Предмет: Природознавство
Клас: 2
Розділ : природа восени
Тема: птахи восени
Мета: поглибити знання дітей про явища в живій природі; формувати в учнів уявлення про осінні явища в житті птахів, про перелітніх та осілих птахів; формувати уміння аналізувати, порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між явищами природи, робити висновки, групувати птахів на осілі та перелітні; формувати потребу в пізнанні природи, проведення спостережень за птахами восени; розвивати кмітливість, спостережливість, мислення, виховувати бережне ставлення до природи, бажання робити добро.
Тип уроку:
Обладнання:підручник ( Природознавство: підруч. для 2 кл. загальноосвіт.навч. закл./Т.Г.Гільберг, Т.В.Сак. - К.: Генеза, 2012.- 160с.),
зошит з друкованою основою, ілюстративний матеріал, картки із завданням.
ХІД УРОКУ
I.Організаційний момент
Урок природознавства
Розпочинаємо з вами.
А займемося сьогодні
Серйозними ділами.
Розкриємо віконце
В чудовий світ природи.
Тож часу не втрачаємо,
Зручненько сідаємо
І швидко до роботи.
II.Хвилинка спостережень
III.Повторення вивченого матеріалу
1.Фронтальна бесіда
- Що ми вивчали на минулому уроці? (Як комахи готуються до зими)
- Чому комахи – це живі організми? (Вони народжуються, рухаються, розмножуються, харчуються, вмирають, ростуть, розвиваються)
- Куди зникають комахи восени? (Вони готуються до зими. Одні відкладають яйця і гинуть. Інші шукають схованки на зиму: ховаються в опалому листі, під кору дерев, шпаринки будинків, трухлявих пеньків, зариваються у грунт)
- Чим живляться комахи? (Нектаром квітів, соком рослин, листям і травою, іншими комахами, кров’ю тварин )
IV.Актуалізація опорних знань учнів, повідомлень теми уроку
Не лікар, а дерева лікує.
З дерева лунає звук:
Хто там стукає: тук-тук?
(Дятел)
* * *
Маленький хлопчик
У сірій свитині
По дворах стрибає,
Крихти збирає.
(Горобчик)
* * *
Хто гнізда свого не має,
Яйця іншим підкладає,
А у лісі в холодку
Все кує, мудруля,
Хто вона?
(Зозуля)
* * *
- Тьох-тьох-тьох,
Тіву-тів… -
Лине радісно з гаїв.
То співаночка чия?
Голосного …
(Солов’я)
(Діти називають, а вчитель записує на дошці)
(Таких тварин немає)
V.Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда з елементами розповіді з метою формування уявлень про перелітніх птахів. (Слайд 5)
- Розгянемо солов’я і зозулю.Чим живляться ці птахи? (Комахами і гусінню).
- Чи можуть вони знайти собі їжу пізньої осені? (Ні. Вони шукають схованки на зиму: ховаються в опалому листі, під кору дерев, шпаринки будинків, трухлявих пеньків, зариваються у грунт)
(Слайд 6)
- Раніше всіх нас покидають комахоїдні птахи. У слові комахоїдні ховаються два слова: їдять комах. Повторіть - комахоїдні. Вони їдять хрущів, метеликів, ос, бабок і бджіл. А відлітають ці птахи відразу після перших заморозків, як тільки зникають комахи. Раніше всіх відлітають мухоловки, горихвостки, плиски, дрозди, жайворонки, вівсянки, шпаки.
- Розгянемо лебедя, дику качку, чаплю.
- Чим живляться ці птахи? (Рослинами і тваринами водойм)
- Чи можуть вони знайти собі їжу пізньої осені? (Ні. Водойми вкриваються кригою, а трав’янисті рослини в’януть)
(Слайд 7)
- Коли замерзають водойми (ріки та озера), направляються на південь водоплавні птахи - гуси, качки та лебеді. У слові водоплавні теж ховається два слова - плавати у воді. Повторіть - водоплавні.
- Ось послухайте легенду.
Легенда про вирій
Колись давно, коли птахи ще вміли говорити, трапилася ця історія.
Одного разу коли в ліс прийшов Холод і став лякати мешканців, що заморозить їх, зібрались птахи на раду. Сіли вони на кремезному дубі, що ріс над берегом, і заговорили. В озері плавали Лебеді. А вода була така холодна, що вони аж похворіли. Стали птахи скаржитись на Холод, що весь час дошкуляє їм, і на Голод, який сказав, що поморить їх незабаром.
Сумно стало птахам, страшно. Лебідь аж заплакав:
Подивились на Сороку здивовані пташки.
Та ось підлетіла до них Зозуля і сміливо заявила:
Страшно пташкам залишати рідні місця, та робити нічого. Стали вони збиратись зграйками і готуватись до подорожі. Але не всі птахи повірили Зозулі. Вони придбали собі теплі шубки і полетіли за Сорокою.
Відтоді кожної осені птахи відлітають у Вирій. А найсміливіші залишаються зимувати в наших краях.
- Які головні герої цієї легенди? (Лебеді, Соловейко, Сорока, жайворонок, Зозуля).
- Чого злякалися птахи? (Холоду та голоду)
-Що птахам запропонувала сорока? (Десь вкрасти кусок хліба)
- Хто з птахів запропонував летіти у теплі краї? (Зозуля)
-Отже, птахи,які не можуть знайти взимку їжі, збираються у зграї і відлітають у теплі краї. Їх називають перелітними птахами.
2.Робота з підручником (с. 51-54)
Отже, птахи,які не можуть знайти взимку їжі, збираються у зграї і відлітають у теплі краї. Їх називають перелітними птахами.
Цікаве про птахів
- Одні пташки вирушають у мандри малими гуртами, другі – великими зграями. Зграї шпаків і граків летять дуже високо. Журавлі прямують великим правильним трикутником. Гуси летять вервечкою, а качки – прямою шеренгою. Зозулі відлітають поодинці.
Кожного разу птахи - мандрівники долають багато тисяч кілометрів. Є такі птахи, що летять день і ніч без відпочинку. От, наприклад, журавлі як виберуться в дорогу, то не зупиняться доти, поки не прилетять на місце. А деркач, перепілка цілі сотні кілометрів проходять пішки.
Найбільше перешкоджає птахам зла вітряна погода. Тоді вони на якийсь час переривають свою подорож.
Нерідко буває, що вітер зносить птахів у море. Молодь, яка не вміє добре літати, сідає на корабель і довго відпочиває. У дорозі птахам часто трапляється різні перешкоди: вітер, бурі, шторми, скелі, тому багато з них гине. Летять птахи і вдень, і вночі. Вдень орієнтуються за сонцем, а вночі по зорях.
Ластівки, шпаки, жайворонки, дрозди, солов’ї, лелеки летять у Африку. Качки, лебеді, чаплі – до узбережжя Чорного і Азовського морів.
Скільки б разів не гостювали птахи у теплих краях, та щороку навесні повертаються до рідних домівок.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Вчитель: Зозуля кує:
Учні: Ку-ку, ку-ку, ку-ку!
Вчитель: Голуб воркує:
Учні: Гу-гу, гу-гу, гу-гу!
Вчитель: Півень кукурікає:
Учні: Ку-ку-рі-ку! Ку-ку-рі-ку!
Вчитель: Сова кричить:
Учні: Угу, угу, угу!
На галяві тихо сіли (присіли).Посиділи, посиділи,
Потім встали (встають),
Побігали (біг на місці),
Пострибали (стрибки),
Пір’ячко зронили і далі полетіли…( діти махають руками, як крилами).
3. Бесіда з елементами розповіді з метою формування уявлень про осілих птахів.
(Слайд 9)
Цікаве про птахів
- Сойки запасають на зиму жолуді і горіхи. Восени цілими днями вони літають біля дубів, набирають у під’язиковий мішок 5-6 жолудів, летять з ними до потаємного місця, закопують і повертаються за новою порцією. За осінь кожна сойка може влаштувати до 2500 схованок.
- Більшість своїх запасів за зиму вона розшукує, а решта дістається іншим тваринам, або весною проростає. Дивишся часом – в чагарнику чи в садку росте дубок. Знай – це робота сойки.
- Дятел харчується насінням із соснових шишок.
4.Бесіда з елементами розповіді з метою формування уявлень про зимових пернатих гостей. (Слайд 10)
У листопаді в наших лісах з’являються зимові пернаті гості – снігурі, чечітки, омелюхи.
- Красені омелюхи холоду не бояться. Харчуються улюбленою стравою – горобиною.
- Прилетять і маленькі чечітки з півночі, червоногруді снігурі. Живитимуться вони ягодами горобини, калини, бруньками дерев, насінням бур’янів.
- В ялинниках з’являться шишкарі – дуже гарні пташки: самці – червоні, а самички– зеленувато-сірі.
- Вони великі мандрівники – все життя у пошуках шишок. Звідси і назва – шишкарі.
- Оригінальний дзьоб пташки – дві складені хрестиком закарлючки дозволяють їм легко розправлятися з шишками.
- В люті морози у шишкарів вилуплюються пташенята.
Живляться снігурі не тільки горобиною, але й насінням берези, лободи, щавлю кінського. Пташенят вигодовують насінням рослин. Снігурі надовго затримуються там, де багато корму.
- Отже, птахи, які прилітають до нас зимувати називають зимовими пернатими гостями.
5.Робота з підручником (с.51-54)
- Прочитайте другий і третій абзац с.52
- Отже, які птахи прилітають до нас взимку? (Снігурі, чечітки, омелюхи)
- Які птахи осілі? Перечисліть осілих птахів.
VI. Закріплення вивченого матеріалу
1.Робота в парах
- Прочитайте текст на с. 53 та обговоріть, хто з дітей має рацію.
2.Колективна робота (у зошитах з друкованою основою)
3.Створення сенкану групова робота
На партах в учнів кожної групи малюнок птаха і орієнтовний алгоритм сенкану, наприклад:
Сенкан
Перша група: 1) Іменник -сорока
2) Два прикметники- чорна, мала
3) Порівняння – швидка, спритна, неначе білка
4) Речення – Сорока скаче по деревах
Друга група: іменник - горобець, а третя група: іменник -ворона.
3.Гра «Упізнай птаха»
Вчитель показує учням малюнки птахів. Діти повинні назвати птаха.
4. Дидактична гра « Роздай їжу птахам » (парна робота)
З’єднайте малюнок пташки з кормом, який полюбляє ця пташка.
(На партах роздані завдання)
5. Відгадайте загадки та визначне, що це за птах (перелітний чи осілий)
Має носик - долото?
Ним комах з кори виймає,
Про здоров’я лісу дбає.
(Дятел)
Голосно стрекоче,
Мабуть, злодійка-пташина
Знов щось вкрасти хоче,
Чи люстерко, чи намисто —
На це в неї вдосталь хисту,
Ох і пройда ж ти нівроку,
Хитра злодійка ...
(Сорока)
Ще й чорну краватку одягає.
Пташина жвава і маленька,
Співає дзвінко, веселенько,—
Той спів узимку кожен чує.
Шматочок сальця їй смакує.
Що ж це за пташка невеличка,
Чи здогадались ви?
(Синичка)
Піднялася віхола.
Але бачу я пташок
Що сидять під стріхою!
Чи-чив-чив, чив-чив-чив-чив!
Хто співати їх навчив?
Сірі пташенята ці
Звуться, діти, …
(Горобці)
Пташенята прилетіли.
В них червоні гарні груди –
Ніби яблука усюди
Хтось розвісив у дворі.
Звуться пташки…
(Снігурі)
Воркують, в парку проживають.
Вважають їх птахами миру,
На щастя в небо випускають.
І линуть в сині голубій
Птахи чудові — ...
(Голуби)
«Ху-гу, ху-гу», - промовляє.
Велетенська голова.
Здогадались? Це …
(Сова)
Під стріхою з глини зліпила гніздечко,
Роздвоєний хвостик, як ножички, має.
Що це за пташина? Хто пташку цю знає?
(Ластівка)
Та дітей з собою водить.
Вчить вона своїх малят,
Як ловити жабенят.
(Чапля)
6.Тестування
1) Птахів змушує летіти у вирій:
а) голод
б) холод
2) Птахів, які прилітають до нас зимувати називають ...
а) Зимовими пернатими гостями.
б) перелітними
3) Птахи, які знаходять корм узимку і не відлітають у вирій називають...
а) перелітними
б) осілими
4) Оберіть зимуючого птаха
а) Ластівка
б) Лелека
в) Горобець
5) Яка з цих пташок перелітна?
а) Сорока
б) Лелека
в) Горобець
6) Яка з цих пташок прилітає до нас взимку?
а) Сорока
б) Лелека
в) Чечітка
VII. Підсумок уроку
- Птахів, які прилітають до нас зимувати називають...( Зимовими пернатими гостями)
- Птахи, які знаходять корм узимку і не відлітають у вирій називають... (осілими)
- Птахи, які не можуть знайти взимку їжі, збираються у зграї і відлітають у теплі краї. Їх називають ...(перелітними)
- Поясніть причини відльоту птахів у вирій.
VIII. Домашнє завдання
Цікаво знати:
- В Україні найбільше шпаків і горобців.
- Ластівка за літо з’їдає до мільйона комах.
- Синичка за день з’їдає стільки, скільки важить сама.
- Стрижі ніколи не сідають на землю, а тільки на будинки, скелі, дерева, бо через довгий хвіст не можуть злетіти в повітря.
Прикмети
- Птахи відлітають пізно – зима буде теплою.
- Птахи настовбурчили пір’я – буде негода.
- Синиця пищить – зиму вищить.
- Снігур заспівав – на хуртовину.
- Сорока під стріху лізе – на хуртовину.
- Снігур цвірінькає під вікном – на відлигу.