці Гриць приніс води з криниці. Ті прибігли: ну й біда! З миски зникла вся вода! Хто це воду випив? Хто це? Здогадались, діти? (Сонце)
4. Робота в зошиті (с. 32)
5. Проведення дослідів
А) Запалена свічка символізує Сонце. Напроти свічки вчитель тримає вертикально книгу і ставить дітям запитання.
Чи проходить сонячне проміння крізь книгу? Чому?
Що то за темний відбиток утворився?
Б) Замість книги вчитель використовує скло.
Чи пропускає скло сонячне проміння? (Прозорі предмети пропускають частину сонячного проміння.)
6. Опрацювання тексту «Тінь» і загадки за підручником (с. 25) (самостійне читання)
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота в зошиті (с. 33)
2. Прислів’я про сонечко (учні зачитують прислів’я, підготовлені вдома)
VІІІ. Узагальнення та систематизація знань учнів
1. Тестові завдання (робота в парах)
Сонце. Тінь
1. До якої природи належить сонце?
а) до живої; б) до неживої
2. Що дає Сонце?
а) світло і тепло; б) красу
3. Що таке Сонце?
а) зірка; б) планета
4. Величезна розпечена куля – це …
а) Сонце; б) Земля
5. Що більше: Сонце чи Земля?
а) Сонце; б) Земля
6) Що утворюється, якщо сонячне проміння не проходить крізь предмет?
а) світло; б) тінь
7. Коли тінь від дерева буде найкоротша?
а) вранці; б) ввечері; в) опівдні
2. Створення асоціативного куща (колективно)
ІХ. Підсумок уроку
1. Відповіді на запитання
2. Аналіз роботи класу. Виставлення оцінок за роботу на уроці
3. Робота з виставкою книг
Це більше інформації про Сонце та Землю ви можете дізнатися, прочитавши цікаві енциклопедії, які є в нашій шкільній бібліотеці. Після уроку ви можете взяти їх і переглянути в класі.
Х. Домашнє завдання
С. 24 – 25 підручника. Намалювати малюнок «Я вранці Сонце радо зустрічаю!»