Сонце – джерело світла і тепла. Тінь

Про матеріал
Мета уроку: формувати поняття Сонця як небесної зірки, уявлення про тінь; знайомити з роллю Сонця для природи.
Перегляд файлу

Сонце – джерело світла і тепла. Тінь

урок природознавства                              у 2 класі                                             Бутівської ЗОШ І – ІІІ ст. вчитель Косолап                     Тетяна Олександрівна

 

село Бутове

2017 – 2018 навч. рік

Тема. Сонце – джерело світла і тепла. Тінь

Мета. Формувати поняття Сонця як небесної зірки, уявлення про тінь; знайомити з роллю Сонця для природи; розвивати спостережливість, увагу, пам’ять, логічне мислення; виховувати гідне ставлення до природи.

Обладнання. Таблиці, малюнки, картки, тести, свічка, скляна пластина, книга.

Тип уроку. Комбінований

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

1. Готовність класу до уроку

2. Настрій на роботу

Гостей всіх привітаймо                                                                                                          І навчання починаймо.                                                                                                        Раз, два, три, чотири, п’ять!                                                                                             Час урок наш починать.                                                                                                      Тож сідаємо за парти,                                                                                                   Гаять часу нам не варто.

ІІ. Підсумок фенологічних спостережень

1. Бесіда:

  • Діти, яка зараз пора року?
  • Чому ви кажете, що зима?
  • Який зараз місяць?
  • Яке сьогодні небо?
  • Чи були опади?
  • Сьогодні тепло чи холодно?
  • Яка погода була протягом тижня?
  • Які дні, теплі чи холодні, переважали?

2. Робота в зошитах

А тепер запишемо наші спостереження за погодою сьогодні в зошитах.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

1. Індивідуальні завдання на картках (3 учні)

2. Відповіді на запитання (вправа «Мікрофон»)

  • Що належить до природи?
  • Яка буває природа?
  • Що належить до живої природи?
  • Що належить до неживої природи?
  • Чи пов’язані між собою нежива та жива природа?
  • Які ознаки живої природи?
  • Чи мають ці ознаки предмети неживої природи?
  • Чи можна назвати природою те, що створено руками людини?
  • Чи повинні люди любити та оберігати природу? Чому?

ІV. Мотивація навчальної діяльності

1. Відгадування загадок

Все від нього навкруги                                                                                     Набирається снаги.                                                                                                     Тільки ранок настає,                                                                                              Виглянь у віконце!                                                                                                         Всім воно життя дає –                                                                                                  Променисте … (Сонце).

В небі я труджуся –                                                                                                        Знає мене кожен.                                                                                                                Я на всіх дивлюся,                                                                                                          На мене ж – не можна. (Сонце)

Що сходить без насіння? (Сонце)

2. Бесіда

  • До якої природи належить Сонце? Чому?
  • Як сонце впливає на інші об’єкти природи?

V. Повідомлення теми та мети уроку

 Прочитайте тему нашого уроку, яка складена зі слів-анаграм.

цеСон – реджело тласві і плате. ньТі

VІ. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь з використанням малюнків та елементів бесіди (малюнки нічного неба та зірок, Сонця та Землі, природи (світить сонце, птахи, поле, ліс, село)

  • Що зображено на першому малюнку?
  • Хто знає, що таке зірки? (Зірки – вогняні кулі. Сонце, як і інші зірки, –  величезна вогняна куля.)
  • Чому воно здається нам більшим від інших зірок? (Сонце знаходиться ближче до Землі, ніж інші зірки. Навколо нього рухається наша планета Земля.)
  • Чому земля – не зірка, як сонце, а планета? Розгляньте другий малюнок. (Земля – холодна тверда куля. Сама світитися вона не може. Її освітлює Сонце. Тому Земля не зірка, а планета.)
  • Розгляньте третій малюнок. Що несуть на землю сонячні промені?

Ми щодня зустрічаємося з Сонечком, але ніколи не задумувалися про його значення для життя на Землі. Воно безперервно посилає нам на Землю світло та тепло. Якщо уявімо собі, що Сонце зникне, тоді Земля потоне в мороці. Рослини загинуть, тварини помруть з голоду. Повітря, океан, суходіл віддадуть тепло, одержане від Сонечка.

Усе живе закостеніє від холоду, і Земля вкриється товстелезним шаром криги. На щастя таке не може трапитися. Сонце – джерело життя на Землі і знаходиться від нас дуже далеко. Щоб до нього доїхати швидким поїздом, то на це й життя не вистачить. А маленькому промінчику Сонця потрібно всього-навсього 8 хвилин, щоб спуститися на Землю.

Наші предки вважали Сонце «царем неба», який удень освітлює і зігріває землю, а вночі ховається за землю, обходить її і на ранок з’являється на сході. Сонце  живе в морях і звідти сходить. При його сході величезна кількість чортів піднімає його палями. Наші пращури вірили, що сонце виходить з-під землі і біжить по поверхні невидимого неба, заходить у землю і впродовж цілої ночі робить свій шлях під землею. Але насправді все відбувається не так.

Сонце – краса-велетень. Наша Земля в порівнянні з ним – маленька монета. А ще Сонце – дуже гаряча, розпечена куля, і якщо наблизитися до неї, то одразу згориш. Отже, серед великої кількості планет і зірок є найтепліша й найяскравіша зірка – Сонце. За тисячі кілометрів воно посилає свої промені, а разом з ними – тепло і життя світам і планетам, свою любов до всього живого.

2. Опрацювання статті підручника «Сонце» (с. 24)

а) читання тексту учнями вголос;

б) відповіді на запитання:

  • Що таке Сонце?
  • Що більше: Земля чи Сонце?
  • Чому Сонце здається меншим від Землі?
  • Чому все живе тягнеться до Сонця, як паросток на малюнку с. 24?

3. Робота з загадкою

В спеку песику і киці                                                                                                            Гриць приніс води з криниці.                                                                                                 Ті прибігли: ну й біда!                                                                                                               З миски зникла вся вода!                                                                                                                    Хто це воду випив? Хто це?                                                                                          Здогадались, діти? (Сонце)

  • Хто випив з миски воду?
  • Як Сонце могло випити воду? Чому це сталося?

4. Робота в зошиті (с. 32)

5. Проведення дослідів

А) Запалена свічка символізує Сонце. Напроти свічки вчитель тримає вертикально книгу і ставить дітям запитання.

Чи проходить сонячне проміння крізь книгу? Чому?

Що то за темний відбиток утворився?

Б) Замість книги вчитель використовує скло.

Чи пропускає скло сонячне проміння? (Прозорі предмети пропускають частину сонячного проміння.)

6. Опрацювання тексту «Тінь» і загадки за підручником (с. 25) (самостійне читання)

  1. Відгадування загадки
  2. Розгляд малюнків
  • Коли тінь від дерева найкоротша? Чому?

VІІ. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота в зошиті (с. 33)

2. Прислів’я про сонечко (учні зачитують прислів’я, підготовлені вдома)

  • У липні сонце йде на зиму, а літо на спеку.
  • Сонце пригріває – все доспіває.
  • Сонце блищить, а мороз тріщить.
  • Сонце для всіх однаково світить.
  • Сонце на літо, а зима на мороз.

VІІІ. Узагальнення та систематизація знань учнів

1. Тестові завдання (робота в парах)

Сонце. Тінь

1. До якої природи належить сонце?

а)  до живої;  б) до неживої

2. Що дає Сонце?

  а) світло і тепло;  б) красу

3. Що таке Сонце?

  а) зірка;   б) планета

4. Величезна розпечена куля – це …

  а) Сонце;   б) Земля

5. Що більше: Сонце чи Земля?

  а) Сонце;   б) Земля

6) Що утворюється, якщо сонячне проміння не проходить крізь предмет?

  а) світло;   б) тінь

7. Коли тінь від дерева буде найкоротша?

  а) вранці;   б) ввечері;   в) опівдні

2. Створення асоціативного куща (колективно)

  • Що несе нам сонце? (Працю, красу, здоров’я, радість, любов, щастя, достаток, тепло, мир, усмішку і т. д.)

ІХ. Підсумок уроку

1. Відповіді на запитання

  • Про що нове дізналися сьогодні на уроці?
  • Що найбільше сподобалось і запам’яталось?
  • Чому ж люди ласкаво називають Сонце «сонечком»?

2. Аналіз роботи класу. Виставлення оцінок за роботу на уроці

3. Робота з виставкою книг

Це більше інформації про Сонце та Землю ви можете дізнатися, прочитавши цікаві енциклопедії, які є в нашій шкільній бібліотеці. Після уроку ви можете взяти їх і переглянути в класі.

Х. Домашнє завдання

 С. 24 – 25 підручника. Намалювати малюнок «Я вранці Сонце радо зустрічаю!»

 

 

docx
Додано
31 серпня 2019
Переглядів
7674
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку