Урок з природознавства "Птахи восени"

Про матеріал
Поглибити знання дітей про явища в живій природі; формувати в учнів уявлення про осінні явища в житті птахів, про перелітніх та осілих птахів; формувати уміння аналізувати, порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між явищами природи, робити висновки, групувати птахів на осілі та перелітні; формувати потребу в пізнанні природи, проведення спостережень за птахами восени; розвивати кмітливість, спостережливість, мислення, виховувати бережне ставлення до природи, бажання робити добро.
Перегляд файлу

 

 

Предмет: Природознавство

Клас: 2

Розділ : природа  восени

Тема: птахи  восени

Мета: поглибити  знання  дітей  про  явища  в  живій  природі; формувати  в  учнів  уявлення  про  осінні  явища  в  житті  птахів, про  перелітніх  та  осілих  птахів; формувати уміння  аналізувати, порівнювати,  встановлювати  причинно-наслідкові  звязки  між  явищами  природи, робити  висновки, групувати  птахів  на  осілі  та  перелітні; формувати  потребу  в  пізнанні природи, проведення  спостережень  за  птахами  восени; розвивати  кмітливість, спостережливість, мислення, виховувати  бережне  ставлення  до  природи, бажання  робити  добро.

Тип уроку:

 Обладнання:підручник  ( Природознавство: підруч. для 2 кл. загальноосвіт.навч. закл./Т.Г.Гільберг, Т.В.Сак. -  К.: Генеза, 2012.- 160с.),

зошит  з  друкованою  основою, ілюстративний  матеріал, картки  із  завданням.

 

 

ХІД  УРОКУ

I.Організаційний  момент

Урок  природознавства

Розпочинаємо  з  вами.

А  займемося  сьогодні

Серйозними  ділами.

Розкриємо  віконце

В  чудовий  світ  природи.

Тож  часу  не  втрачаємо,

Зручненько  сідаємо

І  швидко  до  роботи.

 

II.Хвилинка  спостережень

  • Яка  зараз  пора  року? (Осінь) (Слайд 2)
  • Назвіть  осінні  місяці. (Вересень, жовтень, листопад)
  • Яке  число?
  • Аналіз  показників  погоди (стану  неба, опадів, температури  повітря, вітру), висоти  Сонця  над  горизонтом.

 

III.Повторення  вивченого  матеріалу

1.Фронтальна  бесіда

- Що  ми  вивчали  на  минулому  уроці? (Як  комахи  готуються  до  зими)

-  Чому комахи – це  живі  організми? (Вони народжуються, рухаються, розмножуються, харчуються, вмирають, ростуть, розвиваються)

-  Куди зникають комахи восени? (Вони готуються  до  зими. Одні  відкладають  яйця  і  гинуть. Інші  шукають  схованки  на  зиму: ховаються  в  опалому  листі, під  кору  дерев, шпаринки  будинків, трухлявих  пеньків, зариваються  у  грунт)

-  Чим живляться комахи? (Нектаром  квітів, соком  рослин, листям  і  травою, іншими  комахами, кровю  тварин )

 

IV.Актуалізація  опорних  знань  учнів, повідомлень  теми  уроку

  1. Відгадування  загадок  (Слайд 3)

 

Не лікар, а дерева лікує.

З дерева лунає звук:

Хто там стукає: тук-тук?

(Дятел)

 

* * *

Маленький хлопчик

У сірій свитині

По дворах стрибає,

Крихти збирає.

(Горобчик)

 

* * *

Хто гнізда свого не має,

Яйця іншим підкладає,

А у лісі в холодку

Все кує, мудруля,

Хто вона?

(Зозуля)

 

* * *

- Тьох-тьох-тьох,

Тіву-тів… -

Лине радісно з гаїв.

То співаночка чия?

Голосного …

(Солов’я)

 

  • Як  одним  словом  можна  назвати  цих  тварин? (Птахи)
  • Які  ознаки  підказали  вам, що  це  пташка? (Слайд 4)

(Діти  називають, а  вчитель  записує  на  дошці)

  1. Він  літає.
  2. Має  крила.
  3. Має  дзьоб.
  4. Тіло  вкрите  пір’ям.
  5. Відкладає  яйця.

 

  1. Евристична  бесіда (Слайд 4)
  • Розглянемо  детальніше  кожну  ознаку  і  виберемо  найголовнішу, таку, щоб  глянувши  на  тварину, відразу  можна  було  сказати, що  це  птах.
  • Чи  всі  птахи  літають? (Ні, наприклад, страус  не  літає)
  • Хто ще, крім  птахів  може  літати? (Комахи, наприклад, сонечко, муха, оса)
  • Отже, перша  ознака  властива  не  всім  птахам, і  не  тільки  птахам, тому  вона  не  може  бути  основною.
  • Розглянемо  другу  ознаку.
  • Чи  є  крила  в  інших  тварин? (Так. У метеликів і.т.д.)
  • Які  тварини, крім  птахів  мають  дзьоб? (Качконіс, єхидна)
  • Чи  можете  ви  назвати  тварин, крім  птахів, тіло  яких  вкрите пірям?

     (Таких   тварин  немає)

  • Що  ви можете  сказати  про  останню  ознаку, записану  на  дошці? (Яйця  відкладають  не  тільки  птахи, а  й  крокодили, черепахи і т.д.)
  • То  яка  ж  із  ознак  властива  тільки  птахам? (Тіло  вкрите  пірям.)
  • Піря  має  важливе  значення  в  житті  птахів. Воно  відіграє  велику  роль, а  також  є  своєрідним  одягом  цих  тварин.
  • На  яку групу можна  поділити  наших  птахів  із  загадок? (Перелітні  і  осілі)
  • Сьогодні  на  уроці  ми  дізнаємося, які  явища  відбуваються  в  житті  птахів  восени, як  вони  готуються  до  зими.

 

V.Вивчення  нового  матеріалу

 

1. Бесіда  з  елементами  розповіді  з  метою  формування  уявлень  про перелітніх  птахів. (Слайд 5)

- Розгянемо солов’я і зозулю.Чим  живляться  ці  птахи? (Комахами і гусінню).

- Чи  можуть  вони  знайти  собі  їжу  пізньої  осені? (Ні. Вони  шукають  схованки  на  зиму: ховаються  в  опалому  листі, під  кору  дерев, шпаринки  будинків, трухлявих  пеньків, зариваються  у  грунт)

(Слайд 6)

- Раніше всіх нас покидають комахоїдні птахи. У слові комахоїдні ховаються два слова: їдять комах. Повторіть - комахоїдні. Вони їдять хрущів, метеликів, ос, бабок і бджіл. А відлітають ці птахи відразу після перших заморозків, як тільки зникають комахи. Раніше всіх відлітають мухоловки, горихвостки, плиски, дрозди, жайворонки, вівсянки, шпаки.

 

- Розгянемо  лебедя, дику  качку, чаплю.

- Чим  живляться  ці  птахи? (Рослинами  і  тваринами  водойм)

- Чи  можуть  вони  знайти  собі  їжу  пізньої  осені? (Ні. Водойми  вкриваються  кригою, а  травянисті  рослини  вянуть) 

(Слайд 7)

- Коли замерзають водойми (ріки та озера), направляються на південь водоплавні птахи - гуси, качки та лебеді. У слові водоплавні теж ховається два слова - плавати у воді. Повторіть - водоплавні.

 

- Ось  послухайте  легенду.

 Легенда про вирій

 Колись давно, коли птахи ще вміли говорити, трапилася ця історія.

 Одного разу коли в ліс прийшов Холод і став лякати мешканців, що заморозить їх, зібрались птахи на раду. Сіли вони на кремезному дубі, що ріс над берегом, і заговорили. В озері плавали Лебеді. А вода була така холодна, що вони аж похворіли. Стали птахи скаржитись на Холод, що весь час дошкуляє їм, і на Голод, який сказав, що поморить їх незабаром.

  • Що його робити?- запитав Соловейко. – Я боюся, що помру.
  • Я вже хриплю, горло в мене болить, - підтримав його жайворонок, - а без пісні я жити не можу.

Сумно стало птахам,  страшно. Лебідь аж заплакав:

  • Ой, мені теж страшно!
  • Треба вміти жити. Вчіться в мене. Я за себе не боюсь, - мовили Сорока. – Головне - ближче до людей перебратися. А там уже не пропаду: десь вкраду кусок хліба. Десь біля курей пшеницею поласую. Не біда!

Подивились на Сороку здивовані пташки.

  • Як це «вкрасти»? Як це «ближче до людей»? Ми любимо ліс і житимемо тільки тут.

Та ось підлетіла до них Зозуля і сміливо заявила:

  • Я чула, що є така країна пташина-Вирій. Там тепло. Тож,  хто хоче, летимо! Ми, Зозулі, летимо першими.

Страшно пташкам залишати рідні місця, та робити нічого. Стали вони збиратись зграйками і готуватись до подорожі. Але не всі птахи повірили Зозулі. Вони придбали собі теплі шубки і полетіли за Сорокою.

Відтоді кожної осені птахи відлітають у Вирій. А найсміливіші залишаються зимувати в наших краях.

- Які головні герої цієї легенди? (Лебеді, Соловейко, Сорока, жайворонок, Зозуля).

- Чого  злякалися птахи? (Холоду  та  голоду)

-Що  птахам  запропонувала  сорока? (Десь вкрасти кусок хліба)

- Хто  з  птахів  запропонував  летіти  у  теплі  краї? (Зозуля)

-Отже, птахи,які  не  можуть  знайти  взимку  їжі, збираються  у  зграї  і  відлітають  у  теплі  краї. Їх  називають  перелітними  птахами.

  • А ви знаєте, яким чином птахи відлітають від нас? (Зграєю)
  • Але ще можуть летіти: вервечкою, поодинці, клином. (Вивішую відповідні картини).(Слайд 8)

 

2.Робота  з  підручником (с. 51-54)

  • Прочитайте  с.51
  • Як  змінюється  життя  птахів  з  настанням  осені? (Багато  птахів  відлітає  в  теплі  краї, адже, зникають  комахи, трав’янисті  рослини  в’януть)
  • Прочитайте перший  абзац с.52
  • Як  птахи  дізнаються, що  настала  осінь  і  їм  треба  збиратися  у  вирій? (Дні  стають  коротшими, ніж  улітку)
  • Назвіть, які  птахи  відлітають  першими  у  вирій. (Солов’ї,  ластівки, стрижі).
  • Назвіть, які  птахи  відлітають  пізніше  у  вирій. (Дрозди, перепілки, качки, гуси, лебеді).

Отже, птахи,які  не  можуть  знайти  взимку  їжі, збираються  у  зграї  і  відлітають  у  теплі  краї. Їх  називають  перелітними  птахами.

Цікаве  про  птахів

 

- Одні пташки вирушають у мандри  малими гуртами, другі – великими зграями. Зграї  шпаків  і  граків летять  дуже  високо. Журавлі  прямують великим правильним  трикутником. Гуси летять  вервечкою, а качки – прямою шеренгою. Зозулі  відлітають  поодинці.

 Кожного разу птахи - мандрівники долають  багато  тисяч  кілометрів. Є такі птахи, що  летять день і  ніч без відпочинку. От, наприклад, журавлі як виберуться  в дорогу, то не зупиняться  доти, поки  не прилетять на місце. А деркач, перепілка цілі  сотні  кілометрів проходять  пішки.

Найбільше  перешкоджає  птахам  зла  вітряна  погода. Тоді  вони  на  якийсь  час  переривають  свою  подорож.

Нерідко  буває, що  вітер  зносить  птахів  у  море. Молодь, яка  не  вміє  добре  літати, сідає  на  корабель  і  довго  відпочиває. У  дорозі  птахам  часто  трапляється  різні  перешкоди: вітер, бурі, шторми, скелі, тому  багато  з  них  гине. Летять  птахи  і  вдень, і  вночі. Вдень  орієнтуються  за  сонцем, а  вночі  по  зорях.

 Ластівки, шпаки, жайворонки, дрозди, солов’ї, лелеки  летять у Африку. Качки, лебеді, чаплі – до узбережжя Чорного і Азовського  морів.

Скільки  б  разів  не  гостювали  птахи  у  теплих  краях, та  щороку  навесні  повертаються  до  рідних  домівок.

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

  1. Гра «Хто  що  промовляє»

Вчитель: Зозуля  кує:

Учні: Ку-ку, ку-ку, ку-ку!

Вчитель: Голуб  воркує:

Учні: Гу-гу, гу-гу, гу-гу!

Вчитель: Півень  кукурікає:

Учні: Ку-ку-рі-ку! Ку-ку-рі-ку!

Вчитель: Сова  кричить:

Учні: Угу, угу, угу!

 

  1. Сірі  гуси  прилетіли (діти  махають  руками, як  крилами),

На  галяві  тихо  сіли (присіли).Посиділи, посиділи,

Потім  встали (встають),

Побігали (біг  на  місці),

Пострибали (стрибки),

Пірячко  зронили  і  далі  полетіли…( діти  махають  руками, як  крилами).

 

3. Бесіда  з  елементами  розповіді  з  метою  формування  уявлень  про осілих  птахів.

(Слайд 9)

  • Розгляньте  малюнки. Хто  на  них  зображений?(Горобець, синиця, ворона, голуб).
  • Чи  покидають  вони  нас  восени? (Ні)
  • Чому? (Бо  вони  знаходять  собі  тут  їжу)
  • Чим  живляться  ці  птахи? (Насінням  і  плодами  рослин)
  • Отже, ті  птахи, які  знаходять  корм  узимку  і  не  відлітають  у  вирій  називають  осілими.
  • Ще  є  такі  осілі  птахи, як  дятел, повзик, сорока, сойка, сова  та  багато  інших.
  • Вони  взимку  знаходять  собі  їжу. Це – насіння  лободи, подорожника, сосни, ялини, плоди  горобини  та  калини, горіхи  ліщини, жолуді.
  • Коли  настають  сильні  холоди, то  ці  птахи  переселяються  ближче  до  людей, де  можуть  знайти  корм.

Цікаве  про  птахів

- Сойки запасають на зиму жолуді  і  горіхи. Восени  цілими днями вони літають  біля  дубів, набирають у підязиковий мішок 5-6 жолудів, летять  з ними до потаємного  місця, закопують  і  повертаються  за новою порцією. За осінь  кожна сойка може  влаштувати до 2500 схованок.

 - Більшість  своїх  запасів за зиму вона розшукує, а решта  дістається  іншим тваринам, або весною проростає. Дивишся часом – в чагарнику  чи в садку росте дубок. Знай – це  робота сойки.

 - Дятел харчується  насінням  із  соснових  шишок.

 

4.Бесіда  з  елементами  розповіді  з  метою  формування  уявлень  про зимових  пернатих  гостей. (Слайд 10)

У  листопаді  в  наших  лісах  зявляються  зимові  пернаті  гості – снігурі, чечітки, омелюхи.

- Красені  омелюхи холоду не бояться. Харчуються  улюбленою  стравоюгоробиною.

 - Прилетять  і  маленькі  чечітки  з  півночі, червоногруді  снігурі. Живитимуться вони ягодами горобини, калини, бруньками дерев, насінням бурянів.

 - В ялинниках з’являться шишкарідуже гарні пташки: самцічервоні, а самичкизеленуватоірі.

 - Вони великі  мандрівники – все життя  у  пошуках  шишок. Звідси  і  назва – шишкарі.

 - Оригінальний дзьоб пташки – дві  складені  хрестиком закарлючки дозволяють  їм  легко розправлятися з  шишками.

 - В люті  морози  у  шишкарів  вилуплюються  пташенята.

Живляться снігурі не тільки горобиною, але й насінням берези, лободи, щавлю кінського. Пташенят вигодовують насінням рослин. Снігурі надовго затримуються там, де багато корму.

- Отже, птахи, які  прилітають  до  нас  зимувати  називають  зимовими  пернатими  гостями.

 

5.Робота  з  підручником (с.51-54)

- Прочитайте  другий  і  третій  абзац  с.52

- Отже, які  птахи  прилітають  до  нас  взимку? (Снігурі, чечітки, омелюхи)

- Які  птахи  осілі? Перечисліть  осілих  птахів.

 

VI. Закріплення  вивченого  матеріалу

 

1.Робота  в  парах

- Прочитайте  текст  на  с. 53  та  обговоріть, хто  з  дітей  має  рацію.

 

2.Колективна  робота (у  зошитах  з  друкованою  основою)

 

3.Створення  сенкану  групова  робота

На партах в учнів кожної групи  малюнок  птаха і орієнтовний  алгоритм сенкану, наприклад:        

                           Сенкан

Перша група: 1) Іменник -сорока

 2) Два прикметники- чорна, мала

 3) Порівняння швидка, спритна, неначе  білка

 4) Речення – Сорока скаче  по деревах

Друга  група:  іменник - горобець, а третя  група: іменник -ворона.

 

3.Гра «Упізнай  птаха»

Вчитель  показує  учням  малюнки  птахів. Діти  повинні  назвати  птаха.

4.  Дидактична гра « Роздай  їжу птахам » (парна робота)

З’єднайте малюнок пташки з кормом, який полюбляє ця пташка.

(На  партах  роздані  завдання)

 

5. Відгадайте  загадки  та  визначне, що  це  за  птах (перелітний  чи  осілий)

  • Відгадайте, діти, хто

Має носик - долото?

Ним комах з кори виймає,

Про здоров’я лісу дбає.

(Дятел)

 

  • Чорно-біла, метушлива,

Голосно стрекоче,

Мабуть, злодійка-пташина

Знов щось вкрасти хоче,

Чи люстерко, чи намисто —

На це в неї вдосталь хисту,

Ох і пройда ж ти нівроку,

Хитра злодійка ...

(Сорока)

 

  • Вона животик жовтий має,

Ще й чорну краватку одягає.

Пташина жвава і маленька,

Співає дзвінко, веселенько,—

Той спів узимку кожен чує.

Шматочок сальця їй смакує.

Що ж це за пташка невеличка,

Чи здогадались ви?

(Синичка)

 

 

  • За вікном летить сніжок,

Піднялася віхола.

Але бачу я пташок

Що сидять під стріхою!

Чи-чив-чив, чив-чив-чив-чив!

Хто співати їх навчив?

Сірі пташенята ці

Звуться, діти, …

(Горобці)

 

  • Крізь зимові заметілі

Пташенята прилетіли.

В них червоні гарні груди –

Ніби яблука усюди

Хтось розвісив у дворі.

Звуться пташки…

(Снігурі)

 

  • Вони бувають сизі, білі,

Воркують, в парку проживають.

Вважають їх птахами миру,

На щастя в небо випускають.

І линуть в сині голубій

Птахи чудові — ...

(Голуби)

 

  • Лісом в темряві літає,

«Ху-гу, ху-гу», - промовляє.

Велетенська голова.

Здогадались? Це …

(Сова)

 

  • Маленька, чорненька, співає, щебече,

Під стріхою з глини зліпила гніздечко,

Роздвоєний хвостик, як ножички, має.

Що це за пташина? Хто пташку цю знає?

(Ластівка)

 

  • По болоту гордо ходить

Та дітей з собою водить.

Вчить вона своїх малят,

Як ловити жабенят.

(Чапля)

 

 

6.Тестування

1) Птахів  змушує  летіти  у  вирій:

а) голод

б) холод

 

2) Птахів, які  прилітають  до  нас  зимувати  називають ...

а) Зимовими  пернатими  гостями.

б) перелітними

 

3) Птахи, які  знаходять  корм  узимку  і  не  відлітають  у  вирій  називають... 

а) перелітними

б) осілими

 

4) Оберіть  зимуючого  птаха

а) Ластівка

б) Лелека

в) Горобець

 

5) Яка  з  цих  пташок  перелітна?

а) Сорока

б) Лелека

в) Горобець

 

6) Яка  з  цих  пташок  прилітає  до  нас  взимку?

а) Сорока

б) Лелека

в) Чечітка

 

VII. Підсумок  уроку

- Птахів, які  прилітають  до  нас  зимувати  називають...( Зимовими  пернатими  гостями)

 - Птахи, які  знаходять  корм  узимку  і  не  відлітають  у  вирій  називають... (осілими)

- Птахи, які  не  можуть  знайти  взимку  їжі, збираються  у  зграї  і  відлітають  у  теплі  краї. Їх  називають  ...(перелітними)

- Поясніть  причини  відльоту  птахів  у  вирій.

 

VIII. Домашнє  завдання

  • Прочитати  статтю  на  с.51-54. Дати  відповіді  на  запитиааня  та  переказувати.

 

Цікаво знати:

 - В Україні найбільше шпаків і горобців.

 - Ластівка за літо з’їдає до мільйона комах.

 - Синичка за день з’їдає стільки, скільки важить сама.

 - Стрижі ніколи не сідають на землю, а тільки на будинки, скелі, дерева, бо через довгий хвіст не можуть злетіти в повітря.

 

 

Прикмети

 

 - Птахи відлітають  пізно – зима буде теплою.

 - Птахи настовбурчили  піря – буде негода.

 - Синиця пищить – зиму вищить.

 - Снігур заспівав – на хуртовину.

 - Сорока під стріху лізе – на хуртовину.

 - Снігур цвірінькає під вікном – на відлигу.

 

doc
Додано
14 вересня 2019
Переглядів
1645
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку